Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiki1995

Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:09

Ik lees ook mee! Ga vandaag beginnen met clickertraining.
Mensen die nog goede leestips of boekentips hebben mogen het zeker laten horen!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:15

Leuk Kiki! Ik denk dat als je het goed doet je heel veel kunt bereiken met je Tinker. Ik heb zelf een best pittig baasje maar met clickeren is het een goed opgevoed paardje geworden. Toen ik hem net had gaf hij geen voetjes, en nu tilt hij ze zelf op. Ik ben begonnen met voedselweigeren. Had ie in no-time in de gaten, en nu nog draait hij altijd eerst z'n hoofd weg. Ook zonder clicker. Veel plezier met trainen!

Xjes_lise

Berichten: 97
Geregistreerd: 02-12-15
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:25

Ja ik doe ook clicceren(of hoe je dat ook schrijft) mijn pony die probeert altijd een beetje te happen en door die clickertraining heb ik het he, afgeleerd echt super handig! :j

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 02:39

VogeltjeM schreef:
Heb jij ergens informatie over the carpet of motivation? :)

Ik had er zelf een post over, maar ik heb de aanpak veranderd, zoals ik schreef in dit topic. Met veel betere resultaten, zie in deze video hoe gamakkelijk Kyra nu meeloopt. Als ik vraag hoofd laag-je mag grazen is ze nog meer in mij geinteresseerd dan in het gras.



Ik ga mijn blog aanpassen omdat deze nieuwe manier veel beter werkt dan de eerste manier, die op deze blog gebaseerd was http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/

Ik vind de term zo geweldig. <3


Kiki1995 schreef:
Ik lees ook mee! Ga vandaag beginnen met clickertraining.
Mensen die nog goede leestips of boekentips hebben mogen het zeker laten horen!

|Als je Engels beheerst, neem een kijkje op mijn blog https://hippologic.wordpress.com/2015/1 ... targeting/

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:05

Kiki: welkom :) er worden hier bijna iedere pagina boekentips gegeven, als je een stukje terugleest kom je waarschijnlijk een heleboel tegen.

Bedankt Hippologic! Ik ga dat vanavond eens op mijn gemakje bekijken :)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:47



Een filmpje van mijn puppen kind die net geleerd heeft de pion aan te raken ook van een kleine afstand. Uiteraard is het filmen veel interessanter haha :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:51

Leuk filmpje! Ik zou het wel leuk vinden om meer Trainings filmpjes te zien. Ipv filmpjes die laten zien wat paard al kan, wat je meestal ziet zeg maar.

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 19:34

Trainingsfilmpjes waarvan, Raamzicht? Meeste mensen zetten die niet op YT want ze worden slecht bekeken: het is vreselijk saai om 5- 10 minuten naar click-voer-click-voer videos te kijken. ;) Ik heb wel wat over het aanleer proces en wil ook videos maken over het aanleerproces, maar dat kost veel tijd om te bewerken, want daar wil ik dan ook uitleg bij geven: wat is de emotie van het paard, wat is het criterium enz

Hier een video over het trainen van 'duur' (duration) tijdens liggen, in de omschrijving vind je links naar deel 2 en 3.
https://youtu.be/76RhhuALMfg

Hier 9 minuten video van het laden van 2 paarden voor de 1e keer.
https://youtu.be/Mrpme2srEnI

6 minuten trailer laden met Kyra https://youtu.be/J8esv68rWTI

Sessie 1/4 van het aanleren van tandenpoetsen bij mijn kat. Ik heb eigenlijk geen eraring met katten. Het is een heel verschil als je een ander doeldier hebt. :j Voel me direct weer een beginner. Trainen en filmen met een kleuter erbij maakt het ook niet gemakkelijker.
https://www.youtube.com/watch?v=HGAOa3a ... e=youtu.be

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:35

Dank! Ik ga kijken!

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:09

Niet in slaap vallen, he? ;)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:20

Haha! Nee! Vind dit soort Trainings filmpjes juist heel leerzaam. Zie je de weg ipv het eind resultaat. En je hebt een leuk paard om naar te kijken.

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:10

Dank je! Een duim omhoog voor mijn video zou ik leuk vinden. ;)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:20

Oh sorry daar denk ik nooit aan. Gedaan

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 00:16

Dank je *click* :D

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:15

Van de week even bijlezen.
Ik heb maandag in elk geval goed nieuws gekregen, hij heeft geen peesblessure. :D
Hij had het wel aangetikt maar geen schade, en zijn pezen zien er super uit.
Mooi sterk en droog beenwerk ook, goed op zijn voeten aldus de dierenarts.
Ik mag dus weer verder vrijheidsdressuren. :)

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 02:08

Geweldig nieuws, Moonfish :)

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:53

Ja, ik kon hem wel zoenen geloof ik. :') :D
Ik vreesde dat het best eens foute boel kon zijn, de dierenarts vond het ook zeer verstandig gezien zijn vrij recente val.
Zelf heb ik een APS apparaat wat ik gelijk dagelijks gebruikt heb.
Vrijdag trof ik de zwelling bij het checkligament, en gelijk een afspraak voor de peesscan gemaakt op maandag.
De dag erna door de APS de zwelling dus gewoon weg, en maandag gelijk weer groen licht gekregen om op te gaan bouwen en moet nog even doorgaan met de APS.
Er zat maandag nog een ieniemini bultje en wat warm, maar dat was vandaag ook alweer weg.
Hij loopt weer als een tierelier in elk geval, maar kreupel was hij ook niet.
Alleen een wat kortere pas met dat been de dag ervoor tijdens het werk.
Aan de hand kon ik het vrijdag horen, maar dat was zo miniscuul dat ik mensen er echt op moest wijzen voor ze het ook hoorden.

Laten we maar zo zeggen, ondanks dat hij maar 1.30 is krijgt hij de behandeling van een duur sportpaard. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:55

HippoLogic schreef:
Ik heb de laatste tijd veel geoefend op The Carpet of Motivation (lopen over gras). Ik heb mijn aanpak veranderd en dat werkt vele malen beter: ik click nu voor elke keer 'hoofd omhoog' en daarna heb ik het criterium verhoogd naar 'hoofd omhoog (=van het gras af, de hoogte doet er niet toe) en 1 stap. Nu loopt Kyra heel gemakkelijk en soepel mee.

In het weiland is nu geen gras meer en als ik haar eruit haal moet ik over een strook gras. Ik heb niet altijd zin en tijd om haar te laten grazen (een paar hapjes voor het komen wel), dus dit is ideaal!


Wat een geweldige naam, Carpet of Motivation! :D En ook heerlijk om een paard te hebben dat je dwingt om nieuwe methodes te bedenken. Wat gebruikte je eerder als methodes? Want misschien werken die oudere methodes wel weer beter bij je lesklanten. Het is zonde om je beschrijving van een oude methode weg te gooien, want zoveel paarden/trainers, zoveel methodes.

[***] en [***] hebben bijvoorbeeld allebei hun eigen methodes als het om aartsvijand gras gaat. [***] is wat meer conceptbewust en bij hem werkte het inderdaad ook heel goed om (veel!) te belonen voor hoofd omhoog en vervolgens door te wandelen. Bij [***] hielp het meer om een heel duidelijk 'nu mag je grazen' signaal te hebben en het hoofd omhoog met een target te doen. Volgens mij is hij net iets meer de kortetermijndenker dan [***], die veel meer doordenkt en ook zelf bedenkt dat als hij meer stappen op het gras zet hij vast meer voer krijgt. 8-)
En voor de rest werkt afleiding heel goed; ze continu iets te doen geven want gewoon lekker relaxed staan op het gras zonder te grazen is voor shetlanders blijkbaar niet te doen. Maar hun mond hangt dan ook een stuk dichter bij het gras dan bij een groot paard. 8-)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:18

xyzutu2 schreef:
[Maar hun mond hangt dan ook een stuk dichter bij het gras dan bij een groot paard. 8-)


Whahahaha

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 02:24

xyzutu2 schreef:
HippoLogic schreef:
Ik heb de laatste tijd veel geoefend op The Carpet of Motivation (lopen over gras). Ik heb mijn aanpak veranderd en dat werkt vele malen beter: ik click nu voor elke keer 'hoofd omhoog' en daarna heb ik het criterium verhoogd naar 'hoofd omhoog (=van het gras af, de hoogte doet er niet toe) en 1 stap. Nu loopt Kyra heel gemakkelijk en soepel mee.

In het weiland is nu geen gras meer en als ik haar eruit haal moet ik over een strook gras. Ik heb niet altijd zin en tijd om haar te laten grazen (een paar hapjes voor het komen wel), dus dit is ideaal!


Wat een geweldige naam, Carpet of Motivation! :D En ook heerlijk om een paard te hebben dat je dwingt om nieuwe methodes te bedenken. Wat gebruikte je eerder als methodes? Want misschien werken die oudere methodes wel weer beter bij je lesklanten. Het is zonde om je beschrijving van een oude methode weg te gooien, want zoveel paarden/trainers, zoveel methodes.

Ik gebruikte de methode uit de link die ik gaf, maar dit is grotendeels gebaseerd op R- en P+. Ik heb gemerkt dat ik dan 'blijf' trainen: elke keer opnieuwmoet ik alert blijven dat ze niet ongevraagd het gras in duikt.

Nu ik puur R+ gebruik ben ik zelfs interessanter dan het gras geworden. In de video zie je me zelfs een keer het commando 'laag' geven (en wijzen op het gras als extra cue) wat Kyra negeert. Ze heeft nu liever haar hoofd omhoog. :wow: Best knap voor een halve Exmoor, die ook bekend staan om hun gevoel voor 'doorvreten, de winter komt eraan' :Y)

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:22

Vandaag gaat mijn blog over mat training. Dat is net zo veelzijdig als targetten (daar heb ik ook al een artikel aan geweid). Mat training is eigenlijk targetten met de voeten (op een mat). Ook met mat training ben ik nog lang niet uitgespeeld en ontdek ik nog steeds nieuwe mogelijkheden.
https://hippologic.wordpress.com/2015/1 ... -training/

Kiki1995

Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:33

Vandaag begonnen met het eerste keer clicken, maar het ging niet helemaal super. Na een paar keer goed gaan beet hij mij in mijn jas. Hij weet precies in welke zak het voer zit en is alleen maar gefixeerd op het voer en het proberen te pakken er van. Als hij wegkeek klikte ik en kreeg hij voer, maar hij hield niet op met bijten en sabbelen aan mijn jas
Iemand tips hier voor? Ik zou niet willen dat ik mijn paard aanleer dat hij me mag bijten voor voer..

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 22:49

Deze blog gaat over de timing van je click (niet clicken/reinforcen als je paard boos kijkt/dreigt/zijn tanden gebruikt enz)
https://hippologic.wordpress.com/2015/1 ... ning-mode/

Twee artikelen over het aanleren van veilig gedrag rondom voer:
Key Lesson aanleren van veilig grdrag rondom voedselbeloningen en voeren:
https://hippologic.wordpress.com/2015/1 ... or-horses/

Wat te doen als je paard bedeld:
https://hippologic.wordpress.com/2015/0 ... gging-you/

Vaak kun je dit gedrag gemakkelijk ombuigen tot iets constructiefs. Veiligheid voorop: train met een hek ertussen, het voer hoefje ook niet vanaf je hand te geven, maar kun je ook uit een (steel)pannetje voeren. Gebruik de veiligheidsregels voor jezelf tot je paard echt goed snapt wat de regels zijn:
- alleen voer na een clikc
- alleen clicks bij goed gedrag ;)
-wees consequent en
-voorkom frustratie bij je paard.

Je paard snapt wel waar het voer vandaan komt, maar niet dat het aan de click gekoppeld is. Zoals ik ei dit is geen ramp en kun je heel snel oplossen. :) Succes.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 02:04

Naast alle bovenstaande tips kun je ook kijken naar het voer zelf: als je voer hebt dat heeeeeeel erg lekker is, dan gaat dat de oefeningen overheersen omdat het paard alleen nog maar aan de beloning denkt. Neem bij zo'n paard dus zo saai mogelijk voer, iets wat hij nog net oké vindt, in plaats van iets waar hij een moord voor doet. 8-)

En sowieso zou ik een nieuw paard altijd achter een hek trainen, net zolang tot jij je achter het hek helemaal veilig voelt en handigheid hebt opgebouwd in de voer/hand/clickercoordinatie, ;) en je paard precies weet hoe clicker en beloning werken en dus ook weet dat bijten en bedelen helemaal nergens toe leidt.
Soms heb ik het idee dat mensen achter een hek beginnen niet nodig vinden omdat ze hun paard al kennen, of omdat ze het iets voor dummies vinden. Maar je kent je paard alleen in de situaties waarin je hem kent, 8-) en als je ineens een clicker of zweep of bilriem introduceert heb je ineens een nieuw paard. En over dat achter een hek beginnen alleen voor dummies is; na achttien jaar clickeren begin ik nog steeds met elk nieuw clickerpaard weer achter een hek. Niet alleen omdat het leuker en veiliger is voor mij, maar ook omdat je paard hierdoor veel sneller zal leren wat de bedoeling is, want terwijl jij in de bak wegdraait of je voer beschermt en daarmee allemaal tegenstrijdige signalen uitzendt, sta je aan de andere kant van het hek gewoon stil omdat je paard toch niet bij je kan komen. Dus mocht je dat nog niet doen, dan kan ik dat zeker aanraden! :j

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 08:34

Ik begin ook nog altijd achter eenhek met een nieuw paard om zoveel redenen. Je hebt je handen vrij, het paard kan gemakkelijk aangeven er genoeg van te hebben, veiligheid.