Wandeling wordt zijdelingse trekwedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Wandeling wordt zijdelingse trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:17

Hey bokkers,

Ik hoop dat het hier goed staat. Ik weet dat ik de laatste tijd veel topics open maar ik loop ook met drie verzorgpaarden heel vaak tegen problemen aan, en welke plaats is er beter om ervaringen te vragen dan bokt?

Ik ga graag met een van mijn verzorgpaardje een eindje wandelen, in het begin was dit een spelletje stilstaan- touwtrekken- lopen- stilstaan- etc... Na een tijdje heb ik dit op kunnen lossen maar nu heeft mevrouw een ander spel gevonden. Ik loop altijd aan de rechterkant van de weg aan de linkerkant, en zij loopt in de berm. Nu heeft ze er de laatste tijd een handje aan om telkens naar rechts te kijken en te proberen mij zo ver mogelijk naar rechts te trekken. Ik heb geen idee waarom ze dit doet en als ik dan meebeweeg naar rechts staat ze stil. Zodra er een ander paard bij is is er niks aan de hand maar als we alleen lopen loopt ze constant of naar de zijkant te turen of stapt overkruist naar rechts van mij weg. Ze gaat dus niet met haar hoofd eerst, zeg maar, maar beweegt gewoon haar hele lichaam in een keer van mij weg door haar benen te kruisen.

Ik heb geen idee waarom ze dit doet en na 5 minuten wandelen heb ik vaak al lamme armen van het tegendruk bieden, want ze blijft gewoon die druk op het touw houden. Dit doet ze ook vaak op buitenrit, ze loopt dan niet overkruist weg maar blijft maar naar één kant, vaak rechts, kijken.

Wie weet waarom ze dit zou kunnen doen? En hoe ik weer kan wandelen zonder lamme armen? Hihi.

Lotte1801

Re: Wandeling wordt zijdelingse trekwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:19

hengstenketting?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:41

Dat zou misschien wel een idee zijn inderdaad.

Het liefst zou ik meningen horen over het mogelijke waarom erachter, zodat ik daar iets aan kan veranderen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:47

Waarom denk je zelf dat ze het doet?

Ik denk dat ze gewoon de leiding van je over neemt. Ze lijkt te bepalen wat ze doet, waar ze loopt en waar ze kijkt. Prima als jij het oke vindt, maar blijkbaar levert dat je ook een lamme arm op.
Wat ik zou doen ik haar aan het 'werk' zetten. Als je rijdt dat wil je ook dat ze op jou let toch? Leer haar dat ze met een touwtje met een boogje naast jou zou moeten kunnen lopen, zonder overkruist te gaan. Dat is namelijk ook nog eens gevaarlijk, want zodra ze er nu vandoor zou gaan kan jij haar al niet meer houden omdat je aan haar bolle kant loopt.

Dus, buiten wandelen is gehoorzaamheidstraining. Zodra ze naar buiten kijkt, vraag je haar weer naar binnen of in elk geval recht te kijken. Zodra ze gebogen dreigt te gaan lopen, stel je haar recht. Wees snel en op tijd, des te kleiner kunnen je hulpen. Neem desnoods een zweepje mee om haar door te laten lopen en wat makkelijker te kunnen laten buigen. Niet trekken, want dat weet je nu al, dat ga je niet winnen, maar 'rammelen' en direct los laten zodra je iets van opvolgen van je hulpen ziet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:51

Ik denk zelf dat ze het doet omdat het gewoon een nieuw spelletje is, beetje mens pesten. Dit heeft ze vaker op andere manieren gedaan en nu dit.

Helaas werkt de methode "korte correctie en weer los" ook niet. Ik heb al eens een heel uur met haar gelopen en om de minuut probeerde ze het nog eens, hoe vaak ik het ook probeerde recht te stellen. Zodra er iemand mee gaat met de wandeling is er nauwelijks iets aan de hand omdat er dan een nieuw en interessant iets is. Misschien ook wel gewoon verveling als ik alleen met haar loop?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:57

Het werkt niet omdat je niet consequent genoeg bent. Ieder paard valt op te voeden (soms moet je het begin weer even herhalen) en dit is toch wel basis. Dus sneller reageren, korter trainen en belonen én consequent blijven!

Ik ken het hoor, 'ah, deze keer mag het wel' en daar maken ze de volgende keer misbruik van. Het is geen mensje pesten, daar hebben paarden geen benul van. Het is gewoon gebruik maken van jouw houding op dat moment en gebrek aan leiderschap als het ware. Als jij het niet doet, dan trekken ze hun eigen plan wel. En dan krijg je een lamme arm ja..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:00

Haha de lamme arm is natuurlijk niet het enige probleem, ook de gevaarlijke situatie die zou kunnen ontstaan.

Hoe zie jij dit corrigeren dan precies voor je? Gewoon meteen een keer snel een ruk aan het touw en weer los?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:06

Ja, je moet alleen opletten dat het juist niet om kracht of hardheid gaat. Sommige paarden zijn in het begin zo 'stug' dat ze een zacht rammeltje gewoon negeren. Ik vermoed die van jou inmiddels ook. Maar je begint altijd zacht, 'hallo, ik wil dat je hier blijft'-rammeltje. Geen reactie, grotere rammel 'Hallo!', nog geen reactie mag je wel eens een flinke ruk geven, maar zodra je reactie krijgt ontspan je, 'Braaf'. En direct als ze weer verder kijkt dan jij wilt (dus stel duidelijk je grens), weer het eerste rammeltje, 'Let op, ik wil dat je hier blijft'. Geen reactie, doorzetten. Wel reactie, ontspan, braaf paard! Hoe sneller jij reageert, hoe kleiner de correctie vaak kan zijn.

Het hoeft dus niet met kracht, maar wees je paard wel voor. Doe voor de grap eens in je hoofd alsof je met een hengst loopt. Die kan je ook geen loopje met je laten nemen. Maar die hoeven ook niet afgestompt naast je te lopen. Wij gebruikten bijvoorbeeld nooit meer dan een halster en touw en zweepje bij de hengsten. Hengstenkettingen, bitten ed. allemaal onnodig als het paard consequent opgevoed is en je die grens blijft bewaken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:13

Een bit hang ik er sowieso nooit vrijwillig in haha. Helaas moet dat wel op buitenrit van de eigenaresse.

Het zal nog een hele klus worden want ze is hartstikke slim, maar bedankt voor de tips!

Wat kan ik er eigenlijk aan doen als ze kruislings wegloopt? Want in dat geval staat haar hoofd wel nog recht /helemaal naar mij gedraaid maar loopt ze met de rest van haar lichaam weg van me.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:16

Je bedoeld dat als ze links loopt ze het rechter schouder eruit duwt als het ware?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:23

Ik bedoel dat ze dus rechts naast me loopt, naar mij kijkt maar met de rest van haar lichaam de berm in loopt en trekt. Ze stapt dus kruislings naar rechts van me weg terwijl ze me aan blijft kijken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:27

Ah ja zo. Je kan meerder dingen doen. Rechtstellen door haar hoofd voor haar lichaam te zetten en bijvoorbeeld met een zweepje te begrenzen aan de voorkant.
Of eens met hoofdstel en dan kan je de buitenteugel erbij pakken.

Let er vooral op dat jij het tempo bepaald en haar ook niet probeert om te trekken, maar ook daarin recht houdt.

Volgens mij zijn er vast ook wel wat NH insteek filmpjes over het leiden van een paard. Dat is vaak net wat makkelijker te volgen dan geschreven tekst.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:30

Ze loopt prima op mijn tempo mee, dat 'gevecht' is nu al ten einde, maar nu is dit het nieuwe probeersel lijkt het wel.

Ik ben al eens meegegaan in haar beweging en heb haar hoofd weer voor haar lichaam gezet, maar dan staat ze stil en kijkt ze me stomverbaasd aan alsof ze geen flauw idee heeft wat ik aan het doen ben, of waarom ik het deed, of wat ik wil.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:35

Dan mag je weer drijvend zijn. In zo'n geval is een zweep wel handig om mee te nemen want dan kan je wat makkelijker naar achteren wijzen om aan te drijven.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:37

Zodra ik dan ook weer een stap zet en er een ietsiepietsie druk op het touw komt (zelfs al doordat ik beweeg, niet doordat het touw strak trekt) loopt ze weer braaf op mijn tempo mee.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:39

Keurig :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:44

Alleen na een minuut gaan we weer met hetzelfde trekspelletje... _-:(

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:45

Consequent herhalen. Dan wordt die minuut vanzelf steeds langer. Ze mag ook niet op jouw tenen staan neem ik aan, daar ben je ook consequent in, dit is hetzelfde ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:47

Dat klopt misschien, alleen gaat ze na drie keer corrigeren gewoon verder naar rechts draaien totdat we eigenlijk richting huis gaan. Dus dan stopt ze niet meer als ik meebeweeg, maar draait helemaal om en trekt terug naar stal.