hoe hebben jullie je paard leren steigeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vera_siep

hoe hebben jullie je paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:30

Hey allemaal, Ik weet dat ik nu sws heel veel boze reacties ga krijgen maar ik heb toch besloten om een forum te plaatsen. Ik wil mijn pony dus heel graag leren steigeren maar ik weet niet zeker wat de beste manier is. Er zijn zo veel manieren dat ik het grote overzicht niet meer heb. Mijn pony is heel braaf en kent al de trucjes: voetje, jambette, liggen, knielen, platliggen, lachen, volgen en op commando draven en stappen. Siep schrikt niet en ik heb hem nog nooit zien steigeren en bij zijn vorige eigenaar deed hij dit ook niet. Ik snap dat steigeren uit verzet een foute manier is en ik ben ook niet van plan om Siep net zo lang "met de zweep tegen zijn borst te tikken" tot hij de lucht in gaat. Maar ik zou dus wel willen weten hoe jullie het hebben aangeleerd.

emma_misty

Re: hoe hebben jullie je paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:32

Hey vera,

Zoals je weet ben ik emma en zou ik het gewoon nog eens met mijn gaan proberen. Komt goed! (voor de duidelijkheid dit is mijn vriendin, ben geen rare vrouw ofzo)

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:37

emma_misty schreef:
Hey vera,

Zoals je weet ben ik emma en zou ik het gewoon nog eens met mijn gaan proberen. Komt goed! (voor de duidelijkheid dit is mijn vriendin, ben geen rare vrouw ofzo)

Jaa is goedd. Of miss ben je wel een of andere enge man XD

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:40

ik heb de jambete aangeleerd en ben deze steeds sneller achter elkaar gaan vragen met de voorbenen. Dus links - rechts - links - rechts.
Uiteindelijk ging het zo snel dat je beide benen moest intrekken, dat heb ik uitgebouwd naar een steiger :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:42

Aangezien jullie allebei tegen problemen aanlopen, neem eens les samen! Dan kunnen de problemen aangepakt worden met goede begeleiding. ;) In welke omgeving wonen jullie? Wellicht weet ik iemand die goed les geeft.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:43

Hoi.

Ik heb 4 pogingen gedaan om het mijn pony aan te leren.
maar hoe ik het haar uiteindelijk heb geleerd:
ik was bezig met vd en vroeg ik haar om een rondje te maken. ze zette zoveel kracht om op haar achterbenen te draaien dat ze een sprongetje maakte met haar voorbenen. en nu kan ze heel goed en met balans steigeren.

succes en wees voorzichtig :o :o

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:55

Hoi Kitlover, Als ik jambette snel achter elkaar doe begrijpt mijn pony het niet meer... Hij tilt dan zijn voet niet meer op en raakt in de war. Denk je dat dat misschien beter gaat als ik meer oefen of moet ik dan een andere manier proberen?

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:57

Borisje schreef:
Aangezien jullie allebei tegen problemen aanlopen, neem eens les samen! Dan kunnen de problemen aangepakt worden met goede begeleiding. ;) In welke omgeving wonen jullie? Wellicht weet ik iemand die goed les geeft.

Ja ik had op internet ook al gekeken of er iemand in mijn buurt les geeft. Het probleem is alleen dat Emma en ik niet in hetzelfde dorp wonen dus kunnen we niet samen oefenen.... Ik woon in Sommelsdijk en Emma in Ouddorp. Ken je toevallig iemand?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:59

bouw het langzaam op! als je pony het niet meer snapt ga je te snel, gewoon eerst een paar keer rustig achter elkaar proberen en rustig opbouwen!

kijk anders eens op nalanta.nl

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:59

vera_siep schreef:
Hoi Kitlover, Als ik jambette snel achter elkaar doe begrijpt mijn pony het niet meer... Hij tilt dan zijn voet niet meer op en raakt in de war. Denk je dat dat misschien beter gaat als ik meer oefen of moet ik dan een andere manier proberen?

Dan wil je dus te snel en vraag je te veel. Neem een paar stappen terug en oefen eerst met het jambette geven om-en-om. Eerst langzaam, en als dat helemaal goed zit, ga je het sneller achter elkaar vragen.

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:02

kitlover schreef:
bouw het langzaam op! als je pony het niet meer snapt ga je te snel, gewoon eerst een paar keer rustig achter elkaar proberen en rustig opbouwen!

kijk anders eens op nalanta.nl

Oke bedankt! Ik zal het proberen. Alleen gaat hij dan niet het jambette en steigeren door elkaar halen? Ik heb liever niet een steigerende pony als ik een jambette vraag... :=

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:03

Nachtlampje schreef:
vera_siep schreef:

Dan wil je dus te snel en vraag je te veel. Neem een paar stappen terug en oefen eerst met het jambette geven om-en-om. Eerst langzaam, en als dat helemaal goed zit, ga je het sneller achter elkaar vragen.

Okee bedankt :)

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:43

verder nog iemand ideeën?

carlopony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:52

je kan het ook aanleren op een spelende manier is je paard bijvoorbeeld heel druk en hij stijgert als hij los staat kan je daar een commando aan koppelen.

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:15

carlopony schreef:
je kan het ook aanleren op een spelende manier is je paard bijvoorbeeld heel druk en hij stijgert als hij los staat kan je daar een commando aan koppelen.

Ja maar ik heb hem nog maar 2 keer zien steigeren en dat was uit verzet. Dus dat kan ik dan beter niet belonen…. Maar wel bedankt :)

Tessa_Foxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:17

Ik weet niet hoever je al bent, maar hier nog een filmpje dat misschien handig is. Ook voor anderen die het nog lezen en het hun paard willen leren misschien (de beschrijving staat ook nog wat info in).

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:50

dank je wel voor het filmpje :) :)