Een tijd geleden deed ik stage bij een ponystal voor kinderen vanaf 7 t/m 12. Qua rijden en verzorgen leerden ze alleen de basis
(rijden wel iets minder dan dat nog haha), maar ik merkte dat veel kinderen naast de pony niet helemaal wisten hoe ze ermee om moesten gaan.
Ik heb toen voorgesteld binnenkort een grondwerkles te doen zodat de kinderen wat zelfverzekerder worden.
Alleen heb ik nog niet echt heel veel ideeën om dit in te vullen> Tot nu toe:
- Leiden v.d. pony door een soort "parcourtje" (pionnen, balkjes)
- Achteruit laten gaan v.d. pony
- Wijken voor druk aan de zijkanten v.d. pony
Dit klinkt natuurlijk allemaal heel simpel voor ons, maar deze kinderen zijn grotendeels rond de 8/9 jaar en hebben echt weinig ervaring.
Dit soort oefeningen zullen ze (denk ik) ook echt helpen om efficiënter met de pony's om te kunnen gaan (bijv. tijdens het verzorgen, pony's staan dan los namelijk), bij de meesten gaat het nog niet zo soepeltjes.
Hopelijk hebben jullie nog wat meer ideeën
En je kan tegelijkertijd gewoon de ruimte pakken om er allerlei leerzame grondwerk elementen in te stoppen. Wanneer je iedereen zijn of haar pony zo mooi mogelijk laat optutten, maak je er een soort wedstrijdje van.
maar gelukkig zijn er genoeg vrijwilligers om te helpen!
Een beetje manegepony duikt daar toch wel op af, en dan kun je ook heel goed laten zien hoe je kunt zien waar het paard de aandacht heeft, en hoe je dan al vroeg kunt ingrijpen.