Geobsedeerd door eten..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Geobsedeerd door eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:40

Oke, ik heb een 2 jarige shire merrie.
Ze is in mijn bezit vanaf 8 maanden en vanaf 9 maanden ben ik begonnen met clickertraining.

Pluis (zo heet ze) is onwijs fanatiek, erg leergierig en dit maakt het super om met haar te werken!
Na 2x kon ze achterwaarts op wijzen. Na 3x kon ze lachen, na 2x kon ze met haar voorbenen slaan, maar ook de achterbenen en ga zo maar door..

Maar pluis is zo onwijs gefocust op de beloning dat ze vaak helemaal door draait en ik haar weg moet sturen of zelfs moet straffen.. :(

Als ik dan vraag of ze wilt lachen, doet ze na de beloning ook gelijk "nee" en "laag"
Als ik vraag of ze met haar voorbeen wilt slaan begint ze rondjes te draaien, te slaan en meerdere benen tegelijk..

Ik zeg slaan, omdat ze zo fanatiek/agrasief is met de oefening dat ik er geen spaanse pas in krijg, ze slaat zo hard met haar hoeven dat ze hem. Niet eens hoog houd.. Ze slaat hem met volle kracht naar haar neus en stamp hem vervolgens kei hard op de grond.. En dit gaat in 1sec..en daarna kijkt ze me met haar "happyhoofd" aan..

Het is nog een jong paard en haar geduld is letterlijk 1 sec.

Wanneer iemand haar gewoon een snoepje geeft, pakt ze vaak bijna je hele hand mee! (wel met lippen)
En daarna blijft ze maar door drammen om meer..

Ze loopt vaak met oren in haar nek achter me aan en met haar neus in mijn zakken omdat ze meer wilt..

Dit is al vanaf het begin , vanaf 9 maanden jong!

Ik heb grondwerk lessen gehad, en dit pakte ze goed op, ze houd dan weer afstand, waardeerd mijn persoonlijke ruimte en is onderdanig..

Maar zodra er weer eten om de hoek komt slaat ze gelijk weer om..

Hoe krijg ik dit eruit getraind?
Ik wil niet stoppen met VD want we vinden het beide erg leuk!
Maar het word wel een paard van 2M en ruim 900 Kilo (is nu de 1.65m al voorbij) dus dit kan gewoon niet zo door..

Ik ben NIET bang voor haar en zeker niet onder de indruk! Naast mij komt ze alleen in handen bij de stalbaas (zonder beloningen) bij haar is ze erg braaf en door een vriendin van mij, krijgt ze soms een snoepje van en dan begint ze gelijk weer te drammen. En krijgt ze op haar donder.. Ook zij zijn absoluut niet bang voor haar, want gemeen is ze niet gelukkig, maar flink lomp wel!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:15

Wellicht kun je een tijdje stoppen met de beloningen in de vorm van snoep of eten. Een klopje op de hals of een "braaf" zijn in principe ook beloningen voor het paard.
Verder zelf geen ervaringen met clickertraining met paarden, alleen met honden. In het begin in een snoepje of brokje een beloning maar al snel wordt dat gewoon een vriendelijk woord, een aai, of even spelen/dollen.

Mayflower_

Re: Geobsedeerd door eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:17

Kun je niet overgaan naar een clicker?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:20

Gewoon geen snoep geven dus en zeker niet uit de hand.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:37

Ik train haar met de clicker.

Wanneer je stopt met de eet beloning "ontkracht" je de clicker.
Dus nee, dat is geen optie, zij moet leren normaal te doen, ook wanneer ze eten krijgt.

Ik heb zelf 3 jaar gewerkt in een dierentuin en liep hier met professionele trainers mee, welke allemaal met de clicker werkten.
Uiteindelijk kun je de clicker weglaten, wanneer een training helemaal voldaan is. maar de beloning blijft.

Maar ik loop nu dus vast in mijn eigen training..

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:41

Sizzle schreef:
Gewoon geen snoep geven dus en zeker niet uit de hand.

Hiermee voorkom ik het probleem, maar los ik het niet mee op..

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:42

Dit is de reden waarom wij de paarden niet uit de hand voeren... je kunt proberen om beloningen in een bakje of op de grond te geven

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:43

Toch echt stoppen met de voerbeloning. En daar consequent in zijn anders wordt ze stierlijk vervelend. Belonen met stem of klopje werkt ook bij clicker. Even volhouden. Slimme paarden hebben het snel door. Je kan bv na de grondwerk of vd sessie wel een eetbare beloning aanbieden.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:47

xLeoniee schreef:
Dit is de reden waarom wij de paarden niet uit de hand voeren... je kunt proberen om beloningen in een bakje of op de grond te geven

nop, dan gaat ze de hele tijd naar het bakje, of met haar neus naar de grond dat ze eten wil.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:49

Jetta schreef:
Toch echt stoppen met de voerbeloning. En daar consequent in zijn anders wordt ze stierlijk vervelend. Belonen met stem of klopje werkt ook bij clicker. Even volhouden. Slimme paarden hebben het snel door. Je kan bv na de grondwerk of vd sessie wel een eetbare beloning aanbieden.

Nogmaals, geen optie, heb ik hierboven al uitgelegd. ik ga mijn training betreft de clicker niet aanpassen.

Wat ik vraag is hoe ik haar dus kan blijven voeren maar haar LEER hier normaal mee om te gaan..

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:51

Zorg er voor dat ze door anderen niet gevoerd word met allerlei lekkers dan alleen door de stal baas zelf met gewoon voeren en door jou zelf als je met haar bezig bent dit zal haar leren dat ze ook moet wachten op haar beurd en ook haar leren dat ze geduld moet hebben en GEEF haar pas wat als ze RUSTIG is niet EERDER.
Ik heb zelf een uit de kluiten gewassen haflinger dat zeer brutaal is en doe het zelfde met hem en dat werk prima

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:59

Mijn verzorgpony is ook voedsel geobserdeerd. Ik heb toen een lesje vrijheidsdressuur genomen (ook omdat ik dit nooit gedaan had en handvaten wilde) bij Borisje hier op bokt. Ik heb toen voedselweigeren aangeleerd.
Tegenworodig pak ik dit in de training als volgt mee:
Ik vraag een oefening en klik pas als hij deze goed uitvoert. Dan pak ik de beloning maar houd mijn hand gesloten, ik wacht to hij zijn aandacht ergens anders op richt en ook ontspant en dan een tweede klik en dan pas mag hij de beloning pakken.

Dit is een heel handig artikel (zowieso de hele site) om dit aan te leren.
http://vrijheidsdressuur.nl/voedsel-weigeren/
Voedsel weigeren is imo echt 1 van de basis dingen van de vrijheidsdressuur en zeker bij een paard wat geobserdeerd is door voedsel.
Mocht het nou niet lukken kijk dan eens of je een les vrijheidsdressuur van iemand kan nemen om wat handvaten te krijgen :) ik vond dat iig erg nuttig.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:21

Vooral niet stoppen met voerbeloning na de click. Heb je het voerweigeren wel duidelijk meegenomen in je training? En voedselbeleefdheid?

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je het zelf in de hand hebt gewerkt door veel te jong te beginnen. Doordat je met een mentaal onvolgroeid paard bent gestart met al pittigere oefeningen.

Ik raad mensen aan om het basis werk (voerweigeren, targetten, volgen, achteruit, parkeren en opzij) pas op te pakken vanaf 1,5/2 jaar en de mentaal zwaardere oefeningen zoals jambette, flemen etc pas vanaf 2,5/3 jaar. Een jonkie heeft de spanningsboog nog niet om dingen goed naast elkaar aan te leren en heb al regelmatig dit probleem bij mensen gezien die veel te vroeg zijn begonnen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 15:45

Suuskipje schreef:
Mijn verzorgpony is ook voedsel geobserdeerd. Ik heb toen een lesje vrijheidsdressuur genomen (ook omdat ik dit nooit gedaan had en handvaten wilde) bij Borisje hier op bokt. Ik heb toen voedselweigeren aangeleerd.
Tegenworodig pak ik dit in de training als volgt mee:
Ik vraag een oefening en klik pas als hij deze goed uitvoert. Dan pak ik de beloning maar houd mijn hand gesloten, ik wacht to hij zijn aandacht ergens anders op richt en ook ontspant en dan een tweede klik en dan pas mag hij de beloning pakken.

Dit is een heel handig artikel (zowieso de hele site) om dit aan te leren.
http://vrijheidsdressuur.nl/voedsel-weigeren/
Voedsel weigeren is imo echt 1 van de basis dingen van de vrijheidsdressuur en zeker bij een paard wat geobserdeerd is door voedsel.
Mocht het nou niet lukken kijk dan eens of je een les vrijheidsdressuur van iemand kan nemen om wat handvaten te krijgen :) ik vond dat iig erg nuttig.

Ja ik ben nu dus aan het zoeken naar iemand die les geeft in vrijheids dressuur in de buurt van Dronten.
maar dit is nogal ontvindbaar via Google.. als als jullie iemand weten?! :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:47

Het voedselweigeren is toch wel erg makkelijk aan te leren hoor. :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 15:48

VisibreTeam schreef:
Vooral niet stoppen met voerbeloning na de click. Heb je het voerweigeren wel duidelijk meegenomen in je training? En voedselbeleefdheid?

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je het zelf in de hand hebt gewerkt door veel te jong te beginnen. Doordat je met een mentaal onvolgroeid paard bent gestart met al pittigere oefeningen.

Ik raad mensen aan om het basis werk (voerweigeren, targetten, volgen, achteruit, parkeren en opzij) pas op te pakken vanaf 1,5/2 jaar en de mentaal zwaardere oefeningen zoals jambette, flemen etc pas vanaf 2,5/3 jaar. Een jonkie heeft de spanningsboog nog niet om dingen goed naast elkaar aan te leren en heb al regelmatig dit probleem bij mensen gezien die veel te vroeg zijn begonnen.

Bedankt, was ik ook zeker niet van plan! :D Maar fijn om het hier ook even in een reactie te lezen :P

Owh.. uhm Tja, Mij is altijd geleerd dat leeftijd niet uit moet maken, als je maar zorgt dat het Duidelijk is en het dier het leuk blijft vinden..
En dat is zeker het geval bij Pluis.

Maar betreft de spanningsboog zit je inderdaad helemaal goed, maar ik ben ervan overtuigd dat dit wel recht te zetten is in de training.

Ik ben momenteel ook maar 1x in de 2 weken bij haar, Zodat ze wat meer rust heeft, lekker paard kan zijn en kan uitgroeien tot een grote meid.
maar de dagen dat ik er ben, zijn we altijd wel even lekker bezig samen :)

en ze is al een stuk tot rust gekomen, maar betreft het eten word het maar niet beter.. :n

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 15:49

Iris82 schreef:
Het voedselweigeren is toch wel erg makkelijk aan te leren hoor. :)

Jaaa, dit heb ik dus niet gedaan.. |o
en weet ook niet hoe..

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:56

Suuskipje legt het voedselweigeren toch best basic uit? En in die link die ze post ook?
Rianne (Borisje op bokt) Komt ook aan huis voor les.
http://www.elibertyhorsemanship.tk/

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:57

Die link die ik in mn post zette is heel handig!
En anders zelf een advertentie op de boktmarkt zetten dat je instructie zoekt :) ?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:59

Ik geloof ook niet dat de leeftijd het probleem is ;) Maar waarschijnlijk heb je het zelf ergens in de hand gewerkt. Drukke paarden hebben vrijwel altijd ook drukke of onduidelijke eigenaren die niet helemaal helder zijn in hun vraag. Ook kan het dat er te weinig selectief beloont wordt of dat er te weinig aandacht is voor de rust in de oefening. Er zijn verschillende redenen voor ongedurige paarden. Maar ieder paard kan leren om geduldiger te worden.

Ik denk wel dat het het mooiste zou zijn om les te nemen, iemand die naast je staat, met je mee kijkt wat het probleem is en vooral natuurlijk, hoe je het op kan lossen. Zelf kom ik door heel Nederland, maar ik woon niet vlakbij Dronten dus de reiskosten zijn wel wat hoger. Maar wellicht zijn er meer mensen in die regio die les willen waardoor reiskosten gedeeld kunnen worden. Mijn site is http://www.amable.nl

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:03

Amable schreef:
Ik geloof ook niet dat de leeftijd het probleem is ;) Maar waarschijnlijk heb je het zelf ergens in de hand gewerkt. Drukke paarden hebben vrijwel altijd ook drukke of onduidelijke eigenaren die niet helemaal helder zijn in hun vraag. Ook kan het dat er te weinig selectief beloont wordt of dat er te weinig aandacht is voor de rust in de oefening. Er zijn verschillende redenen voor ongedurige paarden. Maar ieder paard kan leren om geduldiger te worden.

Ik denk wel dat het het mooiste zou zijn om les te nemen, iemand die naast je staat, met je mee kijkt wat het probleem is en vooral natuurlijk, hoe je het op kan lossen. Zelf kom ik door heel Nederland, maar ik woon niet vlakbij Dronten dus de reiskosten zijn wel wat hoger. Maar wellicht zijn er meer mensen in die regio die les willen waardoor reiskosten gedeeld kunnen worden. Mijn site is http://www.amable.nl

Betreft de bovenstaande filmpjes, Ja klopt. Maar ik wil les ;) Ik heb zelf ADHD en Pluis en ik steken elkaar heerlijk aan. Ik wil Rust en begeleiding :)

Ik ga uw site even bekijken!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:04

volgens mij zit hier ook een stuk impulsbeheersing bij die je merrie nog niet heeft.

voedsel weigeren zal helpen, maar volgens mij zul je ook geduld moeten leren. als ze 3 oefeningen achter elkaar aan doet doet ze de oefening niet goed en hoef je dus ook niet te clicken. alleen clicken als ze doet wat jij vraagt. vraag je schudden, doet ze dat, maar pakt ze gelijk de spaanse pas etc erbij... niet clicken, en de oefening opnieuw vragen. als ze zo slim is als jij zegt zal ze dat ook door hebben. word ze opdringerig, laat haar dan maar weer mooi uit jou ruimte lopen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 19:02

EmptyWords schreef:
volgens mij zit hier ook een stuk impulsbeheersing bij die je merrie nog niet heeft.

voedsel weigeren zal helpen, maar volgens mij zul je ook geduld moeten leren. als ze 3 oefeningen achter elkaar aan doet doet ze de oefening niet goed en hoef je dus ook niet te clicken. alleen clicken als ze doet wat jij vraagt. vraag je schudden, doet ze dat, maar pakt ze gelijk de spaanse pas etc erbij... niet clicken, en de oefening opnieuw vragen. als ze zo slim is als jij zegt zal ze dat ook door hebben. word ze opdringerig, laat haar dan maar weer mooi uit jou ruimte lopen.

Ja dat klopt, dat doe ik nu al :)
Maar NADAT ze haar beloning heeft gehad gaat ze allemaal trucjes achter elkaar doen.. En dan click ik inderdaad niet ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:07

Dan zou ik even weglopen. ... of iets doen wat geen beloning hoeft. Wachten tot ze ophoud met schooien

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:18

Ik. Heb zaterdag een parellj les met iemsnddie ook ervaring heeft met clickertraining en VD.

en ik. Heb ook nog contact voor een andere les van ee. Orun instructrice met clicker ervaring en clinics gevolgd.

Kunnen we kijken wat het beste bij ons past :)