Waarmee longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yraatje

Waarmee longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:00

Hallo,
Ik ben benieuwd naar waar je het beste mee kan longeren.
Met een kaptoom of een halster of longeersingel?

Alvast bedankt

kosseh

Re: Waarmee longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:04

Hier met kaptoom en longeersingel. Met dubbele lijnen. Dat vind ik het fijnst

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:05

Snap je vraag niet echt? Als je een longeersingel zou kopen, ga je dan geen kaptoom of halster gebruiken ?
Wat wil je bereiken met het longeren ?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:07

Kaptoom, longeersingel en dubbele lijnen hier ook :j

Soms even met helemaal niks in de longeerkraal. Maar dat is meer zodat ze even kan rekken en strekken (lees: steigeren, bokken en salto's mken :') )

yraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:09

SindyKaya schreef:
Snap je vraag niet echt? Als je een longeersingel zou kopen, ga je dan geen kaptoom of halster gebruiken ?
Wat wil je bereiken met het longeren ?

Wat ik wil bereiken is beweging geven aan een 3 jarige en daarna inrijden.
Als ik een longeersingel koop dan geen kaptoom maar wel halster.
En kaptoom kopen geen longeersingel.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:09

Ik longeer met hoofdstel en als ik met hulpteugel wil doe ik een dekje met longeersingel.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:10

hangt helemaal af van wat je van je paard . wil je kan met een pessoa , longeer hulp, longeersingel met touwtjes, dubbele lijn etc etc .

yraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:10

OneAndOnlyx schreef:
Ik longeer met hoofdstel en als ik met hulpteugel wil doe ik een dekje met longeersingel.

Maar ik heb het over een longeersingel en kaptoom

yraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:11

Kan met halster alleen longeren ook?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:12

Maar kaptoom en longeersingel kunnen prima samen gebruikt worden.

Zou als je zulke basisvragen hebt je paard naar iemand brengen die professioneel paarden inrijdt en die het begin van longeren en inrijden laten doen... en dan na een maand of 3 samen met degene je paard longeren en rijden... dan weet je welke materialen je moet aanschaffen voor je doel.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:12

Met halster zal kunnen, mits je geen hulpteugels wilt gebruiken. Omdat een halster heel erg schuift en schuurplekken kan veroorzaken

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:13

ja hoor kan prima. Doet het zelf ook. Logeersingel vind ik persoonlijk niet nodig voor wat ik wil en een kaptoom vind ik te duur voor die paar keer dat ik longeer.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:14

ik gebruik een kaptoom, begin met grondwerk er direct naast (omdat hij wat moeite heeft met inbuigen, met name rechts). laag vragen, rustig in stilstand inbuigen naar links en rechts.. meelopen met het bochtenwerk gevolgd door om mij heen vragen en rustig aan verder van mij af zetten tot hij netjes op de volte loopt, laag en met inbuiging..

af en toe gebruik ik de longeerhulp, waarop hij erg fijn loopt.

ik wil het eigenlijk met zo min mogelijk hulpmiddelen doen..

jouw jonge paard moet echter wel begrijpen wat jij van hem wilt, de basis voordat je begint met longeren is nog belangrijker dan de keuze welke hulpmiddelen.

yraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:15

Gydja schreef:
ja hoor kan prima. Doet het zelf ook. Logeersingel vind ik persoonlijk niet nodig voor wat ik wil en een kaptoom vind ik te duur voor die paar keer dat ik longeer.

Met een halster bedoel je?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:16

yraatje schreef:
Gydja schreef:

Met een halster bedoel je?

Ja :) Maar zorg er wel voor dat je niet een te groot halster hebt dat kan gaan schuiven en is niet heel prettig. Dus het halster moet wel goed passen. Je kan er ook voor kiezen om hoofdstel te nemen en de logeerlijn door het bit heen te doen of een speciaal stukje (naam kwijt) te kopen die je er onder de kin langs kan doen waaraan je de logeerlijn klikt Maar ik zie dat je pony nog jong is en ik weet niet of hij al het bit kent.

yraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:19

[

Ja :) Maar zorg er wel voor dat je niet een te groot halster hebt dat kan gaan schuiven en is niet heel prettig. Dus het halster moet wel goed passen. Je kan er ook voor kiezen om hoofdstel te nemen en de logeerlijn door het bit heen te doen of een speciaal stukje (naam kwijt) te kopen die je er onder de kin langs kan doen waaraan je de logeerlijn klikt Maar ik zie dat je pony nog jong is en ik weet niet of hij al het bit kent.[/quote]

Nee, hij kent het bit nog niet
En hoe leer je het longeren aan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:21

Hoe je dingen aanleert is niet te leren via een computerscherm. Het is onverstandig om zonder ervaring dit soort dingen maar gewoon te gaan doen... als paard eenmaal fouten heeft aangeleerd dan heeft hij daar zijn leven last van.
Dus zoek iemand in de buurt die jou en je paard kunnen leren hoe dit allemaal gaat... ga niet in je eentje klooien.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:28

Het is inderdaad slimmer om er iemand bij te halen die er verstand van heeft. Zeker bij een paard die het nog helemaal niet kent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:01

Gydja schreef:
Het is inderdaad slimmer om er iemand bij te halen die er verstand van heeft. Zeker bij een paard die het nog helemaal niet kent.

absoluut, want de basis van het longeren zul je allereerst moeten zoeken in de allereerste stappen van het grondwerk.. hij moet begrijpen hoe hij moet wijken voor druk, wat je bedoelt met welke druk en hoe hij zijn hals en rug moet loslaten.. althans dat is allemaal wel zo handig voor je hem gaat 'rondslingeren'.

dus iemand erbij halen of iemand anders dat laten doen is wel zo verstandig.. als je gewoon maar wat gaat doen zit je straks met een stijf of scheef paard, of gewoon een stakend paard die niet begrijpt wat je bedoelt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:05

HAR >>> TVG

yraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:16

Kan gesloten worden

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:29

yraatje schreef:
Kan gesloten worden

topics worden nie zomaar gesloten

achtbaan_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:40

ik longeer graag met dubbele lijnen met katrollen. echt ideaal!