lange lijnen leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klaas30

lange lijnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 16:32

Hallo iedereen
Ik wou gisteren een shetlander lange lijnen leren op voorbereiding voor het inrijden.
Ze is 9 jaar maar er is tot haar 8 jaar niks mee gedaan.
Ik heb haar eerst op het klakke van mijn tong leren voorwaarts gaan door haar als ik klak met mijn tong voorwaarts te gaan. Het probleem is nu als ik achter haar sta dat als ik klak met mijn tong dat ze zich omdraait naar mij wat iig niet abnormaal is.
Mijn vraag is nu hoe kan ik het haar leren voorwaarts te gaan.
Als ik mijn hand open naar rechts draait ze wel naar rechts maar stapt ze niet verder.
Alvast bedankt

Maaikevdk

Re: lange lijnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:51

Heb je les? Misschien kan je een keer (of vaker) les nemen? Vaak ben je je niet bewust van je eigen fouten en houding!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 17:22

Ik ga geen les nemen want de van de eigenaar moet de shet niet zadelmak gemaakt worden dus als het mij lukt zou het fijn zijn maar ik ga er geen geld voor betalen voor een beest dat niet van mij is.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:29

Ten eerste: Hoor je met lange lijnen niet soort van er naast (of iig schuin achter) te lopen ipv helemaal erachter?

Ten tweede; met deze instellling:
klaas30 schreef:
Ik ga geen les nemen want de van de eigenaar moet de shet niet zadelmak gemaakt worden dus als het mij lukt zou het fijn zijn maar ik ga er geen geld voor betalen voor een beest dat niet van mij is.

Kom je natuurlijk nooit verder!
Ik snap wel dat moeten betalen voor les misschien lastig is. Zeker als je 14 bent en alles zelf moet betalen en als de pony ook nog eens niet van jou is.
Maar zadelmak maken en beleren is echt een vak apart en daar kun je het beste iemand bij halen die er verstrand van heeft. Je kunt zoveel verkeerd doen en iets afleren is moeilijker dan iets aanleren.
Daarbij hoeft hulp niet altijd geld te kosten: ken je niet een handige paarden-eigenaar die je een keertje verder kan helpen of (een ouder) iemand van de manege?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 17:33

Ik zou haar dit willen leren:https://www.youtube.com/watch?v=A3K3iu3w_Fw
Er is wel iemand die ik kan vragen om tte helpen die al 48 jaar paard rijd maar ik denk niet dat die lange lijnen kan maar ik kan het hem wel is vragen.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:16

Heeft niemand een idee hoe ik dit kan oplossen behalve les nemen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:36

Beleren is, zoals al wordt gezegd, een vak apart. Je kunt wel beginnen met veel lezen over Shetlanders en hoe anderen ze beleerd hebben aan de lange lijnen, maar het blijft toch wel iets waar je in je eentje moeite mee gaat hebben.
Misschien kan een vriendin van je mee om te kijken hoe jij het doet? Misschien dat je het samen kan doen?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:20

Ik heb wel iemand die in het begin mij kan helpen met het te leiden.
Maar mijn vraag is eigenlijk hoe ik het haar kan leren voorwaarts te gaan terwijl ik achter haar sta?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:23

Je zou haar misschien met een (lange) zweep bij kunnen tikken als jij je commando geeft. Zo kan ze het misschien snappen?