Liggen op gras

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daniquebyoux

Liggen op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:50

Hee :)

Met mijn paardje doe ik al een tijdje vrijheidsdressuur en dat gaat werkelijk super.
Maar nu krijgen we binnenkort een vrijheidsdressuur shoot en deze is natuurlijk het mooiste in een parkje.. Met gras als ondergrond.
Hier dus het probleem: hij voert alle kunstjes uit op het gras behalve liggen.. Dit omdat we het altijd op zand deden en het moment dat hij zn hoofd laat zakken om een plekje te zoeken hij dan gras gaat staan eten.

Ik heb geprobeerd om zijn focus op mij te houden maar hij kan zichzelf niet concentreren op het trucje als er gras is..
Iemand die mij kan helpen?

Daniquebyoux

Re: Liggen op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 20:35

Niemand?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:39

Op het moment dat je je paard op een nieuwe locatie een oefening wilt aanleren moet je in veel gevallen een (of meer) stapje(s) terug zetten in je training. Dus hoe heb je het je paard indertijd aangeleerd, ga daar opnieuw mee aan de gang. Zorg verder dat de beloning groot is, groter dan het gras en dat is in dit geval erg lastig natuurlijk. Daarom zou ik sowieso beginnen met aanleren op een weide waar ze al een paar uur gestaan heeft. Dan is het gras alweer minder interessant. Realiseer je dat de reden waarom je paard gaat liggen, de beloning is. Als ze vervolgens met haar voeten midden in een veld vol beloningen staat die zo binnen bereik zijn is het natuurlijk niet zo heel erg gek dat ze die beloning meteen grijpt... Dus zorg enerzijds dat de gras beloning minder groot wordt en anderzijds ga terug naar hoe je het ooit aangeleerd hebt. Succes!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 22:04

Amable schreef:
Op het moment dat je je paard op een nieuwe locatie een oefening wilt aanleren moet je in veel gevallen een (of meer) stapje(s) terug zetten in je training. Dus hoe heb je het je paard indertijd aangeleerd, ga daar opnieuw mee aan de gang. Zorg verder dat de beloning groot is, groter dan het gras en dat is in dit geval erg lastig natuurlijk. Daarom zou ik sowieso beginnen met aanleren op een weide waar ze al een paar uur gestaan heeft. Dan is het gras alweer minder interessant. Realiseer je dat de reden waarom je paard gaat liggen, de beloning is. Als ze vervolgens met haar voeten midden in een veld vol beloningen staat die zo binnen bereik zijn is het natuurlijk niet zo heel erg gek dat ze die beloning meteen grijpt... Dus zorg enerzijds dat de gras beloning minder groot wordt en anderzijds ga terug naar hoe je het ooit aangeleerd hebt. Succes!

Zo had ik er nog niet over nagedacht maar je hebt helemaal gelijk!
Het is alleen niet mogelijk om hem eerst op het gras te laten eten voor een paar uur en dan te oefenen.. De weides zijn officieel nog niet beschikbaar bij ons. Maar ik ga wel kijken of hij zou willen rollen in t gras na een wasbeurt. Gelukkig komt er warmer weer, moet natuurlijk wel heeel warm zijn! :j
Heel eeg bedankt voor je tips en uitleg !! :)

emma_misty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:56

Ik kan je niet echt helpen, maar ik had een vraag. Ik doe ook regelmatig met mijn pony aan vrijheidsdressuur met mijn pony. Dat doet ze erg goed en ze kent al veel trucjes. Maar ik wil graag dat ze ook kan liggen, alleen ze snapt het niet helemaal. Ik ben bezig om vanuit het knielen te leren. Ze kan op commando op 2 of 1 knie knielen maar verder gaan lukt niet om te kunnen liggen. Dus hoe heb jij het aan geleerd?? :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:05

emma_misty schreef:
Ik kan je niet echt helpen, maar ik had een vraag. Ik doe ook regelmatig met mijn pony aan vrijheidsdressuur met mijn pony. Dat doet ze erg goed en ze kent al veel trucjes. Maar ik wil graag dat ze ook kan liggen, alleen ze snapt het niet helemaal. Ik ben bezig om vanuit het knielen te leren. Ze kan op commando op 2 of 1 knie knielen maar verder gaan lukt niet om te kunnen liggen. Dus hoe heb jij het aan geleerd?? :)

Ik heb het aangeleerd via het natspuiten en dan laten rollen in het zand. Elke keer als hij ging zakken richting de grond mijn gewenste commando geven en dan uitbundig belonen en uiteindelijk hoefde ik hem niet meer nat te maken om te laten liggen :)
Het moet hier wel wat warmer weer voor zijn!

emma_misty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:40

Kan je het hoofd van je paard niet vasthouden of miss iets lekkers in je hand houden waardoor hij interesse krijgt in het snoepje en niet in het gras