Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:08

Misschien dat dat gevoelsmatige ook juist goed voor jullie werkt!
Ik ben minder van het gevoel en meer van het eindeloos doorpuzzelen van wat hoe werkt en waarom en wat de voor&nadelen zijn. Ook niet altijd even handig. 8-)
Maar vanuit dat perspectief zou ik bang zijn dat ik bij een vaak boze pony te weinig de kans krijg om te clicken/een opdracht te geven. 'wachten tot hij iets niet meer doet' als doel zegt namelijk vooral wat niet je doel is ;), en geeft niet de criteria waar je wél voor wilt belonen.
Maar het zou best kunnen dat dat bij jullie wel werkt. dus ik ben heel benieuwd naar hoe hij zich gaat ontwikkelen!

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 01:02

Ik ben erg van gevoel, met alles wel.
Ook met mijn lyme, ik kies alles zelf uit en doe veel op gevoel.
Ik zoek heus eea uit, maar daarna schat ik in wat voor mij het fijnste is.

Het teveel denken is juist wat ik zo heerlijk uit kan schakelen met clickeren.
Nadien denken enzo hier vind ik leuk, maar op dat moment denk ik niet teveel na.
Het is ook een deel parelli wat ik erbij toepas, en juist die combinatie maakt dat het voor mij en mijn verzorgster zo goed werkt met hem.
Mijn pony is vaak in to time bij de les hoor als ik hem even met rust laat.
Meestal loopt hij even weg, eet zonodig een hap gras.
Dan kalmeert hij en dan roep ik hem, waarop hij mag kiezen of hij komt of niet maar hij komt bijna altijd wel.
Is hij bij mij krijgt hij de klik en de beloning, met een aai erbij ofzo.
Dan begin ik met iets wat hij makkelijk kan om hoe dan ook te kunnen klikken, zodat zijn aandacht dan weer volledig bij mij wil houden.
Heb je hier iets aan Xyzutu2?
Wat betreft het de kans lopen om te weinig te clicken?
Dit bouw je ook op, eerst loop je er naartoe als ze weer flex zijn, klik en beloning en verder gaan met voor je paard makkelijke/leuke dingen.
Daarna weten ze snel genoeg dat na zo'n moeilijk/boos/name it moment dat als ze relaxed zijn en ze komen naar je toe, dat er dan leuke/makkelijke dingen komen.
Dan is het de kunst de opbouw zo te maken dat het niet enkel hele lastige dingen zijn ofzo, dan is hij er gauw klaar mee.
Dat stukje moet zijn verzorgster nog leren, die balans.

Hij kan zo koortsachtig zoeken, erg positief tot hij niet de klik vind.
Dan moet ik echt ff wat anders doen.
Gister was ik aan het oefenen geweest in de bak, en ik was de spullen aan het opruimen.
Mijn pony stond bij het hek naar mij te kijken, en een stalgenoot stond bij hem en zei: Wat gebeurt er als ik het hek open doe? Komt hij dan naar je toe?
Ik zei: ik denk dat hij komt, maar kijk maar wat hij doet.
Mooie test denk ik zo!
Dus hop hek open, pony wandelt de bak uit het erf over, zo naar mij toe, die kleine smurf los over het erf, gauw naar het vrouwtje. :))
Daarna het hek van de longeerbak open, -longeren vind hij mwah-, en zei: ga maar naar binnen.
En hop daar ging hij braaf de longeerbak in. :D

Doen jullie trouwens nog andere dingen?
Ik train hem ook gewoon aan de longe, en voor de wagen zowel buiten als dressuur.
Dus soms voelt het of ik te weinig tijd heb voor alles wat ik wil. :D

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 01:26

@ Moonfish: Mijn vraag was meer aan Sabine, maar in jouw aanpak herken ik me ook. Minus de Parelli dan, maar na een pauze met iets makkelijks beginnen doe ik net zo. :)

Mijn vraag was meer bedoeld als: hoe zorg je dat je voldoende blijft belonen als je paard het heel moeilijk vindt om het gewenste gedrag te vertonen?

[***] bijvoorbeeld is in de wei opgewekt (en ook wel eens irritant, maar wel irritant met een goed humeur 8-) ), maar in de bak kijkt hij meteen zuur als hij moet bewegen. Ik zou het heel moeilijk vinden om dan als trainingstactiek gewoon te belonen voor positief gedrag te nemen, stomweg omdat ik weinig positiefs voorbij zie komen. Omdat [***] bovendien nog helemaal niet weet dat ik naar positiviteit op zoek ben en zich waarschijnlijk helemaal niet bewust is van zijn emoties, loop ik dan het risico dat ik veel te weinig kan clicken (niet het juiste gedrag) en dat [***] die paar clicks voor een goed humeur ook niet zal begrijpen.
Mijn strategie is nu dus om vooral buiten de bak te trainen (jee, modder... 8-) ) en daar voor (vaker voorkomend) vrolijk zijn te clicken, en de bak nu vooral te gebruiken voor dingen die hij echt leuk vindt (eten 8-) )

Ik omzeil het probleem (humeurig paard) nu dus in feite, maar omdat wij ooit ook weer zullen werken in de bak, ben ik benieuwd naar hoe anderen trainen die niet het probleem omzeilen maar het juist in de training voor een goed humeur clicken.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:15

Ik sluit me 100% aan bij Xyzutu2 betreffende het dominantieverhaal :) het is nogal een term met een lading, liever bekijk ik het in termen van bekrachtiging: wat bereikt het paard met dit gedrag, waarom vertoont hij het? Mijn ervaring tot nu toe met veel verschillende paarden is dat onzekerheid veel vaker achter "dominant" gedrag zit dan de werkelijke wens om ons te domineren. En als ze ons wel willen domineren, gewoon om de baas te zijn, waarom is dat dan? Is dat omdat ze bijv. ons niet genoeg vertrouwen? En gaat agressie daar dan bij helpen, of juist assertiviteit en duidelijkheid? Tuurlijk stel ik grenzen, maar dergelijk gedrag in een sessie beantwoord ik nooit met straf/slaan, in mijn ervaring maakt het dat alleen erger. Als je het zou kunnen oplossen dmv even achter een omheining trainen zou dat super zijn. En het werkt echt.

Ik zat gisteren nog met dat stimuluscontrole in mijn achterhoofd, gewerkt aan stemcommando's. Paard is gék op de bal. Nu had ik "kick" als cue voor schoppen met voorbeen en "touch" als cue voor targetten met de neus, verder deed ik met mijn lichaam niet veel anders. Hij had het echt verrassend snel door, echt bizar.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:27

Ik begrijp wat je bedoelt xyzutu2 :j Maar ik ben iemand die daar, via internet, geen vaste regeltjes/voorwaarden aan kan plakken .. Ter plaatse doe ik dat wel, dan kan ik gerust clicken voor oren naar voor ofzo, als dat op dat moment als het juiste aanvoelt (of na een moeilijk moment het eerste is wat ik krijg bv.). Maar omdat ik het nog niet geprobeerd heb met hem achter een hek weet ik ook niet wat ik kan verwachten, en dus niet wanneer ik ga kunnen belonen of wat hij op dat moment doet .. Dat is een beetje het probleem ;)

Maar het zal waarschijnlijk wel uitdraaien op kleine dingen die positief zijn en waar ik dan op probeer verder te borduren :j Verwacht niet vanaf moment 1 een perfect paard, maar wat dan juist beloningswaardig is is iets wat ik op dat moment beslis, wat dan goed voelt .. Kan niet voorspellen wat hij gaat doen namelijk ;)

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:28

Ineens bedenk ik iets: voor degenen die niet achter een hek kunnen werken omdat er geen hek is; je kunt ook 3 schrikdraadpaaltjes pakken en een lint en daarmee een hek van 10-15 meter maken. Dat kan in de wei, in de bak of waar dan ook. Het kan ook los van andere hekken staan; het paard kan er dan in theorie wel omheen lopen, maar met je targets kun je hem gewoon in het midden van je hek houden, en jij kunt er gewoon even achter kruipen als je iets moeilijks/opwindends wilt vragen, en weer tevoorschijn komen voor de makkelijke dingen. :)

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 18:00

Ik gebruik ook geen termen als "dominantie" en "hij weet wat ik bedoel, DUS moet hij het doen" of "Hij neemt me in de zeik". Waarom niet?

Ik zet mezelf buitenspel het gedrag van het paard buiten mijn "cirkel van invloed" te plaatsen en ik ben hulpeloos. :)* Op die manier is "Het het paard zijn schuld, ik kan er niets aan doen/ik heb hem goed opogevoed/hij weet wat hij moet doen en doet het niet" of zoiets.

Als ik het paard wil trainen en dus zijn gedrag wil beinvloeden, moet ik zorgen dat hij BINNEN mijn cirkel van invloed komt. Hoe? Door mijn visie te veranderen. :+

Ik zie paardengedrag als: welke oorzaak heeft het?
2 mogelijkheden (even heel kort door de bocht hoor):
1) hij vind het niet fijn en probeert iets (naars) te ontwijken
2) het gedrag (wat de mens ongewenst vindt) is belonend voor het paard

Hoe kan ik dat beinvloeden?
1) neem zijn angst weg (oorzaak)
2) vogel uit wat er zo belonend is en buig dat in je voordeel of voeg een grotere beloning toe aan het gewenste gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:55

*\o/* Super-sessie gehad vandaag (jij ook xyzutu2 las ik in het topic ;) ).
Korte samenvatting: gewerkt van achter de draad met targetstick en gewerkt aan relaxt zijn/blijven, clicken zonder voer & een "default"-gedrag (neus aan de grond). En het ging echt geweldig! Hij heeft eigenlijk geen rare dingen gedaan en reageerde héél erg goed op de clicks zonder voer. Had ik echt niet verwacht maar hij vond het geen probleem, daarna probeerde hij nog harder om het meteen goed te doen. Hij heeft geen raar gedrag vertoon, geen moment uitgeschacht. Hij is op een bepaald moment gaan "murmelen" bij de click (en dat is doorgaans de voorbode van ... ) maar toen heb ik even gewacht en niks gedaan en dan ging hij vanzelf met neus aan de grond staan. Hier en daar een momentje van "denk je echt dat ik de moeite ga doen om tot daar te lopen" (als de target iets verder was) maar gewoon blijven wachten tot hij het deed, dan click (geen voer) en opnieuw vragen. Enkel als hij meteen reageerde krijg hij voer, anders gewoon een click. En natuurlijk ook eens 2/3/4/5 keer de target aanraken voor er voer bij kwam, maar wel steeds de click ter bevestiging. En hij was zowaar fijn om mee te werken :D

Op het einde even de echte test en in de weide gaan staan, wilde enkel dat hij afstand hield en hoofd laag (gewoon leren dat op mij staan niks oplevert) en hij deed het zowaar meteen :D Heel fijn kunnen afsluiten. Daarna nog even met de target met [***] gewerkt want die stond de hele tijd aan het hek geplakt toen ik met [***] bezig was :P Ook die deed het weer meer dan prima (moet nog belletje halen voor aan de target dus dat nog niet geprobeerd). Fijn werken zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:26

Leuk! *\o/*

Natuurlijk moeten er ook aan dat ho nog een hoop dingen beter: hij doet nu namelijk wel ho, maar loopt eerst nog drie passen door zodat hij uiteindelijk heel relaxed ho staat met mij naast zijn billen. 8-) We zijn dus gelukkig nog lang niet uitgetraind!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-22 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:40

Haha, en hoe komt het dan dat Speedy uitschacht? Ook een vorm van opwinding/frustratie, door het moeilijk kunnen stilstaan? Of hoe werkt dat bij hem? Wel handig dat die bij een rondje lopen weer inschacht, dat werkte bij [***] laatst echt niet := Stond ik daar mooi, klaar om op buitenrit te gaan, heeft serieus wat rondjes op het erf gekost :P :))

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:05

Ik kan niet in zijn hersens kijken natuurlijk, :D maar ik denk dat het bij hem een combi van enthousiasme en ontspanning is. Uitschachten is niet alleen gekoppeld aan (seksuele) opwinding, alle pony's hier doen het ook als ze in het zonnetje staan te relaxen. [***] wordt niet feller als hij uitschacht tijdens het trainen (het begint ook vaak juist tijdens ontspannen&lang stilstaande oefeningen zoals de buiging die we dan een aantal keer achter elkaar doen) dus ik denk dat het bij hem ook ontspanning is. Maar omdat hij ook uitgeschacht blijft als hij hyper is, probeer ik het toch maar niet alteveel te stimuleren.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:19

Ook leuke taferelen als ze zo gezellig samen in het zonnetje staan :P

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:31

Ik ga ook meelezen. Heb met mijn merrie een tijdje geclickert tijdens haar dracht toen ze aangaf dat het rijden niet meer ging. Onlangs eens geprobeerd of ze het nog wist, en ja hoor, targetten en kusjes geven zit er nog in :D Ik wil er weer mee beginnen, maar ik heb niet zoveel tijd [ik studeer, paard staat nog thuis, m'n moeder zorgt ervoor en voor onze inmiddels 3.5 jarige :) ik ben er alleen in het weekend ]

Ik ga 't topic eens even teruglezen [nu kan 't nog, met 24 pagina's] voor inspiratie enz.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:56

Hahaha, grappig dat uitschachten, hier in het zonnetje staan suffen of wanneer de merrie hengstig staat en het meest gênante als mr. moet plassen onderweg op wandeling....loopt hij zo verder tot er een ideaal plasplekje ergens op de route ligt. Ik zie het zo al aan de wandelaars hun big smile en aant fluisteren tegen elkaar als we passeren...dan weet ik al hoe laat het is :')

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:58

@vanspeijk, geweldig hé, dat geheugen :j

Heb het gisteren ook eens opgefrist bij onze fjord, dit was zeker 5 jaar geleden en ze reageerde perfect.

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:42

Niet boeiend baas..

Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:17

Ik heb vandaag ook weer geoefend met apporteren, en voor het eerst met de kwast geoefend voor het leren schilderen.
Mijn papegaai heeft twee bellen, dus een heb ik een touw aan gemaakt om hem te leren bellen. :+
En ja, hij leert zo snel. :oo
Vandaag is hij voor het eerst op het blok geklommen op enkel het commando op het blok, in plaats van er omheen draaien voor hij erop stapt.
Daarbij Parelli gedaan maar dan met behulp van de clicker.
Er stonden drie lage hindernisjes op een rijen we hebben dus geoefend voor de agility.

:D
Ik werd verbannen naar de binnenbak, want de longeerbak wilde iemand gebruiken en ze wilden allemaal buiten rijden.
Meestal is het andersom, nou mij prima! Lekker warm. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:25

HippoLogic schreef:
Verder kom ik lekker schaamteloos mijn nieuweHappy Herd ideepromoten. Een platform voor clicker trainers (beginnende als "experts"-je-bent-nooit-uitgeleerd-maar-ja) in het echte leven. Zelf had ik in Nederland een trainignsmaatje met wie ik mijn (en haar!) doelen besprak, vervolgens hielpen we elkaar met trainingsplannen en 1x per maand op zaterdag kwamen we bij elkaars paard op bezoek om onze voortgang te laten zien. Niet alleen het laten zien is leuk, het is ook wennen om te "presteren" want zo voelt het in het begin. :P.


Helemaal vergeten: als je het leuk vind kan ik anders wel op Connection Training een topic aanmaken over jouw idee en hoe/waar mensen het kunnen vinden?
De meeste leden daar wonen volgens mij in de UK/US, dus dan zouden ze via jouw site volgens mij snel nieuwe clickermaatjes in de buurt (of in elk geval in hetzelfde land ;)) kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:42

Hier vandaag geen clickersessie, na 1u45min in het zadel vond ik het wel ok geweest :')
Wel weer stof tot nadenken, ookal was het een gewoon simpel stapritje. Namelijk over het feit dat als we alleen gaan (of met een sloom paard/paard wat zijn tempo aan [***] aanpast) dan zitten we met stappen gemiddeld rond de 4.0/4.5 km/u, en daar moet je dan echt moeite voor doen. Is meestal het eerste half uur aan 3.5/4.0 km/u (opwarmen) en dan daarna gaat het wel richting 5.0 km/u maar dat is dan ook de grens. Nu dacht ik: ach, met zijn fysieke dingen, zal gewoon zo zijn bij hem.

En dan ga je vandaag, met een pony die ongeveer even groot is als hem, maar een héél ander basistempo heeft en niet van plan is om dat aan [***] aan te passen, en dan kan meneer ineens aan 6.0 km/u, zelfs 7.0 km/u stappen. Hij begon aan 5.5 km/u en is eigenlijk niet lager geweest. Het eindgemiddelde lag op 5.2 km/u vanwege een paar kleine pauzes en wat rondhangen (hij moest plassen maar dat ging blijkbaar niet met die merrie in de buurt :P ). Maar alsnog een pak meer dan wat ik gewend ben.

En dus .. eindconclusie: hij kan het wel maar wil het niet/heeft geen motivatie genoeg? Of zou hij zich vandaag zo geforceerd hebben? Zo leek hij niet na de rit in ieder geval, vond hem nog fris & fruitig en behoorlijk bijdehand :+ Ook weer iets om eens over te denken..

HippoLogicJarig

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 00:00

xyzutu2 schreef:
HippoLogic schreef:
Verder kom ik lekker schaamteloos mijn nieuweHappy Herd ideepromoten. Een platform voor clicker trainers (beginnende als "experts"-je-bent-nooit-uitgeleerd-maar-ja) in het echte leven. Zelf had ik in Nederland een trainignsmaatje met wie ik mijn (en haar!) doelen besprak, vervolgens hielpen we elkaar met trainingsplannen en 1x per maand op zaterdag kwamen we bij elkaars paard op bezoek om onze voortgang te laten zien. Niet alleen het laten zien is leuk, het is ook wennen om te "presteren" want zo voelt het in het begin. :P.


Helemaal vergeten: als je het leuk vind kan ik anders wel op Connection Training een topic aanmaken over jouw idee en hoe/waar mensen het kunnen vinden?
De meeste leden daar wonen volgens mij in de UK/US, dus dan zouden ze via jouw site volgens mij snel nieuwe clickermaatjes in de buurt (of in elk geval in hetzelfde land ;)) kunnen vinden.


Nou Heel graag! Shawna is trouwens ook lid geworden van de Happy Herd. :) En er zijn meer mensen lig, maar die wonen niet in de buurt. Voor mij is het jusit belangrijk om elkaar iRL te ontmoeten en te helpen/steunen/ideeen uit te wisselen. Op internet is er al zo veel, het gaat echt om eens een extra paar ogen op de grond of gewoon onder het genot van een kop koffie trainingsplannen bespreken, dat soort dingen.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:31

Zo, ik ben bijgelezen :+

Sommige stukjes theorie heb ik even overgeslagen omdat het me nog te ingewikkeld was, ik kom net om de hoek kijken eigenlijk.

Opvallend over dat uitschachten, zoveel mensen met ruinen hier? Ik heb altijd voornamelijk merries gekend en 1 ruin die vrijwel nooit uitschachtte [zelfs niet tijdens het plassen :') ] dus ik heb weinig ervaring met mogelijk volgend drammerig gedrag. Zijn er mensen die ervaring hebben met zowel merries als ruinen en die mij een dergelijke gemoedstoestand vanuit merrie'perspectief' kunnen uitleggen?

Zoals ik hierboven al schreef heb ik een beginnetje gemaakt met clickeren toen mijn merrie [Hera] drachtig was van onze inmiddels 3.5-jarige [Alta]. Paar dingetjes wist ze nog, ze vindt het ook echt heel erg leuk. Ze krijgt dan van die zachte, glanzende oogjes, helemaal happy, kan er zelf ook blij van worden :D

Onze 3.5-jarige zou denk ik veel baat hebben bij clickertraining. Punt is alleen dat zij in principe van mijn moeder is - we doen wel veel samen met de paardjes maar het blijft uiteindelijk haar beslissing. Ze is ook een beetje terughoudend, ze ziet wel dat het werkt en dat mijn merrie het leuk vindt, maar zelf durft ze het niet zo aan.

Punt bij Alta is een beetje dat het een laatbloeier en een binnenvetter is, waarna ze soms ineens ontploft en je pas merkt hoeveel spanning ze heeft opgebouwd. Daarbij zijn we met sommige dingen te vroeg begonnen en hebben we wat dingetjes die we zelf niet goed voor elkaar kregen uit handen gegeven - bij mensen die redelijk ruwe NH-technieken hanteren. Meeste paarden zouden er denk ik niet wat aan overgehouden hebben, maar Alta is erg gevoelig. Hierdoor heeft ze vaak angst bij bepaalde oefeningen. Daarbij begint ze nu te puberen en wat drammerig te worden. Niet de meeste handige combi dus - probeer je het drammerige te corrigeren, bouwt ze spanning/angst op, en krijg je ineens een terugslag die een tig aantal pagina's geleden beschreven is.

We willen haar volgend jaar [met 4.5 jaar ong] gaan beleren, nu zijn we al wel bezig met rechtrichten en dit pakt ze goed op, al wordt ze wel wat drammerig als ze het moeilijk vindt. Een dingetje waar ze een beetje angstig voor is nog is een singeltje/schoftje - ze kent het wel en meestal is ze braaf, maar af en toe krijg je toch weer zo'n setback. Ik denk dat het voor Alta dus goed zou zijn om dit soort zaken te gaan clickeren, i.p.v. de stressreactie te corrigeren.

Ook heeft ze een beetje een orale fixatie :+ en ik denk dat ik dit via targetten kan ombuigen naar apporteren.

Sorry voor het verhaal, moest het even kwijt _O- ik ga i.i.g. z.s.m. met mijn moeder overleggen.
Laatst bijgewerkt door vanspeijk op 19-10-15 00:36, in het totaal 2 keer bewerkt

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:34

Trouwens, wat ik nog wilde melden: chapeau voor de vriendelijke toon in het topic, erg bokt-oneigen [en daardoor des te leuker om te lezen]. Ik vind het prettig dat niemand hier zit te hakken op de NH-methodes :o :)

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:51

Oh er zijn zoveel wegen die naar rome leiden!
Kijk er zijn dingen waar ik niks mee heb en anderen hier wel.
Parelli heeft mij veel gebracht met deze pony, en daar heb ik echt geen spijt van.
Ik loop ook niet constant met clicker, ik doe het ca 2 keer per week maar ik ga niet elke stap die we zetten met clicker doen.
Met mennen ook niet, totaal onpraktisch.
Je hoeft ook niet per defitie een NH type te zijn, ik dressuur ook gewoon met de wagen en met longeren zwiep ik er gerust met de zweep achteraan zonodig.
Zolang je maar duidelijk maakt naar je paard wat wanneer geldt kan dat prima werken, bij mij is einde sessie geen voer meer uit de hand.
Zonder clicker en stick geen gebedel en geen fratsen als ongevraagde zwiepende benen.

Maar iets als Parelli connect of connection training is echt he-le-maal niks voor mij.
Ik heb daar echt geen geduld voor, laat mij maar lekker zelf rommelen.
Zoveel het kan het ongewenste negeren tot een bepaalde grens, en het gewenste goed belonen in behapbare stapjes.
Uit mijn ruimte mag je veel, ook best even boos zijn dat hoort erbij soms.
Maar dat doe je mooi buiten mijn bubbel, en dat heeft mijn pony heel goed begrepen.
Vanmiddag wat circling game gedaan van parelli met verhoogde balken.
Kijk dat vind hij niet leuk opzich, dat springen en gehops. :P
Maar door het goede gedrag te versterken met de clicker is het al gauw goed.
Hij wordt er ook lenig van, en dan kan ik dat aan de longe doen zonder clicker of met clicker dat ik hem kan motiveren.

Ik vond bepaalde vakken op school ook niet leuk, maar de docent maakte er dan toch wat van waardoor ik er niet met tegenzin heen ging.
Dan kan iets niet leuks toch nog leuk worden, en zo zie ik dat met dit ook.
Ik probeer iets waar hij het nut niet van in ziet leuk te maken.
En eerst banjerde hij alles omver, nu neemt hij reuzesprongen over 25 centimeter. :')
Nou dan heb ik al veel gewonnen, alhoewel hij er vast nog niet om juicht. :D
Ca 80% van de training is leuk voor hem, dat dat laatste stukje met balkjes dan wat minder is voor hem is dan even pech voor hem.
En nog geloof ik niet dat hij het echt niet leuk vind, hij werkte echt goed mee en was eigenlijk best heel ontspannen en liep delen netjes over de rug.
Als meneer niet wil kan je op je kop gaan staan, dan doet hij het niet.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-10-15 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:51

Trainers bashen heeft niet zoveel zin; dat hebben we namelijk allemaal gedaan of we gebruiken er nog steeds stukken van. :)
Ik denk dat clickertrainers eigenlijk alles in hun omgeving als inspiratie of tools zien en zo gebruiken, maar dan met de clicker als belangrijkste motivator voor het paard. Ik heb zelf bijvoorbeeld weinig met hoe Parelli paarden traint, maar de yo-yo game vind ik toch wel briljant bedacht als oefening om dingen weer wat uitdagender te maken. Net als het opsplitsen van zijwaarts in schouders opzij en heupen opzij en dat je dezelfde beweging met verschillende hulpen kunt vragen - ik met mijn vrij traditionele + Hempfling-achtergrond zag opzij altijd gewoon als opzij en een bijzondere en verzamelde oefening. Van Hempfling heb ik weer veel geleerd over je eigen houding, van Nevzorov dat het echt mogelijk is om paarden in vrijheid te verzamelen, van Chris Irwin vanalles over stelling en buiging en hoe je die voor een paard logisch kunt vragen, van Carolyn Resnick over omgaan met voer etc.

Nu ik erover nadenk is de enige nh-trainer van wie ik echt helemaal niets geleerd heb Monty Roberts. En die heb ik nog wel geinterviewd ook. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-15 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18243
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:59

Eens!
Ik gebruik de yoyo game, circling game en sideways game best veel.
Zelf ben ik wel van mening dat een stukje grondwerk a'la parelli of een andere goeroe echt de basis is om later mee te gaan clickeren.
Je herkent dan veel beter gedragingen, en je gaat bewuster met je lichaamstaal om.
Ook beseffen mensen niet dat paarden vaak ongevraagd in jou ruimte komen, doe je daar niks aan krijg je enkel vervelende paarden.
Bewustwording is stap een, anders weet je niet eens hoe je correct moet belonen denk ik persoonlijk.

Mijn verzorgstertje heeft er ontzettend veel van geleerd met hem, zij kende het helemaal nog niet.
Maar ik zie haar per keer groeien, en per keer beter inspelen op mijn pony.
Als hij in haar ruimte komt hoef ik haar daar echt niet op te wijzen, en mijn pony is erg braaf geworden bij haar.
Dat was dus in het begin bij een drammerige pony de regel: een ongewenste stap vooruit betekend 5 of 10 terug.
Ze heeft m wel eens de hele stalgang achteruit laten lopen, nou dat heeft ze maar weinig hoeven doen en daarna was het klaar.
Boos worden hielp toen niet, dan maar het ongevraagde moeilijk maken en het gewenste gedrag makkelijk.
Die twee durf ik zo twee weken alleen te laten gaan nu, en het was een draak hoor.
Ik zeg altijd zo: hij hoeft niet weet ik wat, maar alles wat hij doet moet hij doen omdat jij het vraagt of zegt.
Dus met longeren is de gevraagde gang wat hij doet, en niet zomaar wat anders.
Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-10-15 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt