Ik ben mijn merrie aan het longeren omdat ik wil dat ze leert ontspannen te lopen. Stap 1 was ontspannen op de grond zonder tuig. Dat ging goed, ze stopte met haar onderhals gebruiken en liep met haar bovenhals en was ontspannen. Nu zijn we dus bij stap 2 aangekomen en dat is wat mij betreft longeren. Omdat ik dit zelf normaal gesproken niet echt doe ben ik deze week voor het eerst daarmee bij haar begonnen (ik heb haar sinds een jaar, ik heb het wel een paar keer gedaan maar ze reageerde niet 'normaal' (dom dat ik daar niks in zag) en heb het niet vaker gedaan). Ik heb zelf ervaring en lessen gevolgd in longeren voor het paard van iemand anders omdat zij op vakantie ging en ik toen haar paard op deze manier beweging zou geven. Dus ik heb de basis

Maar haar eerste reactie op de longeerlijn + zweep (die ze stiekem heel eng vindt) + mij op het midden van een vierkant (ik heb de helft van de bak afgezet met rood-wit geblokt lint) bezorgde bij haar een paniekaanval en dus sprong ze al galopperend en bokkend weg. Ik heb haar toen terug gehaald en aan de hand meegenomen over de hoefslag en toen steeds meer afstand gecreëerd totdat ze ontspannen stapte aan de longe op allebei de kanten.
Nu zijn we weer even verder en gaat het in stap super. Ze is ontspannen en gebruikt alleen haar bovenhals, haar onderhals hangt als het ware 'los'. In draf is ze af en toe ontspannen, maar daar zit vooruitgang in. In draf schakelt ze goed op mijn hulpen naar middendraf en een korte draf (tegen dribbelen aan). Door het schakelen gaat ze zich ook beter ontspannen. Vandaag hebben we ook voor het eerst een galopje gedaan en dat was ook zeker niet slecht. In de galop laat ze zich wel naar een snellere galop schakelen maar nog niet naar een verruimde galop. Hetzelfde geldt voor een kortere/langzamere galop. Maar we hebben alle tijd.
Het enige waar ik op dit moment heel erg mee zit is dat ze overgangen terug niet 'doet'. Ik weet niet echt de goede bewoording hiervoor. Nogmaals, in draf laat ze zich alle kanten op schakelen én geeft daarbij direct reactie. Als ik van galop naar draf ga (mijn hulp is: hooo - drrrrrrraf - hooo en weer opnieuw

Nu had ik mij vandaag nog verder ingelezen en had ik gelezen dat je duidelijk voor de schouder moet gaan staan, dat ook nog eens geprobeerd maar dat had gewoon geen effect

Kortom: Wat doe ik fout / Hebben jullie tips/adviezen/aanwijzingen over hoe ik mijn paard overgangen terug kan laten maken aan een enkele longe? Ik ben bezig met mensen uit mijn omgeving ook om raad te vragen maar het enige advies wat ik tot nu toe heb is: de overgang herhalen, maar als ze zulke slechte overgangen ben ik ook bang dat ik het haar verkeerd aan leer.