Clickertraining: Welke voedselbeloning?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikevdk

Clickertraining: Welke voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 20:20

Hoi allemaal!

Ik ben met mijn leasepaard begonnen met clickertraining/grondwerk/vrijheidsdressuur. Nu vroeg ik mij af wat voor voedselbeloningen jullie gebruiken. De paardensnoepjes vind ik te groot, het duurt te lang voordat ze dan klaar is en we de volgende oefening kunnen gaan doen, en ponylief wordt er ook niet slanker van ;) Is er een bepaald soort biks waar niet zo veel in zit? Waar heel weinig eiwitten en suiker in zit? Het liefst niet de hoofdprijs :o

Groetjes :D

mrie

Re: Clickertraining: Welke voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:36

Je kunt alles gebruiken wat hij lekker vind, wat dus ook kan is stukjes wortel, blaadjes witlof en de gewone brokjes die hij elke dag de eten krijgt. Dat maakt je beest helemaal niet uit, als hij het maar in kan slikken.
Dus als je niet zoveel geld hebt dan kun je een handje brokjes uit de voorraad nemen, bij sluitingstijd naar de markt gaan en kijken wat er allemaal blijft liggen, van appels tot wortelloof het is gratis op te rapen of te krijgen dan. Je hoeft ook echt niet elke keer dezelfde beloning te gebruiken, al hij het maar lust dan is het goed. Zelfs paardenbloemblad, of braamblad is goed.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:37

Ik vind stukjes wortel heb makkelijkst. Andere groenten en fruit die je paard lekker vind kan je ook gebruiken maar het meeste wordt nogal plakkerig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:51

Metazoa snaxx zijn ideaal. Mooi formaat en zonder suiker/zetmeel.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:12

Ik vind groente en fruit niet zo makkelijk, omdat je het niet in je kast kan 'bewaren'. Niet dat ik mijn snoepjes nu 1 jaar in de kast heb liggen, maar het is wel makkelijk dat ik niet elke week naar de markt hoef.
De Metazoa Snaxx zien er wel goed uit! Hoef je niet een uur te wachten voordat ze het op hebben?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:18

Krijgt de pony krachtvoer? Dan daar een deel van gebruiken, werken voor zijn eten is ook goed tegen vetjes. Anders is iets als subli ponybrok een optie, dat is voornamelijk een mineralenkorrel en verder weinig energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:21

Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat mensen voor vrijheidsdressuur & clickertraining paardensnoepjes kopen. Zo wordt het namelijk wel een heel erg dure hobby 8-) en de meeste snoepjes zijn ook helemaal niet gezond voor je paard, of je verpest zijn smaak ermee omdat je iets voert waar veel suiker in zit en al het andere voer hem vervolgens tegenvalt.

Beloningsvoer hoeft ook helemaal niet Superlekker te zijn; beter van niet zelfs als je een beginnende trainer bent. Het traint veel rustiger als je paard je beloning prima vindt maar er niet meteen een moord voor doet. 8-)

De allersimpelste manier van belonen is door gewoon zijn eigen brok te gebruiken. Dat doe ik zo sinds ik begin en of het nou biks, granenmix, muesli was of wat dan ook, alles leende zich prima voor een beloning. Het mooiste is nog dat je het bij een te dik paard gewoon van zijn normale rantsoen af kunt halen, dus als je 's middags bv 200 gram brok gebruikt voor voedselbeloningen, dan geef je hem 's avonds 200 gram minder. Zo weet je dus zeker dat hij niet dik wordt en kun je voedselbelonen zoveel je wilt. :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:28

Ze krijgt wel krachtvoer. Ik zal eens kijken of ik iets met de eigenaresse kan overleggen dat ik haar normale krachtvoer ga gebruiken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:54

Die snaxx eet mijn paard (die langzaam eet meestal) snel op, is ook niet heel hard.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:02

Ik gebruik de basisbrok die hij anders toch zou krijgen voor de (clicker)training.

Je hoeft trouwens niet te wachten totdat hij helemaal uitgekauwd is voordat je met de nieuwe vraag begint. Je kan gewoon doorgaan. Het paard leert de connectie tussen de vraag en de beloning en daarbij maakt het niet uit of hij zijn mond leeg heeft of niet. Hierbij moet je natuurlijk niet overdrijven, maar je kan zeker verschillende herhalingen meteen achter elkaar uitvoeren. Daarna ga ik vaak over naar de andere kant van het paard, naar een stapje moeilijker of naar een geheel andere oefening, waardoor vaak automatisch al een korte pauze ontstaat waarin hij bijvoorbeeld zijn mond leeg kan eten.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:09

Ik gebruik de paardensnoepjes voor in een Likit bal, stukjes appel, heel af en toe kleine stukjes (droog!) brood, en soms ook gewoon paardensnoepjes.
Je kan inderdaad ook zijn gewone voer geven, maar ik merk bij mijn paard altijd dat ze beter haar best doet als het voer echt iets anders is dan haar dagelijkste kost. :)

amber_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:39

Ik gebruik de snoepjes van Likit, die eigenlijk bedoelt zijn voor in de Likit snak bal. Het zijn kleine snoepjes in hartjes vorm, te koop in zakjes van 100 en 500 gram. Zit veel in! Als het goed is zitten er ook weinig suikers en vetten in, maar dat zou ik nog even nachecken. :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:44

Die Likit snoepjes zitten helaas echt vol suiker en is dus ook echt puur snoepgoed.

Hier gebruik ik Happy Horse beloningsbrok (https://www.printhut.be/paardenshop/40- ... r-4kg.html) Een emmer gaat heel lang mee, zit geen troep in en je kan ze gemakkelijk breken. De paarden vinden ze hier erg lekker :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:47

Ik gebruik lucernebrokjes, 1 voor een simpel trucje en een paar voor moeilijke. Mijn paarden zijn erg gevoelig op brokken maar dit gaat heel goed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:50

Ik had altijd twee soorten bij me. Gewone basisbrok voor gewone beloningen, en stukjes bijv wortel voor de *\%/* momenten

amber_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:42

Jackytje schreef:
Die Likit snoepjes zitten helaas echt vol suiker en is dus ook echt puur snoepgoed.

Hier gebruik ik Happy Horse beloningsbrok (https://www.printhut.be/paardenshop/40- ... r-4kg.html) Een emmer gaat heel lang mee, zit geen troep in en je kan ze gemakkelijk breken. De paarden vinden ze hier erg lekker :j

Likit Paardensnoepjes Snaks Mint/Eucalyptus productomschrijving
Dit smakelijke paardensnoepje kan zowel met de hand gevoerd worden als in de Likit voederrolbal Snak-a-Ball, tegen stalverveling. De snoepjes zijn hartvormig en met mint/eucalyptus smaak. Ze bevatten alleen natuurlijke kleur- en smaakstoffen en bevatten weinig suiker. Zakje van 500 g. Bron: Agradi.nl

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:35

amber_ollie schreef:
Jackytje schreef:

Likit Paardensnoepjes Snaks Mint/Eucalyptus productomschrijving
Dit smakelijke paardensnoepje kan zowel met de hand gevoerd worden als in de Likit voederrolbal Snak-a-Ball, tegen stalverveling. De snoepjes zijn hartvormig en met mint/eucalyptus smaak. Ze bevatten alleen natuurlijke kleur- en smaakstoffen en bevatten weinig suiker. Zakje van 500 g. Bron: Agradi.nl

De likstenen van hun zijn mierzoet, vandaar dat ik me ook niet echt kan voorstellen dat de snoepjes wel gezond zouden zijn. Maar ik kan dan ook nergens de daadwerkelijke samenstelling vinden?

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:53

Kan je niet zelf snoepjes maken?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:00

Die van mij krijgt gewoon van zijn vitamine korrel een biksje ; vitalbix. Daar zit zit vrijwel niets in en hij vind het lekker. Dat werkt prima, hoef niets extra's te kopen en hij krijgt dan ook geen rotzooi binnen.

Af en toe neem ik plakjes wortel of als ie écht mazzel heeft stukjes appel. Daar wordt ie wel extra gemotiveerd door hoor, een appel vind ie echt heeel lekker. Maar ja daar zit natuurlijk weer wel veel suiker in.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:52

Hier maakt het niet uit. Als het maar eten is

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:59

Ik geef vitalbix daily complete, erg fijne brokjes en je paard wordt er niet snel dik van :)

Secrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:41

Volgens mij kan alles wel. Wortels, appels, gewoon biks, paardensnoepjes etc. Alles, zolang het paard het door kan slikken en het lekker smaakt vindt ie het vast wel best.

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:59

Ik gebruik gewoon van die pavo natures best, zijn niet echt brokjes maar dr zit niet veel in qua suikers enzo

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:25

Ik zou gewoon het krachtvoer uit haar rantsoen gebruiken: gezond en het kost geen extra geld.

Ik heb een heel gemakkelijk (en super goedkoop!) recept voor paardensnoepjes: even naar beneden scrollen voor het recept en de bereiding.
Ze blijven max 3 weken goed in een luchtdicht afgesloten bak of mason jar. Bij mij redden ze het nooit zo lang. :Y)

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:33

Ik gebruik suikervrije bio natuur brokjes. Vinden die van mij erg lekker en dat maakt ze niet dik. :)