1 jaar.. steigeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bertbart

1 jaar.. steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 18:32

hoi bokkers!
de vriendin van een vriendin van mij heeft sinds kort een paar jaarlingers. ze steigert er mee. heb al vaak gehoord dat steigeren slecht is als paarden jong zijn. wat gebeurt er als je met een te jong paard gaat steigeren?
Laatst bijgewerkt door bertbart op 15-10-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:34

Je vraag is wat er met het lichaam gebeurd en je titel is steigeren? :P
bertbart schreef:
hoi bokkers!
de vriendin van een vriendin van mij heeft sinds kort een paar jaarlingers.. dit is haar al zo vaak gezegd dat ze dit niet kan doen.. maar daar luistert ze niet naar. wat heeft dit als gevolg? heb al vaak gehoord dat ze dan na een tijd ingeslapen moest worden.. maar wat gebeurt er dan met het lichaam? na wat uitleg is het de bedoeling om haar het uit te leggen, wil die leuke paardjes niet zo'n (kort) leven geven! :n

Ariannee

Re: 1 jaar.. steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:35

ja inderdaad, je titel is iets heel anders. Dan jij nu zegt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:35

Waar gaat dit over :+ nog nooit zo'n warrige OP gelezen :Y)

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 18:36

[quote="SindyKaya"]Je vraag is wat er met het lichaam gebeurd en je titel is steigeren? :P
het is de bedoeling dat ik te weten kom wat er erg is aan steigeren bij 1 jaar:) kan ik dat even aan haar uitleggen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:36

Hé? Maar in je OP gaat het over inslapen, daar komt het woordje steigeren geen 1x in voor :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:37

Er is niks erg aan steigeren, dat doen ze ook bij elkaar. Maar je paard leren dat het ok is om dit vlakbij mensen te doen is nogal gevaarlijk.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:37

:+ Er is niks mis met het hebben van een paar jaarlingen.
Laat ze ze met opzet steigeren of gaat ze erop zitten en laat ze ze dan steigeren?

(misschien moet je even je bericht nalezen en wat duidelijker herschrijven, dan kunnen we je ook echt tips geven)

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 18:41

misschien is dit duidelijker :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:43

Hoe laatze ze steigerem en hoe heeft ze het geleerd dan?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:44

Myrthe2003 schreef:

Dat laatste is niet belangrijk..

Snap het nog niet echt, doet ze vrijheidsdressuur met de paarden, zit ze erop met steigeren..?

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 18:48

nee ze staat erlangs. maar ik heb al zzooooo vaak gehoord dat steigeren slecht is voor een paard van 1 jaar

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:48

SindyKaya schreef:
Myrthe2003 schreef:

Dat laatste is niet belangrijk..

Snap het nog niet echt, doet ze vrijheidsdressuur met de paarden, zit ze erop met steigeren..?

Nou als ze het niet heeft aan geleerd en ze doen het uit dominantie kunnen ze anders steigerem dan als je het ze aanleert.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:57

Je zegt het al, als ze steigeren uit dominantie dan is het niet aangeleerd. Daarom is het ook niet belangrijk hoe het is aangeleerd ;)
Als het paard steigert uit dominantie moet andere maatregelen gaan nemen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:57

Hoezo zou dat slecht zijn? Overbelasting bij een (jong) paard is slecht, maar steigeren is een natuurlijke beweging waar juist jaarlingen mee gaan experimenteren. Vaak hebben ze nog niet zo'n goede balans in het begin en ook de kracht niet om lang rechtop te staan.

Ik zie er niet zo veel kwaad in tenzij ze het 10x per dag vraagt. Maar ik denk dat je helemaal niets 10x per dag moet vragen aan een jaarling. Die moet vooral spelen en leren met en van andere paarden.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:00

Oke wat inderdaad belangrijk is:

Hoe laat ze ze steigeren en hoe heeft ze het hun aangeleerd?

Een jong paard mag natuurlijk steigeren, uit natuurlijk gedrag doen deze het vaak. Echter is het steigeren op een commando aanleren niet te doen bij een jong paard. Hiermee belast je ze mentaal enorm en de kans dat ze het steigeren fout gaan doen om baasje te plezieren is groot. Zo krijg je twee fouten: een jong paard dat mentaal overbelast is en lichamelijk de oefening fout uitvoert.
Zodra de oefening lichamelijk verkeerd word uitgevoerd zit je met een enorm probleem. En een paard wat mentaal overbelast is zal zich later ook niet makkelijk laten inrijden of ook maar iets anders aan leren want het zal zich herinneren naar die ene keer waarbij leren niet leuk was :j

Ik denk niet dat je vriendin het leuk zal vinden dat dit onderwerp over haar zo op internet staat, maar als je wilt dat ze er iets van leert moet je haar misschien het topic laten lezen zodra er meer antwoorden in staan

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:15

ik weet niet precies hoe ze het steigeren heeft aangeleerd. maar ze zeggen dat je met steigeren beter 3,5 moet zijn.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:56

bertbart schreef:
ik weet niet precies hoe ze het steigeren heeft aangeleerd. maar ze zeggen dat je met steigeren beter 3,5 moet zijn.

Steigeren is een oefening waarvoor het paard mentaal klaar moet zijn. Vandaar de 3,5. Al is later soms beter

BeTheMadman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:25

Bij jonge paarden kan het slecht zijn voor de benen. Nu gaat dat vooral over veulens, waarschijnlijk kan een jaarling het al wel aan. Maar persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen een paard zo jong al te leren steigeren. Omdat dat het gedrag (op latere leeftijd) kan beïnvloeden.

Melissamundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:55

Helaas kan dit gevolgen hebben voor zo'n jong dier. Het is voor zowel lichamelijke als geestelijke gezondheid niet verantwoord. Lekker beginnen met de basis van de basis vrijheidsdressuur vanaf een jaar of 2,5-3 en pas bij de 3,5-4 jaar de grotere kunsten, het liefst nog later. En dan zou ik als ik haar was lekker les nemen, dat is heel fijn om te beginnen met het vrijheidsdressuur! :) :)

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:47

Jonge paarden kunnen het tegen je gaan gebruiken en hun balans is nog niet perfect dus raken ze uitbalans en hun rug kan ook beschadigen net als de achterhand