Jambette verbeteren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kashmino

Jambette verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 21:43

Hallo,

Ik doe sinds kort een beetje vrijheidsdressuur met mijn verzorgshet. Ik ben (na verdere voorbereiding en basis oefeningen) begonnen met de Jambette. Daar ben ik nu 2 keer mee bezig geweest en de pony snapt het goed. Alleen schraapt hij nog wel een beetje (wordt langzamerhand al minder). Heeft iemand tips om dat schrapen tegen te gaan?

Ik weet dat het logisch is dat de pony nog een beetje schraapt. Maar ik zou graag tips willen hebben om dat schrapen steeds meer te verminderen. Het schrapen hoeft niet meteen afgelopen te zijn.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:46

mijn tip is, gewoon door blijven oefen en pas belonen op de goeie momenten.
zodra jou pony de jambette heel even doet zonder het schrapen pas belonen.
zodra je pony weer gaat schrapen beloon je nog niet. Pas belonen zodra de Jambette is zoals jij wil.
en dit elke keer blijven oefenen tot dat hij dit langer volhoud.

voor meer vragen mag je me altijd pb doen

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:47

gedult hebben en allen belonen als het been op een bepaald hoogte punt is.
vraag meer van je pony dus allen belonen als haar been omhoog komt anders niet belonen en gewoon negeren.
veel plezier nog met je verzorg shetlander.

Kashmino

Re: Jambette verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 21:56

Bedankt voor de tips!
Het schrapen doet hij gelukkig al wel minder dan de eerste keer. En met een clicker is belonen op een goed moment ook makkelijker, dus die gebruik ik ook.
Soms heeft Dean al dat hij zijn been opzich goed optild en maar een klein beetje in de lucht schraapt, dit beloon ik uiteraard ook meer dan schrapen. (Beloon beide nog, alleen zonder schrapen met een brokje en met schrapen met een kriebel over zijn hals enz. Is dat goed (voor de komende paar keer)?

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:57

Kashmino schreef:
Bedankt voor de tips!
Het schrapen doet hij gelukkig al wel minder dan de eerste keer. En met een clicker is belonen op een goed moment ook makkelijker, dus die gebruik ik ook.
Soms heeft Dean al dat hij zijn been opzich goed optild en maar een klein beetje in de lucht schraapt, dit beloon ik uiteraard ook meer dan schrapen. (Beloon beide nog, alleen zonder schrapen met een brokje en met schrapen met een kriebel over zijn hals enz. Is dat goed (voor de komende paar keer)?

zou het schrapen helemaal niet belonen, alleen belonen wat jij graag wil zien

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:03

Ben je bekend met het principe van "shapen"?

Anders kan dit artikel je misschien verder helpen: http://www.visibreteam.nl/gedrag-shapen/

Het is handig om voor jezelf de kleine doelen te stellen die je wil zien, en daar dan ook in kleine stapjes naar toe te werken. Daarnaast geld de regel van 3: Gaat het 3 keer goed, dan ga je een stapje meer verlangen, gaat het 3 keer minder, dan neem je een stapje terug en ben je eerder tevreden. :)

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:06

Mowgli4 schreef:
Kashmino schreef:
Bedankt voor de tips!

zou het schrapen helemaal niet belonen, alleen belonen wat jij graag wil zien

Bedankt voor de tip!Oke, dat zal ik morgen dan eens proberen!

Ik heb wel eens gehoord van dat shapen. Lijkt me wel een handige manier, ik neem die manier soms wel eens mee in de oefening maar vaak vergeet ik het. Bedankt!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:18

Heel vrijheidsdressuur draait om shapen :))

Vrijheidsdressuur is namelijk het 'shapen' van gedrag :j

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:30

Nu ga ik er al helemaal mee bezig! Had de link niet zo snel gelegd :+
Morgen heb ik weer tijd om te oefenen, dan ben ik toch vrij van school.