2-jarige shetlander leren meelopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_96

2-jarige shetlander leren meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 00:16

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de shetlander die wij vandaag hebben opgehaald!
Het is een bijna 2 jarige merrie, dit tot nu toe altijd bij der moeder heeft gelopen en nooit een halster om heeft gehad of aan het touw heeft gelopen. Ook is ze niet heel erg gewend aan mensen, vind dit dus ook wel een beetje spannend.
Vandaag heeft ze dus voor het eerst een halster om gekregen, moest meteen meelopen naar de trailer en thuis weer naar de stal lopen. Dit ging niet zoals het moest ze ging volledig in verzet en wou niet meelopen, ook niet met druk en meteen loslaten als ze een stapje zette.

Dit wil ik dus morgen en de andere dagen dat ik hier ben ga oefenen, eerst natuurlijk vertrouwen opbouwen en rustig knuffelen. Omdat ze wel van de stal naar de wei moet en dit in eerste instantie aan het halster moet tot dat ze los kan meelopen met de andere pony.

Ik ben dus opzoek naar tips om buiten het druk verhaal het voor haar ook makkelijker te maken.

Ik heb geen zin in commentaar, we weten waar we mee bezig zijn wil alleen graag wat tips om het misschien voor beide makkelijker te maken.. Ik weet ook dat zoals het vandaag gaat natuurlijk niet goed is!

ninji

Re: 2-jarige shetlander leren meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:25

Als je iemand tot je beschikking hebt die je kan helpen, kan diegene een touw achter haar billen langs leggen en als jij druk zet op het halstertouw, zet diegene tegelijkertijd druk op de lijn achter de pony. In de veulentijd doet de moeder dit namelijk ook bij haar kleine, een duwtje in de kont geven als ie niet meer verder wil. Grote kans dat ze de link snel legt, Shetlanders zijn intelligente wezens :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:28

Touw achter de billen langs idd, word meestal al gedaan bij veulens.
Ik denk dat dit ook vertrouwskwestie is. Laat der lekker aan je wennen, aan je snuffelen en doen. Geef haar jou vertouwen, dan krijg je het terug en dan zal het voor haar ook minder spannend zijn om mee te lopen.
Verder geduld en baby stapjes :j

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 00:32

Ben ik er nog vergeten bij te zetten, maar vandaag hebben wij ook geprobeerd op druk van achter te geven maar daar geeft ze echt niks om. Vandaag was natuurlijk helemaal stress voor haar dus dit kunnen we rustig op gaan bouwen. 1 nadeel is alleen dat ik er in principe alleen in het weekend ben en mijn oom en tante door de week niet erg veel tijd hebben, slechte situatie dat snap ik..

Ze moet natuurlijk wel mee het land in en denk dat dat nu eerst wel los kan achter de pony aan maar je wilt natuurlijk dat ze echt vertrouwen in ons krijgt..

Kreeg vandaag al wel een nieuwsgierig kusje van haar toen ik haar uit de trailer ging halen, ze wil dus wel graag :)

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:48

Dan is de beste manier waarschijnlijk haar tijdelijk los naar het land te begeleiden, en als jij er in de weekenden bent gewoon lekker de tijd nemen en in het weiland zitten, wennen aan elkaar en eventueel observeren. Dan kan je stappen ondernemen om haar te borstelen los in het land etc. zodat ze je kan leren vertrouwen, ondertussen halstertje omdoen + de rest en vooral doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Succes :)

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 00:55

Ja ik vermoed dat dat los lopen niet zo'n probleem is, ze gaan hier altijd los vanaf stal naar de wei dus denk dat ze zo wel mee loopt haha.. Zou het voor haar niet te lange tussenposes zijn om alleen in het weekend bezig te gaan? Halster heeft ze nu wel standaard om dat vinden wij wel fijn voor het geval dat, en ze kunnen nergens aan vast komen te zitten bij ons. Bedankt, vind het al erg leuk om mee bezig te gaan! :)

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:03

Meestal hebben paarden wel een goed geheugen dus 2 x in de week langskomen moet geen probleem zijn. Helemaal niet als je er de tijd aan besteed om dingen met haar te ondernemen en ze je leert kennen op den duur. Als er maanden tussen gaan zitten is het een ander verhaal. :P
Mooi dat je dit met plezier tegemoet ziet, geduld en liefde is waarschijnlijk het enige wat jullie nodig hebben ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:06

Ik denk dat het juist fijn is dat ze sowieso in het begin niet teveel poespas heeft, zodat ze lekker kan wennen aan de nieuwe omgeving, nieuwe paardjes en de nieuwe mensen.
Ik zou eerst los met haar gaan oefenen, zodat jullie een vertrouwensband opbouwen. Gewoon met een paar stukjes wortel haar naar je toe laten komen en haar dan belonen. De afstand steeds wat groter maken die ze moet overbruggen. Dan een touw aan haar halster en het hele rideltje opnieuw. Shets leren over t algemeen heel makkelijk.
Maar ervaring leert dat als je morgen bij der komt, alles wel ineens heel anders kan zijn, omdat ze niet meer onder stress staat. Mijn shet had namelijk t zelfde toen ie hier kwam, niet willen lopen aan het halster etc. Was ook niks gewend. Die heb ik de stal in moeten duwen. De volgende dag liep ie zo aan het touwtje mee achter mn andere paard aan naar wei :D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:11

Volgen is een natuurlijke reactie bij leiderschap. Ik denk dat je haar het beste, als dat kan, los kunt houden, zonder halster. Elke dag met haar bezig zijn, zoals bijvoorbeeld gewoon een paar keer halster aan en af doen (en belonen). Als het goed is, gaat ze je vanzelf volgen én wen ze aan het halster.

Daarna kun je veel gemakkelijker een touwtje eraan doen, en daarmee oefenen.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 01:17

Ooh nouja 2x in de week moet wel lukken! Haha maanden ertussen gaat het gelukkig niet worden :p Ben wel van plan om meer te ondernemen met haar, ik heb zo'n vermoeden dat ze heel slim is dus moet wel goed komen!! :)

Dat wennen moet wel goed komen, ze staat sowieso naast de pony dus kunnen al beetje kennismaken en ons leert ze snel genoeg kennen! Wortel is ze niet heel erg gek op zijn we achter gekomen maar ik zal het morgen zien! We hebben vandaag wel de pony opgehaald en daar huppelde ze inderdaad snel achteraan haha We zullen het zien morgen ! :D

khirshanta: ik had al aangegeven dat ik er alleen in het weekend ben en halster houden we het liefst om, dat vind ze ook niet eng gelukkig! Ik snap wat je bedoeld maar die mogelijkheid heb ik helaas niet..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 02:33

het belangrijkste geduld hebben en niet boos worden als ze het niet snapt en goed belonen als ze het wel snapt en doet

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 16:03

Vandaag ging het super goed, ze is echt een schatje!!
Ze liep vanmorgen zo mee aan touwtje naar buiten achter de pony aan het pad op. Toen zijn we even wezen koffiedrinken en toen zijn mijn nichtje en ik weer heen gegaan zodat ze eerst even aan elkaar konden wennen. Toen zijn we naar ze toe gegaan met wat wortels en ze wou zo bij je komen alleen de pony was erg jaloers en viel haar dan aan. Dus beide maar aan een halstertouw (mijn broertje heeft haar vast gehad) toen heb ik de manen en staart goed geborsteld en stuk van de staart af gehaald. Daarna oefenen met aan halstertouw meelopen en stoppen eerst achter de pony aan en toen zelf voorop. Steeds met minder druk en commando´s liep ze mee of stopte ze. Zijn ontzettend trots op haar en hebben der steeds beloond met worteltjes! Ze begint ook al op haar naar te reageren en komt naar je toe echt heel lief! :D Volgende week weer verder oefenen met mijn nichtje erbij :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:34

Super! Gewoon kleine stapjes, ze is natuurlijk ook nog niet zo oud dus het hoeft niet 123 gedaan :j

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 20:07

Dat is zeker zo ze is pas eind april 2 en is eigenlijk nooit echt wat mee gedaan liep ook altijd nog bij der moeder en haar kudde. Was ook eerst heel erg aan het bijten naar eten maar nu ze door heeft dat dat niet nodig is zit daar ookal meer rust in.. Komt vast allemaal goed :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:36

Super! Shets houden gewoon niet van stress ;)

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 11:56

Daarin geef ik ze haar gewoon groot gelijk! Nu heeft ze mooi rust en kan ze lekker elke dag met de pony naar buiten!