Valt naar binnen met longeren

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mabelbohms

Valt naar binnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:59

Heei allemaal,

Met mijn shetlandpony Arie lukte het longeren eerst echt niet maar na veel oefenen gaat het nu steeds beter. Hij heeft wel heel erg bij bijna ieder rondje dat hij op de zelfde plek (in stap, draf en galop) naar binnen valt. Dan komt hij naar mij toe en 2/3 meter verder gaat hij zelf weer mooi op de cirkel lopen?

Hebben jullie tips hoe ik hem gewoon netje kan laten lopen zonder dat hij naar binnen valt?

♥Jessy en Arie

mabelbohms

Re: Valt naar binnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 21:01

Niemand tips??

♥Jessy en Arie

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:05

Ik volg even, zit met hetzelfde probleem. :)

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:08

Is er iets 'engs' bij die plek? (wapperend hooibaal plastik ofzo), als hij dat eng vindt kan je proberen aan de hand, dus naast je, langs die plek te lopen totdat hij niet meer uitwijkt.
Vermijdt hij die plek ook als hij los in de bak staat?

Ik stop mijn linker geluidsoortje in mijn rechter oor en andersom ~badass

verapuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:13

ik heb dit probleem ook gehad.. ik kreeg de tip om haar redelijk kort te pakken op de cirkel en met de zweep redelijk dicht bij haar kont. Steeds elke keer een stukje verder weg geprobeert. Na veel geduld is het me gelukt en kan ik mijn pony normaal longeren. ik hoop dat je wat aan de tip hebt :+

two legs move my body, four legs move my soul. Vera

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:16

Hij gaat dus elke keer op precies dezelfde plek naar je toe draaien? Altijd?

Dan denk ik dat je gewoon een keertje streng moet zijn, en je hem met de zweep naar buiten moet 'duwen'. Dus voordat hij op die plek komt, je zweep naar zijn schouder toe wijzen. Dan druk je hem zegmaar naar buiten.

Juweel (El Capone x Wynton) B+12 ~ L1+6
Braveheart (San Remo x Mermus R) M1+3 Verkocht

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 13:59

Serena_Milco schreef:
Is er iets 'engs' bij die plek? (wapperend hooibaal plastik ofzo), als hij dat eng vindt kan je proberen aan de hand, dus naast je, langs die plek te lopen totdat hij niet meer uitwijkt.
Vermijdt hij die plek ook als hij los in de bak staat?

Er is verder niks engs. Ik longeer gewoon in de wei waar hij normaal ook staat.

verapuk schreef:
ik heb dit probleem ook gehad.. ik kreeg de tip om haar redelijk kort te pakken op de cirkel en met de zweep redelijk dicht bij haar kont. Steeds elke keer een stukje verder weg geprobeert. Na veel geduld is het me gelukt en kan ik mijn pony normaal longeren. ik hoop dat je wat aan de tip hebt :+

Ik zal het zo eens proberen, bedankt voor de tip.

xPearl schreef:
Hij gaat dus elke keer op precies dezelfde plek naar je toe draaien? Altijd?

Dan denk ik dat je gewoon een keertje streng moet zijn, en je hem met de zweep naar buiten moet 'duwen'. Dus voordat hij op die plek komt, je zweep naar zijn schouder toe wijzen. Dan druk je hem zegmaar naar buiten.

Vaak wel op dezelfde plek, bijna ieder rondje.
Zal ik ook eens proberen, bedankt

♥Jessy en Arie

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:01

Misschien dan toch iets wat hij eng vind op die plek! De tip is al gegeven probeer met je zweep richting zen schouder te wijzen dat is een teken dat ze zeg maar 'meer' naar buiten/veder moeten lopen!

Succes :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:22

Groot kans dat hij scheefloopt.

Als je bezig gaat met rechtrichten [hier is veel over te vinden op dit forum, in boeken, overige sites] zal je vanzelf merken dat hij niet meer naar binnen valt. Ik ken het probleem, mijn merrie doet het ook. Sinds we bezig zijn met klassieke dressuur onder het zadel en rechtrichten, is het al een stuk verbeterd.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:44

vanspeijk schreef:

Als je bezig gaat met rechtrichten [hier is veel over te vinden op dit forum, in boeken, overige sites] zal je vanzelf merken dat hij niet meer naar binnen valt. Ik ken het probleem, mijn merrie doet het ook. Sinds we bezig zijn met klassieke dressuur onder het zadel en rechtrichten, is het al een stuk verbeterd.

Scheefheid is niet alles..
Ken ook zat jonge pony's die scheef zijn, maar niet naar binnen vallen..
En dat doen ze denk ik ook niet altijd oo dezelfde plek, hah

Ts, springt je pony echt naar binnen , of draait ze gewoon rustig naar je toe? Wat doet ze precies? Haar reactie zegmaar :)

Juweel (El Capone x Wynton) B+12 ~ L1+6
Braveheart (San Remo x Mermus R) M1+3 Verkocht

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:48

Ik had dit probleem ook. Nu heb ik er een commando ''door'' bijgehaald. Nu weet ze als ik dat zeg dat ze door moet blijven lopen. Nu doet ze het al veel minder. Misschien moet je je mee richten op de achterhand. Ik heb een boek waarin ze vertelde dat in de kudde de hengst ook via de achterhand de merries naar voren duwt. Als je naar de voorhand gaat horen ze te stoppen. Dit is het geval met meerdere paarden. Misschien kan dit je helpen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 17:30

melanietje14 schreef:
Ik had dit probleem ook. Nu heb ik er een commando ''door'' bijgehaald. Nu weet ze als ik dat zeg dat ze door moet blijven lopen. Nu doet ze het al veel minder. Misschien moet je je mee richten op de achterhand. Ik heb een boek waarin ze vertelde dat in de kudde de hengst ook via de achterhand de merries naar voren duwt. Als je naar de voorhand gaat horen ze te stoppen. Dit is het geval met meerdere paarden. Misschien kan dit je helpen.

Bedankt

xPearl schreef:
vanspeijk schreef:

Scheefheid is niet alles..
Ken ook zat jonge pony's die scheef zijn, maar niet naar binnen vallen..
En dat doen ze denk ik ook niet altijd oo dezelfde plek, hah

Ts, springt je pony echt naar binnen , of draait ze gewoon rustig naar je toe? Wat doet ze precies? Haar reactie zegmaar :)

Hij springt niet echt naar binnen maar maak de volte op een bepaalde plek dan ineens veel kleiner.
Daarna maakt hij hem weer groter

♥Jessy en Arie

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:40

Ik leer mijn paarden altijd eerst te wijken aan de longeerlijn.
Dan wijs ik met de zweep naar de schouder en zeg ik; naar buiten.
Als het paard niet reageert kan je een tikje tegen de schouder geven, wel meteen het commando erbij zeggen.
Na een paar keer snappen ze het wel, nu hoef ik alleen met mijn hand naar de schouder te wijzen en dan wijken ze naar buiten..
Succes

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie