Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:46

mindful schreef:
wat vinden jullie van deze?
https://www.youtube.com/watch?v=T6hdRLEsaRY

Zo doet die van mij, exact hetzelfde en voor dezelfde reden. Omschreven als speels en bijterig als je hem iets wil vragen. Het is niet echt agressie.

Dat is gewoon R- training. :+

Ik zou hier ook eerst naar de situatie waarin dit paard is gehuisvest en naar zijn geschiedenis kijken om te zien wat een oorzaak is. Ik zie dit gedrag niet als speelsheid, dit paard lijkt pijn te hebben en lijkt niet gelukkig of vrolijk (hij is niet onstpannen), maar eerder gestrest. Hij doet imo zijn uiterste best om een boodschap over te brengen en die boodschap is niet: speel met mij.

Ik zou dit ook geen agressie noemen, het is nl duidelijk een reactie op wat de handler vraagt en doet.

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:20

Dat is parelli in mijn ogen, niks mis mee hoor.
Ik heb gehap zo ook afgeleerd toen, het halster op die plek vasthouden vooral.
Verder zijn ik en ponylief weer aan het werk, maar met clickeren zit ik ff op een dood punt voor mijn gevoel.
Hij kan nu flemen, schudden, tong uitsteken, spagaat, buiging, voetjes geven, de jambette is 75% geinstalleerd, op het blok, knietarget, en het compliment.
Nu nog de laatste op stem installeren.
Het is nu vooral het perfectioneren, het tong uitsteken wil ik enkel nog bij stemcommando plus aanraking neus zien, en de jambette moet hij nu leren dat been stil te houden in de lucht.
Verder wil ik een kusje leren geven, maar meneer is vrij lomp dus daar heb ik om die reden mee gewacht.
Heuptarget wil ik ook mee aan de slag maar snappen doet hij het nog niet.
Verder ben ik bezig met apporteren, de helft van de keren gaat hij echt al naar de bal toe, maar dit is echt een oefening die veeeeel geduld vergt bij hem.
Hij is namelijk niet gauw onder de indruk, lastig soms.
Gister een begin gemaakt aan de berggeit, en stiekem wil ik hem heel graag leren met 4 benen op zijn blok te staan.

Nu zijn de inkoppertjes qua oefeningen wel op, en nu komt het bijschaven.
De kleine stapjes dus, de lastigere stapjes.
Mijn ervaring is dat dat echt geduld vergt, en het kwartje ineens valt.
Nu nog wachten tot hij dat kwartje vind. :+

Liggen wil ik ook mee aan de slag, maar het weer vind ik daar niet fijn voor.
Het simpelste is nat maken, laten rollen, en dat tig keer herhalen en op het juiste moment clicken.
Maar het weer is daar nogal ongeschikt voor nu. :+
Ofwel ik moet weer even geduldig worden en gaan inzien dat hij al heel veel kan voor de tijd dat ik hem heb. :Y)
Ik denk dat ik vanaf nu met jackpot beloning ga werken, dus goed een brokje en bij heel goed de jackpot in de vorm van een stuk wortel.
Hem kennende gaat hij dat snel snappen..

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:04

@Moonfish13, dat is al een hele hoop.

Ja idd, ze geeft ook een R+ op het einde in het filmpje

Ik heb het 2 dgn geoefend en moest enorm behendig zijn om geen beet te krijgen. Mijn halster zit wat losjes rond de neus en ik moest een twist maken met mijn hand zodat het strakker zat, anders had hij beet.
Hij liep enorm gefrustreerd als ik het op deze manier deed, ik heb doorgegaan tot een ontspannen moment. Ben blij dat ik doorgegaan heb want het was echt ni eenvoudig en het had waarschijnlijk erger geweest nadien :7
Dag 2 ging het iets makkelijker maar nog met veel weerstand en frustratie. Het was wel sneller opgelost dan dag1.
Als de wind niet tegenwerkt zal ik vandaag eens filmen. Gisteren was ik de hooiruif aantvullen dat hij plots in mijn elleboog beet, normaal doet hij dit niet als hij voer krijgt. Weer zo'n enorm frustrerend gevoel voor mij, deze keer.
Maandag komt er nog maar eens iemand professioneel in NH, die me wil helpen.

Soms denk ik dat de basis tss ons nog steeds niet op orde staat.

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 19:56

Een professionele NH-er? Zou je het niet liever met een professionele R+er willen oplossen? Gewoon een vraag, hoor?
Ik ben bang dat je er een verhaal erbij krijgt dat kant nog wal raakt (wetenschappelijk gezien). :o

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:07

Hèhè, heb eindelijk de kans gekregen om met Alta (onze driejarige) wat te doen. De basismanieren zitten er bij haar prima in, dus ben meteen begonnen met targetten. Ze is echt too smart for her own good :') ze snapte het meteen. Heb haar uiteindelijk los in de gang gezet (ze is snel afgeleid dus helemaal los stilstaan vind ze nog wel een beetje moeilijk) en ze stond wel heel geïnteresseerd om zich heen te kijken maar bleef wel bij mij. Missie geslaagd :) ga proberen het nu vaker te doen als ik de kans krijg.

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 07:56

IK ben aan het bloggen over de Key Lessons (sleutel lessen) die de Key to Success zijn. ;) Vandaag ging mijn blog over de basics 'hoofd laag' en 'achterwaarts'. Ik heb ook een heel schattig filmpje gemaakt van Kyra die haar hoofd dus zelf in het halster steekt (head lowering) en een video over het werken op The Carpet Of Motivation (gras). Kyra loopt nu super mee op gras en houdt op met grazen en doet haar hoofd omhoog op verzoek en het staat helemaal goed op video! *\o/*

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:28

Proficiat Hippologic, ik heb het al ontdekt op FB. Knap gedaan!

Ik heb de clicker effe op hold gezet, het liep hier uit de hand met de beloningen. Heb deraad gekregen om alleen een beloning te geven als hij echt heel rustig is. Vorige maandag is ze geweest en nu vrijdag komt ze weer. Ben heel blij met het resultaat, effe doorwerken en het gaat al stukken beter.
Het is een heel andere aanpak (nog maar eens) maar deze keer werd hij eindelijk rustiger, het was de eerste keer dat hij 1,5 u bijna op dezelfde plek is blijven staan. We hadden zelfs niet door dat de tijd zo snel voorbij gegaan was :j
Zonder fysieke inspanningen te vergen, eindelijk warende spanningen weg. Ik kon werken met hem maar dit was nooit zonder spanning. Geen leuk gevoel n elk geval. Ik had altijd de indruk dat ik bij het minste wat ik vroeg stress veroorzaakte, wat ook zo was.
Elke beweging van mij naar hem toe veroorzaakt stress. Dit bezoek ging dus louter over zijn bijtgedrag. Bijten = stress.
Ben wel van plan om de clicker nog te gebruiken maar in mindere mate, eerst aan de stressfractuur werken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:35

Klinkt goed, mindfull!

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 00:42

Goed idee. Het is iets dat vaak vergeten wordt in (clicker)training: de emoties en het bijbehorende gedrag van het paard. Het is heel belangrijk alleen te reinforcen tijdens een kalme state of mind. Mijn blog van vorige week ging daarover. Dat is het lastige van internet: je kunt niet zien wat de emoties van het paard zijn als je tips geeft. Fijn te horen dat het al beter gaat.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:51

Ik vind dit ook een héél belangrijke... Ik heb sinds kort een verzorger voor mijn oudste paard, die nu dus aan het leren is om te clickeren, dit is echt één van de eerste dingen die ik haar probeer te leren. Bij die van mij maakt het bij allebei een enorm verschil.

Mijn jonkie gaat momenteel echt als een trein <3 ben met de lange lijnen in menpositie begonnen, parkeren voor het krukje + gek doen boven zijn rug/hangen, en hij vindt alles leuk <3 juist omdat ik nu zoveel met hem bezig ben, is het soms haast net of je het gewoon tegen een ander mens hebt. 'Ja.. nee.. ja... CLICK' :D Gisteren wilde ik hem leren zn voet in een hoepel te zetten, en na 3 clicks had hij het door. Zo bizar!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:41

HippoLogic schreef:
Goed idee. Het is iets dat vaak vergeten wordt in (clicker)training: de emoties en het bijbehorende gedrag van het paard. Het is heel belangrijk alleen te reinforcen tijdens een kalme state of mind. Mijn blog van vorige week ging daarover. Dat is het lastige van internet: je kunt niet zien wat de emoties van het paard zijn als je tips geeft. Fijn te horen dat het al beter gaat.


Dankjewel Fabster, Hippologic...ik ga je blog eens zoeken van vorige week. Ik voel idd dat ik een héél belangrijke stap of signaal heb overgeslagen. Dit is mijn sleutel om verder in zijn hoofdje te raken...ik hoop zo dat het gaat lukken.
Wat een fijne up date VogeltjeM, ze zijn zo slim...en de dag erna is zo leuk, het loopt als een trein dikwijls :-)

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:56

@mindful: https://hippologic.wordpress.com/2015/1 ... ning-mode/

Ik ben bezig met een online cursus clickeren te ontwikkelen en dit is dus een van mijn Key Lessons (the key to success).

Zaterdag ga ik een clickertraining presentatie en demo houden bij de dierenbescherming van British Columbia.Zo gaaf dat de dierenbescherming clicker training gebruikt bij hun adoptiedieren. Ik ga ook de trainer van de katten, honden, konijnen en ratten ontmoeten. Zij heeft weer geen paardenervaring, dus dat wordt leuk: ervaringen uitwisselen.

Het is de bedoeling dat de adoptiepaarden geclickertraind worden door de vrijwilligers en "more adoptable" worden. Denk aan: zelf halsterende paarden, paarden die niet tegen deuren schoppen tijdens voertijd, paarden die gemakkelijk te ontwormen zijn enz. Mijn taak is dus de vrijwilligers enthousiast te maken voor CT en uit te leggen waarom R+ de beste trainingsmanier is!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:59

Leuk! En dankjewel voor de link, ik had hem al gevonden in je onderschrift.

Heb gisteren nog geoefend aan de stal, hij staat achter een buis die ik kan dichtschuiven ipv een staldeur.
Makkelijk om op veilige afstand te oefenen.
Hij stond net binnen en had een lekkere biet verorbert voor ik aan de slag ging. Normaal zou hij dan rustiger reageren maar dat was niet zo, ik ga wel een dagboek beginnen bijhouden...fijn idee Hippologic!

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:04

Morgen hou ik een presentatie over clicker training bij de Canadese dierenbescherming. Misschien hebben jullie nog input? Wat waren jullie redenen om met Ct te beginnen en waarom ben je er mee door gegaan?

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:18

Voor mij was het gewoo leuk voor de variatie, ik vond het interessant. En ben ermee doorgegaan omdat mijn paard het zo leuk vindt. Verder is het fijn om te doen als ik heel erg moe ben, maar mijn paard staat te stuiteren omdat ze heel graag iets wil doen. Dan kan ik met dit een beetje brain exercise doen, zonder dat ik zelf veel hoef te pakken (clicker en beloning is alles wat je nodig hebt) zoals voor het rijden of longeren oid.

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:39

Ik ben ermee begonnen omdat mijn verzorgpaard regenschurft had onder het zadel en Leverbot waardoor ze niks mocht en erg verveeld werd.
Daarna met haar gestopt en met Bendit verder gegaan, hij vind het wel super.
Helaas trof ik meneer aan met een lichte zwelling bij een pees bij een been.
Het kan niks zijn maar ik heb gelijk de dierenarts gebeld en maandag komen ze op verzoek gelijk een echografie maken.
Een paar weken geleden is hij met mennen gevallen, er was toen niks te zien trouwens en hij herstelde rap.
Afwachten wil ik om die val niet ik wil 100% zeker weten dat er niks mis is met dat been, het is de bedoeling dat hij nog jaren gezond en heel mee gaat.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:53

De reden voor mij om met clickeren te beginnen was omdat ik bijna niets van het verleden van hem wist, behalve dat hij erg braaf was, en sterk, weinig respect toonde en lomp was. Tenen binnenboord houden... Binnen 3 weken zag ik een ander paard wat zich netjes gedroeg, uit mijn ruimte ging, beleefd was, netjes volgde, stilstond, en zelfs anderen viel het op hoe zijn gedrag was verbeterd.
Ik heb er nog dagelijks plezier van. En hij ook.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:19

12 jaar geleden kennis gemaakt met de clicker met de hondentraining. Daar werd een filmpje vertoond van een pasrd die kon apporteren, geleerd met de clicker. Tien ik mijn eerste paard kreeg, was hij nogal naar binnen gekeerd en lomp. Door de clicker heb ik hem kunnen uitleggen dat hij ook dingen goed kon en kreeg ik een ingang bij hem. Hij is inmiddels bijna 25 en de braafste pony die je je kan wensen. Ook heel zorgzaam voor de kinderen. Meer dan een droompaard dus.

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 16:25

Bedankt voor jullie input! En wat een interessante verhalen. Ik ben begonnen met vd. Ik ontdekte clickertraining tegelijk met NH, maar bij NH zat een stap-voor-stap doe-het-zelf-beschrijving wat het gemakkelijker maakte om snel vooruitgang te boeken. VD deed ik dan met de clicker. Tien jaar later kreeg ik meer en meer weerstand tegen het gebruik van opbouwende druk en toen ik Kyra kreeg en haar met de clicker temde, ging ik meer en meer met R+ doen.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:23

Vandaag weer met Alta geoefend. Mama was nu ook wel geïnteresseerd dus ik heb haar even de basis bijgebracht en dat ging op zich wel netjes.

Nadat we even met de target wat hadden gedaan, ben ik vervolgens verder gegaan met de longeersingel. Die kent ze wel, maar ze is daar destijds een beetje mee overdondert en ze vindt hem een beetje eng. Dus ik heb haar beloond als ze netjes stilstond en rustig was terwijl ik met de singel bezig was. Dit ging best wel goed en aan het eind was ze wel wat relaxter dan eerst. Dus hier gaan we gewoon mee verder tot ze het niet meer erg vindt :)

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:27

Vandaag heeft mijn draak leren bellen. :')
Hij was een beetje erg druk trouwens. :+
Filmen en trainen was onhandig, dus ik kon even niet clicken.
https://youtu.be/3pbQQo-ha_M
:D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:00

moonfish13 schreef:
Vandaag heeft mijn draak leren bellen. :')
Hij was een beetje erg druk trouwens. :+
Filmen en trainen was onhandig, dus ik kon even niet clicken.
https://youtu.be/3pbQQo-ha_M
:D

Hahaha, ik dacht eerst dat hij je foon had gepikt 8-)
Ook een energiek exemplaar precies :P

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 20:12

Haha leuk filmpje. Ik dacht ook: je paard kan telefoneren?? _O-

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 20:15

Ik heb de laatste tijd veel geoefend op The Carpet of Motivation (lopen over gras). Ik heb mijn aanpak veranderd en dat werkt vele malen beter: ik click nu voor elke keer 'hoofd omhoog' en daarna heb ik het criterium verhoogd naar 'hoofd omhoog (=van het gras af, de hoogte doet er niet toe) en 1 stap. Nu loopt Kyra heel gemakkelijk en soepel mee.

In het weiland is nu geen gras meer en als ik haar eruit haal moet ik over een strook gras. Ik heb niet altijd zin en tijd om haar te laten grazen (een paar hapjes voor het komen wel), dus dit is ideaal!

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:21

Heb jij ergens informatie over the carpet of motivation? :)