mijn 2 dikke shetjes longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

mijn 2 dikke shetjes longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:17

Hoi allemaal,

ik wil met 2 van mijn shetlanders beginnen met longeren, omdat ze veel te weinig beweging krijgen op het moment en daardoor veel te dik worden. Dit is natuurlijk helemaal niet goed voor hun gezondheid, en daarom wilde ik hier iets aan gaan doen.

Nu heb ik echt nog nooit gelongeerd, en ken ook niet iemand die ik zou kunnen vragen om me te helpen (zit niet echt in een 'paardenwereld' hier). Ik weet echt helemaal niets van longeren af, behalve dan wat ik hier op bokt lees of op filmpjes zie. Vandaar dat ik een aantal vragen heb.

Ten eerste: welke materialen heb ik nodig? heb je persé een longeersingel nodig of kan het ook op een andere manier? moeten ze een hoofdstel om of kan het gewoon met een halster? heb voor de ene pony namelijk geen hoofdstel.

Daarnaast: hoe kun je een pony die nog nooit gelongeerd is dit het beste aanleren? ik las al door in het begin iemand mee te laten lopen naast de pony, dus dit zou ik sws kunnen proberen. Maar misschien heeft iemand anders een beter idee. :)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :o

Chantaliiejj

Re: mijn 2 dikke shetjes longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:30

Lees dat je niemand weet/kent die je kan helpen maar de grootste tip die ik toch wil mee geven is zoek iemand die hier verstand van heeft. Is er bij jou op stal echt niet iemand die het kan ?

Je hoeft niet perse een longeersingel te gebruiken, dit is alleen nodig als je hulpteugels gebruikt.
Tjah, een hoofdstel gebruiken tijdens het longeren daar zijn de meningen over verdeeld. Je kan ook met halster longeren, hoeveel je met een hoofdstel natuurlijk wel iets meer grip hebt!

Veel verstand van longeren heb ik niet, wel geef ik als tip mee als je shet naar binnen komt tijdens het longeren doe dan de longeer zweep richting de schouder van de shet dat geeft aan dat de shet meer naar 'buiten' moet gaan.

En bouw het longeren op! :) Hoop dat het lukt en er zijn hier op bokt genoeg mensen die vast meer informatie geven

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:34

Ik heb mijn shetlanders eerst met halster gelongeerd, maar als ze er echt een keer geen zin in hadden, liepen ze gewoon weg en boeide het ze niets dat er aan hun hoofd werd getrokken.
Met een hoofdstel om lopen ze niet meer weg.

Mijn minipaardje kan ik wel met halster longeren, want die probeert niet weg te lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:28

[TVG] FAQ longeren

Dit kan wellicht nuttig zijn om te lezen en misschien dat je in de lijst met instructeurs iemand kan vinden die je kan leren longeren of met een oproep op de markt?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:44

Ik zou een ervaren longeerder het een keertje voor doen, kun je altijd nog vragen stellen en zo

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 19:59

Inmiddels ben ik uiteindelijk deze week pas begonnen met longeren ivm. drukte van de zomervakantie ed. Het gaat nog niet helemaal geweldig maar ik heb er wel vertrouwen in.

Sjors doet het super! Hij is twee jaar niet voor de kar geweest maar kent stap, draf en galop nog als commando. Het longeren gaat boven verwachting! Hij wil echt supergraag voor je werken en doet zo zijn best! oortjes mooi naar voren en heeel erg gericht op wat ik doe en zeg. :) Het enige wat lastig is, en wat ik hem heel graag wil leren, is halt. wanneer hij galoppeert kan ik hem wel terug brengen naar draf, maar dan blijft hij draven ook al zeg ik hoooo enzo. Iemand tips hoe ik hem dit kan leren? :D

Ik laat hem nu overigens stoppen door aan mijn zusje te vragen of ze in zijn loopcirkel wil gaan staan, dan stopt hij wel rustig. Of ik maak de lijn steeds korter, maar dat eindigt in steeds kleinere rondjes maar knetterhard draven totdat hij bij me is.

Sterre is een heeeel ander verhaal. Zij is een soort van beleerd onder het zadel, maar doet dan ook regelmatig waar ze zelf zin in heeft. zeis heeeel eigenwijs en lijkt juist niet voor je te willen werken. ook gewoon aan het halstertouw wil ze doen waar zij zelf zin in heeft, en bevalt haar iets niet dan weigert ze gewoon met de oortjes in de nek. soms gaat ze zelfs trappen of steigeren.

Bij het longeren doet ze dit net zo, alleen als er iemand naast haar loopt die haar vasthoudt tijdens het lopen/draven, dan komt ze vooruit. maar laat diegene los, dan staat ze stil. En sws is ze dan nog heeel traag en lijkt er echt geen zin in te hebben :( Met de zweep op de grond tikken of in de lucht slaan werkt niet, ze kijkt hiervan niet op of om, ook niet van je stem. wanneer ik haar een tikje geef dan kan het pas zijn dat ze reageert, maar dit doe ik liever niet.. Ze blijft gewoon stil staan wanneer zij daar zin in heeft en wanneer ze draaft gaat ze na een paar seconden al weer terug naar sjokken.

Dus.. iemand tips?? :o

Om Sterre vooruit te krijgen en om Sjors te kunnen stoppen

Thankyou +:)+

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:39

Stoppen vind ik ook lastig aanleren,
wat ik doe is bijv. "En.. in.. stap.." zeggen, en dan met mijn stem hoog beginnen en laag eindigen.
Ik loop zelf ook altijd in een klein rondje, en ga ook hele langzame stappen maken.
En als dat nog niet genoeg is, maak ik de lijn ook korter, en bij mij stopt ze dan wel.

En Sterre, ik denk dat je haar een keer gewoon een tik moet geven.
Als ze dan weet dat je het serieus meent, hoop ik dat het beter gaat.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:48

Ja ik zou eens kijken of je les kan krijgen van iemand. De meeste basis dingen kan je wel in 1 sessie leren hoor zoals met je navel naar het midden van je paard gericht blijven zodat je hem bijv. niet blokkeert aan de voorkant. En hoe zeggen ze dat ook alweer.. je ene hand (aan de kant van het hoofd) is de leidende merrie en je andere hand de drijvende hengst. Dus ga niet met je telefoon staan spelen en verwachten dat je paard vanzelf zijn rondjes loopt. (ik zie het vaak genoeg gebeuren hier)

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:36

je kunt het het beste leren met twee mensen... de ene loopt langs de pony de ander in het midden

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:37

en dan hele kleine stapjes vooruit werken

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:47

stoppen aanleren doe je het makkelijkst in de dagelijkse omgang..

met longeren stuur je een pony eigenlijk ook met je lichaam, je laat hem bewegen voor jouw druk (door duidelijker/zwaarder richting de achterhand te bewegen gaat hij voorwaardser bijvoorbeeld). maar ook het naar buiten sturen, of naar binnenhalen, als het goed is doe je dat allemaal door vermeerderen en verminderen van druk op afstand..

en dan heb ik het niet over fysiek ( dus niet trekken aan het hoofd, of m met de zweep op z'n kont geven), maar met je lichaamstaal.

dit leer je allemaal aan door op korte afstand aan de hand te beginnen..

gewoon rechtuit lopen.. hooo is stop. loopt hij door, dan kun je het halster nog altijd pakken en duidelijker ho zeggen, terwijl je jezelf groot maakt. net zo lang tot hij netjes schuin achter je kan lopen en op het moment dat jij stopt ook netjes stopt.. jouw voorwaarste beweging stopt, de zijne ook..

op dezelfde manier kun je hem ook achteruit leren stappen.. zachtjes je hand tegen de borst leggen en zeggen 'achter' (eventueel als het niet anders is, paaien met een snoepje achter zijn voorbenen, als hij wil reiken naar dat snoepje zal hij geneigd zijn naar achteren te stappen in plaats van zijn hoofd helemaal tussen zijn benen te frotten). dat doe je met steeds minder druk, tot je op een gegeven moment alleen maar hoeft te wijzen, of je kin hoeft op te richten en 'achter' hoeft te zeggen..

dan heb je al 2 commando's die hij 'op afstand' kan..

ditzelfde kun je ook toepassen met hem opzij zetten, en om laten gaan.

op een gegeven moment zal het kwartje steeds sneller vallen.. dat wat jij vraagt op afstand ook gevraagd kan worden..

je zult zien dat dan ook het longeren wat makkelijker zal gaan.