Vrijheidsdressuur zonder clicker? Tips gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloez

Vrijheidsdressuur zonder clicker? Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 13:57

Hallo allemaal,

Ik ben het 5x per week volop trainen een beetje zat en wil wat meer lol gaan maken met mijn paard.
Aangezien het een kleuter eerste klas kan zijn die altijd in is voor onzin lijkt me dat hij vrijheidsdressuur met allerlei kunstjes (knielen, liggen, zitten, etc) zeker leuk zal gaan vinden.
Enige nadeel is dat de meeste methodes die ik tegenkom met clicker training zijn. Hij is van zichzelf al vrij happerig en knabbelt graag overal aan dus lijkt me dat niet de meest ideale methode voor ons.

Wie heeft er tips, methodes, boeken, dvds van andere trainingsmethodes om te beginnen met dit soort oefeningen, zonder clicker?

Alvast bedankt!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:58

nalanta.nl

hele goeie site! word goed uitgelegd en vind dit ook een fijne methode
zo heb ik het ook geleerd met mijn shetlander :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:02

Waarom wil je nou geen clicker gebruiken? Is erg makkelijk en zorgt er voor dat je een oefening in echt goed kan afmaken. Sowieso moet je paardje leren niet binnen jouw cirkel te komen, dat heeft niks met een clicker te maken:)

Ik train mijn hond en verzorgpaard met clicker en dat werkt erg fijn.

RianneH

Re: Vrijheidsdressuur zonder clicker? Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:05

Volgens mij is het niet zozeer de clicker, maar de voedselbeloning die ts niet wil gebruiken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:08

RianneH schreef:
Volgens mij is het niet zozeer de clicker, maar de voedselbeloning die ts niet wil gebruiken.

Oh hihi, werd niet erg duidelijk over gebracht :o

Lijkt het je dan niet wat om speciale trainigssnoepjes te gebruiken?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:10

Als je goed begint met de basis (en dus het voedsel weigeren) zou een clicker misschien nog wel kunnen werken voor jou! Kijk even op www.nalanta.nl :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:10

ik denk dat het Wachten juist een goede eerste oefening is met de clicker training.
Hij mag ook bij oefeningen niet opdringerig worden, dat leer je hem dan ook als eerste door te oefenen met een clicker

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:15

Klopt, en juist met een clicker zijn sommige dingen wat simpeler aan te leren.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 14:44

RianneH schreef:

Precies dat inderdaad :)

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:58

Ik werk zelf trouwens zonder clicker, dit werkt ook, maar voedselbeloning werkt dan wel het beste helaas... Ben nu zo ver dat ik dat een beetje kan gaan afbouwen, hij heeft wat overgewicht maar daar zit tijd in....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:05

Het wordt moeilijk om je paard genoeg te motiveren zonder voedselbeloning. Juist dat hij happerig wordt, is een indicatie dat voer voor hem een sterke motivator is! Verdiep je eens in beleefdheid trainen, júist met een clicker, en het is allemaal op te lossen :) (zeg ik na ervaring met héél veel opdringerige paarden en clickertraining)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:06

Mloez schreef:
RianneH schreef:

Precies dat inderdaad :)

Dan beloon je toch met iets anders, wat ziet jou paard als beloning?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:10

Clicker gebruiken en direct voedselweigeren aanleren. Een clicker helpt juist tegen een happerig paard omdat je aanleert (als je goed consequent bent) dat hij enkel een beloning krijgt als hij die clicker hoort.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:10

Mijn shetlander werd ook erg happerig van voedselbeloningen. Tot ik met clicker ging werken, vanaf toen had ik er geen last meer van. Click is snoepje, en anders krijgt hij nooit wat. Als je daar consequent mee bent, is clickeren juist super (en idd een van de eerste oefeningen is voedsel weigeren).

Van een aai over hun bolletje raken mijn paarden niet zo heel gemotiveerd :o :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:34

VogeltjeM schreef:
Het wordt moeilijk om je paard genoeg te motiveren zonder voedselbeloning. Juist dat hij happerig wordt, is een indicatie dat voer voor hem een sterke motivator is! Verdiep je eens in beleefdheid trainen, júist met een clicker, en het is allemaal op te lossen :) (zeg ik na ervaring met héél veel opdringerige paarden en clickertraining)

Ik sluit me hier totaal bij aan!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:39

Ik zou dan ook zeggen, voedseltraining. Ik heb een ruin die ontzettend opdringerig wordt, maar ook alles voor eten doet. Nu werk ik met snoepjes zonder dat hij lastig is, werkt prima!
Ik heb ook een jonge ruin, die al blij is met een aai of een knuffel. Als ik hem iets vraag en vervolgens heel enthousiast beloon, vrolijk word en hem aai, doet hij het zo nog een keer. Maar dit is inderdaad heel lastig om bij elk paard te doen, puur geluk dat hij zo reageert. Je moet maar net het paard er voor hebben..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:41

Clickertraining kan ook zonder voedselbeloning! Als er maar een beloning komt. Als je dat niet wil/of denkt dat het niet voldoende werkt, kun je het combineren met de parelli methode al zal dat met sommige trucs toch lastig worden. Dus wijken voor druk en daarna is de beloning de druk weghalen, rust en evt een aai of stembeloning...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:48

Mloez schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben het 5x per week volop trainen een beetje zat en wil wat meer lol gaan maken met mijn paard.
Aangezien het een kleuter eerste klas kan zijn die altijd in is voor onzin lijkt me dat hij vrijheidsdressuur met allerlei kunstjes (knielen, liggen, zitten, etc) zeker leuk zal gaan vinden.
Enige nadeel is dat de meeste methodes die ik tegenkom met clicker training zijn. Hij is van zichzelf al vrij happerig en knabbelt graag overal aan dus lijkt me dat niet de meest ideale methode voor ons.

Wie heeft er tips, methodes, boeken, dvds van andere trainingsmethodes om te beginnen met dit soort oefeningen, zonder clicker?

Alvast bedankt!

Juist mijn zakkenrollende knabbelkleuter leerde met clicker in nog geen 2 min. dat metertje afstand en wegkijken de manier was om de snoepzak open te krijgen ipv de pogingen tot zelfbediening.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:25

Bedankt voor alle tips. Scheelt een hoop dat ik hier lees dat veel paarden net ophouden met knabbelen en happerig doen door de clicker. Ik ga me er dan toch maar verder in verdiepen :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:29

Voedselbeloning is gewoon erg sterk. Beleefdheid is áltijd belangrijk, maar valt dan wat meer op, je wil nu eenmaal niet als wandelende snoepmachine door het leven.

Ik raad je de boeken van Inge Teblick aan, grondwerk met paarden, en denkwerk. Redelijk gestructureerd en erg goed onderbouwd. Er is heel veel informatie te vinden, maar op die manier heb je wat houvast. Grondwerk staat boordevol oefeningen, en het begint met beleefdheid en voedsel weigeren. ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:15

Op mijn site heb ik het eea over clickertraining en voedselbeloning geschreven, wellicht dat dat je al helpt bij het verdiepen :)

www.amable.nl

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:24

Ik heb een tijdje terug eens een begin gemaakt met clickeren en meteen als eerst voedsel weigeren geleerd. Mijn paard houdt erg van eten en voedsel weigeren had hij super snel door.

Met het clickeren ben ik niet echt verder gegaan, maar toen ik hem laatst een stukje wortel wilde geven en hij doorhad dat hij het niet kreeg toen hij er met zijn neus bij kwam, draaide hij zijn hoofd weg en kon ik het hem na een 'Yes!' wel geven. Grappig om te zien dat, nu hij het een tijdje terug eenmaal had geleerd, hij het nog steeds weet.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:50

Amable schreef:
Op mijn site heb ik het eea over clickertraining en voedselbeloning geschreven, wellicht dat dat je al helpt bij het verdiepen :)

http://www.amable.nl

Ja dankjewel ik had je site al gevonden :) zag dat je ook lessen geeft. Nu in de decembermaand heb ik het te druk om het werk om serieus te trainen maar ik neem zodra het wat rustiger is contact met je op. Lijkt me niet verkeerd om te beginnen met een les zodat we direct een goed begin hebben ipv zelf aan te modderen zonder kennis :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:25

Kan het alleen maar met je eens zijn, zeker in het begin is het handig om 1 of meerdere lessen te nemen :)

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 13:32

Ja ik neem in januari contact met je op :) Mijn moeder leek het ook wel leuk om met haar paard te doen dus dan kunnen we dat combineren