Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:45

Helaas nog amper filmpjes van trainen met clickertraining. Dat brengt mij wel op het feit dat ik vaker moet vragen of mensen willen filmen :')

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 09:44

Ik gebruik gewoon een statief of gorillapod. :)

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:51

Die heb ik helaas allebei niet. Maar eens gaan kijken of ik dat ergens zou kunnen kopen :j

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:40

JoycexEnya schreef:
Gisteren met mijn fjord geclickerd, om te leren het bit zelf te pakken, dat gaat echt super goed. Eerst was het echt dramatisch om het bit in te doen bij haar.

Wat leuk!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:27

Bakrand gebruik ik ook wel eens als statief.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:30

HAHAH weet je hoe ik dat tegenwoordig doe XD
Je pakt een mestvork (riek), je steekt die in de grond. Je pakt genoeg koord en ijzerdraad om je gsm er aan vast te binden en klaar, je hebt een statief XD

Muziek, geen muziek, allemaal goed! Leuke filmpjes die mensen moeten doen denken van 'ohhhh dat wil ik ook kunnen ' of 'hey ik heb dat probleem ook met mijn paard en zij lost het zo op, dat wil ik ook doen fixen!"

Danku Amable!!
edit: hahahahahhaha die hard rock omg XD

Filmen Kimmieee!

Ja, ik kom nu ook tot de conclusie dat mijn paarden ook nog vanalles kunnen maar dat ik zo filmpjes heb van 2013 toen ik er net mee begon en het daar op niets lijkt en nu is het zo veel meer 'wow cool' maar dat heb ik allemaal niet.. Maar filmen voor dit weekend lukt niet meer :P Herexamen enzo xD

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:28

Dat hardrock filmpje heeft het ook erg goed gedaan op instagram :')

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:46

Hoi, ik meld mij hier ook! Ik ga beginnen met alles eens goed bij te lezen want ik begin zo goed als 'van nul' :o

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:47

Leuk, Ilsey! Laat maar weten als je vragen hebt.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 18:50

Welkom Ilsey! Wat zou je je paard willen leren?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:06

Ik wil graag alles wat ik met mijn paarden doe op deze manier doen en aanleren. Eerst even de basis, dat ze de manier van denken en werken onder de knie krijgen, dus basis grondwerk. Ik wil dan toewerken naar een focus op rechtrichten (omdat hun fysieke gezondheid nu eenmaal superbelangrijk is als je wil dat ze zich goed voelen) en daarna dan ook onder het zadel alles (opnieuw) leren op een positieve manier.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 07:52

Mooi plan. Beetje wat ik ook gedaan heb. Hoeveel paarden heb je en hoe oud zijn ze, Ilsey?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:37

Ik heb er 2, zal ze even voorstellen :)

Floyd is een Haflingerkruising (vermoedelijk met New Forest) van 3 jaar - wordt 7 september 4 jaar - en ik heb hem sinds 14 september vorig jaar. Bijna een jaar! :) Met Floyd wordt er tot hij 5 wordt enkel van op de grond gewerkt. Floyd is eerder extravert, hij laat duidelijk weerstand zien als hij niet akkoord gaat met iets. Dankzij hem ben ik verder op zoek gegaan naar een manier van werken waarbij ik minder op weerstand bots bij hem :o

Twister is een groot en ietsjes breder gebouwd paard (afstamming en ras onbekend), hij er bij gekomen afgelopen april, Twister is deze maand 17 geworden. Twister is meer introvert, hij aanvaardde alles wel in het verleden via druk, maar je merkt wel het verschil in enthousiasme bij R+. Als je heel goed keek zag je dus dat ook al aanvaardde hij het, hij het daarom niet persé superleuk vond.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:00

Wat een leukerds! En fijn dat je deze reis samen met hen gaat maken, ben benieuwd naar je ervaringen!

Ik heb er ook zo eentje zoals jou 17-jarige .. je kan er op zich alles mee, hij doet alles als je er maar genoeg druk op legt, maar dan doet hij het gewoon, je hebt hem mentaal niet mee, laat staan dat hij enthousiast is. Ook heel introvert en moeilijk te lezen, waardoor ik nogal eens voor verrassingen kwam te staan ... Nu we verder zijn in het proces is hij veel vrolijker, enthousiaster en laat makkelijker merken als er iets is, waardoor het lijkt alsof hij ineens veel kijkeriger is maar ik heb het liever op deze manier zodat ik het op tijd kan aanpakken dan dat hij alles opkropt en dan ontploft als het niet meer gaat ;)

Mijn andere is wat moeilijker, die doet het niet zo goed met druk en raakt daarvan in paniek. Langs de andere kant kan hij ook heel eigenwijs en drammerig zijn dus het is altijd beetje balans zoeken, maar ook met hem komen we er wel en ook met hem heb ik een super goede band.

Ik heb nu even pauze gehad in de zin dat ik nogal ziek was, dus even geen paardjes-tijd. Maar wel tijd om heel wat videos te kijken en een plan te bedenken dus zodra ik beter ben gaan we er weer werk van maken :) Wil nu ook echt onze sessies gaan bijhouden, zowel filmen als achteraf een verslagje van maken, om dan makkelijker progressie te kunnen zien. Want die zal er vast zijn, maar ik zie het nooit.. ik zie alleen de negatieve dingen :+

Hebben jullie nog een makkelijk/goed systeem? Hoeft niet persé op internet maar gewoon in Word vind ik niet zo handig. Wil er ook graag filmpjes ed bij kunnen plaatsen. Ik ga dit al doen op de site van Connection Training maar dat is dan in het engels dus wil het graag voor mezelf ook in het nederlands, eventueel om als basis te dienen voor de engelse verslagen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:13

Ik hield een soort schema bij met stappen in de training (criteria per ding waar ik mee bezig was) waarbij ik dan kruisjes kon zetten of kort noteren waar we waren. Dat was op papier geprint zodat ik dat op stal kon doen. Geen filmpjes dus erbij. Of je moet er een document op je telefoon van maken en dan linken naar filmpjes ofzo.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 21:58

Wat een knapperts Ilsey! Leuke foto ook. <3

Ik hou mijn training bij op verschillende manieren. In het begin schreef ik meer op zodat ik van mijn leerpunten (niet: "fouten") kon leren. Nu heb ik een systeem waarbij ik een korte versie van journaling do zodat ik het ook echt vol kan houden.

Ik heb ook echt een systeem dat ik mijn studenten aanleer.

[***] schreef:
Ik heb nu even pauze gehad in de zin dat ik nogal ziek was, dus even geen paardjes-tijd. Maar wel tijd om heel wat videos te kijken en een plan te bedenken dus zodra ik beter ben gaan we er weer werk van maken :) Wil nu ook echt onze sessies gaan bijhouden, zowel filmen als achteraf een verslagje van maken, om dan makkelijker progressie te kunnen zien. Want die zal er vast zijn, maar ik zie het nooit.. ik zie alleen de negatieve dingen :+


Zo herkenbaar!!!
Ik dacht ook altijd dat ik van mijn "fouten" moest leren (daarom schreef ik ze zelfs op! "Hoe kun je immers leren van je fouten als je ze vergeet of 'er niets mee doet'?" was mijn redenatie. :+ )

Mijn grootste AHA-moment en leermoment was dat mijn toenmalige mentor mij hielp mijn denkproces te analyseren en veranderen. Dat was niet van de ene op de andere dag gepiept, maar nu ik zover ben werpt het ook vruchten af in echte alle facetten van mijn leven. Mijn hele leven is veranderd.

Opschrijven heeft daarbij heel goed geholpen, maar het maakt dus ook uit hoe.


Visitor schreef:
Ik hield een soort schema bij met stappen in de training (criteria per ding waar ik mee bezig was) waarbij ik dan kruisjes kon zetten of kort noteren waar we waren. Dat was op papier geprint zodat ik dat op stal kon doen. Geen filmpjes dus erbij. Of je moet er een document op je telefoon van maken en dan linken naar filmpjes ofzo.


Dat heb ik ook een tijd gedaan, was snel, efficient en handig. Het was alleen zoveel werk om die lijst te maken. := Ik denk dat dit de kern is: maak het zo gemakkelijk mogelijk. Als het eenmaal gewoonte is kun je altijd nog van methode veranderen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:03

Ik ben nog maar begonnen dus over het methode om gegevens bij te houden kan ik nog geen tips geven :+

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:18

Klopt HL, was veel werk, misschien dat ik het daarom nu ook niet meer doe.
Nu schrijf ik in leeg schriftje in steekwoorden op wat we hebben gedaan. Maar dat is vooral zodat ik goed kan bijhouden hoe het qua fysieke belasting zit, ik vergeet anders bijv. snel hoeveel ik in een week heb gedaan (omdat dat niet zo veel is). En omdat het leuk is om mijlpalen of nieuwe dingen terug te kunnen lezen als je zou willen. Echt qua trainingsplan etc. schrijf ik niet veel op want dat zit wel in m'n hoofd en onthou ik ook wel waar ik was. Wel heb ik heel af en toe dat ik als reminder voor mezelf opschrijf volgende keer eerst dit en dat goed oefenen omdat het daar dan bijv. mis ging. Beetje vaag dit maar misschien snappen jullie het. En ik maak vaak een foto of iets van een succesmomentje. Oja en ik heb op m'n telefoon een lijstje met ideeën, van heel praktisch op korte termijn toepasbaar, zoals 'galop' of 'over zeiltje', tot vagere plannen/dromen.

Edit, [***], als je moeilijk progressie ziet, zou het dan wat zijn om elke keer in steekwoorden op te schrijven wat goed ging? Dus jezelf een beetje clickeren? :D

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:32

Ik schrijf ook altijd op wat ik heb gedaan en hoe dat ging. Ik een paar korte zinnetjes. Staat in de notities van mijn telefoon. Zo kan ik makkelijk bijhouden wat ik allemaal heb gedaan en kan ik terugkijken als ik iets wil weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:31

Ik heb niet zo het probleem dat ik constant met mijn 'fouten' bezig ben omdat ik daarvan moet leren, maar ik zie gewoon in alles wat de pony doet iets negatief ... Als hij 2 seconden z'n oren naar achter doet sta ik mij al zorgen te maken dat ik alles verkeerd doe en de hele training verpest. Dat soort negativiteit.

Terwijl als je het dan op film ziet die momenten heel anders uitzien dan ze aanvoelden. In het begin van het jaar heb ik een aantal coaching-sessies gehad en daar kwam ook naar voren dat er veel meer positieve punten te zien zijn dan wat ik zie/voel. Dus vandaar dat ik het nu wil gaan filmen zodat ik het achteraf nog eens kan bekijken. En mij natuurlijk ook kan optrekken aan de positieve momenten, want die vergeet ik altijd.

Ook maken anderen van bepaalde problemen een veel minder groot probleem als ik. Bv. oren naar achter, 'op 5 benen staan', .... Zij bekijken dit meer in context en met de rest van het paard en besluiten dan of het extra aandacht nodig heeft of niet en wel vanzelf in orde komt. Zodra ik iets van die signalen zie sla ik tilt en durf ik verder niks meer te doen uit schrik om alles erger te maken ...

En uiteindelijk kom je daarmee niet zo ver ;)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 19:36

Regelmatig je training filmen en een coach zijn altijd waardevol. Ik kan echt niet zonder.

Wat jij doet zo doe ik dat ook, Visitor. Doordat ik een duidelijk plan heb, een 'groter geheel plan' zeg maar en daarbij een lijstje met kleine dingen waar ik aan kan werken (die altijd mijn grotere doel ondersteunen) heb ik sowieso altijd wel een doel voor ogen.

Deze week was mijn spontane actie (maar ook deel van mijn grotere plan) zonder zadel, hoofdstel, neck rope rijden. Zo leuk! Een videootjeis te vinden op mijn blog.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 21:58

Ik heb vorige week zo lekker gereden! Echt een droom die uitkwam: zonder zadel, zonder hoofdstel rijden op mijn eigen clickerpaard!

Echt een droom van vroeger die werkelijkheid werd! :o

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:36

Super, hippologic!!

Afgelopen tijd dus telkens beloond als ik ze ging halen om iets te gaan doen, en ze naar mij toe stapten als ik het vroeg op de track, voor hun halster aan te doen. Ze beginnen mij nu al van op een steeds grotere afstand tegemoet te lopen als ik hun naam roep *\o/* dat is dus een wereld van verschil, Floyd die ging soms staken en ook Twister had wel eens de nodige overtuiging nodig om mee te komen. Laat staan dat ze zouden komen als ik hen roep, dat was al helemaal ondenkbaar.

Gisteren kon ik zelfs met Floyd van de paddock naar de piste stappen zonder hij naar het gras duikte en ik had niet eens zijn halster omgedaan omdat ik voelde dat zijn interesse goed zat en hij zo wel los mee naar de piste zou kunnen wandelen. Heeft hij ook flink gedaan <3 (maar een paar metertjes tussen beide maar toch ben ik trots)

Ik heb intussen een t-shirt en trui besteld van Fed Up Fred met het positive reinforcement quadrant stukje erop geprint. Kan ik vollop 'the word spreaden' hihi *D

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:00

Kende Fed up Fred helemaal niet. Leuk om beetje rond te neuzen.

Wat moet ik nog meer kennen qua sites/blogs/kanalen/personen die ik misschien mis omdat ik geen Facebook heb?

Jolanda Adelaar heeft trouwens leuk filmpje op YouTube gezet. Leuk dat ook iemand op dat hoge niveau van dressuur veel met r+ doet!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:51

Zalig Hippologic! En wat is ze wit geworden XD