Paard draait steeds zodat hij recht tegenover je komt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roowsie

Paard draait steeds zodat hij recht tegenover je komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:28

Als ik mijn paard longeer draait ze zich soms zo dat ze recht tegenover me komt te staan. Weet iemand wat je in zon geval moet doen?

Hilary

Re: Paard draait steeds zodat hij recht tegenover je komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:33

Zorgen dat je in de drijvende positie blijft, achter de singelplek, zeg maar.
Als je te veel opschuift naar het hoofd van het paard, rem je hem af.

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:35

En wat als ik dat al doe? :?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:37

Dat stond niet in je OP :D Iemand mee laten kijken en les nemen?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:39

Zorgen dat de schouder niet naar binnen gedraaid kan worden,
Dit kan Door een zachte zwiep van je zweep richting de schouder, of licht raken als dreigen niet werkt,
Daarnaast kun je ook duidelijk in stappen richting de schouder zodat zij moet wijken voor jou lichaamsbouw en zo dus weer met de schouder naar buiten gedrukt wordt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:19

Dit soort gedrag kun je vaak het beste streng corrigeren met de zweep. Houd die maar wat dichter bij zijn billen als stimulator en mocht hij uitproberen of hij misschien toch op de rem mag dan direct een corrigerende tik geven. Laat hem maar lekker even rennen. Als je niet doorpakt, blijf vooral ook consequent, heb je kans dat je er steeds meer last mee gaat krijgen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:22

Ik heb dit probleem ook gehad, dus lees even mee.
Bij mij was dit juist het geval wanneer ik hem aan had geraakt met de zweep. Dan stond meneer recht tegenover me en zie nog net niet "WAT MAAK JE ME NOU?!". Dan kon ik gemakkelijk de hele bak doorlopen omdat hij gewoon achteruit liep als ik naar hem toe ging en met me meedraaide als ik weer in een drijvende hoek probeerde te komen :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:27

xMyrth schreef:
Bij mij was dit juist het geval wanneer ik hem aan had geraakt met de zweep. Dan stond meneer recht tegenover me en zie nog net niet "WAT MAAK JE ME NOU?!". Dan kon ik gemakkelijk de hele bak doorlopen omdat hij gewoon achteruit liep als ik naar hem toe ging en met me meedraaide als ik weer in een drijvende hoek probeerde te komen :')

Maar waarom sta je dat toe dan? Ik ga er vanuit dat je paard bekend is met wijken voor druk en dus ook wijken voor de zweep. Dan vraag je toch direct om door te gaan en als hij maar denkt aan draaien, direct corrigeren. En dan bedoel ik niet flink meppen overigens maar doordrijven met lichaamstaal icm drijvende zweephulp. En soms is dat laatste met contact.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:30

Gewoon les nemen lijkt me het makkelijkst, we kunnen hier we allemaal oplossingen roepen maar als jij een verkeerd signaal doorgeeft kunnen wij dat vanaf de computer toch niet zien.. Actie van het paard is altijd een reactie op jou, dan is het makkelijker als er iemand meekijkt die ziet wat er mis gaat in de communicatie tussen jullie beide.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:31

Kasmir schreef:
Gewoon les nemen lijkt me het makkelijkst, we kunnen hier we allemaal oplossingen roepen maar als jij een verkeerd signaal doorgeeft kunnen wij dat vanaf de computer toch niet zien.. Actie van het paard is altijd een reactie op jou, dan is het makkelijker als er iemand meekijkt die ziet wat er mis gaat in de communicatie tussen jullie beide.

Mee eens! In mijn advies zaten nogal wat aannames verscholen :o

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:33

troi schreef:
xMyrth schreef:

Maar waarom sta je dat toe dan? Ik ga er vanuit dat je paard bekend is met wijken voor druk en dus ook wijken voor de zweep. Dan vraag je toch direct om door te gaan en als hij maar denkt aan draaien, direct corrigeren. En dan bedoel ik niet flink meppen overigens maar doordrijven met lichaamstaal icm drijvende zweephulp. En soms is dat laatste met contact.

Ik wil niet van TS haar topic mijn topic maken, maar zal toch nog even kort reageren :P
Het probleem deed zich alleen voor wanneer ik om galop vroeg. Stap / draf / halt ging allemaal prima. Galop vond meneer in die tijd ook wel lastig, dus wellicht heeft dat er mee te maken.

Verder ben ik gestopt met het longeren, omdat ik eigenlijk maar wat aan het doen was op momenten dat hij tegenover me ging staan. Het lukte me soms echt niet om de controle weer terug te krijgen, dus leek het me beter om even niet te longeren en te kijken voor les ofzo :) Wel heb ik nog wel eens gelongeerd zonder galop te vragen, omdat dit dus geen problemen geeft.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:46

Les is inderdaad de beste optie, maar mocht die niet mogelijk zijn, kijk dan eens dat je zoals Hilary al zegt, achter de schouder staat. Maar ook niet te zeer met je lichaam gedraaid naar voor staat, met je navel zeg maar richting hoofd wil eigenlijk een uitnodiging zeggen. Je navel dus meer richting schouder, buik gericht maar wel je eigen lichaam zeker achter schouder houden, liefst zelfs ter hoogte van de kont.

Een paard dat bij mij naar binnen blijft komen krijgt wel na een aantal waarschuwingen een tik tegen de schouder. Deze probeer ik niet extreem had te doen, maar wel dat ze er wat van schrikken zodat ze het eigenlijk geen 2e keer meer willen proberen. Maar dit is dan wel vooraf gegaan door lichaamstaal en wijzen/zwiepen met de zweep dat ik ze binnen niet wil hebben.
Wat ook wel eens wil werken is wanneer ze draaien zelf een grote stap te zetten naar voren. Dus ook via lichaamstaal hem weer naar buiten drijven, maar daar moet je wel mee opletten als je niet veel ruimte hebt of als je paard wel eens durft bokken/kappen/steigeren.

Neem er een longeerzweep bij die je passief drijvend houdt. Wat wil dat zeggen, zweep dus gewoon tonen aan je paard zonder te zwiepen. Komt hij naar binnen kan je met je zweep richting de schouder wijzen/zwiepen als teken dat je dat deel hier niet wil. Als je vanachter gaat zwiepen gaan veel paarden net helemaal naar binnen draaien. Dit omdat als je met een auto gas geeft terwijl hij al in de bocht gaat, hij ook niet gewoon vooruit gaat maar de bocht volgt. Dus eerst zorgen dat hij weer rechtdoor staat en dan wat gas bijgeven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:03

Je hand waarin je het longeertouw hebt opzij doen, en tegelijkertijd opzij lopen richting de kont en het paard voorruit 'jagen'. Mee blijven lopen mocht het paard meedraaien. Zodra die weer weg loopt, alle hulpen laten vallen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:23

Vanuit welke gangen doet hij dit? Probeer eens mee te lopen in een heel klein rondje. Wel actief, zodat je de juiste energie geeft en inderdaad zeker scheef achter het paard. Probeer die benodigde druk daarin te voelen.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje... :o

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:02

Klaasje schreef:
Vanuit welke gangen doet hij dit? Probeer eens mee te lopen in een heel klein rondje. Wel actief, zodat je de juiste energie geeft en inderdaad zeker scheef achter het paard. Probeer die benodigde druk daarin te voelen.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje... :o

Ik ga binnenkort weer kijken if ik dan wat kan filmen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:51

VNA >> TVG

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:11

Ik vind de tip van leen een goede. Gebruik je zweep als stuur. Als ie al iets naar binnen valt meteen met zweep naar schouder wijzen en eventueel een zwiepje geven. Ik zelf gebruik ook mijn longeerlijn hiervoor. Die geef ik een slag omhoog zodat er een soort golfbeweging in komt naar het paard. Dat creëert ook afstand.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:17

Deed de merrie van mij ook. Aan een leadrope niet, longeer lijn wel. (stoppen en draaien)
Tijdje, denk wel bijna 4 maanden niet ge-longeert, enkel gereden en toevallig vorige week weer een keertje : geen problemen meer.
Alleen longeren is saai !! Nu is er veel meer afwisseling denk ik. Bak rijden, buiten rijden, samen rijden, balkjes, vrije dagen enz.... Volgens mij vind ze het nu niet meer zo erg.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:19

Hoe oud is je paard? Wat is het opleidingsniveau van je paard? In welke gang doet hij dit? In wat voor bak longeer je?

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 22:26

9 jaar, ze heeft geen dressuur of spring niveau omdat ze gewoon recreatief gereden wordt, wel veel ervaring met parelli (zij heeft meer ervaring dan ik)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:43

Longeer je in een ronde bak of een vierkante?

Heb je zelf het idee dat het een miscommunicatie is of dat ze een manier heeft gevonden om onder het werk uit te komen?

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 02:47

Laat je paard een keer nakijken door een osteopaat, als er geen verzet is in stap en draf, kan er iets hinderen.