Longeren werkt niet!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna2003

Longeren werkt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 22:30

Ik probeer mijn pony te longeren, maar het lukt echt niet :(
Hij draait elke x zijn hoofd naar mijn richting, en als ik hem probeer wegtejagen dan houdt hij steeds zijn hoofd naar mijn richting. Dus ik kan zijn kont niet aanraken met de zweep

Help me! :n

Foreverkliek

Re: Longeren werkt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:35

Ga met 2 lijnen werken. Dan heb je controle over de buitenkant

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:36

Wat zijn je eigen ervaringen met longeren? Wat is jouw positie tijdens het longeren?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:37

Heb je de cirkel afgezet? Bij afgezette cirkel kan je ook eens los proberen. Dan gaat t vaak makkelijker omdat je dan niet bezig bent met de longeerlijn.

Tribunals

Vanaf waar 'jaag' je hem weg? Zijn kont of zijn schouder?

Piekosjj

Natalie36 schreef:
Ga met 2 lijnen werken. Dan heb je controle over de buitenkant

Juist niet doen. Als je zelf niet goed kan longeren is longeren met twee lijnen geen goed plan.
TS, heb je een instructeur of stalgenootje die veel ervaring heeft met longeren?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:38

Begin eens in een kleine volte, en van daaruit vergroten? Het klinkt alsof hij gewoon niet snapt wat je bedoeld...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:40

Waarschijnlijk sta je te veel aan zijn voorkant, waardoor hij niet snapt dat hij weg moet.
Ik leg het even uit voor longeren op de linkerhand. Ga aan de linkerkant naast je pony staan; leg je linkerhand bij zijn schoft, met daarin de longeerlijn. Ik hou 'm altijd zo vast dat ik steeds lussen los kan laten als de pony verder van mij wegloopt. Je rechterhand leg je op zijn kont (of, als je een zweep gebruikt, hou je je rechterhand bij zijn kont). Stap met je linkerbeen naar achteren, zodat je schuin komt te staan. Kijk en wijs (met je linkerhand) in de richting waarin de pony moet gaan lopen. Geef dan een drijvende hulp met je rechterhand (hand optillen). Zorg daarna dat je in het drijvende gebied blijft, dus achter de plek waar normaal de singel ligt.

En als het niet lukt: vraag een instructeur om hulp.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:41

Je moet m niet op zn kont willen jagen...

Immers je geeft druk op zn kont, waardoor zijn kont van je wegschuift en daarmee zijn hoofd dus naar jou toe gaat. Druk leggen op schouder en niet op de kont.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:08

Misschien kan je hulp vragen van iemand van je stal ?
Het kan zoals voorgangers ook zeggen zijn dat je te ver voor loopt. Mijn verzorgpony draait dan ook om of komt naar binnen. Probeer een driehoek te maken van het hoofd van het paard, jou en de kont van het paard

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:19

Op youtube.com vind je een heleboel filmpjes over longeren, tips en adviezen, misschien heb je er wat aan.

Anna2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 12:27

heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga het proberen

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:30

Maar blijft niet te lang aanrommelen, dan kan het wel eens uit de hand gaan lopen.
Als het niet lukt: gewoon hulp vragen aan iemand die wat meer ervaring heeft. Dat is geen schande :)

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:29

Ik heb dit ook gehad, en heb hulp ingeroepen. Je kunt om te beginnen een cirkel afzetten zodat je zonder longeer touw kunt beginnen. Als je paard voor je staat met zijn hoofdje naar je toe en je wil dat hij links op de cirkel loopt. Houd je menzweepje rechts schuin van je lijf af, je linker hand is langs je lichaam ( je wijst hem dus niet de weg maar houd de ruimte open) met je men zweep maak je rustig draai bewegingen van onder naar boven (steeds grotere cirkels) reageer het paard door er van weg te lopen, direct druk verminderen en je zweep laag houden. Ik heb mijn paard tijdens dit draaien met de zweep wel eens geraakt op de schouder, volgens de instructrice was dit zijn keus. Zorg altijd dat je niet voorbij de midde lijn van het paard komt (dit remt af, zo vraag je hem dus naar binnen te komen) Loop ook nooit naar achter (dominantie communicatie)

Nu hoef ik enkel met mijn leadrobe (ik heb de menzweep vervangen voor leadrobe) omhoog te schommelen en hij gaat in draf ed. Als ik de leadrobe in de andere hand pak en hem de weg blok (voor bij zijn middelijn sta) dan gaat hij de andere kant op.