Dat is echt grote onzin wat er altijd vertelt wordt hier. Een paard leert echt geen respect voor mensen als hij nooit met een mens in aanraking komt
Ik zit hier in Canada op een ranch waar een deel van t werk ook paarden trainen is (op een horsemanship manier btw!). Van een paar dagen oude veulens tot rijpaarden. Ik heb hier een 5 jarige ruin getraind die net een paar weken gecastreerd was en zo uit een kudde geplukt is. Hij had nog nooit een mens van dichtbij gezien. Opfok en paarden genoeg dus, maar denk maar niet dat die enig respect had voor mensen in t begin hoor. Toen ik met m begon was er al met m gewerkt en kon hij al een halter om, klein beetje grondwerk kende hij al (beetje leiden en respect) maar thats it. Herinner nog dat ik altijd erg voorzichtig moest zijn omdat hij zo over je heen liep. Dit is m 2 maand later. Een van de eerste keer rijden
[ [url=m/n96SL4.jpg]Afbeelding[/url] ]
En ja, heb wat gevechtjes gehad. Dat is echt niet altijd kusjes en knuffels.. Nou doen wij t hier op de manier op jonathan field. Ik kan niet zo uitleggen hoe dat te doen, want dat is veel te lastig typen.
Grootste probleem is hoogstwaarschijnlijk mensen zelf. Je laat m zelf in je persoonlijke ruimte komen. Want t is altijd zo schattig alsie wilt knuffelen of een koekje wil

Nee, geef m een flinke klap alsie dat doet in plaats van belonen. Dat is super onbeschoft. Als het het paard waar ik over vertelde knuffel wil (ja hij komt nog altijd naar me toe), komtie naar me toe en blijft op een meter afstand geduldig staan totdat ik naar m toe kom.
Voer kan ook op een meter afstand staan totdat ik een commando geef dat hij kan eten.
Als ik commando geef dat hij moet staan op de plek waar ik zeg, verzet hij geen stap. Ook met opzadelen (zonder vastgebonden te zijn dus)
Laat m nooit in je persoonlijke ruimte komen als je m daar geen commando voor geeft.
Wij beginnen hier al met paarden halterbroke maken als ze nog een veulen zijn, als we een veulen hebben dan.
Zag laast nog een topic hier staan wat een perfect voorbeeld is. Tis zo schattig als je paard in je broekzak wil kruipen

Maar klaag dan niet dat je paard later over je heen loopt omdat hij geen respect heeft.