De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singa

Berichten: 740
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:30

Ruiterhuis: het is maar wat je er zelf van verwacht. Wil je vooral jezelf verdiepen in de methode, of wil je een houvast om moeilijkheden met je paard aan te pakken? In jouw geval lijkt vooral het eerste van toepassing, en dan is deze online cursus ook zeker zinvol. Het lijkt me zelfs een voordeel om dit te leren met een eerder meewerkend paard, omdat je je dan beter op jezelf kan focussen.

Je maakt me trouwens jaloers! Bomproof, oplettend, licht op de hulpen, ... :)

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:43

Ik ga ook even meelezen en informatie opslaan. Heel interessant.

singa: Ik moet je dan teleurstellen, er zijn inderdaad erg veel overeenkomsten tussen Parelli en TRT :D . Ik heb met mijn paarden level 1 en 2 doorlopen en zit momenteel in level 3. Voor wat ik zie, is het inderdaad erg gelijk, maar is Tristan natuurlijk iemand anders als een Pat Parelli en geeft hij er ook een andere persoonlijke touch aan. Ik ben in elk geval gecharmeerd!

Voor de mensen die net wat zeiden over desensibiliseren. Warwick Schiller doet veel aan desensibilisatie door middel van FAB (Focus And Balance). In verhouding tot TRT, welke absoluut niets met desensibiliseren te maken wilt hebben, nav eerder genoemde uitleg hier, wat vinden jullie van dit cruciale verschil? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:50

Wat ik van Tristan begrijp, is dat hij het paard niet lam maakt voor een bepaald object, maar dat hij het paard leert te kiezen om ipv vluchtgedrag op te zoeken, ontspanning op te zoeken. Imo is dat veel handiger, want dedingesen(rotwoord) is gewoon het paard zo lang blootstellen aan een object totdat het normaal wordt, maar dat kan met een nieuw, ander eng object weer helemaal overnieuw moeten.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:22

Joolien schreef:
Wat ik van Tristan begrijp, is dat hij het paard niet lam maakt voor een bepaald object, maar dat hij het paard leert te kiezen om ipv vluchtgedrag op te zoeken, ontspanning op te zoeken. Imo is dat veel handiger, want dedingesen(rotwoord) is gewoon het paard zo lang blootstellen aan een object totdat het normaal wordt, maar dat kan met een nieuw, ander eng object weer helemaal overnieuw moeten.


Fijn dankje, dat is nl precies wat ik zelf ook dacht. Volgens mij bedoelt WS dat alleen niet met desensibiliseren (gatver, ik typte m alweer fout idd :') ) maar had hij ook een andere mening hierover. Maar ik heb me daar pas in verdiept en nog niet eerder, dus dat zal ik eerst even moeten natrekken. Het is wat met al die methodes. Stukjes van elkaar erin en toch ook veel nieuwe inzichten.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:43

ik heb een aantal lessen van Tristan gehad, en hij heeft mijn zeer sensibele schimmel idd geleerd om te kiezen voor de ontspanning. En dat heeft een wereld van verschil gemaakt. We zijn er nog niet, en ik ben tijdelijk uitgeschakeld dus kan nu ook weinig doen met ons huiswerk (ik les nu bij zijn voormalig zakenpartner Will Rogers) maar ik ben echt om wat betreft grondwerk. En dat had ik nooit verwacht.

Redford
Berichten: 149
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:46

Ik haak ook ff aan om te volgen, ik ben ook begonnen met de trt methode, heb vorig jaar voor m'n dochter een 4 jarige pony gekocht.. Hij is heel braaf, maar ik wil er echt een bomproof toppertje van maken..
Hij is alleen erg lui aangelegd in het grondwerk :)
Ben dus vooral nog bezig om hem zijwaarts te krijgen zonder lichaamshulpen :)

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 15:47

Heb nu 4 x met mn sprinkhaan getraind.
Wat ik in t begin moeilijk vond is dr voorbenen laten 'behind and a crossen' . :o
Het binnenachterbeen laten kruisen ging wat gemakkelijker.

Echter pakken we het redelijk goed op. Ik train niet langer dan een kwartiertje.
Proberen correct de beenzettingen, en gekookte spagetti te voelen dan is het weer klaar.

En als ik dan weer aankom met mn touwhalster en leadrope, en ik vraag haar om, dan zie je me
stalgenootjes echt zo raar aankijken van, wat doet ze nou. Waar is ze in hemelsnaam mee bezig...
:')

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:00

MargrietJonk schreef:
Heb nu 4 x met mn sprinkhaan getraind.
Wat ik in t begin moeilijk vond is dr voorbenen laten 'behind and a crossen' . :o
Het binnenachterbeen laten kruisen ging wat gemakkelijker.

Echter pakken we het redelijk goed op. Ik train niet langer dan een kwartiertje.
Proberen correct de beenzettingen, en gekookte spagetti te voelen dan is het weer klaar.

En als ik dan weer aankom met mn touwhalster en leadrope, en ik vraag haar om, dan zie je me
stalgenootjes echt zo raar aankijken van, wat doet ze nou. Waar is ze in hemelsnaam mee bezig...
:')


Klinkt goed! Ben toch wel erg nieuwsgierig naar het programma, dus ik denk dat ik me ook maar ns op moet geven!

En dat van je stalgenoten ken ik, in het begin dachten ze volgens mij dat ik met hekserij bezig was als ik grondwerkles kreeg. :')

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:46

haha dat van je stalgenoten is echt heel erg herkenbaar! Ik heb dan niet zo veel stalgenoten, maar ik sta op een echte dressuurstal en daar werd ik ook vreemd aangekeken toen ik met een touwhalster aan kwam zetten.

Gisteren had mijn paard trouwens een koliekaanval (kreeg het te horen toen ik bezig was met de mail en de downloads van module 2) en moest ik hem even gek laten bokken. Hij had namelijk geen verstopping, maar de darm zit over de nier.. miltband? Zoiets. Hij heeft darmverslappers gekregen en toen een poging tot longeren en hem wat op te jutten. Ging volledig in tegen wat hij heeft geleerd, maarja, het moest even. Vandaag weer kijken hoe het met hem gaat. Fingers crossed!

Stasja

Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-08
Woonplaats: uithoorn

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:28

Sterkte Connepon85, voelt hij zich alweer een beetje beter?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:42

Oei dat is schrikken! Hopelijk is je paard helemaal ok!

Ik heb module 2 gekeken. Ga straks maar eens aan het knutselen met zwepen en zakjes.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:47

Hoe gaat het nu met hem? dat is een vorm van koliek die ik nog niet kende, maar me wel voor kan stellen.
Ik krijg steeds meer de neiging om me in te schrijven voor de start op 23-11 .

Leuk om mee te doen, en even weer iets anders naast dat fanatieke trainen.
Heb afgelopen weekend een schriktraining gedaan, en dat was best leuk, maar of we daar nu zoveel van geleerd hebben , betwijfel ik

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:57

Ik zou mij ook graag inschrijven voor de start op 23-11 alleen financieel is het op het moment niet mogelijk. 2 paarden vol pension waarvan ik er voor 1 nog een nieuw onderkomen moet zoeken. Ze is afgekeurd. Tot die tijd moet ik zelf even op een houtje bijten want het is nogal een dure aangelegenheid bij ons. 2 paarden volpensioen.

Heb een 4 jarige waar ik dit mee zou willen doen. Al denk ik dat de afgekeurde het ook wel leuk zou vinden voor de afwisseling :)

SparklingApp

Berichten: 1947
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:36

Oh bah Connepon, hopen dat het nu weg blijft..

Ik ben wel een beetje jaloers op de mensen die al begonnen zijn, wachten tot ik kan beginnen duurt best wel lang! :P
Wel ben ik nu bezig met aan de longe en ttouch en het paard wordt wel steeds losser, dus dat geeft al wel een goede basis.

Leuk als er straks ook weer een groepje begint op 23-11!
Het is idd een hoop geld, maar we kunnen nu wel mooi de ervaringen van de eerste groep vast volgen.

Glamorgana

Berichten: 109
Geregistreerd: 06-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:45

Ik meld me ook even, heb zojuist besloten dat ik ook mee ga doen vanaf 23-11!!!

Tristan op de afgelopen twee masterclasses van Paard en Lifestyle aan het werk gezien, dat sprak me erg aan. Op grond daarvan al een beetje aan het prutsen geweest met mijn merrie. En daar al heel veel resultaat van gezien, met name in de manier waarop ze haar lijf is gaan gebruiken. Maar er zijn nog zat dingen die beter kunnen. Dus nu even halster en leadrope bestellen en wanneer salaris binnen is inschrijven voor de training... Zin in! *\o/*

Conny, beterschap voor je paard!!!

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:03

Als ik het geld rond kan krijgen voor de 23 ste wil ik ook mee gaan doen.
Ik rij dan wel geen dressuur maar wil gewoon graag een goede basis aanleggen en krijg dat nog steeds niet compleet voor elkaar.
Kijken of ik hier weer een stap verder mee kan komen.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:07

Ik heb gisteren de patterns buiten geoefend met mijn paard, die het ontzettend leuk lijkt te vinden! Met enge dingen oefenen heb ik al een beetje vals gespeeld, toch maar het monsterlijke scheerapparaat :') erbij gepakt om te kijken of hij wilde ontspannen i.p.v. wegrennen en hij deed het!! Geen idee hoe ik dit voor elkaar heb weten te krijgen binnen 2 weken maar ik koester de vooruitgang! *\o/*

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 15:27

Module 2 moet ik nog bekijken.
Ik wil eerst goed dat we module 1 onder de knie hebben.
Hoewel ze het beste aardig doet dat benen kruisen achter, en voor behind and a cross.
Wil ik dat ze meer 'respect' voor me krijgt. Ik moet soms flink duwen om haar opzij te krijgen.
En dat zal toch niet de bedoeling zijn...... Had van het weekeind wat meer met het uiteinde van de leadrope gezwaaid waardoor t leertje tegen haar flank kwam.
Nou dat heb ik weten. Een mooie bok en spaanse rijschool show in 1......
Maar ja... Ze ging wel opzij..... _O-

Hmmm. Ik denk dat ik gewoon ff wat meer geduld moet hebben.... Tis tenslotte mn sprinkhaan. <3
Vanmorgen geoefend en daarna m'n hardloop schoenen aangetrokken. We hebben daarna 20 minuten om de stal hard gelopen. Zo blijf ik ook in shape :o . Na mn werk weer even oefenen. En vanavond eens rustig en geconcentreerd module 2 bestuderen.


@ Connepon: Beterschap toegewenst voor je paard.
Maar eh.... Ff flink laten bokken. Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...... Hoop dat je paard goed en snel opknapt.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:17

Even kort off topic: Beterschap met je paard connepon!
Mijn pony heeft hetzelfde gehad, we moesten haar toen in de trailer zetten, rondjes rijden en harder over de drempels rijden zodat door het gehobbel de darm weer op de juiste plek kwam te liggen. Klonk mij maar raar in de oren, maar zowaar het hielp ook nog. Het is gelukkig ook niet meer teruggekomen, hoop voor jouw paard hetzelfde!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:26

Gister module 2 bekeken.. voordat mensen heel enthousiast van alles gaan neerzetten wil ik toch wel waarschuwen om je paard heel voorzichtig te laten wennen aan al deze attributen.. Wat mij betreft lijkt dit toch wel verdomd veel op The Squeeze Game van Pat Parelli, ook de Friendly Game, The porcupine game herken ik sterk in de trt methode..oftewel The 7 games van pat parelli.. Deze heb ik een aantal jaren geleden al ontdekt en merkte toen al dat mijn paard daar mentaal enorm van opknapte.. Ik vind het wel teleurstellend dat de gehele methode tot nu toe erg vind lijken op parelli.. ( had dit n.b nog gevraagd voordat ik van start ging) het lijkt erop dat module 3 dan het grote verschil moet gaan maken dat hoop ik dan maar van harte anders is het voor mij teveel geld geweest.
Moet er wel bijzeggen dat ik de stappen erg groot vindt in de trt methode..Een zeer sensibel paard kan deze grote stappen niet aan ( mentaal)..

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:49

Goed nieuws hier: m'n paard is weer 100%!!!

En wat super dat er zulke goede resultaten voorbij komen!

Ik ga eens even aan Tristan vragen wat volgens hem de verschillen met Parelli zijn. Ik heb wel eens een filmpje van Parelli gezien en schrok toen eigenlijk van wat ze daar deden. Dat was zo'n filmpje dat Facebook over ging. Ik weet dat Tristan niet zo enthpusiast is over Parelli dus ik denk dat het voor de Q&A goed is als hij daar even op ingaat.

Hoezo vind je deze stappen te groot voor een heel sensibel paard? Bedoel je daarmee module 1 naar module 2? Of de stappen binnen module 1?

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:00

Dat Parelli filmpje heb ik inderdaad ook voorbij zien komen over Facebook. Was niet echt prettig om naar te kijken hoe hij dat paard behandelde. Ik weet eigenlijk niet of dat echt wel Pat Parelli zelf was.
Ik denk dat het voor mij een last-minute beslissing gaat worden of ik de cursus bestel of niet... nog even de kat uit de boom kijken.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:29

In een land (US) waar veel mensen geen toegang hebben tot een instructeur is Parelli behoorlijk een uitkomst. En naar mijn mening kun je als je het goed uitvoert heel veel mee bereiken met een vrolijk, attent ,zelfstandig en gehoorzaam paard.

Wel hoor ik erg graag van Tristan wat de verschillen zijn.

singa

Berichten: 740
Geregistreerd: 12-04-07

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:14

Gelukkig, Connepon! Nu kan je hart weer eventjes bekomen.

Ik ben ook benieuwd wat Tristan zelf zal zeggen over zijn vergelijkingen met Parelli. Natuurlijk worden er dingen door Parelli toegast die al eeuwen gebruikt worden door paardenmensen. Parelli heeft dat wijdverspreid in een aantrekkelijk jasje gestopt (althans voor sommigen ;)). Hierdoor wordt vaak gezegd dat dat Parelli is, terwijl het eigenlijk gewoon de basis is in omgaan met paarden. (Basis waar ikzelf ook veel te weinig kaas van heb gegeten hoor, vandaar dat ik de cursus volg :) )

Wel fijn om de bedenkingen te lezen van mensen die veel beter op de hoogte zijn van Parelli.

Ik vraag me ook wel af hoe ik het verschil kan zien tussen een paard dat zich afsluit en een paard dat het juiste antwoord geeft op de prikkels rondom hem. Dat eerste wil ik precies liever voorkomen. Of is het net de bedoeling dat je je paard leert om zich gericht af te sluiten? (Dus enkel zich afsluiten voor prikkels die onder "ruis" vallen. Misschien is "negeren" een beter woord, terwijl paardmans vertrouwt op z'n eigen gedrag.)

Ik blijf sowieso nog even bij de eerste module hangen. Het patroon uit 1.1 begint nu pas bevestigd te geraken. Vanavond eens proberen met de stick erbij (1.2) en dan zien we wel wanneer we beginnen met 1.3. Ik wil sowieso ook eerst de filmpjes van module 2 met een onervaren paard zien, benieuwd wat dat gaat geven :)

Gefeliciteerd biscaya!

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:39

Oja gefeliciteerd Biscaya!

Het is zeker niet de bedoeling dat hij zich afsluit. Je wilt juist dat hij een reactie geeft. Liever dat hij een "verkeerde" reactie geeft dan geen reactie.

Wat je soms ziet dat een paard zich eerst probeert af te sluiten als hij iets eng vindt. Dan stijgt de spanning totdat hij het niet meer kan houden en "ontploft" hij. Soms lijkt dat dan uit het niets te komen, maar de spanning bouwde zich op totdat het een punt bereikte dat hij het niet meer kon negeren.