Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:59

HippoLogic schreef:
Nou Heel graag! Shawna is trouwens ook lid geworden van de Happy Herd. :) En er zijn meer mensen lig, maar die wonen niet in de buurt. Voor mij is het jusit belangrijk om elkaar iRL te ontmoeten en te helpen/steunen/ideeen uit te wisselen. Op internet is er al zo veel, het gaat echt om eens een extra paar ogen op de grond of gewoon onder het genot van een kop koffie trainingsplannen bespreken, dat soort dingen.


Ik heb er een topic over geopend op Connection Training met links naar facebook en je blogpagina, dus nu kunnen ze je in elk geval vinden!

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 01:01

xyzutu2 schreef:
Dat heeft niet zoveel zin; dat hebben we namelijk allemaal gedaan of we gebruiken er nog steeds stukken van. :)
Ik denk dat clickertrainers eigenlijk alles in hun omgeving als inspiratie of tools zien en zo gebruiken, maar dan met de clicker als belangrijkste motivator voor het paard. Ik heb zelf bijvoorbeeld weinig met hoe Parelli paarden traint, maar de yo-yo game vind ik toch wel briljant bedacht als oefening om dingen weer wat uitdagender te maken. Net als het opsplitsen van zijwaarts in schouders opzij en heupen opzij en dat je dezelfde beweging met verschillende hulpen kunt vragen - ik met mijn vrij traditionele + Hempfling-achtergrond zag opzij altijd gewoon als opzij en een bijzondere en verzamelde oefening. Van Hempfling heb ik weer veel geleerd over je eigen houding, van Nevzorov dat het echt mogelijk is om paarden in vrijheid te verzamelen, van Chris Irwin vanalles over stelling en buiging en hoe je die voor een paard logisch kunt vragen, van Carolyn Resnick over omgaan met voer etc.

Nu ik erover nadenk is de enige nh-trainer van wie ik echt helemaal niets geleerd heb Monty Roberts. En die heb ik nog wel geinterviewd ook. ;)


Ja eens! In het 'clickerhoekje' van tumblr wordt er echter veel superieur gedaan en schuldgevoel aangepraat... erg vervelend en ook totaal niet motiverend. Van dit topic heb ik echter wel veel inspiratie gekregen *\o/* Helaas kan ik alleen in het weekend wat met de paarden doen [paarden staan in pension dichtbij m'n ouders, ik woon op kamers] dus ik heb nu mijn enthousiasme maar even afgereageerd op een tekening [had ook al eeuwen niet meer getekend, dus waar het allemaal al niet goed voor is.. :') ]. En ben dit weekend ook niet geweest i.v.m. tentamenweek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 01:07

Dat zie ik dan wel weer anders, dat nh nodig is als basis om te kunnen clickeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 01:09

@xyzutu2, Dank je wel!

PS Ook als je leert dat je iets pertinent NIET op die manier wilt, heb je imo wat geleerd. ;)

@vanspeijk, dat klinkt akelig. Ik kom nooit op tubler, maar mijn blog wordt er automatisch naar geupload. Ik heet "Sandra HippoLogic" daar. Hippologic was al genomen... :oo
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 19-10-15 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 01:10

vanspeijk schreef:
Ja eens! In het 'clickerhoekje' van tumblr wordt er echter veel superieur gedaan en schuldgevoel aangepraat... erg vervelend en ook totaal niet motiverend. Van dit topic heb ik echter wel veel inspiratie gekregen *\o/* Helaas kan ik alleen in het weekend wat met de paarden doen [paarden staan in pension dichtbij m'n ouders, ik woon op kamers] dus ik heb nu mijn enthousiasme maar even afgereageerd op een tekening [had ook al eeuwen niet meer getekend, dus waar het allemaal al niet goed voor is.. :') ]. En ben dit weekend ook niet geweest i.v.m. tentamenweek.


Mooie tekening! Vooral dat donzige broekje vind ik altijd zo leuk bij roofvogels. 8-)

Als je bang bent voor een overdosis inspiratie dan moet je trouwens zeker niet op Connection Training kijken, want ik heb nog geen module daar vanbinnen gezien en lig al letterlijk wakker van alle inspiratie die ik daarvan de teksten en filmpjes krijg. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 01:14

HippoLogic schreef:
@xyzutu2

Dank je wel!

PS Ook als je leert dat je iets pertinent NIET op die manier wilt, heb je imo wat geleerd. ;)


Hmm, dat is dan denk ik inderdaad het enige.
Maar Monty Robert heeft ook helemaal geen trainingsmethode, dat werkt in zijn nadeel. Hij heeft een gimmick, de round pen, maar dat is het ook eigenlijk wel, de rest moet je op andere manieren zien op te lossen en daar heeft hij ook allemaal ideeen voor, maar die zijn nooit tot een methode geworden. Ik heb wel veel van hem gelezen en hem gesproken, maar de round pen is het enige systematische wat hij als trainer heeft voortgebracht, de rest is wat hij ter plekke voor elk paard & probleem bedenkt. Dus ja, als je iets tegen de roundpen hebt, :+ dan blijft er niet zoveel over. Terwijl als je bij Parelli iets tegen fase 4 of uberhaupt druk hebt, of als je bij Hempfling iets tegen het opjagen hebt, dan blijft er alsnog een hoop over qua oefeningen, filosofie en lichaamstaal.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 01:16

HippoLogic schreef:
PS Ook als je leert dat je iets pertinent NIET op die manier wilt, heb je imo wat geleerd. ;)

Ja vind ik ook, maar vervolgens vind ik het ook zinloos om andere mensen die die manier wel gebruiken, compleet af te zeiken :)

xyzutu2 schreef:
Mooie tekening! Vooral dat donzige broekje vind ik altijd zo leuk bij roofvogels. 8-)

Als je bang bent voor een overdosis inspiratie dan moet je trouwens zeker niet op Connection Training kijken, want ik heb nog geen module daar vanbinnen gezien en lig al letterlijk wakker van alle inspiratie die ik daarvan de teksten en filmpjes krijg. :')

Dankjewel! Hoewel het niet die tekening waar ik mee bezig was, heb even een snelle schets gemaakt. De vogel ligt op mijn 'plank' projecten die nog af moeten...

En ja, ik lig ook wakker nu. Ik ga nu ook maar offline van bokt voor de rest van de nacht, anders ben ik om 3 uur nog op..

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 01:19

Dat is ook zinloos @vanspeijk. Net als iemand proberen te overtuigen van "jouw" methode. Ik heb dat achter me gelaten, hoewel ik wel altijd de neiging heb om mensen te helpen. Zelfs al vragen ze er niet om. ;)

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:09

Zo jullie gaan snel!
Leuk, dat veulen filmpje.

Ik riep vroeger ook snel dat mijn paard dominant was. Nu zie ik dat eerder als ik die niet duidelijk of consequent ben, zij die gespannen, gesfrustreerd is,..."dominant" kan verschilllende ookzaken/emoties achter zich hebben zegmaar, en moet er dus ook om andere manieren mee omgaan in verschillende situaties.

Zaterdag was ik met Cookie (veulen) in de wei wat aan het oefenen, ze kent nu "ho" ook al goed :)
ook geoefend met naast/achter haar staan. Ze heeft dan de neiging om achteruit te lopen/te gaan draaien zodat je weer naar haar schouder of voor haar staat. Als je haar borstelt blijft ze gewoon staan, maar anders begint ze vaak te draaien. Weet niet waarom ze dat doet, dacht dat ik misschien onbewust teveel druk gaf oid. maar dat lijkt toch niet zo. Waarschijnlijk is het gewoon de "positie" die ze het meest gewend is/die het meest vertrouwd is. Ze snapte het wel snel

*leest topic verder*

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 19:14

Ik ben nog steeds bezig het stap en drafcommando te counterconditioneren en dat lukt deels. Kyra legt haar oren niet meer naar achter als ik 'stap' zeg, en ze kan al steeds meer passen relaxed naast me lopen. Andere kant van het verhaal is, dat ze de link niet lijkt te leggen. Dus de 'zure stukjes' (haar frustratie) wordt groter, lijkt het. :roll: Pfff lastig hoor. Ik weet dat we er wel komen, maar ik vind het erg frustrerend dat ik haar dit aandoe. Als ik op het negatieve foucs lijkt ze dus achteruit te gaan, maar er zit duidelijk vooruitgang in. Het is ook een lastig concept "relaxed/neutrale emotie" naast mij lopen. Ik gebruik ook targets dus daar is ze ook op geconcentreerd, misschien vandaag zonder werken.

Over dominantie heb ik vandaag een stuk gepost op mijn blog. Dat is het mooie aan clicker training: je moet vanuit het dier gaan denken, en vanuit motivatie (ervan weg of er naar toe) in plaats van jezelf buitenspel te zetten.

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:17

Vandaag na een tijd trainen met een boomstam mijn mooie blok gebruikt!
Het commando was op de boomstam bevestigd, en hij klom na een voetje op het blok zetten er zo op!
Daarna zonder hulp op alleen het commando.
Mijn blok is best hoog, en daar stapt hij niet meer per ongeluk op, daarom heb ik eerst een boomstam gebruikt uit het bos.
Die hebben we zelf meegenomen met de wagen in het bos op vakantie.

Dapper ding, hij was hartstikke trots! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:40

Heb vandaag het boek van Shawna Karrasch aangekregen *\o/* (samen met de rekening van de dierenarts voor [***], dat was wat minder -O- :') ). Lijkt me een leuk boekje, niet al te groot, zo'n 200 pagina's en héél veel tekst. Denk zo'n beetje alle theorie bij elkaar, zo lijkt het. En de DVD staat natuurlijk op de CT-site dus ideaal :D Binnenkort eens wat gaan lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:51

Ik had de afgelopen tijd zelf niet echt de energie om een trainingsplan te bedenken voor [***], dus heeft hij het voor mij bedacht en blijken we ineens allemaal husbandry (dagelijkse omgang met het paard) oefeningen te doen; nu doet hij zelf zijn halster om vanuit twee posities, blijft (nog wel argwanend) staan als ik zijn neusriem in de houdgreep neem en mijn hand op zijn tong leg. Dus ga ik hem nu maar leren dat ik zijn tong mag vasthouden. Toch weer een handige voorbereiding op de tandarts die vast ook ooit weer zal komen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-22 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:54

Handig :')

Zag in je topic dat je vanalles bezig was en toch vooruitgang boekt. Ik vind het wel leuk om je aanpak te lezen bij dat soort "gewone" dingen :)

Ik zit nog eens op de Parelli-site, ben ik ook nog lid van (al ga ik die wel opzeggen, heb net even alles leeggemaakt qua profiel ed ;) ). Denk dat ik ineens een andere bril op heb ofzo, kan zowat niks meer met hun filmpjes en uitleg -O- Daarom niet in de zin dat de dingen die ze doen slecht zijn ofzo, maar ik weet niet .. de manier waarop? Zit de hele tijd te denken "moet dit nu zo? Kan toch ook zus of zo.. ". Raar zo ineens, heb ik nooit gehad. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:03

Parelli is eigenlijk heel erg mainstream; daardoor is het ook zo mega-populair geworden, het spreek heel veel mensen aan omdat het gewoon een wat systematischer samengevatte manier is waarop ze dingen altijd al deden (motiveren met druk, zo weinig als kan maar zoveel als 'moet'). Maar daardoor kijk je naar Parelli en 60%van je zegt meteen 'dat is logisch'. Je kent over het algemeen gewoon geen volledig anders alternatief.

Hardcore clickertraining is wel volledig volledig anders :+ , dus als je je daar echt in onderdompelt dan zie je opeens allemaal alternatieven voor druk als je naar Parelli kijkt. Natuurlijk zijn ze ook prima te combineren, Parelli met de clicker, maar ik denk dat iedereen die iets met de clicker gaat doen toch vraagtekens gaat zetten bij bijvoorbeeld de fase 4. Alleen zit jij nu volgens mij nu niet alleen al lang en breed in de fase dat je vraagtekens zet, maar inmiddels ook in de fase dat je alternatieve antwoorden hebt. :)
Maar het lijkt me wel erg grappig om dat weer zo'n forum te bezoeken. Ik had het ook wel met het NH-forum, als iedereen het ineens weer heeft over dominantie en op je strepen staan en je paard mag niet over je heenlopen en rust is ook een prima beloning. :D

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:16

[***] schreef:
Heb vandaag het boek van Shawna Karrasch aangekregen *\o/* (samen met de rekening van de dierenarts voor Boke, dat was wat minder -O- :') ). Lijkt me een leuk boekje, niet al te groot, zo'n 200 pagina's en héél veel tekst. Denk zo'n beetje alle theorie bij elkaar, zo lijkt het. En de DVD staat natuurlijk op de CT-site dus ideaal :D Binnenkort eens wat gaan lezen :)

Boek is dus de moeite waard om te bestellen? Ik zoek wat meer info en hoewel die online ook wel te vinden is lees ik toch liever uit een boek meestal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:17

Met dat forum kan ik inderdaad ook niks meer :o Al heb ik het daar altijd wel moeilijk gehad, voelde me er nooit zo thuis ofzo .. heel gek. Lees nu af en toe nog eens wat, gewoon om andere meningen/invalshoeken te hebben (hou niet van tunnelvisie) maar dat is het dan ook..

Ben wel vaker met clickertraining bezig geweest (vandaar al de leuke "problemen" die ontstaan zijn :P ) en dan had ik dat nooit zo. Kon dan gewoon ook bij bv. Parelli langsgaan en dan weer denken "ja, dat is leuk/goed/zoals ik het ook zie/whatever" .. Maar dat heb ik nu niet meer, ook als je naar de paarden zelf kijkt. Als ik dat vergelijk met [***] dan is [***] 100en keren opener en vrolijker, en dat is nu echt niet het meest vrolijke paard ever :') Ik zie nu ook echt niet meer hoe ik hem via Parelli zou kunnen motiveren tot meer inspanningen, via clickeren/CT daarentegen.. daarvoor heb ik nog wel hoop :j

Zelfs als je kijkt naar hun horsenalities, mijn stokpaardje (daarom vooral was ik met Parelli bezig, de levels etc. interesseerden mij nooit), heb ik nu zoiets van: wat een gek systeem met die hokjes, is toch veel handiger om gewoon te kijken naar je paard? En dan in de zin van "hij lijkt nu bang", en niet van "hij is van LBI naar RBE gegaan" of wat dan ook .. Het komt ergens op hetzelfde neer, maar dat laatste lijkt zoveel meer gedoe :') Het hele emotie-trainen en trachten te voorkomen dat je paard naar een bepaalde fase gaat zegt me een stuk meer dan te zeggen "hij is nu RBE en dan moet ik die & die techniek toepassen" en ondertussen zit je een half uur met een bang paard .. Want ja, bij Parelli worden ze wel kalmer, maar als je de kilometers ziet die ze doorgaans maken zou ik zelf ook kalmer worden :+ Dat soort dingetjes..

Of ben ik nu helemaal aan het doordraaien? _O-

@ vanspeijk : heb nog niks gelezen maar denk als je een boek zoekt met theorie dat dit wel de moeite is :j (staat natuurlijk ook in hoe je begint met clickeren en targetten enzo). Is wel in het engels (even voor de zekerheid bij vermelden) ;)

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:22

Bedankt! Ja engels is geen issue :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:22

vanspeijk schreef:
Boek is dus de moeite waard om te bestellen? Ik zoek wat meer info en hoewel die online ook wel te vinden is lees ik toch liever uit een boek meestal..


Als je gratis proeflid wordt van Connection Training krijg je de eerste 30/40 pagina's van het boek gratis toegestuurd. Dan kun je meteen zien of het iets voor je is!
Ik vind dat er veel in staat, maar ik vind het ietwat warrig opgezet waardoor ik nog niet echt een lijn kan vinden in de eerste helft van wat nou bv belangrijker is qua theorie en wat minder belangrijk. Ik had het iets rechtlijniger/duidelijker verwacht. Dan vind ik Don't shoot the dog beter. Verder is het een prima samenvatting met leuke voorbeelden. Voor mij zit er niets nieuws in, maar daar was ik ook niet naar op zoek: ik wilde gewoon weer eens het hele pad van begin tot gevorderd lezen om te voorkomen dat ik met [***] dingen zou overslaan. Want clickertraining is zo breed dat je zomaar iets vrij essentieels vergeet. Bijvoorbeeld rustig stilstaan. :o 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:26

Denk zelf ook dat de Starterscursus op de site eerder wat is dan echt het boek. Daar zit ook eerst een stuk theorie in en dan ga je over naar clicker aanleren en targetten, waarbij ook meteen aandacht is voor de echte basis (het rustig stilstaan bv 8-) ).

Dat warrig kan ik mij wel voorstellen, het is natuurlijk Shawna die het geschreven heeft :P :)) Maar ze weet wel altijd veel vind ik, altijd x aantal mogelijkheden voor 1 probleem ...

Maar lijkt me wel fijn om het boek bij de hand te nemen als je even geen tijd/zin hebt voor internet, en het zat in het pakket dus waarom niet hé :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:37

[***] schreef:
Dat warrig kan ik mij wel voorstellen, het is natuurlijk Shawna die het geschreven heeft :P :))


Nu je het zegt - ik was helemaal vergeten dat zij het hyperenthousiaste energiebommetje van alle filmpjes was. :D

Ah ja, rustig stilstaan... Ik heb daar zelf volgens mij ook te weinig geduld voor. 8-) [***] heeft het ook echt ooit wel geleerd van mij, maar ik kan me niet herinneren dat we daar het afgelopen jaar iets aan hebben gedaan qua training. Met als training dat toen ik deze week besloot om eens 'ho' te zeggen en te belonen als hij 3 seconden stil stond ik minutenlang kon wachten terwijl [***] alle kunstjes oplepelde die hij ooit geleerd heeft. Dat was wel een showtje! :D
Maar goed, aan het eind van de training snapte hij dat alleen ho echt voer opleverde, en toen ik vandaag tijdens het stappen door de bak zomaar 'ho' zei, stond hij meteen stil, maar ook echt relaxed stil. Dus het heeft duidelijk nut. Nu het paard nog...
Het lastige aan hem is dat hij op zich prima stilstaat, maar wel blijft doen in zijn hoofd. Dus dan kijkt hij bewust weg, dan houdt hij bewust zijn hoofd laag enz, dus ik moet dan eerst eens heel erg goed gaan nadenken over waar ik wel/niet voor ga clicken, want anders leer ik hem alsnog het verkeerde (bezig blijven terwijl je stilstaat ip ontspannen stilstaan). Wel lastig!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:41

Hmm, heb beide boeken [don't shoot the dog+die van Karrasch [rare naam trouwens]] even op mijn wensenlijstje van bol gezet. Misschien kan ik ze vragen voor kerst ofzo, dan kan ik er nog even over nadenken.
Lidmaatschap van dergelijke dingen vind ik altijd zo'n risico :o daarbij heb ik vaak tijden geen zin of het te druk om te kijken ernaar dus dan vind ik het zonde van het geld als het maar een tijdelijk lidmaatschap is. Een boek kan je te allen tijde wegzetten of weer pakken.

Bedankt i.i.g.!

Hè, ik heb zo'n zin om wat met m'n paard te gaan doen. Helaas, morgen nog een dag leren, donderdag tentamen maken, en dan kan ik pas naar huis -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:20

Bwa, bij CT is het voor een jaar, en alles is altijd (opnieuw) bekijkbaar. Dus zelfs als je eens een maand of 2 niet kan is er niks verloren ;) Maar je kan zoals gezegd ook proeflid worden (inschrijven voor mini-cursus) en dan krijg je wat videos en een stuk van het boek. Kan je altijd kijken of de videos zoals ze ze maken je aanstaan, ik vind dat ze heel makkelijk wegkijken en dat je regelmatig de neiging hebt om even een filmpje te kijken (en je kan altijd opnieuw). :)

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:30

Het nadeel van dat ze zo ontiegelijk veel filmpjes maken is dat ze in mijn hoofd een grote video-clickerbrij zijn gaan vormen waardoor ik echt helemaal niets meer terug kan vinden... 8)7
Ergens op het forum antwoordden ze bijvoorbeeld op een vraag (denk ik onthouden te hebben) met een filmpje over het aanleren van de travers met een heuptarget en dat voor het allereerst omzetten in een echte travers in beweging.
Tja. Kwijt. En ik verdwaal steeds in alle andere boeiende filmpjes als ik het probeer te zoeken. :')

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:47

Jongens jullie kletsen zo lekker veel! Leuk! Ik wist niet dat shawna een boek had, eens naar kijken, vind haar erg goed en leuk.
Ik heb zelf weinig bij te dragen momenteel (en heb denk ik alles in het vorige topic al wel gezegd/gevraagd :') ) maar vind het erg leuk jullie verhalen te lezen.
Leuk ook om te lezen dat je nu echt "de geest gekregen" hebt, Sabine. Ik herinner me de discussies over parelli in het vorige topic nog wel :D