Arabier in haar hoofd, of toch Quarter Horse?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Arabier in haar hoofd, of toch Quarter Horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 00:33

Vandaag ben ik met Emma, een friese merrie, gaan grondwerken. Het is in feite maar één oefening, maar ik amuseerde me rot en aangezien ik gezien had hoeveel baat Warwick Schiller had bij mijn paard en verschillende andere op de clinics... ja, ik wilde even testen of ik ook dezelfde oefening met een ander paard kon. En hoezee! Naast trots op mezelf te zijn (ik ben zoveel geduldiger geworden dan hoe ik begon, neem fouten niet meer op als persoonlijke belediging, etc.) ben ik ook erg trots op de friese dame.

Even achtergrondje - Emma is een merrie die buiten de bak heel erg voorwaarts is (soms té), kan uitschieten, kabouters ziet, vaak hulpen negeert en in de binnenpiste niet vooruit te branden is. Ik wist dat WS super hielp bij alle soorten paarden, dus waarom niet even de eerste oefening doen met haar?

Jette

Re: Arabier in haar hoofd, of toch Quarter Horse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:42

Ik ben zelf helemaal niet bekend hiermee, zou je wat meer uit kunnen leggen?

Ik zie namelijk (het is niet extreem goed zichtbaar, door de bak) grote gebaren en veel druk. Het oogt, voor mij als leek, niet zo relaxt in de eerste instantie. Wat wil je bereiken met deze oefening? Waarom doe je het? En waar werk je naartoe?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 01:00

Dat is helemaal niet erg, ik geef graag uitleg. :j

In het begin ziet het er vaak erg spastisch uit. Je ziet me namelijk nogal over de grond glijden... maar de enige reden dat het zo begint ligt bij het paard. Is het paard lui, dan ga je met heel zachte druk snel opbouwen naar hogere druk tot het paard in kwestie van zijn kont komt en écht beweegt. Het is in principe een blufspelletje, want als je paard reageert eender wanneer, zal hij gewoon gedacht hebben dat je de druk nóg meer kon opvoeren dan voordat hij reageerde. De training van Warwick Schiller komt eigenlijk uit het principe van hoe paarden zich onderling gedragen. Deze oefening is in feite een oefening om de focus van je paard te krijgen en ze uit je persoonlijke ruimte te krijgen, respect te creëren. Als een paard aan een hooibaal eet, en een ander paard komt naar hem toe, dan legt het etende paard zijn oren in zijn nek. Zachte druk. Komt het andere paard dichter, wordt er een hoef opgetild, nog dichter, zal het paard schoppen of zich omdraaien om het paard weg te krijgen zonder zelf te veel te moeten bewegen.

Van wie de benen het minst bewegen, weet je dat zij op dat moment de leidinggevenden zijn.

Emma was erg gestresst (achterkant van de bak, daar zaten spoken, en van het moment dat je haar op de cirkel stuurde was mevrouw weg met het noorderlicht) en dat zag je dus ook zeker. Bij deze oefening gaat het puur om de basis - de benen van je paard kunnen controleren met een suggestie. In het begin zijn die gebaren nog groot (zie mijn armen als ik wijs) maar die worden kleiner als het paard de grote gebaren kent. Ik wijs, gaat het paard niet, dan volg ik mijn suggestie op met eerst een vage zwaai van de zweep, dan doelgerichter op de plek waar het paard staat tot het paard van die plek beweegt. Daarna gaat het om reageren op het gevoel van de leadrope - Ze zouden hun achterhand moeten wegzwaaien als ik me wat vooroverbuig naar hun achterhand en contact neem op de leadrope. Doen ze dat niet, dan zwaai ik met de zweep. Soms werkt dit zwaaien met de zweep echter niet, en dan ga je gewoon meteen over op overcorrigeren. Buigen, paard komt niet tot stilstand, dus paard zal de volledig andere kant van de cirkel op moeten. Het is als een halve ophouding in dressuur - krijg je de halve niet, dan vraag je een volledige. :)

De oefening dient dus voornamelijk voor de focus van het paard op jou, hen te laten weten dat ja, jij bestaat écht en nee, ze mogen niet zomaar over je heen walsen als ze een beetje druk voelen. Ik zal meteen even een video zoeken van mijn haflinger, die de oefening al beheerst.

Lana heeft er niet alleen súperveel plezier in, je ziet me ook echt niet bewegen. Ik wijs met één vinger op de video. :j

Als er iets niet duidelijk is of je meer vragen hebt, ga je gang!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 01:08

Vind het er nou niet bepaald vriendelijk en zijn uitzien, ook niet na je uitleg... Zeker niet omdat je het paard dus naar zegge wegslaat met een zweep het paard dus uit angst gaat rennen en je hem weer tegenhouden en hem de andere kant op slaat???

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:39

Wegslaan en de druk opvoeren is écht niet hetzelfde. :') Slaan staat equivalent aan straffen, de druk opvoeren (en dus ook zacht beginnen) is gewoon een leermethode die paarden snappen en zelf ook gebruiken. Het is pure paardentaal, er zit geen emotie in, gewoon dezelfde manier van hoe zij met elkaar omgaan.

Je geeft in feite je paard een plek om te rusten, weg van jou. Tegenwoordig zijn veel paarden zo'n "mama'skindjes" dat ze tegen je aanplakken, alleen rustig zijn bij jou, etc. Ze moeten leren op hun eigen voeten te staan. En geloof me vrij, ze rennen niet uit angst, ze rennen uit druk. Je moet vooral letten op hun gezichtsuitdrukking - angst ziet er heel erg anders uit. Het is net hetzelfde moest je bij dressuur overgangen maken - maar dan logischer voor hen. Je geeft ze kans om te werken en kans om te rusten - paarden zijn erg slim en weten maar al te goed wat het verschil is. :j

Je leert je paard letterlijk op een heel lichte opname van het touw zijn achterhand onder te treden en van je weg te zwaaien. Vind jouw opvatting erover heel erg kort door de bocht en heel erg menselijk, eigenlijk. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:48

Hmm, ik heb eerst de tekst gelezen en toen pas het filmpje gezien. Had verwacht dat het paard los was, maar je hebt het dier gewoon aan de longe? Hoe kan het dan in hemelsnaam wijken voor druk als het vast zit? En die eerste beelden, van een paard dat jou aan de longe meesleurt, hoort dat ook bij de oefening?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:51

Aan de leadrope, ja. En paarden voelen aan een touwhalster meer dan je denkt - druk manifesteert zich in de kleinste vormen. Die eerste beelden zijn puur hoe het paard zelf besloot te gaan en geen deel van de oefening - ik zorgde daar niet voor. Ik zorgde voor het einde van het filmpje, niet het begin. Paard in kwestie was een ongelofelijke tank en om het zo uit te leggen - reageerde niet op druk, ging falikant tegen de druk in. Dat leer je dus af met deze oefening.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:57

Je begrijpt mijn opmerking niet. Júist omdat dat paard aan het halster ook de minste druk voelt, zal ze aan een lijn dus nóóit druk kunnen ontwijken maar altijd blijven voelen.

Ik zie overigens geen tank, maar een paard dat niet soepel genoeg is op zo'n kleine cirkel te kunnen galopperen. Beest wil wel, maar kan niet.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:59

'Paard in kwestie was een ongelofelijke tank en om het zo uit te leggen - reageerde niet op druk, ging falikant tegen de druk in. Dat leer je dus af met deze oefening.'

Maar waarom ging ze dan tegen die druk in? Geen zin om te werken, niet willen samenwerken, het niet kunnen of iets in die richting? Dat geeft iets aan volgens mij.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:03

Ik begrijp hem wel, hoor. Jouw opmerking gaat ervan uit dat paarden altijd moeten trekken aan een lijn, en dat hoeft helemaal niet. Het paard kiest er op het einde tenslotte voor om gebogen de cirkel rond te gaan, met hoofd naar binnen om zo de druk weg te gaan. Het paard wijkt dan ook helemaal op druk als je een beetje contact neemt en ze meteen hun achterhand wegzwaaien en stoppen in anticipatie op de overgang naar de andere hand. :j

Sokje, bij haar was het het geval dat zij heel erg rustig was zolang ze haar hoofd bijna in je kon steken, als het ware. Uit jouw persoonlijke ruimte (oh nee, mama is weg!) flipte ze en was de wereld, en ik, nonexistent voor haar. Ze was met alles bezig behalve met de persoon in het midden, en dat is eigenlijk ook vaak een van de redenen dat paarden tegen druk ingaan op deze manier - ze willen mentaal op een andere plek zijn. Het heeft niets te maken met niet willen werken of samenwerken, ze weten immers niet eens hoe in het begin. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:11

Ik ga er niet van uit dat een paard altijd moet trekken aan een lijn. Verre van dat.
Het gewicht van de lijn is al voldoende voor druk. Heel simpel, aan een lijn (ook een slaphangende) kan een paard níet de druk ontlopen. Nooit niet.

Daarmee werkt deze en iedere andere methode van wijken voor (natuurlijke) druk die niet in (relatieve) vrijheid wordt gebruikt gewoonweg niet. En in feite is de begrenzing van een longeerring al druk, dus ook los in een beperkte ruimte zet het principe van 'zo doen paarden het onderling' al op losse schroeven. Zet maar eens twee paarden die elkaar niet mogen samen in een kleine paddock en dan snap je hopelijk wat ik bedoel. Dat is geen wijken voor druk meer, als er dan geknokt wordt.

En voor de duidelijkheid: wijken voor druk waarbij druk als een hulp wordt gebruikt, dus als begrenzing, is een ander verhaal. Dus om je paard te leren omstappen/wegstappen/wijken aan de hand ben je met iets anders bezig en dan heb je dus die begrenzing/lijn/bit wel nodig.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-02-16 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:12

Ik vind t ook gestressed.

Ik hou het liever op eerst aan de hand naast me gehoorzamen en op commando neus laag leren brengen.
Met veel geduld leren ze snappen dat hoofd onder borsthoogte endorfine oplevert.

Dan ga ik de ruimeuitbreiden. Weer op commando laag en wanneer stap goed is gaan we draven.
Dit vraagt geduld en consequent schakelen aan de longe. Veel beloning. En op tijd stoppen.

Na een tijdje gaan ze zelf al doen. En dan moet je actief gaan vragen met overgangen.
Bewaar zelf de rust in het gehele lichaam van jezelf. Zodat ook met tempo en ruimte wisselingen de rust bewaatd wordt.

Geeft dit proces op de grond vier maand de tijd.

Dan in het zadel. Niks vragen niks dwingen.
Alleen contact en laag.
Vergeet niet dat het paard nu jou ook in balans houdrn.
Dit duurt dus even.
Rijd op stem en zit. En enkel contact.
Wanneer stap goed is. Aandraven.
Houd het kort en simpel.

Uit eindelijk na ongeveer twee maand trainen. Begrens je de ruimte naar beneden.
Behoud de Impuls door overgangen.

Vrrgeet nooit dat rome niet in een dag gebouwd is.

Ik wil je best pben waarom deze manier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:18

Citaat:
Het paard kiest er op het einde tenslotte voor om gebogen de cirkel rond te gaan, met hoofd naar binnen om zo de druk weg te gaan.

En dat is iets wat ik juist wil voorkomen.
Een paard is niet gebogen als hij alleen maar zijn hoofd naar binnen brengt.
Zelf wil ik dat een paar geheel gebogen is (dus ook met ook met de achterhand naar binnen, waardoor het binnenbeen goed onder kan treden).
Nu zie ik een paard dat met zijn hoofd "onnatuurlijk" naar binnen loopt en uitzwaait met de achterhand.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:24

Het is duidelijk dat jij gewoon niet wilt aannemen dat het klopt. Wijken om druk kent erg veel verschillende gebruiken. Daarnaast - hoezo zou het niet werken? Dat is een heel overhaaste aanname. Waarom zou Emma dan in godsnaam zo rustig en relaxed zijn? Waarom zou ik het mijn paard hebben kunnen aanleren? Waarom heeft zij er plezier in en weet zij precies wat ik vraag en wanneer? Puur door deze oefening, en de latere daarachter. Deze methode werkt heel erg goed, veel beter dan de meesten, en mijn paard is daar een testament voor. Zij was immers nooit zo gebalanceerd en zelfzeker geweest zonder. :)

Um, Maralyn... natuurlijk is er in het begin stress. Kalmte en vertrouwen word, zoals je zegt, niet in een dag verkregen. Het gaat hier niet om geen geduld hebben of geen snelheid, het is gewoon een natuurlijke oefening. Als je je paard "op commando" het hoofd naar beneden leert brengen, dan is dat nooit uit zichzelf ontstaan.

Om je paard DOWN te krijgen, moet je hem UP krijgen. Zo werkt ook ons geluksprincipe - we zouden niet zo gelukkig zijn als we zouden kunnen zijn als we geen verdriet kenden. Om je tot rust te kunnen voelen, moet je eerst stress kunnen voelen. Die mooie balans zoeken, dat doe je met WS. Je zorgt voor een gebalanceerd paard puur op paardentaal en hoe zij het het gemakkelijkst gaan begrijpen. Neuzen naar beneden dwingen is zeker not done hier. Daarnaast - ik weet niet zeker of je weet wat de biologische respons van endorfine veroorzaakt? Een hoofd laagbrengen zorgt niet automatisch voor endorfine. Als een paard van het actieve zenuwstelsel naar het passieve overgaat, dán komt er endorfine vrij. Daarop is deze trainingsmethode gebaseerd. Up en Down, telkens weer tot je de persoon in het midden of de persoon in het zadel haast niet ziet bewegen. Zo zacht zijn ze dan. Zo gebalanceerd en rustig.

Ieder zijn eigen methode natuurlijk, ik wil niemand afkraken. Maar schrijf dan een methode die je nog nooit van je leven gezien hebt niet af. Want dat is gewoon erg kortzinnig.

Brainless, het is best donker en ja, dat kan heus zijn dat ze in het begin nog niet gebalanceerd is. Zoals eerder vermeld - rome is niet op een dag gebouwd. De reden dat dat hoofd naar binnen en laag gaat is dan ook niet 100 procent druk - het gaat om relaxatie. Hoe meer deze oefening opgevangen wordt door het paard, hoe meer ze hun gewicht op hun achterhand leren zetten en gebalanceerd hun lichaam gebruiken.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:28

Mag ik vragen waarom als je voorover buigt ze stoppen en naar binnen keren? Welk signaal geef je dan aan je paard? Duw je hun achterhand weg met je buiging of maak je extra ruimte oid?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:34

xxVon, je vraagt ze eigenlijk als suggestie om hun achterhand weg te draaien, en je hoeft eigenlijk niet voorover te buigen, want er is echt ruimte voor vanalles. Zolang je doorvraagt en consequent blijft, kan je het op elke cue zetten! :j De buiging is in feite gewoon heel erg groots en duidelijk voor je paard (en voor jezelf) om op te merken. Je kan echter ook gewoon contact nemen op het leadrope als je cue. Ik buig graag omdat ik dan ze eigenlijk al wat voorbereid op met de achterhand wijken gewoon door mijn hoofd opzij te leggen en naar hun achterhand toe te bewegen. Heel handig!

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:46

Skyefate schreef:
xxVon, je vraagt ze eigenlijk als suggestie om hun achterhand weg te draaien, en je hoeft eigenlijk niet voorover te buigen, want er is echt ruimte voor vanalles. Zolang je doorvraagt en consequent blijft, kan je het op elke cue zetten! :j De buiging is in feite gewoon heel erg groots en duidelijk voor je paard (en voor jezelf) om op te merken. Je kan echter ook gewoon contact nemen op het leadrope als je cue. Ik buig graag omdat ik dan ze eigenlijk al wat voorbereid op met de achterhand wijken gewoon door mijn hoofd opzij te leggen en naar hun achterhand toe te bewegen. Heel handig!

Oke dus de main handeling voor het veranderen van richting is dus het opnemen van het contact op de leadrope. Als mijn land weer wat beter betreedbaar is ga ik ook verder met het grondwerken met mijn pony. Ze is left brain introvert, loopt niet graag, en als ze dan wel loopt, het liefst over je heen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:48

Skyefate schreef:
Maar schrijf dan een methode die je nog nooit van je leven gezien hebt niet af. Want dat is gewoon erg kortzinnig.

Jij toont hier die methode, dus 'nooit gezien hebben' klopt per definitie niet. Jij toont de methode, ik zie 'm.

Jij komt op mij over als iemand die de zoveelste goeroe die uitgaat van het oeroude principe 'zo doen paarden het onderling' en dit in het zoveelste jasje heeft gegoten heilig heeft verklaard en denkt hetzelfde trucje na anderhalve clinic na te kunnen doen.

Ik zie iemand die de signalen en de paardentaal niet goed interpreteert en wíl lezen wat 'de goeroe' zegt dat je moet zien. Ik zie een paard dat weg wil en niet weg kan, en dat het gevraagde niet kan uitvoeren.

En voor iemand die dan start met te zeggen
Citaat:
[ik] neem fouten niet meer op als persoonlijke belediging

ga je tamelijk banketstaaf met kritiek, opmerkingen en vragen om...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:57

Zucht... kijk, als ik zo op jou overkom, so be it. Ik zeg alleen dat deze methode werkt. In mijn ogen ben jij degene die fout aan het kijken is, maar ja, dan zitten we in een impasse. Jij wilt niet leren, ik wil niet van jou leren. Punt andere lijn. Dit is een nutteloze discussie als je niet ervoor openstaat. Weet je, ik ben genoeg mensen als jou tegengekomen, en ik ga het nu gewoon opnieuw zeggen - not my circus, not my monkey. :')

Het enige doel was grote verandering in dit paard laten zien. Als jij dat niet ziet, oke. Erg objectief ben je momenteel niet, dus ik ga het gewoon zo laten. Bokt is bokt, dat weet ik, maar dat weerhoud me er niet van iets te posten waarvan ik zeker weet dat ik het niet zo fout heb gedaan. Geloof het of geloof het niet, maar als je hier alleen bent om te discussiëren over wat goed en fout is (en in de paardenwereld kunnen we daar millenia over zeuren), tja, zoek dan een ander topic. :z

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:58

Deze reactie vermoedde ik al.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:59

Om eerlijk te zijn ga ik met Ibbel mee. Ik zie ook op het einde nog steeds een hoop spanning en stress en een paard dat niet vanuit ontspanning zakt maar omdat ie niet weet wat ie anders moet doen om er onderuit te komen. IMO heb je ook een érg lief paard overigens.. En dan die reacties van jou op Ibbel er bij. :n
Juist met een touwhalster zou er nooit zoveel extra druk gebruikt 'moeten worden'. Touwhalster an sich is al extra druk
Ook in filmpje twee blijft er spanning op het touw staan en is de correcte buiging die je wil maar heel beperkt aanwezig. Grootste deel vd tijd loopt ie gewoon over de schouder weg en ja, dan is dat hoofd wel naar binnen maar verder niks.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:08

Warwick schiller's methode is erg uitgebreid en erg goed doordacht. Op youtube zijn er zat uitgebreide filmpjes te zien. Om de hele methode af te kraken op basis van een filmpje van 1 minuut vind ik wat erg straf eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:09

Wie kraakt de hele methode af op 1 minuut?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:16

Je hoort mij niets zeggen over de methode. Ik reageer alleen op wat ik hier zie.

Wel heb ik in het algemeen bedenkingen bij welke methode dan ook. Of het nou deze nieuwe ster aan het firmament is, of Emile Voest, of Monty Roberts, of wie dan ook, al deze mensen hebben zelf een geweldig talent om ook maar de kleinste signalen adequaat op te pikken en daar adequaat op te reageren. En dat is fantastisch.

Allemaal hebben ze daar een eigen methode mee ontwikkeld, geven daar cursussen van, etc, allemaal nog steeds heel mooi en idealistisch, want ze willen allemaal dat Jan Doedel beter met z'n paard om gaat.

Maarrrrr...er zijn maar heel weinig Jan Doedels die datzelfde talent als al deze mensen hebben. En ook als je wél talent hebt, dan leer je zo'n methode niet in een paar cursussen, dan ben je jaren bezig. En dan zie je helaas dat die methodes uiteindelijk dan toch niet goed (genoeg) gehanteerd worden, ondanks alle goede bedoelingen.

En dat vind ik persoonlijk heel erg jammer, want wie is er uiteindelijk met een beetje pech de sigaar? Juist ja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:20

En vooral als Jan Doedel dan in de onbewust onbekwaam fase vanalles gaat showen dat eigenlijk niet echt mooi is om te zien.. :)