Hoe leer ik om meer geduld te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Hoe leer ik om meer geduld te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:07

Hey,

Ik wil graag wat nieuwe dingen aan mijn paard leren maar zelf ben ik een ongeduldig persoon die vaak hele hoge eisen heeft en die bij de eerste keer al wonderen wilt zien gebeuren. Ik weet dat dit heel erg oneerlijk is naar mijn paard toe. Daarom wil ik graag leren om geduldig te zijn. Hebben jullie misschien tips hoe ik dat het best kan aanpakken?

Emma_V

Re: Hoe leer ik om meer geduld te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:26

Je zegt het eigenlijk zelf al, niet te veel eisen stellen :). Wanneer je zelf al tevreden bent met één klein stapje richting een correct uitgevoerde oefening zul je vanzelf merken dat je niet meer zo ongeduldig bent. Paarden zijn slim, maar kunnen niet alles na 1 keer oefenen begrijpen. Zorg dat je op de juiste momenten beloont en je zult merken dat je paard het sneller doorheeft dan je zou denken!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:52

Deel datgene wat je wilt leren op in hele kleine stukjes. Op die manier kun je jezelf vertellen dat je snel dingen leert (bij hele kleine stapjes misschien zelfs elke keer een hele stap), terwijl je paard het ook gewoon aan kan.
Verder is geduld een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:55

Ik heb het zelf ook! Wat voor nieuws wil je met je paard doen? Als het bijvoorbeeld een nieuwe oefening onder het zadel is oefen je het een paar keer. Doe daarna wat anders en wissel het af. Dan hoef je ook geen hoge verwachtingen te hebben :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 17:29

Het is vrijheidsdressuur, in hand trail en lange lijnen (op de men manier)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:33

Ik heb het zelf ook heel erg. Ik doe zelf grondwerk en VD, dus ik kan je alleen daar zeggen wat ik zelf doe.
Als ik mijn pony jambette wil leren dan verwacht ik meteen dat het been minstens 2 seconden supermooi recht omhoog gehouden kan worden. Terwijl ik ook weet dat dat totaal niet realistisch is en ook niet eerlijk tegenover de pony. Wat ik doe is heel bewust nadenken wat dan bijv. bij de jambette de eerste stapjes zijn. De eerste is gewicht op het andere been zetten, zodat het gewenste been voor de jambette 'vrij' is. Volgende stapje is been überhaupt bewegen. En voor mezelf opschrijven wat ik die dag wil bereiken, of wat ik ga doen (dus bijv. zachtjes tegen schouder duwen om gewicht te verplaatsen voor jambette) dan helpt dat mij ook heel erg. Ik weet niet of dat bij jou ook zou helpen, maar mij in ieder geval wel. Het is soms even uitproberen, was het bij mij ook.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:42

Lange termijn plannen maken. Niet denken...dit ga ik hem leren en gelijk aan de slag ermee. Dan bij jezelf een planning maken; ik wil dat hij dit (we dit) over een maand kunnen. En die planning is altijd bij te stellen.
Ik had zelf in de planning om komend voorjaar te starten met buitenritten te maken (alleen) en tot die tijd conditie op te bouwen, te wandelen en de omgeving te verkennen. Maar we doen het al een half jaar eerder. Gewoon omdat het lekker gaat en er wederzijds vertrouwen is. :) Dat vertrouwen is trouwens heel snel gekomen door, inderdaad, vrijheidsdressuur en clickertraining.

NCophoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:19

Zoals de mensen hier al vermeld hebben, niet teveel verwachten en geen eisen gaan stellen die je misschien niet nakomt. Gewoon bezig zijn, proberen en langzaam aan verder doen. En blij zijn met elke klein stap.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:28

Iemand die er verstand van heeft met je mee laten kijken en feedback laten geven. Je kunt zelfs afspreken trainingsmaatjes te zijn en dan regelmatig bij elkaars training gaan kijken zodat je elkaar tips kunt geven en zien of er goede vooruitgang is.

marlissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:16

inderdaad, gewoon simpel beginnen en de oefening steeds meer uitbereiden, en natuurlijk wel afwisselen zodat je niet steeds het zelfde doet

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:39

Hee, meestal als ik wissels rijd, maar het wil even niet ga ik een paar rondjes stappen met lange teugel. Ik weet van mijn paard dat hij het voelt als het niet goed lukt en kan daardoor gestresst raken. Na het stappen de oefening oppakken helpt goed, want dan zijn we beide weer gefocust!