Van stemhulpen naar lichaamshulpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Van stemhulpen naar lichaamshulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:44

Hoi!

Ik heb mijn merrie het longeren geleerd met stemhulpen, omdat dat verder in het zadelmak maken zou helpen (wat overigens goed gelukt is :D )
Maar nu wil ik dit graag afbouwen naar lichaamshulpen (bijvoorbeeld drijvende hand omhoog zoals ik ooit geleerd heb), maar ze lijkt maar niet om te switchen.

Heeft dit meer tijd nodig of zal ik meteen helemaal moeten stoppen met stemhulpen met longeren?

Alvast bedankt :D

Leen

Re: Van stemhulpen naar lichaamshulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:28

Lichaamshulpen zijn er gekomen omdat paarden op een bepaalde manier op ons lichaam reageren. Je klein maken zorgt ervoor dat je paard trager gaat omdat er geen drijvende hulp meer is. Je groot maken zorgt er net voor dat je paard wel vooruit gaat. Ook de positie waar je staat tegenover de schouder van je paard bepaald de snelheid.

Om er voor te zorgen dat je paard op je lichaam reageert moet die wel naar je kijken. Nu kan die gewoon eender waar daar toe kijken want hij hoort wat er gevraagd wordt.

Ik zou persoonlijk helemaal stoppen met stemhulpen en enkel gebruiken nadat er 3x geen reactie op je lichaam kwam. Wel enkel gebruiken met je lichaam erbij. Ik zou 2x normaal met je lichaam vragen, 1 keer overdreven lichaam en dan 1 keer overdreven lichaam met stem (probeer de stem dan ook zo veel mogelijk te beperken).

Ik zou ook eerst een halve ophouding aan de teugel geven zodat je paard weet dat er wat gevraagd gaat worden en hij dus moet kijken. Later kan je dit uitbreiden dat je paard gewoon altijd naar jou moet kijken.

Drijvende hand omhoog zit bij mij trouwens al bij de overdreven hulp. Wat ik doe om een paard een gang sneller te laten gaan is achter de schouder gaan staan, borst vooruit en kin omhoog. Eventueel een pas naar voren. Overdreven hulp is het dan echt extreem doen met je achterste hand omhoog doen.
Trager gaan net het omgekeerde, klein maken, voor de schouder, en eventueel kneepje in de teugel (buitenteugel in geval van dubbele longe). Voor gewoon tempowisselingen doe ik dat doormiddel van mijn positie tegenover het paard aan te passen. Dus voor de schouder voor trager, achter de schouder voor sneller.

Eerst naast je paard werken is ook een goede voorbereiding. Jij loopt eerst voorwaarts met je paard achter je. Je klein maken is stoppen, groot maken is vertrekken. Zelfde kan je doen door zelf achterwaarts te lopen met je gezicht naar je paard. Dan leren ze dat ze naar jou moeten kijken in plaats van te luisteren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:11

Thanks! Ik probeer nu de lichaamshulp als eerste hulp, maar die negeerd ze nu inderdaad uit gemak. Dus misschien dan toch maar helemaal ermee stoppen :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:44

Kent ze de lichaamshulpen wel? Want als je ze niet aanleert kan ze ze natuurlijk niet kennen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:51

jensvl schreef:
Kent ze de lichaamshulpen wel? Want als je ze niet aanleert kan ze ze natuurlijk niet kennen.

Daarom moet je net geen lichaamshulpen uitvinden door iets te doen en daar een gewenste reactie aan te koppelen. Lichaamshulpen komen er door een natuurlijke reactie van het paard op je houding. Vandaar groot en klein maken. Elk paard snapt dit, door belonen maak je dit duidelijker voor je paard waardoor die op subtielere hulpen reageert. Doet je paard het niet dan doe je waarschijnlijk wat verkeerd met je lichaam. Stemhulpen moeten aangeleerd worden, lichaamstaal niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:21

Heb vandaag geoefend, zal nog wel even oefening nodig hebben haha.

Het probleem is dat ze soms liever lui dan moe is, en door het gebruik van stemhulpen voelt alsof ze niet hoeft te reageren tot de stem komt. (Zo ziet het voor mij uit.)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:35

Leen schreef:
jensvl schreef:

Daarom moet je net geen lichaamshulpen uitvinden door iets te doen en daar een gewenste reactie aan te koppelen. Lichaamshulpen komen er door een natuurlijke reactie van het paard op je houding. Vandaar groot en klein maken. Elk paard snapt dit, door belonen maak je dit duidelijker voor je paard waardoor die op subtielere hulpen reageert. Doet je paard het niet dan doe je waarschijnlijk wat verkeerd met je lichaam. Stemhulpen moeten aangeleerd worden, lichaamstaal niet.

Voor de hulpen die je beschrijft heb je idd gelijk. Maar er je hebt ook gebaren die een paard niet van nature begrijpt en wel aangeleerd moeten worden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:08

JudArthos schreef:
Heb vandaag geoefend, zal nog wel even oefening nodig hebben haha.

Het probleem is dat ze soms liever lui dan moe is, en door het gebruik van stemhulpen voelt alsof ze niet hoeft te reageren tot de stem komt. (Zo ziet het voor mij uit.)

Dan zou ik proberen zonder geluid. In het begin zal er geen reactie komen maar dan maak je je lichaamstaal gewoon veel expresiever en vooral veel grotere bewegingen. Bij klein maken mag je echr door je benen gaan. Bij groot maken mag je heus eens springen. Maar start met niet te veel en kijk vanaf wanneer ze reageert. Beloon ook goed als ze het juist doet.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:05

Zoiets heeft inderdaad 'gewoon' heel veel tijd nodig en dat kan best wel frustrerend zijn, ja :P. Maar probeer het gewoon te blijven oefenen en áls ze dan reageert, beloon haar dan overdreven en zorg dat ze echt merkt dat ze het goed heeft gedaan. Stop ook met het oefenen zodra ze de juiste reacties heeft gegeven en ga dan later pas weer verder. Altijd stoppen met iets positiefs dus :). En geduld bewaren, al kan dat inderdaad heel moeilijk zijn, ja.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 23:01

Ze snapt het intussen al heel goed! Alleen als ze een beetje moe is wil ze het nog wel eens negeren, maar ze heeft het toch heel snel opgepikt! :D