Paard 2 jaar loopt je telkens omver!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jins

Paard 2 jaar loopt je telkens omver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:48

Beste bokkers,
Ik heb sedert enkele weken 2 verzorgpaardjes erbij...
De ene is namelijk een merrie van 2 jaar oud en die loopt je gewoon omver als je haar begeleidt.
De eigenaar en ik hebben haar al op een aantal manieren proberen te corrigeren, maar niets houdt haar tegen om over je heen te lopen!
Er zijn al verschillende manieren geprobeert zoals ons groot maken, met het halstertouw naar haar hoofd zwaaien, touw tegen haar neus zwaaien tot zelfs met een zweep moeten slaan om haar tegen te houden ( ook al enkel voor eigen veiligheid), maar niets houdt haar van je weg.
Ik was het na de zoveelste keer echt beu dat ik ze aan de longe eens goed vooruit heb laten werken in draf. In het begin van het longeren echt moeilijkheden zoals bokken naar de eigenaar zelfs( die naast me in het midden stond)! Maar na 2min liep ze al netjes rond... Dus haar daar dan wel voor beloond. Maar het omverlopen blijft een probleem :(

Batlow

Re: Paard 2 jaar loopt je telkens omver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:50

Grondwerk les, hielp bij mijn jonkie ook. Die had ook geen respect. Inmiddels 4 en loopt altijd braaf achter me, loopt me niet voorbij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:53

Kwestie toch van duidelijk zijn en ook je eigen grenzen respecteren. Vaak is het een kwestie van het juiste uitstralen. Als je je groot maakt zonder een echte duidelijke uitstraling kunnen ze toch over je heen walsen. En blijven corrigeren en terugzetten als je overje heen stuiven.

Maar longeren met twee al? Dat is erg vroeg zeker met woorden als in draf en goed laten werken. die jonkies kunnen zich hooguit 5 minuten concentreren en zijn nog niet toe aan stevig werken. Los daarvan dat leer je door een persoon er naast te latan lopen aan de buitenkant en de ander in het midden met lijn en zweep.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:00

Misschien eens in de weide/paddock rondjes gaan lopen en wanneer ze achter je aan loopt stoppen, stopt zij ook ? Dan belonen. Stopt ze niet ? Misschien hoofd wegduwen en 'nee' zeggen op een boze toon (niet schreeuwen). En herhalen, tot dat ze snapt dat ze moet stoppen wanneer jij stopt.
Dit kan je dan ook doen aan de hand.

jins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:05

Een lesgever hier in de regio is er niet echt :(

Longeren is veel gezegd bij wat we gedaan hebben... Aan een los halster even laten draven, kun je niet echt longeren noemen...
We zijn beiden wel personen die echt nogal een duidelijke uitstraling hebben... Maar paardjelife lijkt niet snel onder de indruk te zijn vanalles :/

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:08

Ik lees veel van het negatieve corrigeren, maar ik zou gewoon veel meer focussen op normaal/goed gedrag belonen. Clickertraining kan je met tweejarigen perfect doen en is niet te belastend. Ik doe het ook met mijn twee hengsten en die hebben respect voor me.
Longeren of wat het dan ook is, lijkt me ook te vroeg, leer ze eerst maar aan de hand gehoorzaam zijn.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:15

Hoe is ze verder in de omgang. Respect begint bij alles wat je doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:23

een tik met de zweep op haar boeg,met het commando TERUG....doet ze dat goed belonen,dan snapt ze wat de bedoeling is.Dat belonen is zo ongeveer nog belangrijker dan het straffen.

jins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 22:00

Er wordt gewerkt met stemhulp zoals 'goed zo' op een heel enthousiaste manier... Ik heb al zitten denken aan belonen met snoepjes, maar ben een beetje bang dat ze dan te opdringerig wordt :/

als we naast haar lopen (ter hoogtvan de schoft) is ze wel flink en kan ze zelfs al stemcommando's zoals 'stap, draf of halthouden'... Dit wordt uiteraard heel goed beloont, want dat doet ze wel flink :)

Voetjes geven lukt ook al maar ze laat zich vaak wel vallen omdat ze uit balans geraakt... Dit komt doordat ze teveel met de omgeving bezig is en zich niet concentreerd op het voetje geven... Bij haar achterbenen durf ze wel nog eens naar je uit te halen als je ze opneemt...

Dat is nu ook het probleem... Zelfs een tik van de zweep doet haar niet wijken voor je :/

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:06

In wat voor kudde is ze opgegroeid tot nu toe?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:08

Als je met doordachte clickertraining werkt, zal ze niet snel opdringerig worden, en als het wel zo is, kan je dat weer oefenen met...clickertraining ;-)

jins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 22:12

Ze staat samen met een merrie van 7 op de wei.

Clickertraining kan ik idd eens overleggen met de eigenaar :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:13

jins schreef:
Er wordt gewerkt met stemhulp zoals 'goed zo' op een heel enthousiaste manier... Ik heb al zitten denken aan belonen met snoepjes, maar ben een beetje bang dat ze dan te opdringerig wordt :/

als we naast haar lopen (ter hoogtvan de schoft) is ze wel flink en kan ze zelfs al stemcommando's zoals 'stap, draf of halthouden'... Dit wordt uiteraard heel goed beloont, want dat doet ze wel flink

Wat is dan het probleem eigenlijk? Als je naast haar loopt doet ze niet irritant maak ik hier van uit.
Mijn tweejarige ruin loopt ook niet altijd achter mij. Maar zolang hij naast mij blijft en niet voorop dringt vind ik dat prima hoor. Op deze manier begeleid je haar ook.

Weet niet wat jij van dit paard verwacht?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:44

Balans verliezen bij voetje geven geloof ik bij een gezonde 2-jarige niet in. Zolang jij de voet normaal optilt zouden ze dat zonder problemen moeten kunnen doen.
Slaan met de achterbenen vind ik wel een probleem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:02

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:04

Longeren, clickertraining weet ik wat nog meer.................paard had vanaf jongs af aan gewoon in de opfok in een groep moeten lopen, dan had ie respect geleerd.

Snel in een grote groep plaatsen en het komende jaar er helemaal niets meer mee doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:07

R12312 schreef:
Longeren, clickertraining weet ik wat nog meer.................paard had vanaf jongs af aan gewoon in de opfok in een groep moeten lopen, dan had ie respect geleerd.

Snel in een grote groep plaatsen en het komende jaar er helemaal niets meer mee doen.

Nee hoor opfok heeft niets te maken.
Mijn tweejarige heeft nooit in opfok gestaan en heeft wel respect.
Respect krijg je door je paard juist op te voeden. Hulp kan hierbij wel handig zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:20

Art_Ificious schreef:
R12312 schreef:

Nee hoor opfok heeft niets te maken.
Mijn tweejarige heeft nooit in opfok gestaan en heeft wel respect.
Respect krijg je door je paard juist op te voeden. Hulp kan hierbij wel handig zijn.

Zucht............1 paard .......ik ga niet eens de discussie aan, zonde van het typwerk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:26

Daarnaast gaat het hier om een verzorgpaard. TS kan het dier dus ook niet gaan verplaatsen.

Maar als het paard wel gewoon braaf meeloopt naast de schouder zie ik het probleem eigenlijk niet. Misschien voelt het paard zich niet veilig als zij achter iemand moet lopen.
Maar eerlijk? Ik heb mijn tweejarige liever naast mijn schouder zodat ik zijn hoofd en oren kan zien en snel kan ingrijpen als hij iets anders wil doen. (Zie je aan hoofd en oren).
Ook is dat veiliger omdat ze niet op je hielen kunnen trappen.

Mijn jonkie van 5 maanden loopt wel vaak achter mij. Maar als ze ineens draaft hou ik mijn hand opzij en gaat ze niet voorbij mijn hand maar blijft dan gewoon naast mij lopen.

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 01:13

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 02:19

Hoi geen snoepjes en toch nog heel veel duidelijker zijn, ze hoeft het niet leuk te vinden , maar als ze jouw grenzen niet accepteerd dan jij die van haar ook niet. tot ze snapt van hee das niet handig misschien.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 03:22

R12312 schreef:

Dat is echt grote onzin wat er altijd vertelt wordt hier. Een paard leert echt geen respect voor mensen als hij nooit met een mens in aanraking komt ;)
Ik zit hier in Canada op een ranch waar een deel van t werk ook paarden trainen is (op een horsemanship manier btw!). Van een paar dagen oude veulens tot rijpaarden. Ik heb hier een 5 jarige ruin getraind die net een paar weken gecastreerd was en zo uit een kudde geplukt is. Hij had nog nooit een mens van dichtbij gezien. Opfok en paarden genoeg dus, maar denk maar niet dat die enig respect had voor mensen in t begin hoor. Toen ik met m begon was er al met m gewerkt en kon hij al een halter om, klein beetje grondwerk kende hij al (beetje leiden en respect) maar thats it. Herinner nog dat ik altijd erg voorzichtig moest zijn omdat hij zo over je heen liep. Dit is m 2 maand later. Een van de eerste keer rijden
Afbeelding

En ja, heb wat gevechtjes gehad. Dat is echt niet altijd kusjes en knuffels.. Nou doen wij t hier op de manier op jonathan field. Ik kan niet zo uitleggen hoe dat te doen, want dat is veel te lastig typen.

Grootste probleem is hoogstwaarschijnlijk mensen zelf. Je laat m zelf in je persoonlijke ruimte komen. Want t is altijd zo schattig alsie wilt knuffelen of een koekje wil :D Nee, geef m een flinke klap alsie dat doet in plaats van belonen. Dat is super onbeschoft. Als het het paard waar ik over vertelde knuffel wil (ja hij komt nog altijd naar me toe), komtie naar me toe en blijft op een meter afstand geduldig staan totdat ik naar m toe kom.
Voer kan ook op een meter afstand staan totdat ik een commando geef dat hij kan eten.
Als ik commando geef dat hij moet staan op de plek waar ik zeg, verzet hij geen stap. Ook met opzadelen (zonder vastgebonden te zijn dus)
Laat m nooit in je persoonlijke ruimte komen als je m daar geen commando voor geeft.
Wij beginnen hier al met paarden halterbroke maken als ze nog een veulen zijn, als we een veulen hebben dan.

Zag laast nog een topic hier staan wat een perfect voorbeeld is. Tis zo schattig als je paard in je broekzak wil kruipen :D Maar klaag dan niet dat je paard later over je heen loopt omdat hij geen respect heeft.

jins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 06:54

Art_Ificious schreef:
jins schreef:

als we naast haar lopen (ter hoogtvan de schoft) is ze wel flink en kan ze zelfs al stemcommando's zoals 'stap, draf of halthouden'... Dit wordt uiteraard heel goed beloont, want dat doet ze wel flink

Wat is dan het probleem eigenlijk? Als je naast haar loopt doet ze niet irritant maak ik hier van uit.
Mijn tweejarige ruin loopt ook niet altijd achter mij. Maar zolang hij naast mij blijft en niet voorop dringt vind ik dat prima hoor. Op deze manier begeleid je haar ook.

Weet niet wat jij van dit paard verwacht?

Als je gewoon stil staat loopt ze je ook omver..'

https://m.youtube.com/watch?v=f1kl2iIpWqg
Zoiets willen we dus ook met haar kunnen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:42

Er zijn vast wel instructeurs in de buurt, plaats een oproepje zou ik zeggen. Heeft mij heel goed geholpen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:37

Eileen_ schreef:
Dat is echt grote onzin wat er altijd vertelt wordt hier. Een paard leert echt geen respect voor mensen als hij nooit met een mens in aanraking komt ;)
Ik zit hier in Canada op een ranch waar een deel van t werk ook paarden trainen is (op een horsemanship manier btw!). Van een paar dagen oude veulens tot rijpaarden. Ik heb hier een 5 jarige ruin getraind die net een paar weken gecastreerd was en zo uit een kudde geplukt is. Hij had nog nooit een mens van dichtbij gezien. Opfok en paarden genoeg dus, maar denk maar niet dat die enig respect had voor mensen in t begin hoor. Toen ik met m begon was er al met m gewerkt en kon hij al een halter om, klein beetje grondwerk kende hij al (beetje leiden en respect) maar thats it. Herinner nog dat ik altijd erg voorzichtig moest zijn omdat hij zo over je heen liep. Dit is m 2 maand later. Een van de eerste keer rijden
[ [url=m/n96SL4.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ja, heb wat gevechtjes gehad. Dat is echt niet altijd kusjes en knuffels.. Nou doen wij t hier op de manier op jonathan field. Ik kan niet zo uitleggen hoe dat te doen, want dat is veel te lastig typen.

Grootste probleem is hoogstwaarschijnlijk mensen zelf. Je laat m zelf in je persoonlijke ruimte komen. Want t is altijd zo schattig alsie wilt knuffelen of een koekje wil :D Nee, geef m een flinke klap alsie dat doet in plaats van belonen. Dat is super onbeschoft. Als het het paard waar ik over vertelde knuffel wil (ja hij komt nog altijd naar me toe), komtie naar me toe en blijft op een meter afstand geduldig staan totdat ik naar m toe kom.
Voer kan ook op een meter afstand staan totdat ik een commando geef dat hij kan eten.
Als ik commando geef dat hij moet staan op de plek waar ik zeg, verzet hij geen stap. Ook met opzadelen (zonder vastgebonden te zijn dus)
Laat m nooit in je persoonlijke ruimte komen als je m daar geen commando voor geeft.
Wij beginnen hier al met paarden halterbroke maken als ze nog een veulen zijn, als we een veulen hebben dan.

Zag laast nog een topic hier staan wat een perfect voorbeeld is. Tis zo schattig als je paard in je broekzak wil kruipen :D Maar klaag dan niet dat je paard later over je heen loopt omdat hij geen respect heeft.

Ieder jong paard wat uit de opfok komt zal je moeten opvoeden en opleiden en dat gaat inderdaad niet met een knuffel hier en een koekje daar. Jij noemt dat een bepaalde methode, ik noem dat gewoon met boerenverstand een paard opvoeden. En tuurlijk gaat alles niet makkelijk als zo'n dier nog nooit een mens heeft gezien ( al zien ze die wel op normale opfokbedrijven), maar een paard leert veel sneller als deze eerst enkele jaren in een kudde is opgegroeid en daar zijn grenzen heeft geleerd dan als ie van jongsaf aan al door mensen is opgevoed. Ok, tuurlijk zijn er mensen die dat wel kunnen, maar dat is een handjevol op de wereld.