Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:42

Of informeren bij een zwembad bij gevonden voorwerpen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:55

[***] schreef:
@ xyzutu2 : heb jij ondertussen reactie gehad? (ik namelijk wel :Y) ).
Voor mij gaan ze kijken of ze nog een stick in voorraad hebben en vroeg in welk land ik woonde, dus ben benieuwd :)


:x
Nog steeds niks! ;(
Ik ga ze morgen toch maar weer een mailtje sturen...

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:41

[***] jij had het over targets die je kunt kopen bij connected training? Waar kan ik die vinden? Zie ze niet..

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:46

Neen, die staan er ook niet, dat was wat ik zei .. dat ik dat mistte in hun "getting started" pakket ;) Maar daarover heb ik een mail gedaan, of het mogelijk was om ergens via een weg ook een targetstick te bekomen, en dat zijn ze nu aan het nakijken (zal er vanaf hangen hoe makkelijk dat eventueel te versturen is denk ik) ;)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:43

Ah zo! Nou ik hoor graag het antwoord!
Of ik ben ook wel benieuwd wat jullie gebruiken als target? Zelf geknutseld if waar gekocht?

Wie is er member van connection training? Is het login gedeelte de moeite waard?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 06:39

Ik heb een blog geschreven over targetsticks. Wat ik handig vind om op te letten. Ik zal nog vaker naar mijn blog verwijzen in dit topic. Ik ben nl een blog begonnen zodat ik niet telkens alles opnieuw hoef op te schrijven. :o https://hippologic.wordpress.com/2015/0 ... get-stick/

Ik gebruik voornamelijk een zelfgemaakte van een bamboestok met een floater erop gelijmd. Voor de Spaanse pas heb ik een pool noodle gebruikt vanwege de veiligheid, het lichte gewicht en de lengte.

@Sabine, ik ndek dat Shawna ze wel verkoopt. Misschien is zij even inhaar voorraadkast aan het kijken. :+

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:50

Ik heb zo'n schuimrubberen tenneisbal op een bamboe stokje gestoken. Wel nog extra vastzetten. Super licht in gebruik.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:49

Had ik ook, maar gaat snel stuk hier. Zo'n zachte tennisbal bedoel je toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:21

Geen targetsticks meer ;(
Zal dan toch zelf moeten gaan knutselen ... Wil graag iets met mijn stick doen, heb ik toch liggen en vind het wel een handig ding om vast te hebben. Maar eens zien wat ik daarop kan monteren (en wat ook kan voor iemand met 2 linkerhanden :') ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:53

[***] schreef:
Geen targetsticks meer ;(
Zal dan toch zelf moeten gaan knutselen ... Wil graag iets met mijn stick doen, heb ik toch liggen en vind het wel een handig ding om vast te hebben. Maar eens zien wat ik daarop kan monteren (en wat ook kan voor iemand met 2 linkerhanden :') ).


Ik heb ook toch maar een mailtje naar Connection Training gestuurd en kreeg zowaar meteen antwoord! Het antwoord was dat ik nog even op het antwoord moet wachten.. >;) 8-)
Blijkbaar hebben ze de afgelopen week problemen gehad met de e-mail op computers & mobieltjes, maar mijn vragen zijn nu doorgestuurd naar Hannah dus ik ben benieuwd. :)

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:09

Dacht wel zoiets, leek me al sterk dat ze jou express zouden negeren :P

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:46

Dank voor de tips! Ik houd helaas niet zo van knutselen.. Jammer dat je ze nergens compleet kunt kopen.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:56

Ik heb een low budget target stick gemaakt van een glasfiber stok van het tuincentrum met daarop een oude tennisbal. Even een gat maken in de tennisbal met een schaar/mesje en je kunt de bal op de stok steken.

Vorige week had ik weer een les in rechtrichten en het was heel leuk om te zien dat mijn pony dankzij de clicker sneller snapte dat hij stelling moet houden bij de travers :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:58

Leuk! Werkt jouw lesgever dan ook met de clicker of heb je dat stukje uitleg er zelf bij gevoegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:58

Bij ITMHB kan je ze wel kopen, maar weet niet wat de ervaringen ermee zijn.
Verder was tennisbal hier niet zo'n succes, kon er wel makkelijk op maar ging er ook weer makkelijk vanaf :P Heb jij die verder nog vastgemaakt ofzo?

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:09

Nee ik had het niet verder vastgemaakt. Maar ik gebruik mn target stick nu nauwelijks meer, niet omdat hij niet goed was, maar met de dingen die we nu doen vind ik mijn handtarget fijner en die heb ik altijd mee haha.

Raamzicht, mijn instructrice heeft meer een NH achtergrond. Toen ik begon met lessen vond ik het lastig om de clicker tijdens de les te gebruiken (ook een stukje onzekerheid) en deed ik het voornamelijk bij mijn training. Nu gebruik ik het steeds bij alles wat verbeterd moet worden of iets lastiger is. Mijn pony begreep eerst niet dat hij bij travers alleen met zijn achterbenen naar binnen moest stappen dus dat heb ik een aantal weken in stilstand getraind. Nu gingen we van daar in 1 les naar een redelijke travers (voor beginners dan ;) ). Ik denk dat mijn instructrice er nog niet veel van wist, maar ze staat er positief tegenover. Wat mij wel is opgevallen aan de academische rijkunst (van wat ik ervan heb gezien) is dat er best af en toe beloond wordt met voer maar dat ik het dan jammer vind dat het niet iets effectiever ingezet wordt qua timing.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 02:30

swaatjuh schreef:
Wat mij wel is opgevallen aan de academische rijkunst (van wat ik ervan heb gezien) is dat er best af en toe beloond wordt met voer maar dat ik het dan jammer vind dat het niet iets effectiever ingezet wordt qua timing.

Ik vind het heel goed dat je een bridge en beloning gebruikt tijdens AR. Zo krijg je een soort kruisbestuiving van kennis.

Ik zie het hier ook met de Franse methode wat hier het dichts bij AR komt. Ze belonen wel, maar imo ineffectief. Ook kunnen de mensen hier nog wel wat beter hun doelen in veel meer kleinere stappen verdelen, maar dat geeft niets. Zolang ze er maar voor (bridgen en belonen) open staan, want je moet ergens beginnen.

Daar word ik persoonlijk wel eens moe van: dan weet ik eindelijk een boel over leertheorie en hoe paarden leren en hoe je ze gemakkelijk iets aan kunt leren, dan kom je op een ander gebied weer kennis tekort. :roll: Ik weet nu wel een en ander over anatomie, maar vervolgens wil ik weer meer over biomechanica weten. Daarna merk ik dat ik meer wil weten over rijden, de ruiter enz. Arrrrrch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 03:11

Ik heb persoonlijk een trainster meegemaakt die zelfs vrijheidsdressuur deed met de clicker, maar tijdens het gymnastiserend grondwerk en het rijden de voedselbeloningen zonder click gaf omdat het paard het dan voor haar moest doen en niet voor het voer...
Het is dan best lastig om nog een logisch gesprek te voeren over beloningen, als zelfs de meest basic leerprincipes zo compleet overboord gegooid worden. Zij zette de beloningen bewust zo on-educatief mogelijk in omdat ze er af en toe alleen een soort 'fijn' gevoel mee wilde geven, maar het paard mocht niet ontdekken waarom hij dat kreeg en hoe hij dat meer kon verdienen. Plus dan het feit dat als het paard tijdens dressuur en grondwerk het 'voor haar' deed, er natuurlijk wel even over het hoofd werd gezien dat het paard dan wel met hoofdstel werkte en toch ook regelmatig aardig wat druk te vermijden had of werd weggejaagd in een paar rondjes galop als het niet goed ging. Maar dat deed hij dus niet voor die druk, maar voor haar...

Clickertraining vind ik zo mooi omdat het het dier het dier laat en de mens de mens; als ik dat dan vergelijk met trainers en methodes zoals hierboven, dan vind ik die toch griezelig sterk klinken alsof dergelijke trainers de handelingen van het paard vooral nodig hebben om het eigen zelfbeeld te bevestigen/versterken (want hij doet het alleen voor mij, omdat hij zoveel van mij houd, omdat ik zo speciaal ben en we door mijn kunnen deze sterke band hebben).
Ik kan niet zeggen dat mijn zelfbeeld zo geweldig is en ik ben ook regelmatig himmelhoch jauchzend und zum tode betrubt als het beest weer eens iets wel/niet doet, maar ik zie dat nog altijd als mijn reacties en emoties op iets wat hij geheel los van mij vanuit zijn eigen emoties en beweegredenen doet.

Maar goed, de gedachte 'hij doet het echt alleen voor mij' blijft romantisch, en daarom ook o zo verleidelijk...

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 05:17

xyzutu2 schreef:
Ik heb persoonlijk een trainster meegemaakt die zelfs vrijheidsdressuur deed met de clicker, maar tijdens het gymnastiserend grondwerk en het rijden de voedselbeloningen zonder click gaf omdat het paard het dan voor haar moest doen en niet voor het voer...

Ik dénk te moeten lezen clicken zonder voeren of echt voeren zonder clicken? Of gewoon zonder click&voer tijdens echt "werk".

Ik vind "werk" ook altijd in een negatieve context geplaatst in het paarden jargon. Werk kan imo ook leuk zijn, maar daar voel ik me ook nog wel eens heel alleen in. :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:59

Dat een paard iets voor jou moet doen, heb ik ook vaker gehoord. Een hele aparte. Bij de hondentraining, 11 jaar geleden, ben ik met de clicker in contact gekomen. Daar werd ook de vraag gesteld: doet hij het voor jou of het voer? Het antwoord was: het voer natuurlijk! Maar dat geeft niet, want je conditioneert iets en dat is wat je wil.

Die discussies over de clicker heb ik vaak gevoerd. En nog wel eens met mijn juf (want je clickt bij goed gedrag, maar de beloning komt pas later, waarbij het goede gedrag alweer weg is). Maar ik orobeer de discussie nu te vermijden. Ik heb er geen zin meer in. Als je de clicker niks vindt, dan gebruuk je hem niet. Ik doe dat wel.

En Hippologic: zo gaat het altijd: hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je kennis te kort komt.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:50

xyzutu2 schreef:
Maar goed, de gedachte 'hij doet het echt alleen voor mij' blijft romantisch, en daarom ook o zo verleidelijk...


HippoLogic schreef:
Ik vind "werk" ook altijd in een negatieve context geplaatst in het paarden jargon. Werk kan imo ook leuk zijn, maar daar voel ik me ook nog wel eens heel alleen in. :+


Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:30

HippoLogic schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik heb persoonlijk een trainster meegemaakt die zelfs vrijheidsdressuur deed met de clicker, maar tijdens het gymnastiserend grondwerk en het rijden de voedselbeloningen zonder click gaf omdat het paard het dan voor haar moest doen en niet voor het voer...

Ik dénk te moeten lezen clicken zonder voeren of echt voeren zonder clicken? Of gewoon zonder click&voer tijdens echt "werk".


Nee, echt zoals ik schreef; dat ze de clicker bij het 'werk' helemaal weg liet en dan alleen nog los voer gaf. Heel aparte gedachtensprong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:39

Even een vraagje: weet iemand misschien een goede, suikerloze en zo saai mogelijke voedselbeloning?

Vorige week kreeg [***] totaal onverwachts een slokdarmverstopping tijdens het eten van zijn bak met grasbrok en nu durf ik eigenlijk niet meer zo goed grasbrok te gebruiken voor voedselbeloningen, helemaal omdat hij voedselbeloningen toch wat meer naar binnen schrokt/in beweging eet.

Toevoeging: het hoeft dus ook geen extra vitamines/mineralen te bevatten, want die krijgt hij al via zijn normale voer binnen. Dat is helaas een balancer waarvan je maar een heel klein beetje geeft zodat dat ook niet genoeg is als voedselbeloning voor een fijne clickertraining.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-22 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:57

Ik ben ook zoekende. Ben voorlopig met spelt bezig maar moet nog even een handiger vervoermiddel vinden. Heb nu een klein heuptasje maar dat is nogal geprul met die graantjes (en onder het zadel ligt de helft op de grond :P ). Iemand heeft eens in een topic haverschilpellets aangeraden, maar die zijn hier nergens te vinden :( Gras- en luzernebrok reageert hij op (wortels ed geef ik om die reden ook liever niet) dus ik ben momenteel even optieloos. Op ITMHB hebben ze wel brok, maar geen ervaring mee.. Verder weet ik niet meteen nog wat, al is bij jou luzernebrok misschien wel wat ;)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:06

Metazoa of brok ban BioRon. Dat gebruik ik.