Paard staakt tijdens het longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tribunals

Paard staakt tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 00:18

Hoi!

Sinds 2 juli dit jaar ben ik in het bezit van een 9-jarige Connemara ruin. Super leuk dier, rijden gaat prima en het longeren in het begin ook. De eerste weken ging het goed, daarna begon hij uit het niets te steigeren, weg te rennen of hij rende op je af. Het longeren heb ik toen een tijdje gelaten voor wat het is, en toen ik het weer heb opgepakt heb ik heel veel geoefend. Het longeren ging met sprongen vooruit en hij luisterde goed naar de hulpen. 5 weken geleden heb ik een operatie gehad, ik mag nu twee maanden niet rijden. Wel wilde ik lekker vanaf de grond verder trainen. Zo gezegd zo gedaan: vanavond haalde ik hem vol goede moed uit het land, hoofdstelletje in, longeerlijn er aan en ik had verwacht dat het net zo goed zou gaan als waar we waren gebleven.

Nou, niet dus. Ik stuurde hem op de volte en meneer bleef staan. Reageerde nergens op. Achter mij aanlopen geen probleem, buigen ging prima. Rondje gewandeld en opnieuw geprobeerd. Weer hetzelfde. Ik kan klikken met mijn tong en commando's geven wat ik wil maar hij reageerde nergens op. Ook niet op de zweep. Hij staakt dus. Van alles geprobeerd: rustig blijven, hem wat moed inpraten, alles stapje voor stapje doen, etc. Geen reactie. Wat bozer, duidelijker: zweep een keer op de grond neerslaan; het maakt niks uit. Uiteindelijk ging hij wel, met zo nu en dan een neidige bok. Hij neemt de buitenstelling aan, reageert niet op mijn stem en hangt tegen de bakrand aan. Na een paar pasjes galop viel hij al terug en toen konden we weer opnieuw beginnen. Linkerhand was al helemaal een drama. Hij ging zijwaarts, trapte een keer gericht naar mij toe (en toen heb ik hem wel even een corrigerende tik gegeven, want dat mag gewoon niet) en ging vervolgens weer staken. Opnieuw van alles geprobeerd, uiteindelijk galoppeerde hij keihard weg. Heb niet losgelaten dus ik had hem vrij snel weer bij me. Vervolgens heb ik hem toch nog op de volte gekregen, maar hij nam opnieuw buitenstelling aan, hing enorm aan de longeerlijn en was alles behalve actief. Zo ken ik mijn vriendje helemaal niet en normaal gesproken werkt hij graag. Ik heb de afgelopen weken met hem gewandeld, wat vrijheidsdressuur gedaan en dat ging allemaal gewoon wel goed. Ik heb ook niet het idee dat hij geen respect voor me heeft.

Wie o wie kan mij helpen, want ik weet me geen raad meer en dit is voor mij niet leuk, maar voor hem al helemaal niet.

silvia58

Re: Paard staakt tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:28

Grote kans dat er iets aan de hand is met je paard !
Ik zou je adviseren om hem eens goed na te laten kijken.
In Noordwolde zit Rodinde Hoogenraad.....daar hebben wij erg goede
ervaringen mee. Ons paard bleek toch echt wel een groot probleem te hebben.
Sterkte ermee !

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:28

Heeft iemand anders al gelongeerd? Doet hij het dan ook?
Zoiezo volte afzetten zodat hij snapt dat hij rond moet gaan. En net als vorige keer weer oefenen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:32

Zoals ik je verhaal lees, krijg ik het idee dat je te lief voor hem bent. Waarschuwend op de grond slaan met de zweep kan helpen, maar als hij weet dat hij elf geen tik krijgt, is hij daar ook niet van onder de indruk.

Als je zeker weet dat hij lichamelijk in orde is, kun je iemand erbij vragen om je te helpen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:33

Ik heb je net een pbtje gestuurd.

Connemara's zijn keiharde werkers, maar hebben wél een persoonlijkheid. En daar moet je mee om kunnen gaan. Ik denk dat degene die je deze pony verkocht heeft je met alle plezier wil helpen, of wil verwijzen naar iemand die je kan helpen. En anders kijken of het mogelijk is contact te hebben met zijn vorige amazone om te vragen of ze je weer even op weg kan helpen met hem?
Pony heeft fysiek gezien nooit problemen gehad, is Z dressuur en L springen en was recent koppony van het Connemara demo team. Maar ik kan me voorstellen dat hij de vakantie die hij nu heeft, waardoor hij ook in het werk zijn energie niet kwijt kan, mogelijk gebruikt om eens de grenzen te gaan verkennen.
Kortom, mijn tip: zoek ondersteuning, begeleiding bij het omgaan met deze pony, het liefst via degenen die deze pony kennen en er goed mee hebben kunnen werken. Daar ga je veel van leren!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:35

Steekt hij niet een hele dikke vinger naar je op?
Wat doet hij met dubbele lijnen of juist helemaal los?

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 00:42

Jimbo schreef:
Heeft iemand anders al gelongeerd? Doet hij het dan ook?
Zoiezo volte afzetten zodat hij snapt dat hij rond moet gaan. En net als vorige keer weer oefenen.

Hij heeft het bij de staleigenaresse ook gedaan. Volte afzetten ga ik proberen!

Runa schreef:
Zoals ik je verhaal lees, krijg ik het idee dat je te lief voor hem bent. Waarschuwend op de grond slaan met de zweep kan helpen, maar als hij weet dat hij elf geen tik krijgt, is hij daar ook niet van onder de indruk.

Als je zeker weet dat hij lichamelijk in orde is, kun je iemand erbij vragen om je te helpen.

Ik heb meerdere dingen geprobeerd en ok heb hem ook wel aangepakt, maar de harde hand lijkt averechts te werken.

cissy schreef:
Steekt hij niet een hele dikke vinger naar je op?
Wat doet hij met dubbele lijnen of juist helemaal los?

Dubbele lijnen heb ik nog niet met hem gedaan. Helemaal los verschilt nog al: de ene keer doet hij hetzelfde als wanneer hij vast zit en gaat hij stilstaan in de hoek, de andere keer weet hij precies wat de bedoeling is en begint hij lekker te sjouwen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:51

Heb je een leadrope met zo'n leertje aan het eind? Als hij los is en in de hoek blijft staan loop dan eens al zwaaiend/draaiend (van je af naar voren draaiend met grote halen) heel resoluut en assertief op m af om m uit de hoek te jagen. Gaat hij dan lopen laat je je energie weer zakken en stop je met draaien en ga je weer naar het midden. Stopt hij weer dan weer draaien.
Gaat hij niet lopen dan ben je niet duidelijk genoeg geweest.
Het is niet de bedoeling om hem te gaan slaan maar hem weg te jagen uit de hoek. Als het goed is kijkt hij wel uit om tegen de draaiende leadrope aan te lopen, dat doet nl zeer en de leadrope beschermt jou tegen hem.
Laatst bijgewerkt door cissy op 15-12-15 00:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:51

Mmm juist omdat hij zo extreem stelling aanneemt, bokt en hangt, zou ik ook eerst zeker willen weten dat er fysiek niks aan de hand is. Is hij los wel helemaal rad? Niet gevoelig op de rug? Juist aan de longe op de volte worden problemen snel zichtbaar. Een keer uitglijden in het land is soms genoeg om bv. net een wervel te verdraaien of te verschuiven.
Pas als je zeker weet dat alles ok is zou ik de andere raad (cirkel afzetten, keer een longeerlesje nemen, enz) opvolgen...

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 00:57

cissy schreef:
Heb je een leadrope met zo'n leertje aan het eind? Als hij los is en in de hoek blijft staan loop dan eens al zwaaiend/draaiend (van je af naar voren draaiend met grote halen) heel resoluut en assertief op m af om m uit de hoek te jagen. Gaat hij dan lopen laat je je energie weer zakken en stop je met draaien en ga je weer naar het midden. Stopt hij weer dan weer draaien.
Gaat hij niet lopen dan ben je niet duidelijk genoeg geweest.
Het is niet de bedoeling om hem te gaan slaan maar hem weg te jagen uit de hoek. Als het goed is kijkt hij wel uit om tegen de draaiende leadrope aan te lopen, dat doet nl zeer.

Bedankt voor de tips/uitleg, dit ga ik zeker onthouden. :)

Kendra schreef:
Mmm juist omdat hij zo extreem stelling aanneemt, bokt en hangt, zou ik ook eerst zeker willen weten dat er fysiek niks aan de hand is. Is hij los wel helemaal rad? Niet gevoelig op de rug? Juist aan de longe op de volte worden problemen snel zichtbaar. Een keer uitglijden in het land is soms genoeg om bv. net een wervel te verdraaien of te verschuiven.
Pas als je zeker weet dat alles ok is zou ik de andere raad (cirkel afzetten, keer een longeerlesje nemen, enz) opvolgen...

Hij is los helemaal rad en is ook niet gevoelig op de rug. Als hij gewoon aan het spelen is, of iets leuks ziet en denkt goh, laat ik even gaan sjouwen sjouwt hij ook flink en ook goed over de rug. Ook met het rijden waren er geen problemen. Hij liep lekker actief, fijne aanleuning en mooi nagevelijk. Op beide kanten. Ook niet kreupel geweest o.i.d. Hij wordt op dit moment gereden door mij zusje van 12 (voor hem natuurlijk peanuts, geen zwaar werk) en dat gaat ook allemaal goed. Al kan het natuurlijk zeker geen kwaad om een osteopaat o.i.d. te laten komen.

JudithGigi

Re: Paard staakt tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 01:05

Aannemende dat er dus lichamelijk niks mis is, denk ik dat dit paard zekerheid mist. Wegsturen is ook weggaan, en dus niet de schouder tóch nog in jouw richting zetten tijdens het weglopen. Heeeel duidelijk zijn en in het begin weinig ruimte geven, maar bij gewenst gedrag meteen belonen door alle druk weg te nemen, of desnoods zeggen dat het goed voor die dag is en op stal zetten :)