Advies gezocht: galopprobleem aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladyrosa

Advies gezocht: galopprobleem aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 14:54

Ik heb met mijn paard een probleem tijdens het longeren. Ik kan haar aan de longe niet laten galopperen. Ze springt wel aan op het moment dat ik wil, maar schiet er dan heel hard vandoor. Zodra ze druk voelt van het bijzettouwtje of mijn hand (omdat ze rechtdoor wil schieten) "panikeert" ze. Ze staat dan in 1 ruk stil en draait zich naar mij toe. Ik krijg haar dan niet meer naar voren.

De galop ohz is goed beide kanten op. Als ze los in de bak is galoppeert ze ook goed, wel erg hard.

Ik zoek dus tips hoe ik dit kan oplossen, zodat ik haar tijdens het longeren weer kan laten galopperen...

Anoniem

Re: Advies gezocht: galopprobleem aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:03

Hoe oud is je paard en hoelang is deze al onder het zadel?
Klinkt een beetje alsof hij zijn balans niet goed kan vinden en daarom zo hard gaat of juist gaat stil staan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:30

Eerst zonder bijzet de galop aan de longen maar eens bevestigen.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 18:40

Mijn paard is 9 jaar oud en al sinds haar 3e onder het zadel.

@Kahawa zonder bijzet doet ze het net zo erg

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:42

Ook wel eens los gelongeerd? (dus longeergrote bak afgezet?)
Want begrijp dat ze in de (grote) bak wel wil galopperen?

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 18:45

@ladypaard ja klopt, in de grote bak galoppeert ze wel. Nee dat heb ik nog niet geprobeerd, zal ik van de week eens doen, bedankt voor de tip!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:50

Je kan ook de bak afzetten en dan vast longeren.
Tenminste, met longeerlijn, de bijzet zou ik even laten zitten totdat het wat beter gaat.
Als je een mooi rondje afzet (zonder hoeken) met prikpaaltjes en een lint hoeft ze alleen het rondje te volgen en kun je de longeerlijn laten vieren wanneer nodig.
Als ze een beter evenwicht heeft gevonden wordt het steeds makkelijker.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:18

Zoiets heb ik ook, maar mijn paard gaat er dan gewoon vandoor met mij er achter aan :')

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 11:37

Het lukt in een afgezette cirkel! Ze gaat wel heel erg hard, maar ze galoppeerd in ieder geval! Bedankt voor de tips.

@dauth dat heeft ze mij inderdaad ook wel eens geflikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:41

Sommige mensen maken de volte onbewust te klein, dan raakt een paard zo uit balans dat hij alleen maar hard kan. Dus houdt je volte mooi groot!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 11:43

Bedankt voor de tip Joolien. Ik probeer de volte altijd even groot te houden als een grote volte die je ohz doet

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:59

ladyrosa schreef:
Het lukt in een afgezette cirkel! Ze gaat wel heel erg hard, maar ze galoppeerd in ieder geval! Bedankt voor de tips.

@dauth dat heeft ze mij inderdaad ook wel eens geflikt

Ik durf hetnu niet meer zo goed, meestal doet mijn vader het en neem ik het later over ofzo..

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:30

Hoi hoi!

Als je haar alleen aan halster longeert dan? Voelt ze geen druk in de mond als ze vooruit wil schieten.
Gooi haar dan eerst even los, kan ze even zelf galopperen, daarna longeerlijn aan halster klikken en opnieuw proberen.
Laten aangallopperen als ze 'richting' de korte zijde gaat, dan kan ze niet veel rechtuit schieten, als ze daarna op de lange zijde wel rechtuit gaat, niet trekken, gewoon meerennen, ze komt wel weer bij een hoek waar ze toch de bocht om moet.

Kan ook zijn dat ze spier in de rug heeft die vast zit, Sur had het ook en deed onder het zadel ook of er niks aan de hand was, maar vol in de protest met longeren, uiteindelijk ook protest onder het zadel.
Heb anders wel een telefoonnummer voor je van een osteopaat! Stuur maar even pb of berichtje op facebook anders ;)