Longeerzweep Lammert Haanstra

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraaxx

Longeerzweep Lammert Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 20:44

Wie ow wie weet het anwoord op mijn vraag...

Op Horse event de zweep gekocht van Lammert Haanstra, omdat hij heel fijn in de hand ligt en net wat langer is dan de gemiddelde longeerzweep.

Nu is er een dingetje waar ik tegenaan loop, het touw van de longeerzweep! Die is zo onwijs lang dat ik er regelmatig mee in de knoop kom.

Wie weet wat de gedachte is achter het hele lange touw en hoe zou ik hem moeten gebruiken?

Ik vind het ook zo zonde om een een stuk af te knippen, maar ik denk dat ik dat wel ga doen..

Lauraaxx

Re: Longeerzweep Lammert Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 10:23

Niemand die het weet?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:30

Zelfde probleem hier haha. Geen oplossing voor helaas, dus lees even mee :-)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:37

ik heb geen LH zweep, maar wel een extra lange slag aan mn zweep gemaakt. hierdoor kan ik wat subtieler bijtikken als en waar nodig. ik kan hem ermee van me af drijven, een binnenachterbeen aantikken zodat die erbij komt of zijn schouder naar buiten duwen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:43

Ik vind de lammert Haanstra zwepen ontzettende ondingen. Ik vind de lange slag juist helemaal niet fijn, het mikt een stuk lastiger. Mijn zweep is lang genoeg om met de slag (even lang als ze zweep zelf) bij de tikken, zelfs de buitenschouder of buitenheup. Ik zie dus ook de meerwaarde van de ontzettend lange slag niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:56

Of de lange slag nuttig is, hangt af van hoe groot de cirkel is waarop je werkt en hoeveel je zelf meeloopt. Een gemiddelde longeerzweep is 1.80m met 2.20m slag. Als je loopt op een cirkel van 2m (dat is groot) en je arm is 1m (dat is ook lang), dan kom je op een afstand van 6m, dus een cirkel van 12m (maar reëeler is 5m, dus 10m cirkel).

Ik longeer mijn paard op een cirkel van 18-19m. De zweep van LH is 2m met een slag van 4m. Ik loop op een cirkel van 1m en gebruik eigenlijk alleen mijn onderarmen dus heb daar een lengte van 0.5m. Ik kom dus totaal op 7m afstand uit en kan mijn paard op een volledig cirkel niet bereiken met de LH-zweep, maar als hij naar binnen valt of ik naar hem toe stap net wel. Met een gewone longeerzweep kom ik dan nog 2m te kort.

Je moet wel wennen aan de LH-zweep. Aan het begin heb ik flink in de knoop gezeten. Je moet de zweep ook correct dragen, gewoon laag achter je aan laten slepen is tekenen om in de knoop te raken. Ik kan geen duidelijk plaatje vinden, maar in dit filmpje zie je hoe LH hem draagt, dat maakt echt verschil.
https://youtu.be/-E2QnQvdyH0?t=8m52s

In zijn boek wordt het ook duidelijk beschreven hoe je een zweep hoort te dragen tijdens het longeren.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 11:20

Mizora: Bedankt voor je fijne uitleg! De manier waarop hij de zweep op het filmpje draagt ga ik zeker toepassen tijdens de longeertraining.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:44

Ik vind de zweep helemaal geweldig juist. Zeker omdat mijn slimme merrie precies weet wanneer ze "buiten bereik" van een kortere zweep is. Inderdaad hoe je hem vasthoudt maakt verschil en ik spoel de slag ook schoon als hij een beetje modderig oid is, dan is hij daarna bij een volgend gebruik weer glad.

Wij hebben ook een hele grote longeerpaddock dus ik heb hem wel echt nodig. Als je beetje handig geworden bent wil je niks anders meer hoor! ~~}>

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:46

Oh met een hele lange zweep kan ik echt niets, of ik sta uiteindelijk op het uit einde of hij raakt in de knoop. Ik heb er maar een stukje afgeknipt haha! Zo'n 30 cm ongeveer en nu is die fijn!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:51

Ik kan me ergens wel voorstellen dat het handig is voor het even aanraken van de achterhand/buik of het verder van je af drijven op een grotere cirkel.

Maar je het onhandig vind (wat het mij ook wel lijkt), zie ik verder geen reden om deze eraan te houden :)