Welke kaptoom en teugels om mee te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welke kaptoom en teugels om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 22:40

Ik wil toch graag gaan beginnen met lange teugelen en daar ook lessen in gaan nemen.

Nu ben ik al aan het rond kijken voor een kaptoom en lange teugels.

Ik wil het zowel voor mijn 12 jarige merrie van 160 gaan gebruiken als mijn hengst van 150.

Ik heb weleens bij mijn merrie de slofteugel geprobeerd maar vind die toch aan de korte kant.
Welke lengte en materiaal is ideaal voor de teugels?

Nu heb ik ook naar kaptooms zitten kijken en lijken mij die zonder schakels in de neusriem het vriendelijkst maar zijn die ook fijn in gebruik? Vind de meeste nog al grof over komen.

Wie kan mij op weg helpen om de juiste keuze te maken?

KimdeGroot94

Re: Welke kaptoom en teugels om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:50

Weinig ervaring met lange teugels, maar kan de kaptoom van per mi cavallo zeker aanraden!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:58

Ik gebruik wel slofteugels maar mijn paard is een stuk kleiner. Misschien is het wat als je twee paar normale teugels gebruikt?

Kaptoom wou ik ook zonder schakels, én lichtgewicht. Mijn paard houdt niet van zware zooi aan z'n hoofd. Ik heb een stalhalster omgebouwd. Licht en stevig :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 00:11

[quote="KimdeGroot94"]Weinig ervaring met lange teugels, maar kan de kaptoom van per mi cavallo zeker aanraden!![/q]

Heb ik ook, top! Kijk voor lange leidsels eens op equiplay.Leadropes zijn ook fijn en betaalbaar.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 10:53

De kaptoom van Per mi Cavallo Ziet er erg mooi uit. Ook niet zo lelijk grof.

Ik heb nog even op equiplay gekeken. Prijzen vallen me reuze mee. Maar wat is nu fijn?
Rondgedraaide teugels of antislip of platte. Rond lijkt me fijn maar is dat ook zo?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:51

Antislip zou ik in ieder geval niet doen, als hij schrikt en je hebt geen handschoentjes aan dan liggen je handen zo open. Persoonlijk zou mijn voorkeur ook uitgaan naar rond, maar hierbij alleen ervaring met longeren.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:57

Hee, ik was toevallig ook aan het rondkijken voor lange teugels.
Bij langeteugelen.com lees ik dat je teugellengte ongeveer 2x de mond-kont lengte van je paard + 1,5 meter moet zijn. Materiaal van tassenband of nylonkoord (kan iets meer in je hand snijden). Een platte teugel lijkt mij fijner. En dan in ieder geval van lichtgewicht materiaal.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 21:32

Hihihihihi Dan zou dus mijn paard op moeten gaan meten en dan 1.50 meter erbij moeten tellen.
Zou 4 meter dan ongeveer goed moeten zijn?

Ik twijfel nog steeds tussen het materiaal. Met rijden vind ik een platte teugel met stopjes fijn. Maar met longeren vind ik een ronde leadrope weer fijn. Ik denk dat ik toch voor een platte teugel ga.