Paard doet ongevraagd vd oefeningen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xKim97

Paard doet ongevraagd vd oefeningen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:41

Ik en een andere verzorger besloten een tijd terug dat het leuk zou zijn onze vz shet wat trucjes te leren. De basis kent ze al, en we zijn van makkelijk naar wat moeilijker gegaan. Op een gegeven moment hebben we haar de jambette geleerd. Het probleem is nu alleen dat ze dat ongevraagd doet. We negeren dit altijd, ze wordt alleen beloont als ze het op commando (wijzen met zweep en stem) doet. Maar ze lijkt niet te begrijpen dat ze anders niks krijgt, ook geen vorm van (negatieve) aandacht. Bij andere trucjes doet ze dit niet echt, maar bij de jambette wel. Iedereen die haar ziet negeert het volledig als ze het verkeerd doet, maar dat doen we nu al erg lang, het lijkt niet te helpen.. Heeft iemand andere ideeën om dit af te leren?

niienn

Re: Paard doet ongevraagd vd oefeningen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:23

misschien is clicker training een optie? dan is het voor haar misschien iets duidelijker wanneer ze het goed doet. Ik zou net zoals je al het gewoon negeren en er echt geen aandacht aan besteden of gewoon je stem een keer verheffen zodat ze weet dat ze iets fout doet (maar volgens mij heb je dat al geprobeerd).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:28

Ik zou er zelf denk ik geen al te big deal van maken, blijkbaar vind ze dit gewoon erg leuk om te doen.
Je kunt het tijdens het vd'en zo vaak vragen dat de lol er een beetje van af gaat?

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 13:38

Gypsy schreef:
Ik zou er zelf denk ik geen al te big deal van maken, blijkbaar vind ze dit gewoon erg leuk om te doen.
Je kunt het tijdens het vd'en zo vaak vragen dat de lol er een beetje van af gaat?

Ik denk dat ik, tegen de tijd dat de lol er voor haar af is, bejaard ben :')

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:44

Wat bij Gijs erg hielp toen hij dat deed, direct uit evenwicht brengen of gaan lopen als hij dat doet.
Niet wachten tot hij klaar is maar als hij begint met de jambette direct gaan lopen of uit evenwicht brengen
Verder hele duidelijke commando's geven.

Mag ik vragen wat jullie onder de basis vinden vallen? Omdat hij die al zo goed kent volgens jullie :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:45

Gypsy schreef:

Ik zou hier wel mee uitkijken, want het kan gevaarlijk zijn. Als er iemand, misschien een klein kind, voor een pony staat die spontaan een jambette doet, kan dat op z'n minst behoorlijke blauwe plekken opleveren.

TS, zorg aub dat je in ieder geval niet begint met dingen als steigeren op commando, tot je zeker weet dat je pony dat niet ongevraagd gaat doen. Want dat levert vervelende situaties op.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 13:48

Babbelientje schreef:
Gypsy schreef:

Ik zou hier wel mee uitkijken, want het kan gevaarlijk zijn. Als er iemand, misschien een klein kind, voor een pony staat die spontaan een jambette doet, kan dat op z'n minst behoorlijke blauwe plekken opleveren.

TS, zorg aub dat je in ieder geval niet begint met dingen als steigeren op commando, tot je zeker weet dat je pony dat niet ongevraagd gaat doen. Want dat levert vervelende situaties op.

Klopt, er is nog niks gebeurd hoor maar het kan indd gevaarlijk zijn. Ze kent al meer kleine trucjes (nee steigeren daar heb ik nog niet eens aan gedacht om te gaan leren :P ) maar die doet ze niet random, terwijl ze dat met de jambette wel doet.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:48

Kan ook zijn dat ze de jambette gewoon heel leuk vindt om te doen. Dat heeft die van mij met kusjes geven, stopt te pas en te onpas z'n neus in iedereens nek. Is ook niet iedereen van gediend.... :')

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:05

Mijn merrie deed dit ook zodra ze in de gaten had dat ik snoepjes bij me had, hetzelfde voor kusjes.
Ik negeerde het ook altijd, totdat ik een hoef tegen mijn scheenbeen kreeg toen ik haar voorpluk aan het invlechten was. Ik ben zo boos op haar geworden (lees stem verheffen en flink mopperen, een pas achteruit laten zetten :')) Daar is ze toen zo van geschrokken dat ze het alleen nog maar op commando deed :D :+

Je kunt dit proberen of inderdaad uit balans brengen zoals SindyKaya zegt, dat wilt ook helpen :)

Succes!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:11

Was de Jambette het eerste truukje dat jullie haar leerden? Vaak heb je in het begin de timing nog slecht onder de knie en ben je wellicht te laat begonnen met niet meer belonen voor spontane Jambettes. Vooral de eerste oefening die positief wordt aangeleerd blijft vaak hardnekkig spontaan... onthou dat voor de volgende keer dan kun je dan beginnen met iets onschuldigs zoals links-recht kijken bijvoorbeeld!

De oplossing is: stimulus control (google vooral) dat wil zeggen dat je gaat werken aan de Jambette, en dat je tijdens de training alléén beloont als je het commando geeft, maar dat je óók stelselmatig beloond voor 4 voetjes aan de grond (feitelijk dus voor stilstaan).

Dat is voor elke oefening een goed idee!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:13

Pride is ook zo'n gekkie die altijd en overal zijn trukendoos wil uithalen.
Hij slooft zich graag uit met allerlei kunstjes om een snoepje te krijgen.
Maar als hij merkt dat er toch niets te vangen valt en we hem gewoon negeren, dan stopt hij wel na een tijdje.
Dus nu krijgt hij ook maar heel af en toe een hapje als hij kunstjes mag doen op commando, voor de rest krijgt hij een beloning met de stem.
Pas na een paar kunstjes of een tijdje oefenen, krijgt hij wat.

Het was hier zo erg geworden dat hij naast je liep te schooien gelijk een hond en dan gelijk kusjes geven, buigen, zijn pasjes doen enz... om toch maar iets te krijgen.
Hij zou je gewoon onder de voet lopen als hij maar rook dat je snoepjes in je zakken had.
Dat was natuurlijk omdat de meiden regelmatig de weide in gingen met snoepjes en hem na elk kunstje iets gaven.
Ondertussen ziet hij in dat er niet altijd iets te halen valt en laat hij iedereen met rust.
Bespaart me heel wat natte groene zoenen als ik de weide ga controleren _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:07

VNA >>> TVG

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:37

Mijn paard doet dit met de spaanse pas. Hij had het binnen 2 keer oefenen (letterlijk) door en kende het nog niet. Super tof dus.

Alleen ging hij omgekeerde psychologie doen ;) als ik mn voorbeen vooruit gooi krijg ik een koekje...waardoor hij dus te pas en te onpas met zn voorbenen liep te zwaaien en ook in de buurt van stalgenoten / kinderen die in de bak liepen.

ik heb het opgelost door niet meer te werken met eten als ik vrijheidsdressuur doe. Hij krijgt na de tijd een beloning maar mijn instructrice zei, je moet het doen net als met rijden. Als je iets nieuws leert bijv wijken voor druk, dan stop je na 1 pasje, ontspanning en positief belonen met stem of aaien is dan de beloning. Keer erna zijn het twee pasjes en dan ga je weer uit de oefening.

Mijn paard (half fjord) werd te gulzig en ging daardoor de oefeningen spontaan doen. Misschien ook het geval bij je shet?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:44

Mijn pony deed dit ook, en dat is echt heel vervelend en ook gevaarlijk. Hij heeft regelmatig z'n been tegen mijn knie gezwaaid. Tegenwoordig doet hij dit (bij mij) niet meer, omdat ik hem gewoon compleet negeer wanneer hij dat doet en hem pas weer aandacht geef wanneer hij er mee gestopt is. Soms loop ik weg. Dan staat hij heel beteuterd te kijken. Verder helpt het ook dat ik niet altijd meer met voer beloningen werk, en bijna nooit meer voer bij mij heb. Door het voer wordt hij zo hebberig en kijkt hij echt voor geen meter meer uit. Tijdens het oefenen is het heel leuk als hij z'n best doet, maar wanneer je in de wei loopt en je hebt toevallig voer in je zak is het niet grappig als je paard steeds flemend, hoofdschuddend en met flapperende benen achter je aan komt lopen. :')

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:53

Precies ;)

Ik ben in verwachting en had laatst bijna een hoef in mn buik....ik spreek hem nu wel streng toe als ie het doet (bestraf verder niet maar zeg wel duidelijk NEE). En dan kijkt ie echt zo van "ja maar...ik deed toch gewoon....ik wou gewoon een koekje"

Sinds ik geen voer meer bij me draag gebeurd het bijna niet meer.

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:15

NEE zeggen en anders een mep op het been. 1 keer streng zijn is beter dan 100 keer een waarschuwing:)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:22

Het is ook wel een heel mooi fenomeen! Een paard heeft iets geleerd en gaat dat op eigen initiatief gebruiken om met je te communiceren. Dat laat opnieuw weer eens zien dan een paard een cognitief wezen is, net als wij en eigen gevolgtrekkingen maakt en toepassingen bedenkt.
Als je een kind leert praten, zegt die ook niet alleen wat jij wilt horen....

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:32

horses_XD schreef:
NEE zeggen en anders een mep op het been. 1 keer streng zijn is beter dan 100 keer een waarschuwing:)

Niet meppen :n
Dan brengt hij het kunstje ivm een mep en dan wil hij het dalijk helemaal niet meer doen.
Geen goed advies.. :(

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:05

Ik zou hem streng toespreken. En duidelijk nee zeggen met stemverheffing.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:25

Stel nou he, dat jij paard zou zijn, en je zou ineens ontdekken dat, wanneer jij een voet in de lucht gooit, dat je dan wat lekkers krijgt. Zou jij dan ooit nog stoppen met dat been in de lucht gooien? Nee toch? En als je dan genegeert wordt, tja, laten we wel wezen, hoe vaak negeren we een paard (onbewust) als hij "gewoon" stil staat? Dus gewoon stil staan levert zeker niets op, met een been in de lucht heeft ooit wat opgeleverd dus wellicht nu wel weer... En dus blijft je paard het heel lang vol houden. Leg je paard liever uit dat je het niet wil. Eerste wat je doet, elke keer als hij een been ongevraagd omhoog gooit zeg je "nee" en laat je hem een stap achterwaarts zetten. Om achterwaarts te gaan moet hij die voet aan de grond zetten. 2de wat je doet is je commando duidelijker maken, niet met de zweep wijzen, maar tegen het been aanleggen. Daarna legje je paard uit dat wanneer hij het been optilt zonder dat de zweep ertegenaan ligt, dat niet de bedoeling is maar dat je wilt dat hij gewoon blijft staan, dus "nee" + stap achterwaart, je mag dan ook best belonen wanneer hij niet reageert op de zweep en zijn voeten gewoon netjes aan de grond houdt. Op die manier leer je hem uitsluitend op commando te reageren zonder dat je boos hoeft te worden.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 19:27

Bedankt voor alle tips! Ik denk zeker dat we hier iets aan kunnen hebben :)