Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:56

xyzutu2 schreef:
Het nadeel van dat ze zo ontiegelijk veel filmpjes maken is dat ze in mijn hoofd een grote video-clickerbrij zijn gaan vormen waardoor ik echt helemaal niets meer terug kan vinden... 8)7
Ergens op het forum antwoordden ze bijvoorbeeld op een vraag (denk ik onthouden te hebben) met een filmpje over het aanleren van de travers met een heuptarget en dat voor het allereerst omzetten in een echte travers in beweging.
Tja. Kwijt. En ik verdwaal steeds in alle andere boeiende filmpjes als ik het probeer te zoeken. :')


:') Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Ben zelf nog niks van travers tegengekomen dus kan je niet helpen :+ Weet je nog iets van kernwoorden? Je weet dat er een zoekfunctie op het forum is?


@ Visitor : :D Bij sommigen duurt het wat langer hé :P Denk ook doordat ik nu zo bewust met [***] en zijn lichaam bezig ben en hij daardoor zo positief verandert is dat het ook duidelijker is wat de "problemen" zijn en waar we naartoe willen (om alles nog positiever te maken). Daarvoor was het meer in het duister tasten en het goed willen doen maar niet weten hoe, en dan is zo'n stap-voor-stap systeem met goede marketing erachter wel het eerste waar je wat in ziet (en zelfs dat heeft lang geduurd, wilde eerst nooit wat van Parelli weten, maar ze hebben mij toch op een bepaalde manier wel geholpen, enkel is het nu tijd om 'zelf' verder te gaan, nu kan ik dat .. ;) ).

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:04

Ja, ik bedoel ook niet dat het fout is om naar parelli te kijken of iets hoor, vind het alleen leuk om te lezen welke ontwikkeling jij doormaakt. Sowieso vind ik de verhalen van jou en je pony's altijd heel leuk om te lezen. Je zoekt altijd naar wat het beste voor hen is, super. Dus ga zo door (en gij zult spinazie eten) :-D

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:15

Dank je :D
Wil zelf Parelli ook niet afkraken ofzo, heb er zeker veel aan gehad en het heeft mij geholpen te komen tot waar ik nu ben, maar nu is het tijd om verder te kijken/meer op mijn gevoel te doen (wilde ik altijd al maar wist nooit hoe ;) ).

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:08

Ik lees druk mee hoor.
Die clickerbrij kan ik me voorstellen hoor. -O-
Stalgenoot keek bij het clickeren vanmiddag en vroeg of haar pony dat zou snappen.
Nou hop pony gepakt en eerst voer weigeren en targetten.
De klik was echt doodeng vond hij, maar al redelijk gauw viel het kwartje, de target is nog wel spannend maar hij deed het maar mooi.
Uiteindelijk liep hij vrijwillig over balkjes op 4 meter afstand, terwijl hij dat nooit zou doen volgens haar.
Idem met een fitnessbal, doodeng vind hij die maar hij was zo bij de bal en raakte hem binnen 5 clicks aan ook niet verwacht.
Hij vind druk wel erg eng, als ik zijn halstertouw korter pakte was hij echt bang, dus alles ging los of met een heel los touwtje.
De keus was in alles aan hem, en hij was superbraaf en dapper bij mij als vreemde.
Hij kent me wel, maar ik heb nooit met hem gewerkt o.i.d. en het is geen held.
Dus ik vond hem erg dapper! :D

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:05

Ik vind het ook leuk om mee te lezen, zet me absoluut weer aan het denken. Af en toe ook wel onhandig hoor, ben je theorie uitleg aan het geven tijdens een workshop en dan maalt er bij jezelf ineens weer vanalles door het hoofd mbt p-, p+, r-, r+ "Ja, r- is het weghalen van iets fijns, dat doen we bij dieren eigenlijk bijna nooit. Hoewel, ehm, wacht, want als je niet clickt dan kan je paard dat natuurlijk wel ervaren als p-, dus niet clicken voor iets wat ze goed doen kan frustratie opleveren doordat het als straf ervaren wordt. Daardoor zie je bij beginnende mensen veel paarden met frustratie, omdat mensen dan vaak nog niet zo goed zijn in het timen van hun click *hmmm, is het handig om dit aan mensen uit te leggen die zodadelijk voor het eerst gaan clickeren* ehm, nevermind, leren gaat niet altijd over rozen en jullie gaan het samen met je paard gewoon leren!" Het is 1 om zelf er zo diep in te duiken meteen, maar een eerste kennismaking met clickertraining is toch beter eerst nog even heel simpel te houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:01

Ohja, het aan mensen gaan uitleggen lijkt me helemaal een ramp :o :')
Zelf zoeken en proberen te begrijpen gaat voorlopig al ver genoeg, stalgenootje wil wel dat ik dat met haar paard(en) (eigenlijk met alletwee maar die 2e is echt niet simpel dus heb gezegd dat ik wel met 1 begin :P ) ook allemaal doe & leer, maar ik heb zoiets van "ben zelf nog maar een beginner die de helft van de tijd niet weet wat te doen".. Altijd fijn :')

Leuk moonfish13 dat het paardje het zo goed oppakt!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:22

Ben met mijn grote, gehandicapte reus ook weer eens begonnen met clicken op oortjes naar voren. Dat had hij toch best snel door! Ik vond het heel gezellig ook.

Die arme bink heeft het niet helemaal mee in zijn leven. Maar zo een beetje samen spelen kan hij toch wel waarderen, geloof ik :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:08


Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:35

Leuk leuk, ga het zeker eens bekijken, merci :)

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:24

Amable schreef:
Ik vind het ook leuk om mee te lezen, zet me absoluut weer aan het denken. Af en toe ook wel onhandig hoor, ben je theorie uitleg aan het geven tijdens een workshop en dan maalt er bij jezelf ineens weer vanalles door het hoofd mbt p-, p+, r-, r+ "Ja, r- is het weghalen van iets fijns, dat doen we bij dieren eigenlijk bijna nooit. Hoewel, ehm, wacht, want als je niet clickt dan kan je paard dat natuurlijk wel ervaren als p-, dus niet clicken voor iets wat ze goed doen kan frustratie opleveren doordat het als straf ervaren wordt. Daardoor zie je bij beginnende mensen veel paarden met frustratie, omdat mensen dan vaak nog niet zo goed zijn in het timen van hun click *hmmm, is het handig om dit aan mensen uit te leggen die zodadelijk voor het eerst gaan clickeren* ehm, nevermind, leren gaat niet altijd over rozen en jullie gaan het samen met je paard gewoon leren!" Het is 1 om zelf er zo diep in te duiken meteen, maar een eerste kennismaking met clickertraining is toch beter eerst nog even heel simpel te houden :D


Het is ook lastig omdat in de praktijk allerlei emoties en gedrag (van mens en paard!)vloeiend in elkaar overgaan en heel snal kunnen afwisselen.

Ik focus me op de wetenschappelijke defenitie van straf: bedoeld om een gedrag op te laten houden.

IK vind het ook lastig om kennis te doseren voor beginnende clicker trainers. Vooral omdat ik nu een boel weet wat mij echt heeft geholpen. Maarja dan denk ik weer: iedereen heeft zijn eigen leercurve en eigen weg te ontdekken.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:04

Zo, heb het er met mijn moeder over gehad en ik heb toestemming om met Alta ook te gaan clickeren. Denk dat dit voor haar heel goed zal zijn *\o/*
Blijkt dat mama de boeken van Inge Teblick al heeft en ook een dvd van haar :)
Eerst natuurlijk met haar de basics gaan oefenen, en dan eens gaan proberen of ik haar stress voor het longeersingeltje weg kan krijgen. We hebben er nu lekker veel tijd voor :z

Vanavond alleen geen tijd gehad, moest met mijn eigen paard oefenen met rijden. Op dat front wel goed nieuws, ik heb onder het zadel eindelijk het schouderbinnenwaarts- en travers-knopje gevonden. Kan nu heel soepel switchen tussen beide *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 01:11

Fijn dat je mag beginnen! Je houdt ons natuurlijk op de hoogte hé ;) Ga je via Inge werken dan?
En top dat je die knopjes hebt en uit elkaar kunt houden :D

Hier vandaag nog een sessie gehad, weet niet goed wat ik ervan moet denken :+ Gewoon in de weide dingen van vorige keer herhaalt en ging goed, proberen wat af te wisselen en ook wat 'nieuws' (knietarget, kent hij al) erbij gedaan. Werd hij al heel wat "vrolijker" van (vrolijk op zijn [***]'s = niet leuk voor mij :+ ) dus geprobeerd dat op te lossen. Beste lijkt hem gewoon achteruit te sturen/zetten en daar even laten 'afkoelen' dan daarvoor clicken en weer wat anders vragen. Hem in beweging vragen helpt eigenlijk niet. En verder heeft hij het heel moeilijk met nieuwe dingen die hij dan toch goed probeert. Ben begonnen met heuptarget en dat was moeilijk (hij gaat meteen wijken als je iets omhoog steekt in die buurt) maar toch kleine succesjes gehad. Maar ook heel veel moeilijke momenten om het zo te noemen. Had op een bepaald moment echt zin om de handdoek in de ring te gooien :o Maar dat mag ik niet, want dan krijgen we nooit vooruitgang ;) Het is niet makkelijk..

[***] heeft vandaag voor het eerst met zijn belletjes-target gespeeld. De eerste keer schrok hij zich een hoedje :') maar ging al snel beter. Of het nu echt zoveel duidelijker voor hem,was ben ik nog niet uit, hij werd wel 'opdringerig' (is niks in vergelijking met [***] ;) ) op een bepaald moment, hij vond het wel leuk :Y) Dus even bezig geweest met gewoon rustig staan en dat ging wel fijn :)

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:49

Zal ik zeker doen! :D

Ja daar heb ik voorlopig wel veel info aan. Maar ik ben toch zo iemand die wat leest en eruit pikt wat goed voelt, ik ben niet zo van het strak een plan volgen. Wss daarom dat Parelli het echt niet was voor mij _O- Als ik die boeken en dvd heb bekeken zal ik toch maar kijken of ik misschien een membership neem op connectivity, maar voorlopig ben ik wel even zoet denk ik :)

Leuk om ieders trainingen te lezen hier. Kan nu logischerwijs nog niet veel bijdragen maar ik lees het met plezier :+

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:39


vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:18

Heb vanavond even met mijn eigen merrie het targetten geoefend en uitgebreid, ging heel goed +:)+

Ben begonnen met stilstaan, dat deed ze goed. Kon er een rondje omheen lopen en heb zo meteen de target (een knalgele deksel van een marstall emmertje) opgepikt van de bakrand {:}
Daarna het gebruikelijke, dekseltje hoog en laag houden, stukje (een meter ofzo) weggooien op de grond enz. Ging ook allemaal prima en ik begon me te vervelen, dus maar wat extra's toegevoegd.

Ze wacht overigens netjes op het commando ("zoek!") voor ze wat gaat doen, erg handig ondanks dat ik dat niet bewust geoefend heb.

Anyway ik ben daarna achteruit gaan lopen met het deksel in mijn hand en die volgt ze netjes. Vervolgens haar stilgezet en steeds een stukje verder van haar af gaan staan voor ik het commando gaf, ben geeindigd met een meter of vier denk ik? Ze komt steeds, maar na het woord "zoek" blijft ze steeds een tijdje staan nadenken om vervolgens heel langzaam naar me toe te kuieren :') ik heb me kostelijk vermaakt, zag er zo grappig uit.

Als laatste heb ik haar weer halt gezeten ben ik achter haar gaan staan. Wel net iets schuin dat ik niet in de dode hoek stond. Ook toen kwam ze *\o/* (ze nam wel de lange weg trouwens, ik stond iets schuin links maar ze draaide rechtsom).

Ik moet gaan nadenken wat ik hasr nu wil leren, dit spelletje is snel geen uitdaging meer denk ik :)

Haha erg uitgebreid verslag van zo'n basisoefening, maar ik ben helemaal blij :D

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:07

Hey iedereen!

Ik wil met mijn 4 jarige naast het rijden, buitenrijden ook grondwerk en spelen.
Nu heb ik de laatste 2 dagen veel gelezen en gekeken naar verschillende methodes. Momenteel werken we via het wijken van druk. Dit omdat ik een 6 tal lessen hierin heb gehad met mijn vorig paard.

Deze methode vind ik wel interessant, gezien de psychologie van het paard hierin wordt gebruikt. En deze kennis neem ik mee in het dagelijkse omgaan. Het enige minpuntje (voor mezelf dan) is dat wanneer mijn paard niet reageerd hoe ik het wil, ik de druk verhoog. En dan kom je snel uit bij veel druk, die soms op de grens van aggresief (overdreven maar in zin van: zweepslag/duw is ook een vorm van druk. Niet dat ik mijn paard mishandel, verre van, maar dit zijn voorbeelden van extreme druk, maar het blijft druk) zijn ligt.

Daarom vind ik de clicktraining weer positief: het goed wordt beloond. De focus ligt veel meer op het "goed". Wat me dan tegenhoudt is dat ik de indruk heb dat paarden enkel nog voer voer werken. Dit is dan weer geen natuurlijk proces. Daarnaast ook de angst dat een paard enkel nog wil eten als hij zijn paardenbaasje ziet.

Of zie ik dit mis? Misschien kunnen jullie me overtuigen? :+

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:40

Straks even bijlezen hoor.
Vandaag mijn pony geschoren. :D
Afbeelding

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:30

Briljant ! _/-\o_ +:)+

Zou je ook alle tussenstapjes/vooroefeningen willen uitleggen waarmee je dit bereikt hebt? Dat zou ik wel interessant en inspirerend vinden!

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:29

Ik heb hem nu vanaf mei en ik scheer altijd tot zijn knie om de warmte van beschermers goed kwijt te kunnen.
Advies van een hoefsmid, daar emmerde hij erg mee met scheren maar oefening baart daarin kunst.
Ik kon zijn voetje al op mijn knie zetten met scheren.

Verder met het blok ben ik begonnen met een plankje, voet op/tegen het plankje is click en dat uitbouwen naar met twee voetjes erop.
Daarna een boomstam van 25 cm hoog, eerst laten ontdekken en targetten en schoppen en schoppen tegen de stam belonen.
Daarna heb ik geoefend op zijn voetje pakken en op de stam zetten met de punt, dat hij dat accepteerde zonder benen in mijn gezicht.
Dat uitgebouwd en met een wortel op de stam gelokt met geduld en heel goed belonen in kleine stapjes.
Ook elk moment dat hij langer bleef staan uit zichzelf of op commando clicken en belonen tot je een ons weegt. :P
Op die manier leert hij erg snel dat geduld en wachten loont.
Dat heb ik goed bevestigd, op stemcommando kon hij erop, zonder voetjes pakken en erop zetten.
Vervolgens heb ik zijn grote blok gepakt waar hij wel al tegen aan kon tikken, en daar klom hij toen in een keer op! :D
Voetjes geven kon hij dus dat was enkel het commando vragen.

Met scheren ben ik gewoon gaan scheren hij vind dat niet zo erg gelukkig, voor voer doet hij ook veel.
Maar ik heb pijn en had geen zin in zijn benen om het bukken.
Toen heb ik gewoon de stoute schoenen aangetrokken, het blok gepakt en neergezet en zijn voetje erop gezet wat hij netjes liet staan zoals geleerd.
Wortel erbij en over het blok lokken, dan zet hij het gewicht op het been dat op het blok staat en toen klom hij er op zoals hij buiten ook doet. :)
Netjes de touwen los uiteraard en de weg vrij om evt af te stappen, alles train ik vrijwel los op agility na.
Toen het scheerapparaat aan en zijn benen gaan scheren, eerst op het blok daarna een been oppakken en gewoon gaan scheren.
Als hij zijn focus verloor stopte ik er weer een stuk wortel in en dan bleef hij staan, maar ik had getraind op lang blijven staan ook.
Ik heb met scheren de clicker dus niet eens hoeven gebruiken, gewoon eens genoten van het resultaat dus. :D

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:44

Superleuk moonfish :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:19

dat is echt een mooi voorbeeld om iets aan te leren Moonfish!, knap gedaan!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:20

crazygirl1 schreef:
Daarom vind ik de clicktraining weer positief: het goed wordt beloond. De focus ligt veel meer op het "goed". Wat me dan tegenhoudt is dat ik de indruk heb dat paarden enkel nog voer voer werken. Dit is dan weer geen natuurlijk proces. Daarnaast ook de angst dat een paard enkel nog wil eten als hij zijn paardenbaasje ziet.

Of zie ik dit mis? Misschien kunnen jullie me overtuigen? :+


Ehm, de relatie mens - paard is per definitie al geen natuurlijk proces. Dus werken met druk omdat paarden dat ook doen is onzin, tenslotte is er geen enkel paard dat wil dat een ander paard over een hindernis springt of op de rug wil zitten van het andere paard. Paarden trainen elkaar niet, ze zijn enkel met hun eigen ik bezig en daar is hun communicatie dan ook op gericht.

Weet je, ik heb leuk werk en ik doe mijn werk met plezier. Maar ik werk wel voor mijn salaris. Als ik geen salaris zou krijgen zou ik zeker niet iedere ochtend om 7 uur al aanwezig zijn. Je kan het voer zien als het salaris, dus ja, je paard werkt voor voer. Maar je vraagt wel steeds meer werk voor hetzelfde voer, net zoals ik ook regelmatig extra taken krijg op mijn werk, die neem ik ook aan, ik wil mijn baantje tenslotte niet kwijt.

Of jouw paard enkel nog wil eten als hij jou ziet ligt aan jezelf, hoe ga hij om met de uitbetaling ;) maar als je met de clicker werkt en leert je paard wanneer hij voer kan verwachten en wanneer niet.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:55

Ik heb vanmiddag een les in clickertraining! Ben nu sinds kort bezig, maar vind het toch allemaal heel lastig om te begrijpen, laat staan toe te passen :+ Dus vanmiddag hoop ik dat er iets meer duidelijk wordt en dat ik weer verder kan :)

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:20

Dat het paard alleen wil eten als hij zijn baas ziet heb ik werkelijk nog nooit gehoord :P als het goed is kan hij 24/7 eten, hij eet toch sowieso niet alleen tijdens de training? Dus waarom zou hij ineens de overige 23 uur stoppen met eten?

Qua alleen nog werken voor voer: je paard doet per definitie nooit iets "enkel voor jou" vanwege je mooie blauwe ogen bijv. Hij werkt óf om iets negatiefs te vermijden (meestal druk) óf om iets positiefs te verkrijgen (meestal eten, want de sterkste motivator). Wat denk jij dat je paard leuker vindt? En in welk geval denk je dus dat de band met je paard beter zal zijn? :)

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:38

Vandaag met mijn merrie weer geoefend (we zijn vaak s avonds op stal en heb daarom helaas nog geen tijd gehad om met onze driejarige aan de slag te gaan :( ). Ze had het targetten met haar knie supersnel door, echt leuk.

Wil dit uitbreiden naar de jambette. Heeft iemand tips om te voorkomen dat ze gaat schrapen? Doet ze toch al als ze ongeduldig is (niet tijdens de training hoor, maar als ze eten krijgt bijv) maar het wordt wel vervelend als ze gaten gaat graven in de bakbodem := nu doet ze het nog niet maar ze maakte al wel aanstalten dus dat wil ik voorkomen. Tips dus welkom :)