We kunnen hem niet tegenhouden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte_K

We kunnen hem niet tegenhouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:13

Hallo iedereen
Ik heb sinds kort een verzorgpaard Fungo hij is half fries en 8jaar oud. Door tijdsgebrek is hij nog niet beleerd maar vandaag hebben we hem voor het eerst een bit ingedaan. Maar toen we ff met hem wandelden aan de hand liep hij ons bijna omver. Het is pas de 3e keer dat we hem verzorgen dus moet hij ons natuurlijk nog wat meer als zijn leider gaan zien,maar als hij we met hem wandelen loopt hij echt snel en wilt hij je voorbij lopen of soms loopt hij je gewoon omver. Zeg niet dat we hem stil moeten zetten en dan ff op zn plaats moeten zetten want als we dat doen loopt hij ons weer omver van zodra we weer beginnen stappen. Iemand tips ?
JA DIT WAS HET IDEE VAN DE EIGENAAR. En hij doet ook moeilijk zonder bit.
Laatst bijgewerkt door Charlotte_K op 20-09-15 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: We kunnen hem niet tegenhouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:17

Het aan de eigenaar vertellen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:18

de eigenaar om hulp vragen.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:20

Met de eigenaar overleggen.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:21

Ik zou even een stapje terug zetten. Zoals je zelf al zegt, dit is nog maar de 3e keer dat jullie hem verzorgen. Paard begrijpt waarschijnlijk niet waarom 'vreemde' mensen (waar hij nog geen vertrouwen in heeft) een raar ding in zijn mond stoppen en verwachten dat alles als vanzelf zal gaan.

Overleg alles ook even wat je van plan bent met de eigenaar, niet zomaar van alles zelf proberen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:23

Het is de derde keer dat jullie hem verzorgen..
er is dus nog geen sprake van een vertrouwensband, jullie zouden voor hem nog gewoon toevallige voorbijgangers kunnen zijn.

als je hem niet stil kunt zetten en achterwaards kunt laten gaan, dan heb je ook nog eens een groot probleem.. dan heeft het paard niet geleerd om respect te hebben voor wie hem ook leidt (los van het feit dat hij jullie niet kent, mag hij dat niet doen).

maar ik begrijp niet helemaal waarom jullie een paard dat nog niets kent op dit gebied een bit indoen en ermee gaan lopen, zonder dat je hem gewoon aan de hand kunt meenemen..want hoe leidt je hem dan met een bit in? aan de teugels? of het bakstuk? dan doet het paard zichzelf dus direct zeer en vlucht hier nog harder voor voorwaards.

eigenaar inlichten en vragen om goede begeleiding.

want hier is geen sprake van niet beleerd, maar helemaal niet correct opgevoed zijn in mijn ogen.
daarnaast doet mij de wijze waarop je je verhaal doet, vermoeden dat jullie en nog jong zijn + onervaren in het beleren van paarden.

anders zou je weten dat terug op zijn plek zetten een eerste vereiste is, en dat 'dan loopt hij gewoon weer door' foutief gedrag is dat je dan opnieuw moet corrigeren..

de combinatie is voor mijn gevoel een recept voor een ongeluk ergens gaandeweg.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:24

Je had het bit ook in toen jullie gingen wandelen? Logisch dat hij ervandoor ging, hij is het bit niet gewend. Hebbeb jullie onder het hoofdstel een halster? Zo kan je hem meenemen (ervan uitgaande dat hij netjes meeloopt) zonder dat je aan het bit gaat trekken. Bovendien krijgt hij op deze manier een goede ervaring met het bit.
Gewoon op deze ^ manier blijven proberen en dan zal je vanzelf zien dat hij het bit accepteert. Wij hebben hetzelfde gehad met onze appaloosa. Zie hiervoor mijn topic "Schrikkerig en mishandeld..."

Contact opnemen met de eigenaar zou je zeker moeten doen! Weten zij dat je hiermee bezig bent? Doe nooit zomaar iets zonder te vragen, dit is pas een van de eerste keren dat je daar komt en het zou zonde zijn als het meteen al een verkeerde draai geeft...

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:28

Even voor de duidelijkheid dit is het idee van de eigenaar niet van ons ;) maar inderdaad zeggen we misschien beter tegen de eigenaar dat we nog ff willen wachten met dat bit, maar zelfs zonder het bit kunnen we hem niet goed tegenhouden.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:30

Waarom zo snel al een bit in? Jullie kennen het paard amper, en omgekeerd is dit hetzelfde.
Probeer eerst vertrouwen in elkaar te krijgen, je kan gaan wandelen met hem met het halster of oefeningen doen in de bak. Sowieso zou ik in een veilige omgeving blijven voor hem en voor jullie als je met dingen gaat experimenteren.
Jullie gooien er nu in bit in (wat hij nog nooit in heeft gehad) dan moet hij mee naar buiten komen, waar allemaal spannende dingen te vinden zijn, helemaal met dat vreemde stal ding in zn mond en ook nog eens met mensen die hij niet vertrouwd. Dat is geen goede combinatie.
Ga beginnen vanaf de grond, doe oefeningen met hem zodat hij gaat luisteren. Ga proberen hem te longeren en gevoelig te maken voor je stem en dus ook commando. Grondwerk is de basis van het echte werk. Zonder longeer kennis kan je een paard bijna niet zadeldak maken, helemaal niet zonder ervaring.

En wat hierboven al gezegd is, overleg met de eigenaar, het is haar/zijn paard.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:31

Ik zie in je profiel dat je 4,5 jaar bij een manege rijd. Klinkt hard maar dan heb gewoon niet genoeg ervaring om een paard in te rijden. Dus, of de eigenaar over laten halen een professional in te schakelen, of hele goede begeleiding zoeken.

Overigens laat ik een paard altijd aan het bit wennen door hem met bit in wat krachtvoer (geen hooi/kuil)te laten eten, en als ik met rijden begin doe ik de teugels aan de neusriem vast, dan aan het bit+neusriem en dan pas aan het bit.

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:33

@ElenaMM77 wij zijn inderdaad beiden nog best jong en onervaren op dit gebied,maar de eigenaar is er wel altijd bij. Bij de eigenaar doet hij dit minder snel maar de eigenaar is dit ook gewoon en die is veel sterker dan wij. Ik denk dat we dus beter eerst nog werken aan het rustig naast ons lopen voor we verder gaan.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:34

Leer hem jullie dan te vertrouwen, ik bedoel, laat hem weten dat jullie te vertrouwen zijn. Lieve kleine woordjes kunnen al heel wat met hem doen... Hoe vaak kom je er? Hoe vaker jullie komen, des te beter jullie merken dat hij jullie begint te vertrouwen. Natuurlijk moeten jullie hier heel veel geduld voor hebben.

En als de eigenaar zonodig het bit in wil, laat het hem/haar dan zelf uitzoeken met dat bit (kan hij/zij het paard wel aan?) Of laat de eigenaar iemand zoeken die het paard beleert. Veel beter zelfs ;)

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:35

laura1204 schreef:
Je had het bit ook in toen jullie gingen wandelen? Logisch dat hij ervandoor ging, hij is het bit niet gewend. Hebbeb jullie onder het hoofdstel een halster? Zo kan je hem meenemen (ervan uitgaande dat hij netjes meeloopt) zonder dat je aan het bit gaat trekken. Bovendien krijgt hij op deze manier een goede ervaring met het bit.
Gewoon op deze ^ manier blijven proberen en dan zal je vanzelf zien dat hij het bit accepteert. Wij hebben hetzelfde gehad met onze appaloosa. Zie hiervoor mijn topic "Schrikkerig en mishandeld..."

Contact opnemen met de eigenaar zou je zeker moeten doen! Weten zij dat je hiermee bezig bent? Doe nooit zomaar iets zonder te vragen, dit is pas een van de eerste keren dat je daar komt en het zou zonde zijn als het meteen al een verkeerde draai geeft...

Ja het was de eigenaar die beslist heeft een bit aan te doen en we leiden hem aan het halstetouw (dat aan het halter zit ;) ) maar zelfs zonder hoofdstel doet hij dit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:36

Als jullie hier niet de juiste begeleiding bij krijgen, vraag ik mij af of dit wel een handig verzorgpaard is. Het is leuk om een verzorgpaard te hebben, maar dit is vragen om ongelukken.

Zou toch verder kijken naar een verzorgpaard die zelf al de basis goed heeft aangeleerd gekregen en jullie gewoon lekker je gang kunnen gaan.

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:37

MayDayParade schreef:
Ik zie in je profiel dat je 4,5 jaar bij een manege rijd. Klinkt hard maar dan heb gewoon niet genoeg ervaring om een paard in te rijden. Dus, of de eigenaar over laten halen een professional in te schakelen, of hele goede begeleiding zoeken.

Overigens laat ik een paard altijd aan het bit wennen door hem met bit in wat krachtvoer (geen hooi/kuil)te laten eten, en als ik met rijden begin doe ik de teugels aan de neusriem vast, dan aan het bit+neusriem en dan pas aan het bit.

Er op rijden gaan wij waarschijnlijk ook niet doen, en idd wachten we beter nog een paard maand met dat bit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:39

dat hij het bij de eigenaar ook doet is eigenlijk al best een veeg teken,
of hij moet m zelf ook net pas hebben..

verstandig dat jullie alleen aan de slag zijn als de eigenaar erbij is (jammer alleen dat de eigenaar zelf ook niet zo heel ervaren is zo te horen). als jullie het op een rustiger tempo krijgen en misschien met behulp van een instructeur op het gebied van grondwerk, kan het wel een hele mooie ervaring zijn.
of het verstandig is, en of het dier vlot leert is natuurlijk een tweede ;) (want daar kun je beter een wat meer ervaren en oudere persoon voor zoeken), maar als de eigenaar niet tot doel heeft dat het dier volgend jaar in de dressuurring moet schitteren, dan kan het best, mits er dus voldoende goede begeleiding is.

in principe hoef je niet sterker te zijn dan een paard, dan verliezen zelfs de sterkste man van Nederland het van 1pk. zag laatst een filmpje van een meiske van 3 jaar oud dat beter rijd (zonder zadel) dan menigeen van ons ooit van kan dromen, en dat deed ze vast niet vanwege haar enorme kracht :D (paard was natuurlijk goed opgeleid.. maar wil de eerste filmpjes nog zien van een andere drie jarige die een paard in alle gangen kan zetten, en netjes van hand kan veranderen plus bijna vastgelijmd zit op een paardenrug). natuurlijk leiderschap, komt geen kracht bij kijken (had nog niet gezegd, maar dit meiske kon m ook prima longeren inclusief van hand laten veranderen).

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:40

KellyR schreef:
Waarom zo snel al een bit in? Jullie kennen het paard amper, en omgekeerd is dit hetzelfde.
Probeer eerst vertrouwen in elkaar te krijgen, je kan gaan wandelen met hem met het halster of oefeningen doen in de bak. Sowieso zou ik in een veilige omgeving blijven voor hem en voor jullie als je met dingen gaat experimenteren.
Jullie gooien er nu in bit in (wat hij nog nooit in heeft gehad) dan moet hij mee naar buiten komen, waar allemaal spannende dingen te vinden zijn, helemaal met dat vreemde stal ding in zn mond en ook nog eens met mensen die hij niet vertrouwd. Dat is geen goede combinatie.
Ga beginnen vanaf de grond, doe oefeningen met hem zodat hij gaat luisteren. Ga proberen hem te longeren en gevoelig te maken voor je stem en dus ook commando. Grondwerk is de basis van het echte werk. Zonder longeer kennis kan je een paard bijna niet zadeldak maken, helemaal niet zonder ervaring.

En wat hierboven al gezegd is, overleg met de eigenaar, het is haar/zijn paard.

In denk dat we dit inderdaad beter doen, bedankt voor de tip's.

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:42

laura1204 schreef:
Leer hem jullie dan te vertrouwen, ik bedoel, laat hem weten dat jullie te vertrouwen zijn. Lieve kleine woordjes kunnen al heel wat met hem doen... Hoe vaak kom je er? Hoe vaker jullie komen, des te beter jullie merken dat hij jullie begint te vertrouwen. Natuurlijk moeten jullie hier heel veel geduld voor hebben.

En als de eigenaar zonodig het bit in wil, laat het hem/haar dan zelf uitzoeken met dat bit (kan hij/zij het paard wel aan?) Of laat de eigenaar iemand zoeken die het paard beleert. Veel beter zelfs ;)

Das inderdaad een zeer goede tip bedankt ! Enja de eigenaar kan het paard wel een heel stuk beter aan. Ik denk dat we dus idd beter eerst een band scheppen voor we verder gaan. Bedankt!

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:46

elenaMM77 schreef:
dat hij het bij de eigenaar ook doet is eigenlijk al best een veeg teken,
of hij moet m zelf ook net pas hebben..

verstandig dat jullie alleen aan de slag zijn als de eigenaar erbij is (jammer alleen dat de eigenaar zelf ook niet zo heel ervaren is zo te horen). als jullie het op een rustiger tempo krijgen en misschien met behulp van een instructeur op het gebied van grondwerk, kan het wel een hele mooie ervaring zijn.
of het verstandig is, en of het dier vlot leert is natuurlijk een tweede ;) (want daar kun je beter een wat meer ervaren en oudere persoon voor zoeken), maar als de eigenaar niet tot doel heeft dat het dier volgend jaar in de dressuurring moet schitteren, dan kan het best, mits er dus voldoende goede begeleiding is.

in principe hoef je niet sterker te zijn dan een paard, dan verliezen zelfs de sterkste man van Nederland het van 1pk. zag laatst een filmpje van een meiske van 3 jaar oud dat beter rijd (zonder zadel) dan menigeen van ons ooit van kan dromen, en dat deed ze vast niet vanwege haar enorme kracht :D (paard was natuurlijk goed opgeleid.. maar wil de eerste filmpjes nog zien van een andere drie jarige die een paard in alle gangen kan zetten, en netjes van hand kan veranderen plus bijna vastgelijmd zit op een paardenrug). natuurlijk leiderschap, komt geen kracht bij kijken (had nog niet gezegd, maar dit meiske kon m ook prima longeren inclusief van hand laten veranderen).

De eigenaar is volgens mij niet ervaren in grondwerk, loswerk en vrijheidsdressuur maar hij kan zijn paard wel aan. Ik dank dus dat we beter eerst nog want grondwerk enzo doen voor we weer een bit aandoen. Daarna kunnen we dan misschien rustig met de juiste begeleiding hem beleren.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:36

Dat komt me erg bekent voor... Het is zeker niet fijn om met een respecktloos paard te gaan werken.
Zet z'n negative gedrag om in positieve gedrag.
Als ik jou was zou ik zijn aandacht bij me houden en ook er voor zorgen dat hij achter je blijft.
Als hij daar de lak aan heeft zet je hem aan het werk net zo lang tot jij zegt dat het klaar is en dat hij mag stoppen eerder niet. Dan ga je vervolgens weer verder waar je er voor aan het doen was.
Vergeet niet dat je hem moet belonen voor wat hij goed doet dat pakt alleen positief in bij zo'n paard.
En zou echt even wachten met het bit daar is hij zeker nog niet aan toe dit pas doen als hij normaal aan een halster mee kan lopen en dat het ook zo is als jij stopt dat hij ook stopt als jij links gaat hij ook links.
Als hij dat eenmaal doet kun je hem laten wennen aan het bit zonder gevolgen van dien.

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 22:45

lolotjeh schreef:
Dat komt me erg bekent voor... Het is zeker niet fijn om met een respecktloos paard te gaan werken.
Zet z'n negative gedrag om in positieve gedrag.
Als ik jou was zou ik zijn aandacht bij me houden en ook er voor zorgen dat hij achter je blijft.
Als hij daar de lak aan heeft zet je hem aan het werk net zo lang tot jij zegt dat het klaar is en dat hij mag stoppen eerder niet. Dan ga je vervolgens weer verder waar je er voor aan het doen was.
Vergeet niet dat je hem moet belonen voor wat hij goed doet dat pakt alleen positief in bij zo'n paard.
En zou echt even wachten met het bit daar is hij zeker nog niet aan toe dit pas doen als hij normaal aan een halster mee kan lopen en dat het ook zo is als jij stopt dat hij ook stopt als jij links gaat hij ook links.
Als hij dat eenmaal doet kun je hem laten wennen aan het bit zonder gevolgen van dien.

Bedankt ! Dit vind ik teminste echt nuttige commentaar ! Sommige mensen vinden gewoon dat ik het al moet opgeven! Met het bit ga ik inderdaad misschien beter wachten, maar opgeven doe ik nog lang niet.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:50

Het paard is nog niet beleerd. Dus hij weet nog niet dat hij netjes naast/achter je moet lopen. Dus ik zou het woord 'respectloos' nog niet gebruiken, dit paardje weet gewoon nog niet wat je van hem wilt. Je leert een paard naast/achter je te lopen door hem onder andere van voren te blokken (bijvoorbeeld met een ronddraaiende leadrope) en je persoonlijke ruimte af te bakenen door je groot te maken. Echter, het is het beste als iemand (een trainer) jou persoonlijk dit leert te doen (dus in real life) want via internet is dit moeilijk uit te leggen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:59

Hij is niet opgevoed!! dat is heel wat anders dan beleerd. Ik zou zeggen laat dat stuk maar fijn aan de eigenaar over. Jullie kunnen wel doen wat de eigenaar zegt, maar jullie weten niet hoe je moet reageren als het beest dan iets anders doet dan dat jullie bedoelen en daar krijg je niet alleen ongelukken van maar ook een boel trut gewoontes die het paard perongeluk leert en die je dan weer moet gaan lopen afleren.
Ik vind dit geen goed idee,

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 23:09

EvelienKiss schreef:
Het paard is nog niet beleerd. Dus hij weet nog niet dat hij netjes naast/achter je moet lopen. Dus ik zou het woord 'respectloos' nog niet gebruiken, dit paardje weet gewoon nog niet wat je van hem wilt. Je leert een paard naast/achter je te lopen door hem onder andere van voren te blokken (bijvoorbeeld met een ronddraaiende leadrope) en je persoonlijke ruimte af te bakenen door je groot te maken. Echter, het is het beste als iemand (een trainer) jou persoonlijk dit leert te doen (dus in real life) want via internet is dit moeilijk uit te leggen.

Bedankt ! Het is een zeer lief paardje in de omgang dus ik denk ook niet dat hij respectloos is maar dat hij dit gewoon nog moet leren. :)

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 23:12

mrie schreef:
Hij is niet opgevoed!! dat is heel wat anders dan beleerd. Ik zou zeggen laat dat stuk maar fijn aan de eigenaar over. Jullie kunnen wel doen wat de eigenaar zegt, maar jullie weten niet hoe je moet reageren als het beest dan iets anders doet dan dat jullie bedoelen en daar krijg je niet alleen ongelukken van maar ook een boel trut gewoontes die het paard perongeluk leert en die je dan weer moet gaan lopen afleren.
Ik vind dit geen goed idee,

Dit is jouw mening, hij moet inderdaad nog manieren leren maar dat is niet zijn schuld. En ik zou dit graag samen met de eigenaar doen als die dat wilt. We (ik en mijn buurmeisje) weten wel wanneer iets te gevaarlijk voor ons wordt. Vandaar dat ik dit bericht plaats om op tijd tips te vragen.