hoe voor elkaar krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

demy1911

hoe voor elkaar krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 16:15

Hoi iedereen,

Ik heb een grote shet (1.12) en ze is nu 4 jaar (bijna 5). Ik doe met haar vanaf dat ze al 3 is dressuur aan de lange teugel, vrijspringen, mennen en vrijheidsdressuur, wel op het tempo dat zij aankon. Verder heb ik een hele goede band met haar. We vertrouwen elkaa bijna wel 100 procent.

Maar met het vrijheidsdressuur is het zo dat ze een aantal dingen wel kan maar dat ik dat niet verder of op de goede manier uitgebreid krijg. Bijvoorbeeld als ik met mijn zweepje op haar been tik en zeg voetje dan doet ze de been naar voren, maar dan ook meteen weer terug. En dat wil ik juist niet. En ook met buigen dat ik dan zweepje onder haar buik tik en zeg buig , maar dan moet ik wel lokken en dan gaat ze ook weer meteen terug omhoog als ze het snoepje gehad heeft. En zo is dat ook met liggen.

Ik zou graag willen werken met het commando vrij. Maar hoe moet ik dit gaan aanpakken. Ik heb al op diverse sites gekeken maar daar vind ik het niet echt allemaal duidelijk. Heeft iemand hier tips of uitleg over hoe ik dit moet oplossen.

Sona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:10

Natuurlijk is belonen goed. Maar als ze meteen wer haar hoef terugtrekt is dat nog geen belonig waard. Beloon haar pas als ze het heelema goed doet. En niet half.

demy1911

Re: hoe voor elkaar krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:16

Okey bedankt zal het proberen

Chimmieeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:27

Je moet juist elk klein beetje belonen, zodat ze het verder kan leren. Maar verder heb ik geen idee want mijn lease pony reageerd niet echt op iets :D :(

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:11

Chimmieeeeee schreef:
Je moet juist elk klein beetje belonen, zodat ze het verder kan leren. Maar verder heb ik geen idee want mijn lease pony reageerd niet echt op iets :D :(

In dit geval niet. Ze denkt dat wat er doet juist is omdat er altijd beloont wordt. En tijd moet langzaam opgebouwd worden, waarbij er pas beloont wordt na de juiste tijd. Langzaam opbouwen is wel van belang.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:16

Wat als je nogmaals op haar been tikt als ze hem naar voren steekt? Zal ze misschien niet meteen snappen, maar je kunt het proberen. Als je dat dan vaak genoeg doet en ze steekt hem automatisch langer naar voren kun je die tikjes afbouwen naar nog maar één tikje.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:56

En anders tijdelijk een signaal met constante druk gebruiken als voorbereidend commando.