Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:43


essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:56

Dank je vogeltjem , waar ik vooral voor sta is zelf na laten denken ipv lokken. Dat heeft een grandioos effect en vanuit de honden wil ik dat ook weer projecteren op de paarden, werken vanuit rust (impuls controle) en vooral handige dagelijkse dingen oefenen. Bijv hoofd laten zakken voor ontspanning, alle kanten op buigen voor de spieren soepel te maken, naar het krukje lopen zodat ik op kan stappen etc etc. Trucjes als stijgeren etc hoeft van mij niet ;)

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:02

Oh dat is geen fijne ervaring Moonfisch. Wel goed dat hij snel hersteld.

Gisteren 10min geoefend, hij was in een zeer speelse bui. Er meteen van gebruik gemaakt. Waren 10 zeer leuke minuten :D Ik ga het ook beginnen te gebruiken voor het opstappen. Dit ging een tijd uitstekend maar gisteren toch weer 10min nodig gehad om op te stappen. Ach ja een jonkie van 4 is veel geduld en nadenken :=

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:14

Ik heb de laatste tijd niet zoveel tijd om echt met de clicker bezig te gaan. Vandaag wel eventjes, en dat ging best goed!

Ik wou gaan rijden maar ik was een stuk vroeger dan normaal, dus mn ma en ik hebben onze twee dames opgehaald, maar ik was nog niet klaar met borstelen toen mijn moeder met Alta wegging (longeren). Hera stond toen helemaal alleen op stal en daar kan ze niet tegen, dus die werd erg lastig := stond te bokken aan het halster. Ik was bang dat ze zou gaan hangen, dus ik dacht laat ik de clicker eens proberen.

En dat ging! Zodra ze een paar seconden stilstond geclickt en beloond, en dat steeds iets langer gemaakt zodat ik het zadel en andere spulletjes kon ophalen.

Ze stond helemaal te trillen van de inspanning, maar ze stond wél stil dus ik ben erg trots op d'r. (Daarna was ze wel weer heel lastig met rijden, maar ach, baby steps and all that :+ )

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:20

Welkom essiesilly

Moonfish, wat vervelend. Is je paard er weer helemaal bovenop nu?

vanspeik: geweldig zoiets he? Ik geniet van zulke verhalen!

Mag ik even komen opscheppen? :o Via FB kreeg ik een berichtje van Sharon die een presentatie en live demo voor de veeartsenstudenten aan de Cornwall Universiteit gaf deze week.Haar onderwerp was "Behavior Basics for Equine Veterinarians", met de nadruk op R+ training.
Ze heeft mijn YT video (1 minute deworming) laten zien aan de studenten. De studenten waren kennelijk erg onder de indruk van mijn video. Ze eindigde haar berichtje met "Thanks so much for all your great work!!!!"
Ik ben trots natuurlijk!


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:39

Vind ik ook! Is ook een goeie! Ga ik ook eens proberen :D

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:53

@HL, ja gaaf he! Ik had er niks van verwacht maar ik ga nu natuurlijk proberen het vaker te gebruiken!
En wat gaaf dat ze je filmpje gebruikt hebben :)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:58

Ik wil met jullie even een filmpje delen van mijn schapen :) hier is een vriendin met ze aan het targetten, zij heeft enkel ervaring met honden en dat zie je terug in de snelheid die ze er in heeft haha

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 07:40

Hahaha, zo leuk om eens met schaapjes te zien :D

Omdat mijn paard nog steeds erg veel bijtgedrag vertoont, beloon ik nu extra op oortjes vooruit en hoofd uit mijn zone houden tijdens het poetsen of halster aandoen. Hij snapt dit wel maar op onbewaakte momenten van mij of als ik andere oefeningen oefeningen doe thv van hoofd/hals dan krijg ik een redelijk agressieve hap in mijn richting. Omdat ik dit probleem wil aanpakken sta ik meestal in deze 'gevaarlijke' zone en beloon ik zoveel als mogelijk wanneer hij respect toont.
Toch heb ik me op drie weken laten vangen en had hij me beet, het gaat razendsnel altijd. Heeft er iemand ervaring mee en kan ik dit oplossen of gaat dit gedrag altijd blijven?
De hele omgang met dit paard draait rond zijn bijtgedrag. Zoals jullie waarschijnlijk al wisten, hij is erg dominant en speels, neemt alles in de mond wat hij tegenkomt op zijn weg.
Ik weet dat hij nu 1x zo is en daar speel ik ook op in, geen probleem....maar dat bijtgedrag naar mij toe, daar wordt ik echt zo -:(- van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:29

Kan je niet verder helpen maar lijkt me geen fijn probleem. Ze zeggen dat als je het goed aanpakt dat elk gedrag omgebogen kan worden, maar geen idee over wat voor tijdsspanne je het dan hebt..

Zit een beetje met hetzelfde met het niet willen lopen (of geen inspanning willen doen). Gisteren geprobeerd met de around-a-roundpen maar dat was geen succes. Een roundpen van blokken & balken is blijkbaar teveel uitdaging om op te willen kruipen of af te willen breken, en als dat niks oplevert dan reageren we ons maar af op de target := :+ Kan dan wel niet belonen en wachten en stapje voor stapje werken naar wat ik wil, maar uiteindelijk moet pony voor zijn eigen goed wel bewegen en schieten zo'n sessies dus niet op. En dat is zo'n dubbel gevoel -O-

Dus ja, gisteren na een tijdje klooien maar "opgegeven" en hem gewoon aan de longe gehangen en op de ouderwetse manier duidelijk gemaakt dat ik graag reactie wens en dat vooruit de boodschap is. Niet overdreven in wat ik van hem vroeg, maar wel geëist dat hij reageerde op mijn vragen (dus stap is stap en niet na 5 keer vragen wegslenteren op slakkentempo...). Dit is niet zoals ik het voor ogen heb, maar hij moet gewoon voor zijn eigen goed bewegen... en als je even doorpakt zoals ze dat dan noemen gaat hij ook wel echt goed (en is hij helemaal niet boos ofzo, gek genoeg).

Dus voor mij blijft het allemaal dubbel ... weet nog steeds niet wat ik moet doen om goed te doen, maar zolang pony naar mij murmelt en zijn neus in het halster duwt zal het wel ok zijn zeker? :)

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:00

@mindful, een bijtend paard is gevaarlijk en naar. Mijn tips zijn: hou een paar regels in acht tot je paard 'veilig' is.

Ten eerste zet je eigen veiligheid voorop: ga niet in de 'gevaarlijke zone' staan tot je ander, veiliger gedrag bevestigd hebt. Je kunt bv werken met 'protective contact', dzw werk met een barrière tussen jou en je paard zodat je veilig bent, of op een andere manier voorkomen dat hij bij je kan komen (kort genoeg vastbinden, maar natuurlijk niet zo kort dat het onaangenaam wordt voor je paard) en tot die tijd aan het 'vervangende' gedrag werken.

Je bent al goed bezig door alert te zijn (maar het is lastig 100% vd tijd alert te zijn en te blijven) en veel te belonen voor gewenst gedrag zoals oren naar voren, tijdens halsteren en poetsen.

Als tweede kun je je afvragen of je er achter kunt komen wat het precies is dat hem triggert. Ken je de oorzaak van het gedrag dan is het effectiever aan de oorzaak (bv pijn of angst) te werken dan aan de reactie (bijten).

Is het een bepaalde beweging van jou (filmen kan enorm helpen, want dan kun je bij je paard je concentreren op je veiligheid en thuis eens zien of er iets is waar hij telkens weer zo agressief of meer waarschijnlijk verdedigend, op reageert) of is het een bepaalde plek op het lichaam die je aanraakt/aan wil raken waarop hij reageert? Of is het een associatie die hem zichzelf 'verdedigend' laat reageren? Bv het zadel, een zweep, een borstel, voernijd enz? Met andere woorden probeer de oorzaak te achterhalen zodat je daar aan kunt werken, dat is vaak effectiever dan het resultaat (bijt gedrag) ombuigen. Heb je enig idee waarom hij zo doet? Ken je zijn verleden? Wat is je gevoel dat hij reageert zoals hij doet?

Ten derde, met een video kun je ook kijken of je paard al signalen afgeeft voor hij bijt, zodat je daar op kan gaan reageren. Het kan best zijn dat na (jaren) van subtiel reageren door het paard, waar niet op gereageerd wordt door mensen (in het algemeen, dus daar bedoel ik niet jou mee) het paard denkt: subtiel zijn, brengt me nergens, ik sla dat voortaan over. Dan wordt een paard gevaarlijker, want dan is hij niet of nauwelijks te 'lezen' in zijn lichaamstaal.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:42

Ik lees al aantal pagina's mee, erg interessant waar jullie allemaal over 'praten'.

Ik had al paar pagina's terug verteld, na korte mini-clinic van amable ben ik redelijk geinteresseerd geraakt, en met mijn 3,5 jarige hengstje begonnen; en samen met mij de bijrijdster van het 5,5 jarige welshje hier op stal ook.
Begonnen waarmee? Nou clickertraining icm vrijheidsdressuur.

Wat ik erg lastig vind is dat mijn hengstje de neiging heeft als ik de clicker pak, om ALLE oefeningen die die kent gewoon allemaal tegelijk en ontstuimig uit te voeren. Staat ie eindelijk stil dan beloon ik dat (als ik 'niets' vraag zou uitkomst immers 'volledig stilstaan' moeten zijn......).

Verder vind ik het wel goed gaan, hij doet nu 'overkruist' staan, nee schudden, achteruit, 'twist' of turn, spagaat, voorbenen zwaaien en met klein beetje hulp compliment.
met die voorbenen moet ik ook wat specifieker gaan vragen, maar weet niet zo goed hoe/wat precies.
En ik weet ook niet hoe ik de hulp bij compliment weg moet laten. Ik vraag nu een voet (geeft ie zo hoor) en dan tik ik een keer tegen zn boeg en dan zakt ie netjes, maar ik ondersteun zijn voetje wel tot op de grond. Dan laat ik hem los, wacht heel ff, en click dan als ie (heel kort) zo even blijft 'zitten'.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:17

Leuk toydoll, jij bent ook goed bezig seg!

@hippologic, dankjewel voor de tips, kga je effe kort toelichten hoe het in elkaar zit.
Wat jou eerste tip betreft, als we grondwerken gebruik ik altijd mijn langste lijn om zoveel mogelijk op afstand te werken, wat hij erg apprecieert. MAAR het begint al bij het halster aandoen tot op de poets/zadelplek, ben ik verplicht om in de gevarenzone te werken.
Pijn en angst sluit ik uit. Ik benader hem altijd heel rustig, ben zelf introvert en een kalm persoon. Zal nooit uitbundig zijn in taal of bewegingen.

Hij bijt al als ik bv:
- voorbij zijn stal loop 's morgens als hij naar buiten mag. Hij bijt niet als ik ga voeren.
- als ik op de poetsplaats van links naar rechts en omgekeerd langs hem rondloop tijdens het poetsen/zadelen.
- zijn hoofd/hals aanraken
- als ik hem aan het zadel wil laten ruiken, bijt hij erin zonder eraan te ruiken.
- alles wat langs zijn hoofd passeert krijgt een hap, kan ook 1 van mijn honden zijn.
- hij valt soms aan als ik wat veel druk moet geven bij bepaalde oefeningen, als hij me niet begrijpt...deze zijn soms met agressie.
- Als hij achter mij loopt en ik stop, wanneer hij dan te dicht staat durft hij ook in de rug bijten. Nu stop ik altijd zwaaiend met mijn leadrope om hem op afstand te houden.
Hij zal nooit bijten als ik hooi geef, wel soms na het nemen van zijn beloning hapt hij soms na om in mijn hand te bijten.
Ik vermoed wel dat de vorige eigenaren hier klappen voor gegeven hebben, na de beet is zijn hoofd zo snel weg dat je hem fysiek onmogelijk kan raken met eigen hand.
Ondertussen heb ik al zo'n 5 keer 1 van mijn vingers tss zijn tanden gehad, 1 keer heeft hij me recht in de borst gebeten en vorige week zat mijn buik tss zijn tanden.

Ik heb een round pen maar zie niet goed hoe ik hier oefeningen met hem kan doen en denk dat het probleem rond hoofd/hals niet zo kan opgelost worden?

Pfff als ik zo mijn verhaal lees, lijkt het pure horror precies.
Hij kan ook lief zijn maar dat kan snel keren, er is altijd spanning tss ons. Precies dat hij niet wil dat ik hem 'lastig val'. Een dominantie probleem in mijn ogen.
Nochtans gaat het grondwerk redelijk goed en doet hij vlot wat ik vraag.
Ik blijf kalm, ben rechtlijnig en stel mij assertief op, doch is er nogaltijd iets wat ik mis...en ik weet echt niet wathet is.
Hij neemt de beloning ook altijd erg wild aan, zijn bovenlip staat vooruit...nooit eens rustig.
Mss kan ik best eens filmen en hier plaatsen?

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 08:08

Dat klinkt als behoorlijk veel wat jouw paard triggert. Het hoeft geen pijn of angst (meer) te zijn, maar kan wel nog aan een van die associaties gekoppeld zijn. In mijn ogen is het geen dominantie, dat is een achterhaald verhaal wetenschappelijk gezien. Een video zou wel helpen. Ik vind het al heel knap dat je zo bewust van hem bent en de hele lijst van situaties kunt opschrijven.

Je kan beginnen met hem wennen aan aanraking aan bv zijn hals in de roundpen (met het hek er tussen). In mijn profiel staat een foto hoe ik met Kyra ben begonnen: een schapenwollen handshoen aan een lange stok. Je zou bv kunnen beginnen met direct te clicken en belonen als je een hlave seconde zijn hals aan kan raken. Dan kun je de stok steeds korter maken, daarna de handschoen aan doen en dan de handschoen achterwege laten. Elke stap heeft zoveel sessies nodig als nodig zijn. Kyra was bang voor mij en in het begin kon ik simpelweg niet dichtbij genoeg komen om haar aan te raken. dus loste ik het zo op.

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 08:09

Oja ik ben vandaag bij de dierenbescherming op gesprek geweest. Ze willen graag met mij samenwerken om de vrijwilligers op te leiden in husbandry skills met clickertraining.

Het was koud vandaag: :brr:

Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:43

Wauw,wat een leuke ervaring Hippologic :j

Ik ga het vandaag eens proberen in de roundpen en zal een filmen op de poetsplaats.
Soms twijfel ik ook tss angst en dominantie, het rare is dat hij wel heel graag in mijn buurt is en ook altijd bereid om mee te gaan met mij. Ik haal hem in no time uit de kudde, komt vrolijk gegaloppeerd als ik fluit.
Speelse paarden zouden heel bijterig kunnen zijn, heb ik van de parelli site.
Hij doet dit ook met onze alpha merrie die heel close is met hem maar dan zoals een hengst doet.

Gisteren ben ik een half uur met hem bezig geweest, door de situatie uit te lokken. Ik ben goed kunnen eindigen door van links naar rechts te stappen en zijn hoofd stil bleef. Zijn lip gaat wel naar voor maar het hoofd bleef stil :)
Ben benieuwd Hoe hij het vandaag gaat doen.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:45

Wat tof zeg Hippologic, goed bezig!! :oo

Ik sluit me bij hippologic aan betreffende het paard van mindful :) en een filmpje is altijd fijn! Mijn jonkie deed dit ook een tijdje in mindere mate, vnl wanneer er iets bij zijn mond kwam, dit was vrij makkelijk te doorbreken door te clicken voor 'mond stil' als ik hem op zijn mond aaide :) eens hij dat begreep heeft hij nooit meer gehapt. Was wel minder extreem dan bij jouw paard, dat wel.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:44

HippoLogic schreef:
In mijn ogen is het geen dominantie, dat is een achterhaald verhaal wetenschappelijk gezien

Hier heb ik een vraag over:

Ik heb er wel iets over gelezen maar ik snap het niet helemaal. Zoals ik het begrepen heb, is het achterhaalde aan die dominantietheorie dat dominantie bij paarden niet compleet hierarchisch is. Er is geen 'underdog' zeg maar. Paard A kan dominant zijn over paard B, en paard B kan dominant zijn over paard C, maar het kan ook dat paard C weer dominant is over paard A.

Maar dat betekent dan toch dat dominant gedrag an sich toch nog bestaat? Wat is dan precies het achterhaalde eraan in de dagelijkse omgang met paarden?

Niet dat ik eraan twijfel (wetenschappers zijn een stuk slimmer dan ik :+ ) maar dat snap ik dus niet. (Ik maak verder overigens weinig gebruik van begrippen als dominantie, puur for my own understanding dus).

Wel gaaf dat je bent uitgenodigd door de dierenbescherming! Tof dat deze manier van werken met dieren steeds meer mainstream wordt.

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:50

Hier een blog die de term dominantie uitlegt en waarom mensen beter het begrip 'dominant paard' uit hun vocabulaire kunnen schrappen. http://goodhorsemanship.ca/dominant-horse/ Check ook de referenties! ;)

Zodra je gaat labelen, zet je jezelf als trainer gemakkelijk buiten spel: het lijkt immers het 'paard zijn schuld. Hij is gewoon dominant.'

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:08

Ah ok, nu is het wel iets duidelijker! Bedankt voor de link. Interessant artikel ook die ernaast gelinkt staat, over of R+ training wel altijd zo goed is.

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 08:21

Ik vind dat ze zichzelf een beetje tegenspreekt. Maargoed het is wel duidelijk wat ze zegt: R- is wat mensen hier kennen en daar borduren we op voort. Ze heeft geen intentie om de gedachtengang van haar klanten te veranderen. Daarnaast werkt ze als gedragstherapeut en krijgt ze ook natuurlijk de "uit-ge-therapeute- dieren aangeboden. Dus ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Dit baseer ik op mijn gesprekken met haar IRL trouwens. ;)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:18

@hippologic, is idd juist wat ze zegt, ik gebruik eerlijk gezegd het woord dominant ook vaak en het zijn gewoon de regels tussen 2 dieren in de natuur. Moeilijk om als mens in mijn geval mooie afspraken te maken met men paard...dit geef ik grof toe. Ik ben er wel achter dat terug slaan en overvloedig belonen niets helpt in ons geval. Ben weer verder gaan zoeken en kwam dit filmpje tegen.

wat vinden jullie van deze?
https://www.youtube.com/watch?v=T6hdRLEsaRY

Zo doet die van mij, exact hetzelfde en voor dezelfde reden. Omschreven als speels en bijterig als je hem iets wil vragen. Het is niet echt agressie.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:42

Maar het is ook niet echt speels hoor. Ik zie datzelfde gedrag bij mijn pony en Belg. Die doen dat echt heel vaak. Dat komt omdat er een muurtje tussen staat en de zaak tussen hen nog niet echt beslecht is. Als de Belg in de groep loopt, haalt hij dat echt niet in zijn hoofd. Maar met zo n muurtje ertussen, voelt hij zich wat stoerder en gaat hij de confrontatie aan.

En 'dominantie' mag je dan misschien niet gebruiken, maar het is wel een rangorde-issue.

Ik vind het wel een leuk filmpje en de dame blijft er heel cool onder.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:08

@fabster, zoals je zegt... Naar mijn gevoel zit het ertussen in, een machtspelletjes. Wat moet je dan zeggen? Domigressie :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:57

Haha! Ja! Maar in ieder geval werk aan de winkel. Die dame deed dat handig met dat stokje.