Is grondwerk wel handig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarvyxNoa

Is grondwerk wel handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:07

Hoii ik heb een jonge pony, hij is heel schrikkerig enzo.
Er werd me aangeraden om grondwerk en schriktraining te doen, is dat wel handig? Heb mn pony namelijk nog maar net en ben bang dat hij erger word.

Tips?

Yenni

Re: Is grondwerk wel handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:09

Als je goede begeleiding zoekt kan er niet veel mis gaan. Aub niet zelf gaan aanmodderen. Dat gaat dus wel fout. Succes!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:10

Met grondwerk bouw je juist een band op.

Mijn advies ga lessen volgen!

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:14

Hallo again ;)

Door grondwerk krijg je een betere band met je pony, en door de schriktraining zal hij minder schrikken. (daarvoor is schriktraining, dus het zal niet erger worden.)
Jullie kunnen aan elkaar wennen, en dat is erg belangijk.

Maar doe het wel met begeleiding, zeker met zo'n jong ding.

MarvyxNoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:17

Oke bedankt :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:17

Haal er alsjeblieft goede begeleiding bij. Maar als je dat hebt: ja. Grondwerk is heel handig om te doen. Wat wilde je dan gaan doen, alleen maar rijden? Een paard moet een goede basis hebben voor je er überhaupt op stapt :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:42

LinekeP schreef:
Hallo again ;)

Door grondwerk krijg je een betere band met je pony, en door de schriktraining zal hij minder schrikken. (daarvoor is schriktraining, dus het zal niet erger worden.)

Een goede schriktraining zorgt er in de eerste plaatst niet voor dat je paard minder schrikt, maar zorgt ervoor dat jij als eigenaar beter weet hoe je reageren moet wanneer je paard ergens van schrikt. Dat is namelijk een misvatting die ik vaker hier op bokt langs zie komen, maar het is niet zo dat schriktraining er is voor je paard, schriktraining is er voor de eigenaar, zodat die leert rustig te blijven en op de juist manier te reageren.

Ontopic > Goed grondwerk is je basis, dus neem ook daar vooral les in en zorg dat jij en je pony elkaar beter gaan begrijpen zodat je pony leert dat 'ie op jou kan vertrouwen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:44

Oh... het probleem is dus toch groter dan alleen maar bij het opstappen?
Hier hetzelfde advies als in je andere topic: zorg dat je gewoon goede begeleiding krijgt van ervaren mensen en ga vooral niet te veel alleen aanrommelen. Dan heb je namelijk inderdaad dikke kans dat het alleen maar erger wordt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:46

Je hebt PB

Christ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:41

Zolang je goede begeleiding hebt kan grondwerk geen kwaad

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:31

Amable schreef:
LinekeP schreef:
Hallo again ;)

Een goede schriktraining zorgt er in de eerste plaatst niet voor dat je paard minder schrikt, maar zorgt ervoor dat jij als eigenaar beter weet hoe je reageren moet wanneer je paard ergens van schrikt. Dat is namelijk een misvatting die ik vaker hier op bokt langs zie komen, maar het is niet zo dat schriktraining er is voor je paard, schriktraining is er voor de eigenaar, zodat die leert rustig te blijven en op de juist manier te reageren.

Ontopic > Goed grondwerk is je basis, dus neem ook daar vooral les in en zorg dat jij en je pony elkaar beter gaan begrijpen zodat je pony leert dat 'ie op jou kan vertrouwen.

Klopt. Maar volgens mij is het ook dat je je paard aan dingen leert wennen die hij op buitenrit (of ergens anders) kan tegen komen. Zodat hij er (bijv) niet meteen vandoor gaat.
En weten wat je paard doet bij bepaalde voorwerpen oid, zodat je daar aan kan werken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:54

Grondwerk is heel handig, zeker met een jonge pony. Eigenlijk is het je basis; paard pakken, netjes stil staan met borstelen en opzadelen, samen door een hek. Als je je pony leert om mee te denken en samen dingen te doen dan gedraagt hij zich als maatje. En dat is heel wat prettiger als een angstige en onzekere pony

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:15

Als je het goed doet (met les dus), is grondwerk heel handig! Zeker bij jonge onervaren paarden maakt dit de omgang net wat veiliger :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:44

Hoi,

Ik ben ook begonnen met grondwerklessen/natural horsemanship met mijn verzorgtinker.
Het is echt ontzettend leuk, leerzaam en al helemaal om een band samen op te bouwen.
Daarbij leer je veel over lichaamstaal, respect en leiderschap.
Ik denk dat je er echt wat aan kan hebben hoor.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:29

Een tip: doe het niet alleen .
Zoek iemand die je les geeft.
Alleen kun je het erger maken