Ik ben de laatste week al heel veel blogs gaan lezen en ik kijk mijn ogen uit op Youtube. Ook superfijn dat er zoveel instructievideo's zijn

Echter zijn de meeste mensen die hiermee bezig zijn in het bezit van een eigen pony, of hebben een paardje waar verder niemand erg veel mee doet (heb ik het idee althans). Lesley daarentegen is een soort van manegepony die nu ongeveer weer 3 a 4 lesuren in de week meeloopt. Er zitten alleen consequente ruiters op, maar dat heeft natuurlijk niet zoveel te maken met het vrijheidsdressuur.
Ik vroeg mij af of er hier meer mensen VD zijn begonnen met een pony/paard terwijl er ook heel wat andere mensen met het paard bezig zijn die niet op die manier ermee bezig ben en dus op een hele andere manier met de pony omgaan. Voor de meeste oefeningen maakt het niet zoveel uit denk ik, maar ik kwam op deze vraag omdat ik een begin wil maken met het voedsel weigeren. Denken jullie dat dit uberhaupt gaat lukken zolang anderen de rest van de week haar wel gewoon snoepjes zonder commando geven?
Is dit een extra uitdaging en kan ze het zo leren dat ze zich bij mij wel beleefd blijft gedragen?
Of is dit onbegonnen werk en wordt het zo alleen maar extra verwarrend voor het paard?
Ik snap dat dit natuurlijk bij ieder paard weer anders werkt en dat je ze niet allemaal over 1 kam kunt scheren, maar wellicht dat er iemand hier dit leest en er ook wat ervaring mee heeft?
En nu vraag nummer twee; Qua grondwerk werken we freestyle en volgt ze me uitstekend in stap. Wijken en achterwaarts gaan als een trein. Ik ben begonnen met targetten en dat ging met de bal op de grond al aardig. Nu vraag ik me dus af of het handig is om eerst alleen maar door te gaan met het targetten tot dat er helemaal in zit voordat ik met de volgende oefening zal beginnen. Of kan ik vanavond ook al een begin gaan maken met voedsel weigeren en/of flemen?
En hoe pakken jullie het meestal aan; per keer maar 1 oefening oppakken en dan afsluiten en de volgende keer weer wat anders? Of is het gewoon 1 oefening doen, dan even pauze en dan verder met een andere oefening?
Ik heb het nu echt over de absolute beginfase van het starten met VD. Ik kan ongeveer 2 a 3 keer in de week met haar aan de slag, waarvan dus in ieder geval ook 1 lesuur in grondwerk en vertrouwen onder begeleiding.
Uitgebreid verslag over mijn voortgang met Lesley tot nu toe vind, kun je in dit topic lezen: [ITP] Natural Horsemanship les met Lesley de Appaloosa

(ps, sorry, ik gebruik pony/paard altijd een beetje door elkaar heen)