Paard stopt niet met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leotie

Paard stopt niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 00:46

Ik heb nu bijna een jaar 4 haflingers die ik train en verzorg, alleen een van deze paarden kan bijna niet een rechte lijn lopen maar loopt alleen maar rondjes om je heen te rennen. (Net als met longeren dus) Ze stopt echt niet met rennen zelfs niet als ze nog geen meter van je afstaat hierdoor loopt ze je bijna omver.

Ook buiten doet ze dit wat er gevaarlijk is met meerdere paarden en ander verkeer. Het is niet zo dat ik niet laat zien wie de baas is want ik ben erg consequent maar 50 kilo tegen 600 kilo is niet zoveel aan te beginnen. Ik weet niet hoe ik haar moet laten stoppen met rondjes om je heen te rennen. Hopelijk kan iemand helpen!

Groetjes Ilse

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 00:58

Hoe heb je haar dan vast buiten. Aan een halstertouw of langere lijn.
Wat doe je nu om haar te laten stoppen?

Leotie

Re: Paard stopt niet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 01:10

Aan een leadrope en als ze dat doet ga ik juist de andere kant op lopen of op haar schouder een tikje geven. Wat ik eerst deed was druk op de neus maar daar gaat ze juist harder door rennen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:26

Hoe is ze verder in de omgang, dus als je haar uit stal haalt. Wie bepaalt wanneer ze eruit mag lopen, zelfde met terugzetten. Wacht ze op jouw commando of gaat ze uit zichzelf?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:33

Je moet heel consequent zijn. Komt ze jou voorbij stilzetten en paar passen achteruit. Dit blijven herhalen. Eigenlijk moet je het al voor zijn. Ze mag jou niet inhalen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:52

Het gaat al mis op het moment dat het paard de eerste pas bij je vandaan zet. Die moet je corrigeren. Stilzetten en weer achterwaarts. En dat blijven herhalen. Als je denkt dat je daar de kracht niet voor hebt, laat deze haflinger dan helemaal liggen in de training (gewoon niet meer mee werken), want het toestaan maakt de situatie alleen maar erger.

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 09:04

Het verschilt heel erg per dag hoe ze is. De ene keer zet ze geen stap verkeerd en de andere dag is het helemaal mis maar dat stilzetten elke keer weer dat doe ik ook maar ze rent je gewoon omver en dat is ook erg gevaarlijk. Ik zal het wel blijven doen daar niet van.

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 09:05

Alleen ik krijg het gevoel dat ze altijd denkt dat ze word gelongeerd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:06

Het probleem is dat je nu al heel vaak te laat bent geweest in het corrigeren, het paard heeft immers de kans gekregen om te gaan rennen, en daar gaat het mis. Echt, train deze haflinger liever niet, want zo krijg je echt onuitstaanbare gevallen die dwars over iedereen heen proberen te gaan. Corrigeren is niet iets wat je zomaar even kan als het moeilijker wordt. Geniet van de paarden waarmee je wel fijn kunt werken, en laat deze aan de eigenaar over.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:18

Ik herken je verhaal wel een beetje. Mijn Shetlanderveulen had nog wel eens zin om een sprintje te trekken, prima maar ik ga niet mee. Als hij dan z'n zin niet kreeg ging hij ook rondjes om mij heen lopen/draven.

Wat mij heeft geholpen is abrupt stil gaan staan als hij gaat klieren. Ik wacht dan net zo lang tot hij rustig stilstaat. De eerste paar keren duurt dit even, maar inmideels vindt hij het spelletje al aardig leuk en staat heel snel stil. Het om mij heen rennen doet hij nu echt nog zelden omdat ik al stil sta voordat hij de kans heeft dat te doen.

Je moet heel erg consequent zijn en proberen te zien wanneer je Haflinger dit wil gaan doen. Daarvoor gedragen ze zich toch op een bepaalde manier en dát moet je zien en dan kun je snel en consequent handelen.
Maar nee, dat is niet met een weekje opgelost op deze manier.

Nu is mijn Shetlander van een wat ander formaat en kon ik hem toen deze streken begonnen nog omver duwen (bij wijze van), maar de streek is hetzelfde.

Wat misschien ook een idee is, maar misschien vind je het niets of sta je er helemaal niet voor open, om met grondwerk te gaan beginnen. Daarmee kun je jou plek als 'leider' misschien duidelijker maken en gaat het uiteindelijk ook beter.

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 09:25

Ik zal het is proberen wat jij zegt :) Grondwerk doe ik al, ik werk via de emielvoest methode en heb hier ook lessen in gehad dus dat komt denk ik wel goed :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:05

Het valt in ieder geval te proberen toch? Je hebt er wel geduld en consequentie voor nodig, anders werkt het niet.

Dan zit dat vast wel goed inderdaad. Zelf ben ik nog een leek op het gebied van grondwerk hoor, maar wat ik tot nu toe heb gehoord/gelezen is dat het 'leiderschap' een belangrijke rol speelt, vandaar mijn suggestie.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:11

Ik denk meteen aan longeren met dubbele lijnen (als dit zo heet)
Een soort van lange teugels of gewoon 2 longeerlijnen waarmee je je pony op afstand kunt sturen.
Meestal mbv een longeersingel om de lijnen doorheen te doen.

Hiermee kun je hem als t goed is gewoon stilzetten en bijv ook omkeren en slangenvoltes maken.

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:27

Ja dat kan ik ook nog proberen! Bedankt voor de tip!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:23

Het begint al als je haar uit stal haalt. Ze mag geen stap uit zichzelf doen voordat jij het aangeeft. Dus ook niet toestaan dat ze al loopt want dat wilde je toch, maar ze moet echt wachten op jou. Met alles wat je doet heel consequent zijn.
Doet ze het ook bij anderen?
Hoeveel beweging krijgt ze verder?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:32

ik volg het even niet helemaal..

stopt ze niet met longeren? dus aan de longeerlijn als je haar longeert (zoals de titel zegt).
of heeft ze feitelijk maling in jouw leiderschap en loopt ze gewoon altijd en overal door zodra het haar het beste uitkomt?

zoals hierboven al gezegd is.. je moet helemaal bij het begin beginnen, geen stap zonder je toestemming.. stal deur open.. stapje terug.. wil hij eruit? dan groot maken en duidelijk naar voren stappen eventueel met een zwaai van je arm omhoog als hij dreigt toch door te lopen.. je hebt hem niet gevraagd om zijn stal te verlaten, hij zou zelfs met een open deur in zijn stal moeten kunnen blijven staan (lukt hier ook nog niet altijd, maar mij voorbij proberen te lopen is een absolute no go).

gaat het niet goed. dan zet je hem terug in zijn box, sluit de box en ga even naar buiten voor een frisse neus en om jezelf weer tot rust te brengen.. dan weer opnieuw proberen..

naar buiten, netjes een stapje achter je (schuin, niet zodat hij op je rug kan springen of over je heen kan walsen). leer hem 'ho'. zodra jij stopt hoort hij te stoppen. probeert hij je voorbij te komen.. maak je dan groot en wijs hem duidelijk terug naar achteren. stop zo nodig, ga recht voor hem staan en laat hem achterwaards stappen, waarbij jij op zijn plek gaat staan.

op die manier leer je hem stapje voor stapje dat jij degene bent die zijn beweging leidt (niet zo zeer bepaald, maar jij leidt hem, zoals een leider dat doet).. Je zult dan merken dat hij minder en minder zal proberen om jouw positie als leider te betwisten..

En ben je in de bak/paddock en gaat hij toch om je heen stieren? laat hem dan rennen tot hij wil stoppen en laat hem dan nog verder rennen.. hij leert dan dat wat hij dacht dat leuk was, toch minder leuk blijkt te zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:46

sadekeshia schreef:
Ik denk meteen aan longeren met dubbele lijnen (als dit zo heet)
Een soort van lange teugels of gewoon 2 longeerlijnen waarmee je je pony op afstand kunt sturen.
Meestal mbv een longeersingel om de lijnen doorheen te doen.

Hiermee kun je hem als t goed is gewoon stilzetten en bijv ook omkeren en slangenvoltes maken.

Eehhmmm
Dit zou ik nu juist níet adviseren, tenzij je zeer, zeer, zeer ervaren bent in het werken met een dubbele longe. Paarden kunnen zich hier helemaal "indraaien" als je niet handig bent ( als een soort rollade dus)
Je kunt je voorstellen welke paniek en mogelijke ellende dit met zich mee brengt, bij een paard dat kennelijk niet stil te houden is. NIET doen dus, en beginnen met gewoon simpelweg opvoeden, voorlopig alleen in de bak en de stalgang ( als die er is), waarbij je er op oefent dan ho ook echt ho is..

Kan hier een hele uitleg gaan typen, maar doe dat niet. Gewoon omdat ik denk dat je op dit moment ( nog) niet in staat bent om zonder hulp dit probleem op te lossen. Niet meer werken met dit dier dus, ténzij er een ervaren iemand is die je kan en wil helpen..