Hoe een 'liever lui dan moe' paard motiveren? (grondwerk)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hoe een 'liever lui dan moe' paard motiveren? (grondwerk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:43

Heyhoi bokkers,

Er lijkt vaak een, tja, miscommunicatie? te zijn tussen mij en Tara. Tara is een fjord, een merrie van 20 jaar oud en kerngezond, maar koppig en liever lui dan moe. Nu zei haar eigenaresse laatst dat zij grondwerk en cavaletti(?) springen wel leuk vindt. De eerste keer ging het grondwerken (longeren en een beetje wijken voor druk) helemaal prima, maar nu lijkt mevrouw er niet zo'n zin in te hebben. Als ik haar aan de longe weg wil sturen om haar te laten lopen loopt ze wel, maar ze draait rondjes om mij heen (krappe rondjes, dus niet de bedoeling) of beweegt haar achterhand weg. Ook is ze met geen mogelijkheid te motiveren als je haar eens los wilt gooien om haar vrij te laten draven en stoom af te blazen. Ze staart je dan gewoon aan en blijft staan waar ze staat.

Zo heb ik zondag geprobeerd haar over een paar cavaletti te laten springen, allereerst had ze al geen zin om te draven, en als ze dan eindelijk in draf was ging ze net voor de 'sprong' weer stappen en liep er klunzig overheen. Zodra ik de cavaletti iets hoger maak springt ze als ze echt een goed tempo heeft. Maar dan komt het probleem dat ík er op dat tempo niet meer overheen durf (ik zie geen diepte en spring niet graag). Ze heeft snel genoeg door dat ik afrem of erlangs loop en blijft dan zelf ook staan of loopt achter mij aan.

Tijdens het rijden is ze super lief, ik kan haar met haar westernhoofdstel, met touwhalster en met neckrope zonder problemen rijden. Ik weet alleen niet of het een verstandig idee is om meteen bij de tweede poging tot cavaletti springen er al op te zitten.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

JudithGigi

Re: Hoe een 'liever lui dan moe' paard motiveren? (grondwerk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:50

Heeeeel consequent zijn, weg is weg dus niet rondjes draaien. Ook veel overgangen laten maken en je hulpen op laten bouwen als ze niet meteen reageerd, dus van lichaamstaal naar stemhulp naar ronddraaien met de longeerzweep naar haar een tik geven.

Succes :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:52

Zelfs op een flinke tik op haar achterwerk reageert ze niet, ze draait alleen even een sneller rondje. En als ze dan eindelijk de cirkel groter maakt staat ze na vijf meter weer stil... Het is me een paar keer gelukt maar toen stond ze ook drie weken stil daarvoor, dus ze was waarschijnlijk blij met de beweging.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:55

Kwestie van les nemen, het lijkt onervarenheid van jouw kant te zijn. Laat de zweep nu maar even voor wat het is, het ligt niet aan haar.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:58

Klinkt als een left brain introvert, als ik even in Parelli-termen mag praten. Loopt ook een topic momenteel over mensen die zulk soort paarden hebben. Kan je misschien deze vraag eens in stellen. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 21:00

Fjordnina, ik heb al 1 keer per 2 weken les met haar, zo ook deze zondag. Zelfs mijn instructrice met heel wat jaren ervaring kreeg haar nauwelijks naar voren. Misschien had ze gewoon haar dag niet en gaat het dit weekend weer beter, ik weet het niet.

Narita, ik zal even kijken!

BelleNaturel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:51

Als het de fjord uit je profiel is zou insulineresistentie de oorzaak van haar luiheid kunnen zijn. Ik zou dat even onderzoeken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 21:57

Dat zou kunnen inderdaad. Zou ze daarbij altijd lui moeten zijn?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:04

Loop je zelf mee wanneer je activiteit vraagt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:07

Afbeelding

BelleNaturel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:08

Over het algemeen zijn ze dan lui en niet zo werkwillig, al kan het wisselen van dag tot dag. Ook overgewicht, vetophopingen rond manenkam en staart en huidproblemen zijn typisch voor insulineresistentie. Symptomen die dit paard ook lijkt te hebben.
Ik denk dat ze al meer energie zal hebben als ze wat afvalt, dus daar zou ik eerst werk van maken.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:20

ik volg :D :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 23:45

Air, ja ik loop mee, ik heb geen keus want anders loopt ze gewoon niet.

Ik heb het er al eens met de eigenaresse over gehad maar zij zegt dat ze naast zomereczeem niks heeft. Ze is gelukkig al zo ongeveer 30% van haar oude gewicht kwijt.

Nelleke, ze lijkt nieuwe dingen wel leuk te vinden, maar vaak ook maar een keer. Dan houd ik niet veel over. Met de rest kan ik wel wat.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:08

Verder zat ik misschien te denken aan schriktraining? Gewoon een zweepje met plastic zakje eraan, paraplu en evt. skippybal? Dan wordt haar brein wel getriggert.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:15

Ik denk juist lbe, zo een heb ik er ook, die verveel je gewoon als je te vaak hetzelfde doet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:27

Gypsy, het grote verschil in een LBE en een LBI is hoe ze zich dan gedragen als ze verveeld zijn.

Als een LBE zich verveelt (die van mij bijv) gaat hij echt geen lui gedrag vertonen. Een verveelde LBE gaat juist zelf op onderzoek uit, trekt de truckendoos open en gaat op eigen gelegenheid rondjes rennen (lostrekken bijv).

Een LBI zal juist ongemotiveerd en sloom worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:37

Mijn merrie weigert juist om nog mee te werken, en trekt een "dat is zo vorig jaar" hoofd als ik iets 3 keer achter elkaar vraag. Soms gaat ze idd wat anders doen maar meestal staat ze stil of sjokt ze weg. Terwijl ze verder heel duidelijk lbe is. Dat het in het verhaal van ts de eerste twee keer heel goed gaat en dan opeens niet meer herken ik meteen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:20

Narita, dat heb ik al vaak gedaan en ze is gewoon zo ongeveer nergens bang voor. Alleen soms zo'n groot plastic zeil is spannend, voor de rest niks.

xReeeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:41

wat betreft dat draaien tijdens het wegsturen, loop schuin naar achter zodat je op de hoogte van haar kont bent. Maak je zelf groot en wijs eventueel met je longeerzweep naar d'r kont. Zo zou het toch echt moeten lukken! succes!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:46

Reeem, dit doe ik al, ik wijs naar haar kont of kan haar zelfs flink aantikken, ze is niet onder de indruk.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:16

Hoe is ze bij de eigenaar? loopt ze dan wel door?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:44

De eigenaresse doet zelf helemaal niks meer met haar dus dat weet ik niet.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:35

In de post van Nelleke staan veel goeie tips om je paard "aan te moedigen" als ze liever lui zijn dan moe. Afwisseling is denk ik echt "the key"!

Is lange lijnen misschien niet wat? Mijn paard werd toen ie het eenmaal snapte er heel enthousiast van. Rondjes longeren vind de mijne ook maar saai (hij doet het wel hoor), maar bij lange lijnen vindt ie het "voorop" mogen lopen helemaal geweldig.
Als je verzorgpaard springen leuk vindt, maar niet actief genoeg is, helpt het misschien om het aan de hand te doen? Of bijvoorbeeld met een paardenmaatje samen te doen? Soms helpt het om wat "competitie" in te zetten. ;)
Ook zou je op een andere plek, bijvoorbeeld in de wei of paddock grondwerk kunnen doen. Verandering van spijs doet eten, he! :) Het zijn maar een paar ideeën en ik hoop dat er wat tussen zit waar je mee aan de slag kan gaan! Uiteraard zou ik even overleggen met de eigenaresse of zij het ook goed vindt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:36

fjordnina schreef:
Kwestie van les nemen, het lijkt onervarenheid van jouw kant te zijn. Laat de zweep nu maar even voor wat het is, het ligt niet aan haar.

+1

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 12:40

Lange lijnen lijkt me niet zo'n goed plan aangezien ze heeel moeilijk te motiveren is om überhaupt te lopen. Dus ik denk ook dat dat niet goed gaat.