niet kunnen rijden, iemand tips.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

niet kunnen rijden, iemand tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 09:44

Hoi allemaal!

Zondag ben ik toen ik eieren aan het verstoppen was ( :') ) gevallen en is mijn linker bovenarm gebroken.
Nu kan ik niet meer rijden en zoek ik tips om haar toch beweging te geven. Ze gaat dagelijks naar buiten en in de stapmolen (30 min) maar merk dat ze wel aan het werk wil worden gezet.
Heeft iemand nog tips?
Wandelen kan wel, maar dan moet er altijd iemand bij zijn en dat geld ook voor longeren. Ik moet bijna overal hulp voor hebben.
Vrijheidsdressuur vind ze niet leuk en zijn we allebei te ongeduldig voor.
Alvast bedankt!

liliekska

Re: niet kunnen rijden, iemand tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:50

Evt. iemand zoeken die haar beweging kan geven? Vriendin die rijd? Iemand die je kent van stal en tijd heeft om haar 2 a 3 keer in de week te rijden?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 09:52

liliekska schreef:
Evt. iemand zoeken die haar beweging kan geven? Vriendin die rijd? Iemand die je kent van stal en tijd heeft om haar 2 a 3 keer in de week te rijden?

Ja dat gebeurd ook wel alleen vriendin heeft niet veel tijd en sta nog maar net op deze stal dus ken weinig mensen
Spoiler:
en vind het lastig om haar door een vreemde te laten rijden :o

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:53

Oei veel beterschap met je arm!
Vrees dat je toch eerder moet kijken naar iemand die je paard dan kan rijden of longeren.
Hoe frustrerend dat ook is :(:)

Ik heb 9 weken geleden mijn bekken gebroken na een val, en kan dus in tussentijd ook nog steeds niet rijden. Mijn oudste merrie moet ook gewoon aan het werk blijven. Hiervoor heb ik gelukkig een bijrijder gevonden. Ik geef haar dan ook wat les, en zo hebben we er beide baat van. Zij leert van mijn paard, en mijn paard wordt goed aan het werk gezet. Verder gaat mijn vriend er ook nog een keer mee wandelen in het weekend.
Mijn jongste merrie (waar ik vanaf gevallen ben tijdens het zadelmak maken), is al die tijd meerdere keren per week gelongeerd door mijn vriend. En sinds deze week komt er ons ook iemand helpen met zadelmak maken. Deze man gaat ze nu een tijdje rijden, tot ik weer kan rijden en dan neem ik over.

Je paard door een ander laten rijden, is niet altijd leuk, maar soms kan het niet anders, vrees ik!
Veel beterschap met je arm!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:55

Waar merk je aan dat ze graag wil werken? Hoelang staat ze buiten en staat ze dan met andere paarden?

Je zou idd iemand kunnen vragen om haar een paar keer bij te rijden. Dan moet je je maar even verbijten. Of als je het echt niet leuk vind dat zullen jullie er maar even doorheen moeten bijten tot je arm weer bruikbaar is. Iig beterschap.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:56

Je kan er natuurlijk zelf bij blijven! Dan kan je opmerkingen en tips geven!
Je moet maar zo denken, Het is beter voor je pony op deze manier.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:01

Doordat ze ontzettend veel energie heeft. Ze vliegt letterlijk door de bak.
Hoelang ze buiten staat weet ik niet. Verschilt per dag.
Ja maar ze valt heel snel uit elkaar onder het rijden, dat waren we aan het trainen en als er nu iemand oprijdt valt ze alleen maar uit elkaar wat ik nogal zonde vindt.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:02

Je kan toch diegene helpen en laten rijden hoe jij wilt dat diegene rijd?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:04

Ze heeft energie over. Ze vliegt door de bak.
Hoe lang ze buiten staat weet ik niet. Verschilt per dag.
Rijden. Ze heeft wel een speciale aanpak nodig om haar echt te "trainen".
Dat probeer ik ook maar is ontzettend lastig.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:11

kan je niet een dagje op je stal kijken hoe andere mensen rijden? wanneer je iemand fijn ziet rijden zou je diegene daarna aan kunnen spreken?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:14

xSetjeslover schreef:
kan je niet een dagje op je stal kijken hoe andere mensen rijden? wanneer je iemand fijn ziet rijden zou je diegene daarna aan kunnen spreken?

Bedankt voor de tip! Ga ik doen :j

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:19

TS: mijn merrie was getraind op Z1 niveau.. Nu rijdt er een jong meisje mee, en ja mijn paard valt ook uit elkaar, want ik kan niet verwachten dat zij mijn paard al net zo goed voor elkaar heeft dan wat ik ermee kon. Maar met de ruiter zelf te begeleiden, wordt dat steeds beter.
En geloof me, het is beter om ze in het werk te houden, ook al gaat het qua niveau iets minder, dan ze helemaal stil te zetten. Want dan moet je helemaal overnieuw beginnen!
Ik vind het zelf ook niet leuk om te zien hoe ze nu profiteert en bijlange niet loopt zoals ze zou kunnen. Maar ik ben blij dat er wel iemand is die haar nu genoeg aandacht en beweging geeft, én dan ook nog bereid is om bij te leren en niet zomaar wat rondjes door de bak komt vliegen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:36

Coberlina schreef:
TS: mijn merrie was getraind op Z1 niveau.. Nu rijdt er een jong meisje mee, en ja mijn paard valt ook uit elkaar, want ik kan niet verwachten dat zij mijn paard al net zo goed voor elkaar heeft dan wat ik ermee kon. Maar met de ruiter zelf te begeleiden, wordt dat steeds beter.
En geloof me, het is beter om ze in het werk te houden, ook al gaat het qua niveau iets minder, dan ze helemaal stil te zetten. Want dan moet je helemaal overnieuw beginnen!
Ik vind het zelf ook niet leuk om te zien hoe ze nu profiteert en bijlange niet loopt zoals ze zou kunnen. Maar ik ben blij dat er wel iemand is die haar nu genoeg aandacht en beweging geeft, én dan ook nog bereid is om bij te leren en niet zomaar wat rondjes door de bak komt vliegen.

Daar heb je een punt. Bedankt!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:41

Hoeveel brok krijgt ze? Want als ze niks doet, heeft ze niks nodig (hooguit een handje), daarmee zorg je er ook voor dat haar energieniveau daalt...
Ik zou idd een dagje gaan kijken hoe mensen rijden en dan vragen of ze misschien jouw paardje willen rijden. Zelf ben ik tijdelijk ontmand doordat ik geen zadel heb, maar ik mankeer verder zelf niks en kan mijn paard zelf aan het werk houden.
Als je je oog op iemand hebt laten vallen, kun je ook een "testrit" afspreken om te zien of het klikt tussen jouw paard en die persoon

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:54

Het gaat vaak niet alleen om energie denk ik.
Die van mij wordt echt lastig in omgang. Ook gewoon stout bij het buitenzetten en binnenhalen.
Van die onnozelheid uithalen, zoals zich lostrekken en terug rennen naar de wei, of rondjes blijven wandelen rond de schuur, meer slaan in de stal en met haar tanden schrapen over de tralies.
Scheelt nu wel dat we ze weer 24u kunnen buiten laten nu. Maar toch, je merkt het vaak aan het gedrag dat ze lastig worden en stouter in omgang. Gewoon even binnenhalen om te poetsen is niet genoeg. Althans niet voor die van mij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:56

M_nouska schreef:
Doordat ze ontzettend veel energie heeft. Ze vliegt letterlijk door de bak.
Hoelang ze buiten staat weet ik niet. Verschilt per dag.
Ja maar ze valt heel snel uit elkaar onder het rijden, dat waren we aan het trainen en als er nu iemand oprijdt valt ze alleen maar uit elkaar wat ik nogal zonde vindt.

Dan zou ik kijken of ze niet wat langer naar buiten kan en idd ook je (kracht)voer verminderen. Staat ze met andere paarden buiten? Die van mij was vrij rustig op de wei toen ze nog alleen stond. Met andere paarden spelen en bewegen ze meer en kunnen ze dus meer de energie kwijt. En zelf iemand begeleiden kan idd ook.

wilcosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:57

Je kan wel lopen/ 'rennen'.

Dan kan je je pony vragen om achter je aan lopen, vragen je te volgen!
vrijheidsdressuur, aan de lijn, wandelen.

Succes en sterkte

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:23

Met een gebroken arm rennen gaat geen deugd doen :+