paard wil niet rechtsom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

paard wil niet rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:49

Hoi
Vandaag is mijn vriendin les komen geven aan mij. Ik reed hiervoor op de merrie die ik rijd.

Linksom aan de longe kreeg ik haar netjes in stap draf en galop.
Alleen rechtsom lukte ons maar niet. Ze bleef zich keren om linksom te kunnen gaan. Rechtsom ging wel in draf maar in stap niet dan ging ze stilstaan of lastig doen. Zoals vandaag ging ze plots steigeren en bokken omdat ze niet rechtsom wou gaan.
We gaan sowieso wel voor passend tuig zorgen maar respect heeft ze ook niet zo is gebleken.

Klein beetje extra informatie

Ze reageert niet op mijn beenhulpen waardoor mijn vriendin vermoed dat de ruiter vroeger veel met de benen stampte tegen de buik waardoor ze nu de lichte hulpen gewoon niet meer voelt.
Ook heeft ze problemen om gewoon rustig ontspannen te stappen. Van zodra je opstapt wil ze gaan draven. Dus ook hier denken we dat ze nooit geleerd heeft om rustig te stappen maar juist gepushed geweest is om te crossen.

Ik kan wel oohoudingen vragen door lichtjes druk te geven in de mond, dan gaat ze namelijk wel in stap maar dus niet rechtsom, alleen linksom krijgen we haar in stap.

Heeft iemand tips om dat rechtsom gaan te oefenen vanaf de grond?

Mungbean

Re: paard wil niet rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:56

Dit was toch de merrie die M2 gelopen had en waarmee je een goede manegeles gehad hebt en waarmee je nu eerst grondwerk ging doen omdat jij problemen hebt met dominantie verhoudingen?
Lijkt me dan duidelijk dat het een ruiter probleem is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:59

Citaat:
We gaan voor passend tuig zorgen

Misschien daar maar eens op wachten en ondertussen gewoon vanaf de grond aan het werk.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:01

Het lijkt mij een goed idee als je goede begeleiding gaat zoeken, dus geen vriendinnetjes die je les geven. Goede (privé)les van een goed aangeschreven instructeur en niet zonder die begeleiding rijden.

Daarbij voor je er weer op gaat zorgen voor goed tuig, niet aan blijven klooien met een niet optimaal passend zadel en het paard de schuld geven van geen respect hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:06

Citaat:
maar respect heeft ze ook niet zo is gebleken.

Dat zou ik maar niet zomaar stellen, als ze normaal niet steigert etc dan geeft ze gewoon aan dat er iets aan de hand is. Sowieso, de ene kant luistert ze wel en de andere kant niet. Als ze geen zin heeft, dominant is, geen respect heeft etc dan zou ze beide kanten niet op gaan.
Eerst maar eens zorgen voor goed passend tuig idd := Verder ik neem aan dat je vaker op dat paard rijd, hoe is ze normaal gesproken dan?
Het kan te maken hebben met scheefheid, of een lichamelijk ongemak etc.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:07

Sizzle schreef:
Dit was toch de merrie die M2 gelopen had en waarmee je een goede manegeles gehad hebt en waarmee je nu eerst grondwerk ging doen omdat jij problemen hebt met dominantie verhoudingen?
Lijkt me dan duidelijk dat het een ruiter probleem is.

Waar heb ik ooit gesproken dat ze m2 gelopen heeft en dat ik les genomen heb op haar?

Daarnaast lezen jullie dus duidelijk niet de hele OP want er staat duidelijk dit:

Heeft iemand tips om dat rechtsom gaan te oefenen vanaf de grond?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:10

Was dit dan niet de merrie die pas 2 weken geleden bij jullie op stal kwam en waar je direct de eerste keer vanaf gevallen bent omdat je wilde springen terwijl ze al tijden niet meer gereden was?
Waarmee je in het andere topic zijgangen gereden hebt op de manege?
En waarbij je nu gestopt was op de manege en een topruiter die L1 rijdt je nu verder ging helpen?

Of rij je nog meer merries op het moment?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:14

Ik heb op de manege op een manegepaard gereden. Toevallig ook een merrie.
Deze merrie staat inmiddels al van begin vorige maand bij ons.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:18

Ik was in de war met de M2.
De merrie had al hoog gesprongen toch?

Hoe dan ook. Zorg nu eerst eens voor goed les.
Een wedstrijd ruiter die L1 rijdt als hoogste niveau is geen ervaren ruiter en kan zeker niet automatsch goed les geven.
Een half uur geleden ging ze in het andere topic nog al je problemen oplossen en nu post je alweer het volgende probleem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:19

Ik heb nu al een heel aantal topics van je gelezen, en ik kan alleen maar zeggen: neem nu eens professionele, goede instructie/begeleiding. Het zijn elke keer weer van die beginnersvragen en problemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar zo blijf je in een kringetje ronddraaien. Dan loop je weer hier, dan weer daar tegenaan.
Neem nou eens een keer écht goede (betaalde) begeleiding, en professionele instructie, niet een vriendin die dit of dat zegt, maar van een instructie die er echt verstand van heeft. Investeer daar wat in!

Via Bokt kun je het niet leren. Dat kan niemand.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:23

Ook met werken vanaf de grond...ik denk dat je recht richten bedoeld heb je echt les nodig.
Zodat je thuis ermee aan de slag kan .
Doe je dingen fout word je gelijk geholpen.
Wij hebben geen idee wat nu het probleem is.
Paard kan ook van de pijn vlucht reactie geven of niet willen lopen.
Welke omgeving woon je?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:25

RT-V >>> TVG

TS ontvangt graag tips mbt het longeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:26

Menskes enige wat ik vraag is tips hoe ik de merrie aan de longe wel rechtsom kan krijgen. Dat wil dus niet zeggen onder het zadel.
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?

Ik vertrouw volledig op mijn vriendin. Dat ze nog "maar" L1 rijdt is omdat ze zelf alle tijd neemt en niet alleen aan presteren denkt maar ook aan plezier beleven met haar paard. Haar paard is ook erg trouw naar haar. Ze heeft ook altijd op maneges gereden maar merkte al snel dat ze er veel dingen fout aanleerde. Ze heeft haar paard zelf zadelmak gemaakt onder toezicht van een instructeur weliswaar. Dus ze weet echt wel wat ze doet. Ze is zelfs streng op mijn houdingen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:27

Probleem is dus kort gezegd. Paardje wil niet rechtsom.

Linksom geen enkel probleem, behalve dat ze niet ontspannen kan stappen en dus vanaf het begin steeds wil draven (ook aan de hand trouwens).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:29

Zweep links, longe rechts en in een longeercirkel werken. Paard van je weg sturen, drijvende positie aannemen en voldoende ruimte voor geven zodat ze ook naar voren kan. Maar wsl is het veel handiger als iemand je dit in het echt laat zien, want zo moeilijk is het niet. En niet druk maken over stap, draf of galop; eerst maar eens rechtsom sturen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:30

Laat je paard eens goed nakijken. En als er dan niks aan de hand is. Zorg voor goede professionele hulp. En niet van een vriendin die denkt alle wijsheid in pact te hebben. Dit is nl. al het zoveelste topic van je dat je ergens hulp voor nodig hebt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:31

Als een paard zo vreselijk in staking is een 1 kant dan is het of zo krom als een hoepel of het heeft echt een lichamelijk mankement. Ik kan door de computer helaas niet zien welke van de twee dit betreft dus ik raad je echt aan om iemand in te schakelen die er echt veel verstand van heeft.

Ik denk dat je best veel van je vriendin kan leren, maar ik geloof ze niet ervaren genoeg is om hier mee om te gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:36

Tja jullie oordeel over mijn vriendin. Neem ik liever met een grote korrel zout. Ze kreeg de haflinger gepakt en kon hem in no time doen gehoorzamen aan haar zonder de kalmte te verliezen.

Daarnaast loopt de merrie wel gewoon rechtsom als ik haar zonder longe laat lopen in de piste. Het is dus echt aan de longe dat ze het niet wil.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:36

Je kunt mijns inziens niet 1 probleem met een paard zomaar ergens uit lichten van : DAT is het probleem. Een paard is een geheel, een heel bewegingswonder, dus waar het ergens steekt, of stokt, gaat het steeds om het geheel. Het gehéle bewegingspatroon, niet om een detail of onderdeel. Daarom zijn er ook geen klip en klare "wondertips; die 1 uitgelicht (bewegings)probleem oplossen. Als je dat nu eens eerst inziet, wordt het al een stuk makkelijker praten.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:38

terpentijn schreef:
Ik heb nu al een heel aantal topics van je gelezen, en ik kan alleen maar zeggen: neem nu eens professionele, goede instructie/begeleiding. Het zijn elke keer weer van die beginnersvragen en problemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar zo blijf je in een kringetje ronddraaien. Dan loop je weer hier, dan weer daar tegenaan.
Neem nou eens een keer écht goede (betaalde) begeleiding, en professionele instructie, niet een vriendin die dit of dat zegt, maar van een instructie die er echt verstand van heeft. Investeer daar wat in!

Via Bokt kun je het niet leren. Dat kan niemand.

Bij het bovenstaande kan ik me alleen maar aansluiten.

Ik kan vanaf hier ook niet zeggen of het ligt aan een gebrek aan respect, of dat de merrie niet lekker in haar vel zit.
Vrijwel alle paarden hebben een voorkeurskant (links of rechts). Het kan zijn dat deze merrie rechts moeilijk vindt (en zeker op een kleine cirkel zoals aan de longeerlijn) en dat ze door gebrek aan leiderschap van jullie kant gewoon haar zin probeert te krijgen door linksom te gaan, wat voor haar makkelijker is.
Maar nogmaals; dan kan ik vanaf hier ook niet zien. Wellicht zit ze ook wel heel vast in haar lijf of iets dergelijks.
Heb je een speciaal afgezette longeerbak of roundpen? Dan kun je even kijken hoe ze reageert als je haar zonder lijn longeert, zo kan je een beetje kort sluiten of ze geen last heeft van harnachement en ruiter.

Ik maak uit het verhaal een beetje op dat de vriendin die jou 'les' geeft er ook niet echt mee om weet te gaan. Vandaar dat het mij toch beter lijkt om iemand met nog meer ervaring in te huren om jou te begeleiden met dit paard.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:39

Zou misschien iets lichamelijks kunnen zijn bij paard? bedoel hij gaat inverzet dus misschien een reactie tot pijn?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:40

Opvallend is, dat je steeds maar weer nieuwe topics opent, vraagt om hulp, er allerlei adviezen worden aangedragen maar je telkens elk advies probeert te ontkrachten, niet aanneemt of in verdediging gaat en het topic uiteindelijk steeds weer dezelfde afloop lijkt te krijgen.... Wat hoop je voor reacties te krijgen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:42

Alweer merk ik dat er niet veel gelezen wordt. Ik zeg toch net
"
Daarnaast loopt de merrie wel gewoon rechtsom als ik haar zonder longe laat lopen in de piste. Het is dus echt aan de longe dat ze het niet wil."

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:43

MaricoGraphy schreef:
Tja jullie oordeel over mijn vriendin. Neem ik liever met een grote korrel zout. Ze kreeg de haflinger gepakt en kon hem in no time doen gehoorzamen aan haar zonder de kalmte te verliezen.

Daarnaast loopt de merrie wel gewoon rechtsom als ik haar zonder longe laat lopen in de piste. Het is dus echt aan de longe dat ze het niet wil.

Of niet kan.
In vrijheid lopen veel paarden makkelijker, aan de longe worden ze vaak wat "gedwongen" door het ouw waardoor ze sneller pijnklachten kunnen krijgen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:45

Daarnaast kreeg ik haar vorige week ook met rijden rechtsom. Ook ging ze makkelijk in galop rechtsom. Maar aan de longe dus niet.

Onder het rijden maakte ik ook kleine voltes.