Longeren met enkele longe slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Longeren met enkele longe slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 09:25

Hey!
Ik was gisteren aan het kijken naar een filmpje van Monty Roberts (ookal ben ik daar niet zo'n fan van) die bezig was met een probleempaard. Tijdens het loswerken in een ronde ring kijkt het paard veel naar buiten, en er wordt gezegt dat het paard dit doet omdat hij gelongeerd is met een enkele longe, en dat alleen longeren met dubbele longe en bijzet goed zouden zijn.
Maar deze snapte ik dus niet zo, aangezien ik tijdens mijn les geleerd krijg hoe ik mijn paard ook aan de enkele longe naar binnen kan laten kijken. (En nee dan bedoel ik niet dat ik zijn hoofd eraf trek :') )

Waarom zou een enkele longe slecht moeten zijn?

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:28

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik kan alleen maar met enkele longe longeren namelijk.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:38

Lijkt me niet... Ik kan in ieder geval geen reden bedenken waarom longeren met enkele longe verkeerd is?

Ik volg even, ben beniewd naar het antwoord :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:44

TS: Ten eerste gefeliciteerd! :D
Hoe heb jij geleerd om een paard naar binnen te laten kijken met een enkele longe? Ik heb namelijk het zelfde. Mijn paard kijkt ook erg naar buiten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 10:20

AmoorM schreef:
TS: Ten eerste gefeliciteerd! :D
Hoe heb jij geleerd om een paard naar binnen te laten kijken met een enkele longe? Ik heb namelijk het zelfde. Mijn paard kijkt ook erg naar buiten.

Thanks! :)
Als ze écht heel stijf is vraag ik haar een kiets kleinere volte, vraag ik haar hoofd een beetje naar binnen en wijs of duw ik met de longeerzweep naar haar ribben, zodat ze die naar buiten i.p.v binnen duwt.
Als ze uiteindelijk los is zakt haar hoofd en buigt ze door haar hele lichaam :)

monnette1

Re: Longeren met enkele longe slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:05

Ik zie ook geen verband, ik longeer ook met enkele longe en een kaptoom (mn paard verdraagt helaas geen bit) en na enige oefening en loswerken buigt ze haar hoofd naar binnen en gaat ze zakken. Ik zie op You tube ook best leuke en vriendelijke filmpjes die het tegendeel bewijzen...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:08

Door kleine ophoudingen met de leadrope/lijn te maken kun je je paard ook stelling vragen.
Ik longeer altijd met 1 longe en zonder bijzet. Je moet dan wel zelf actiever zijn, dus die ophoudingen op het goede moment vragen en de achterhand actief houden met de zweep erbij.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 21:19

Zolang je niet teveel micro-managet werkt dat heel goed :)
Ik merk namelijk als ik met bijzet longeer die van mij zich juist heel erg scheef gaat trekken, en dubbele longe durf ik nog niet teveel mee te werken omdat ik daar nauwelijks les in heb gehad.

Christ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:39

Ik longeer ook met maar een longe, denk niet dat het verkeerd is om met maar een longe te longeren.

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:41

Niks mis met een enkele longe hoor. Je kunt met de longeerzweep de schouder van je paard naar buiten 'duwen', dan komt zijn hoofd al makkelijker naar binnen. Ik geloof er in ieder geval niks van dat een paard naar buiten gaat lopen dankzij longeren met een enkele lijn. Ook daaraan kun je hem prima in stelling laten lopen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:46

:)* monty zal wel bedoelen het longeren met een enkele lijn die langs de buitenkant van het paard loopt _O-

Of hij verkoopt zelf enkel dubbele longeerlijnen :+