laag longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

laag longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 21:37

Hoi! mijn verzorgje is altijd gespannen in haar rug, zodat ze met haar hoofd heel hoog loopt. Hoe kan ik haar ontspannen en laag laten longeren?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:45

Begin met losjes en rustig stappen, half rondje draf, dan gaat waarschijnlijk haar hoofd weer omhoog: Terug naar stap.
Een paard/pony vind het helemaal niet zo leuk om terug gefloten te worden als hij net aandraaft. Wat je dus doet is heel vaak die overgang naar draf maken, en let goed op. Is haar hoofd wat lager, dan pas mag ze door draven.

Dus hoofd omhoog is terug naar stap, hoofd omlaag wordt beloond met door mogen lopen.
Het kan even duren voor ze door heeft wat jij bedoelt maar dat moet binnen drie logeerbeurten toch wel resultaat geven.

isisxnous

Re: laag longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:37

misschien helpt bijzetten ook? de bijzet dan door de benen heen, zodat ze ook laag en rond kunnen met hun hoofd en hun rug zo optimaal kunnen gebruiken!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:39

Nee niet bijzetten..zet je juist rug vast! Verdiep je in t rechtrichten!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:45

Je hebt bijzetten en bijzetten. Bijzetten op de manier dat een paard bij een hoge halshouding zachte tegendruk krijg en wegvalt bij een lage halshouding vind ik geen gek idee.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:50

Je zet t paard Hoe dan ook vast..je hebt t helemaal niet nodig mits je verstand hebt van t rechtricht principe.. er zullen vast pagina's zijn die over t rechtrichten gaan.. een mooie site is www.atletischerijkunst.nl

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:53

Nee, je zet een paard niet vast als in continue druk. Hij werkt pas in (zacht) bij de te hoge houding en staat los bij alles wat lager is. Zo valt het kwartje vanzelf dat hij zijn hoofd best mag en kan laten zakken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:23

Als je een paard correct kan laten lopen aan de longe heb je absoluut geen hulplijnen nodig! Vraag dat maar eens na bij een Osteophaat.. welke vorm van hulplijnen dan ook belemmerd een paard in zijn natuurlijk kunnen lopen en dus ook vanzichzelf uit kunnen loslaten..alleen dit vergt kunst van de longeur/berijder!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:59

Je zegt zelf al "als je paard correct loopt". Dit paard moet nog leren correct te helpen en het kan daarbij best een lichte ondersteuning gebruiken.
Als de bijzet een paard belemmerd, zit hij niet goed. Ik bedoel dan alleen touwtjes, de rest is imo toch zooi.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:07

Ben het wel eens met Biscaya,

Je paard moet zelf leren ontspannen. Zodra je er wat aanknupt komt het niet meer vanuit het paard zelf. Ookal doe je hem niet strak.

Helaas kan ik je zo niet over bokt vertellen hoe wij het doen. Maar kijk eens op die site hier boven en zoek er goede begeleiding bij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:49

Wellicht ook even lezen.

Ik heb het niet over dit of aanverwanten...

Afbeelding

... maar over licht begrenzen zodat dit soort gedrag ontmoedigt wordt (wat de TS heeft met haar paard).

Afbeelding

Waardoor een paard uiteindelijk leert dat een kamelenhouding niet fijn is en uit zichzelf zakt naar een betere houding. Ik kan geen foto op Google vinden met de lengte van de touwtjes die ik zoek. Maar zodra een paard deze houding aanneemt...

Afbeelding

... valt de druk van de touwtjes dus weg. Zodra je merkt dat de kamelenhouding steeds minder wordt, heeft jouw paard het begrepen en kun je de touwtjes weer weglaten en gaan werken aan het sterker worden en rechter gaan.

Op deze manier bijzetten belemmer je het paard niet in zijn beweging, maar wordt sterrenkijken ontmoedigt (druk) en lager lopen aangemoedigd (los laten van druk) en van daaruit volgt de rest.

Als het goed is, doe je dat onder het zadel ook. Begrenzen waar nodig en ontspannen bij goed gedrag.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:24

100% eens met maj0!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:28

Leg mij dan uit hoe jullie een paard rijden... Er is niets mis met een stukje begeleiding, duwtje in de goede richting. Er zijn meer wegen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:34

Neem les in het longeren met dubbele longe.
Dan heb je alles zelf in de hand. ;)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:43

magda_90 schreef:
... maar over licht begrenzen zodat dit soort gedrag ontmoedigt wordt (wat de TS heeft met haar paard).

Dit kan ik toch niet helemaal volgen. De "kamelenhouding" (leuk gevonden benaming trouwens :D) is imo geen ongewenst gedrag wat ontmoedigd moet worden, maar een gevolg van een gebrek aan balans en dus verkeerd gebruik van zijn lijf.

Leer een paard om in balans te lopen en hij kan (en zal) zijn rug ontspannen en zijn hoofd laten zakken.
Dat lijkt me effectiever dan hem zelf uit te laten zoeken dat hoofd hoog door touwtjes oncomfortabel is en dat bij hoofd laag de druk van de touwtjes wegvalt. De kans dat hij dan nog niet in balans gaat, maar ergens anders (geforceerd) gaat compenseren is dan zeker aanwezig.

@TS: Wil je je paard correct leren longeren, kijk dan eens hier:
http://www.stalmireille.nl/revalidatie/longeren
http://www.stalmireille.nl/images/Docum ... lelijn.pdf

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:51

Het paard kan leren zijn hoofd te zakken doordat de druk wegvalt als hij zijn hoofd laat zakken. :)*
Wijken voor druk heet dat.
Het is ook het begin naar beter leren lopen en imo zijn handvaten in het beginstadium geen overbodige luxe. Natuurlijk is dit niet je enige focus, maar icm een goed programma kan dit net even de vraag verduidelijken.

Hier heeft het geholpen overigens, de betreffende Fries en tuiger hadden die touwtjes twee maal nodig en liepen toen niet meer te kamelen waardoor je zonder bijzet verder kon.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:56

Een paard kan prima ontspannen met en juist door een bijzet. Gewoon heel losjes doen, zodat het niet dwingt, maar een grens aangeeft. Paard merkt vanzelf dat een lage halshouding fijner is.
Hij moet er wel in een bepaalde mate ontspannen voor zijn, en aan de hulpen. Paard dat constant tegen de hulp in gaat zal niet ontspannen.

Gebrek aan balans is zeker niet altijd de oorzaak van de 'kamelenhouding'. Er zijn er meerdere, en gebrek aan balans kan juist het gevolg zijn. Balans is niet nodig voordat je aan een lage halshouding begint. Ze krijgen er juist balans van.

Het advies van devitootje is 'leer hem in balans te lopen'. Misschien is het handig als je juist vertelt hoe dat dan moet. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:01

Dubbele longe is wel een heel fijne manier vind ik zelf. Als je ermee om kunt gaat uiteraard. Mensen die dat niet kunnen gebruiken vaak een pessoa. Zelf niet echt ervaring mee

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:22

Geryon schreef:
Het advies van devitootje is 'leer hem in balans te lopen'. Misschien is het handig als je juist vertelt hoe dat dan moet. :)

Pfff, weet niet of het goed gaat overkomen op "papier", maar zal een poging doen door een hele versimpelde weergave van wat mij geleerd is :oo (gaat hier even over longeren aan de enkele lijn):

Paard longeren > gaat hij bijv. over de schouder, dan haal je hem (iets) naar binnen. Vaak vallen ze dan juist weer op de schouder (op de binnenshouder), dan stuur je hem meer voorwaarts, hierbij gaat hij meestal weer over de schouder (naar buiten), dan stuur/haal je hem weer naar binnen ... bij het wisselen van op naar over de schouder en vice versa, komt hij steeds over het punt waarop hij in balans loopt ... let wel: het naar binnen en buiten sturen gebeurd subtiel (anders kan het zijn dat je hem nog meer uit balans haalt), waarbij de handigheid van degene die longeert om het paard op deze wijze zo dicht mogelijk bij c.q. op zijn balanspunt te houden cruciaal is. Maar hier geldt dan weer: oefening baart kunst.

Een daagje oefenen onder begeleiding van Mireille verduidelijkt veel. :j
Eerst theorie en dan met verschillende paarden aan de slag.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:53

Bijzet.. Bijzet.. Wat ziet men als bijzetten? Als ik denk aan een bijzet denk ik aan de 'hulpteugel' op plaatje 2 van magda, die in dit geval los aan de singel hangt. Daar kan ik niet positief over zijn. Waarom niet? Omdat te veel mensen deze verkeerd gebruiken en het paard dusdanig bijzetten dat het compleet in de krul getrokken word. Begin er niet aan als je niet weet hoe je deze krengen moet gebruiken.

Dubbele longe ben ik heel erg positief over. Vrij makkelijk te leren, en weinig dat je niet goed kan doen. Het is even wennen, meer touw in handen maar werkt heel fijn. Ook met de dubbele longe kan je een paard 'bijzetten' maar zonder die ondingen van die foto. Je doet de lijn vanaf je hand door de ONDERSTE ring van de singel (aan beide kanten natuurlijk, want de dubbele longe is eigenlijk als 2 lange teugels). Vanaf deze ring haal je hem door de bitring heen. Na de bitring bevestig je hem tussen de benen door aan de ringetjes onder de buik. Zo krijg je dus een soort driehoek. Omdat de longeerlijn vrij lang is heeft je paard alle ruimte om het hoofd omhoog of omlaag te doen. Echter komt er een lichte druk op wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet omdat het 'laag is bijgezet'. Hier is dan ook niets onvriendelijk aan want omdat het paard zelf tegen de druk aanloopt door zijn hoofd omhoog te doen zou hij vanzelf gaan zakken. Daarnaast begeleid je het paard naar de gewenste houding. Je dwingt niet, je trekt niet, je zet niet vast, je begeleid en je vraagt. Zo leert je paard dat de rug ontspannen en lekker zakken met dat neusje veel fijner is dan dat sterren kijken. Je nodigt hem in feite gewoon uit om te zakken. Daarbij gaat dit niet vanzelf. Probeer het paard actief te houden/maken. Laat hem lekker veel overgangen lopen, en zorg dat hij bezig blijft, en op jou gericht is. Want als je zegt 'draf' en je laat hem 10 rondjes zo draven vind ik het vrij logisch dat hij alle kanten op kijkt behalve ontspant. Houd hem bezig. Aandacht bij jou. Stap, draf, voorwaarts, rustig maar, stap, draf, galop. Lekker schakelen. Dan gaat je paard vanzelf ontspannen en zakken.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 01:06

Ga longeren aan een halster en zonder bijzet.. De meesten laten daar het fijnste hun rug van los

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 06:19

Ik heb er een die die houding aan nam, hem zet ik ook bij dmv een pessoa.
Maar dan zo dat hij niet in die kamelenhouding kan lopen, maar wel normaal, niet nageeflijk met zijn neus voor de loodlijn.
Op die manier is hij enorm opgeknapt in 3 maanden tijd, hij loopt nooit meer in die houding.
Vanuit daar kan je prima naar fijn nageeflijk werken hoor, zonder kort vastknopen.
Ik ben van mening wie hier over struikelt, niet weet hoe het correct te gebruiken.
Kunst is daarbij zo te longeren dat je de achterhand goed activeert.
Niet suf rondjes lopen in een tempo dus, geen geslof, schakelen.
Van klein naar groot van langzaam naar gas open, mijn pony heeft nu vier standen draf op commando. :D

Inmiddels zet ik hem nu ook wel eens wat ronder bij, maar hij kan dat nu zo makkelijk dat dat zero stress oplevert. Gewoon omdat het fysiek kan.
Ik was geen fan van een pessoa, maar meneer had geleerd te hangen op het menbit.
Met een simpel bit hing hij dus op de dubbele longe, dan schiet dat dus niet op want hij moet zijn eigen hoofd dragen. :+
Met de pessoa was het vanaf moment 1 goed!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 07:44

LoveUggs, waarom ben je niet positief over touwtjes zoals ik ze beschrijf. Daarmee trek je ze niet in de krul, ze hangen bij een lage houding los. Ik snap je even niet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 07:46

De omschrijving van divitootje komt erg overeen Hoe ik t doe!
De dubbele longe werkt ook uitstekend!! Het grote gevaar is dat al die hulpteugels inderdaad onbewust verkeerd gebruikt worden en doet dan meer schade aan dan goed. Dit alles heb je niet zomaar geleerd je moet leren zien of een paard correct loopt en of het paard zijn lijf optimaal gebruikt..Dit kost tijd, ervaring, handigheid en studie!! Zie voor meer info http://www.paardenbegrijpen.nl, http://www.atletischerijkunst.nl, mireille Den Hoed..
Er zijn diverse site's waar je terecht kan..en misschien wel t allerbelangrijkste neem les ook in t goed leren longeren!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 08:14

ik begin eigenlijk altijd even met 'stretchen' voor ik hem longeer.

vraag zijn hoofd omlaag, zijn hals uitschuiven
even fijn inbuigen beide kanten op.
gevolgd door een stukje rechtuit lopen, waarbij ik verlang dat hij lekker laag loopt. gooit hij zijn hoofd omhoog, dan stoppen we en vraag ik rustig zijn hoofd weer omlaag

als hij rustig en ontspannen loopt zoek ik de volte pas op om te longeren.

liefst zonder bijzet, gewoon zo'n goedkoop simpel kaptoompje (lees halster met ringen waar ik mij gruwelijk aan irriteer omdat die nogal flink schuiven) en longeerlijn.. in het begin regelmatig de parelli hulp gebruikt, zodat hij kon ervaren dat lekker losjes lopen fijn is.

inmiddels zijn we zo ver dat zelfs vanuit de wei naar de stal hij met zijn hoofd soms gewoon op hoogte van mijn heup loopt (kwa hoogte dus, niet postitie.. hij scharrelt achter mij, een pas of twee naar rechts).

ik heb gemerkt dat het voor mijn paardje effectiever was om zulke dingen ook gewoon aan de hand te oefenen of op de poetsplaats, daardoor word het op de longeercircel makkelijker.