Ja knikken en nee schudden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Ja knikken en nee schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 20:18

Ik ben nu sinds kort bezig met vrijheidsdressuur en ik heb tot nu toe ongeveer de basis aangeleerd. (Dus volgen, blijven, targetten en parkeren). Vandaag wilde ik verder gaan met het ja knikken en nee schudden.
Ik had op een site op internet gelezen dat je voor het ja knikken je paard je hand moest laten targetten en dan heen en weer gaan. Dat was niet zo'n succes. Hij ging namelijk toen ik mijn hand omhoog deed helemaal scheef met zijn hoofd, en toen ik hem naar beneden deed, was hij zijn aandacht helemaal kwijt.
Daarna kwam het nee-schudden. Ik had op nalanta gelezen dat je hem met een zweepje in zijn oor kon kriebelen en dat hij dan zou schudden. Nou, ik kon kriebelen wat ik wilde, maar hij bleef me aan kijken met een blik van 'god, wat is zij nou weer aan het doen'.
Zijn er misschien tips hoe ik deze oefeningen beter kan aanleren?

HippoLogic

Re: Ja knikken en nee schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:39

Kleinere stappen nemen en je paard duidelijk maken (bv met een brugsignaal en een beloning dat het gedrag versterkt) wat de bedoeling is.
Neem een kijkjhe in dit topic als je meer wilt weten over hoe je clicker training effectief toepast (niet alleen met VD maar met alles)
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 10:44

Hippologic, Dat snap ik. De clicker gebruik ik ook al. Maar hoe kan ik kleine stappen nemen, als hij nergens op reageert. Dat werkt denk ik niet. Dan heb ik het over het nee-schudden. Met ja-knikken kan ik het wel toepassen inderdaad.

hiljaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:27

Het nee schudden is ook aan te leren vanuit het natuurlijk gedrag! (waarschijnlijk handiger in de zomer want dan zijn er meestal veel vliegen) Elke keer dat je paard schud, click & beloning en hier een commando aan koppelen! Ja knikken is bij mij ook niet zo'n succes :')

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:02

heb je ook geprobeerd om met je hand te kriebelen? of probeer eens op andere plaatsen rond zn oor te kriebelen, bij mij gaat t ook goed op die manier :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:50

Ik denk dat je het beste 1 hoofd kunstje tegelijk aan kunt leren, dus als nee schudden er in zit dan pas aan ja-knikken beginnen of omgekeerd. Anders wordt het te verwarrend voor je paard.

Kimmie25501 schreef:
Hippologic, Dat snap ik. De clicker gebruik ik ook al. Maar hoe kan ik kleine stappen nemen, als hij nergens op reageert. Dat werkt denk ik niet. Dan heb ik het over het nee-schudden. Met ja-knikken kan ik het wel toepassen inderdaad.

ja-knikken
Je paard zal altijd zijn hoofd wel een keer naar beneden of omhoog brengen. Dat is de kleinste stap die je kunt reinforcen met een click (om dat kleine stukje gedrag 'aan te wijzen') en te belonen. Je paard gaat -als hij clicker savvy is- al snel zoeken naar het juiste gedrag.

Een paard kan niet oneindig zijn hoofd omhoog brengen (er zit een einde aan de lengte van zijn nek) :+ , dus.... gaat zijn hoofd ook weer omlaag.

In het ja-knikken zoek je naar deze twee gedragingen. Daarna kun je het gedrag chainen (een 'ketting' maken waarbij de verschillende schakels verschillend gedrag is) en als zijn hoofd omhoog gaat (wat hij snapt), click je pas weer als hij naar beneden gaat en omgekeerd. Later click je voor op-neer-op en breid je je ketting van gedrag uit naar op-neer-op-neer enz.

Nee schudden kun je ook zo aanleren. Makkelijker is het nee-schudden te 'vangen' (capturen), na bv het rollen. Als ze zich uitschudden begint de beweging bij het hoofd en gaat door naar het lichaam. Op het moment dat het hoofd schudt click je en beloon je.

Je zal dus op zoek gaan naar wanneer hij het gedrag al uitvoert.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 21:00

Oke, bedankt voor de tips! Ik ga het de volgende keer meenemen!