werken met haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klaas30

werken met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:28

Ik ben vandaag met de haflinger van mijn oom gaan werkenop de grond.
Het is een merie van 16 jaar oud.
Er was al sinds eind juli niks meer mee gedaan.
Nu, ik vond dat het nog redelijk goed ging.
Het is zo'n haflinger van luie type.
Eerst had ik haar wat geborsteld.
Daarna was ik er eerst een beetje mee gaan wandelen, stap ging maar van draf kwam niks in huis.
Als beloning had ik wortelstukjes gesneden en ze zat de hele tijd aan mijn zak dus heb ik haar het trucje voedsel weigeren geleerd en dan ging het een beetje beter.
Vervolgens wou ik beter leren wijken voor druk.
De achterhand ging goed maar de voorkant was een hel ik moest heel mijn gewicht op haar schouder zetten.
Vervolgens heb ik haar even gelongeerd maar haar op de volte krijgen was heel moeilijk want ze heeft van niets schrik. eenmaal op de volte ging ze wel in stap maar draf was wel te veel.
Daarna maar terug aan de hand wandelen en haar proberen in draf te krijgen en dat lukte soms.

Hoe zouden jullie het verder aanpakken?

Klaas
Laatst bijgewerkt door klaas30 op 19-02-15 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Re: werken met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:31

Lees ik nou goed dat ze een jaar oud is??

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:32

Deze pony is 1 jaar? Oh dan zou ik haar lekker van haar jeugd laten genieten en haar borstelen en soms wat grondwerk....

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:34

oei sorry ben 16 er vergeten bij te zetten heb het verranderd

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:20

Alle tips zijn welkom :D

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 08:40

heeft niemand een idee hoe ik het verder zou moeten aanpakken?

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:24

Ik heb wel eens geleerd dat ik moest longeren, en na dat longeren ging ik dan trainen.
En dan had ik en heuptasje met worteltjes erin! En dan zou ik een lange zweep erbij halen, een goede band met de pony zorgt ook voor luisteren!

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:24

Misschien kan je wat krachtvoer halen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:31

Als de merrie geen conditie heeft is het op zich niet zo heel gek dat ze wat lui en sloom is. Je moet ze toch zien te motiveren. Wat vaak helpt om ze beter te laten reageren is veel overgangen maken. Daar worden ze vlugger van omdat ze goed moeten opletten. Toch blijven oefen op het draven en goed met stem belonen als ze het goed doet. Gewoon op korte stukjes houden en zorgen dat je ze terug haalt naar stap voordat ze stil valt en dat steeds gaan verlengen.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:42

Er is tot juli niks mee gedaan, de Haflinger heeft gewoon geen conditie nu. Goed opbouwen, eerst wat wandelen, dan longeren, etc...

Je paard leert wel heel snel als ik goed lees, ze kende al gelijk voedsel weigeren? Misschien kan je haar dan enthousiast maken met soms eens een trucje!

En ik zou overwegen om haar wat brok te geven, zodat de Haflinger wat minder 'lui' wordt. Hoop dat je er wat aan hebt! :)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:03

Maar haar in draf krijgen is enorm moeilijk ik zou dan een lange dressuurzweep gebruiken maar ik heb schrik dat het onze band zou schaden.

hoe zouden jullie de training recies verder aanpakken?

Alvast bedankt

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:01

Wat een gelijkende situatie! Ik lees hier bijna mijn eigen verhaal, en ik ben blij om te zeggen dat ik hiermee misschien wat kan helpen.

Hierboven lees ik brok, maar als die haflinger van jou ook maar een beetje op die van mij lijkt, dan ga je met een bommetje energie zitten dat na een tijdje helemaal is uitgeblust. Als ze dan ook nog eens moeite heeft met jou te respecteren, dan wordt het helemaal een soep, want een haflinger met energie is vaak nog erger dan een haflinger zonder energie. :')

Nu krijg je wel tips van een hele grondwerk-savvy persoon, dus hou je vast.
Als ze constant aan jou prutst om aan eten te raken geef ik als tip om het eten compleet te laten vallen. Eten is inderdaad handig, maar het heeft zijn nadelen, en uiteindelijk, als je paard zo gefocust is op eten dat ik denk dat ze is, ga je er meer problemen mee in huis halen dan ze weg te werken.

Nu, als eerste oefeningen raad ik aan om te leiden. Leer ze leiden op een afstand, en zorg dat ze niet in jouw persoonlijke ruimte komt. Vooral met paarden die heel koel in het hoofd zitten komt het voor dat ze zich nogal als bulldozers gedragen rond mensen en vaak erg trekkerig en duwerig zijn. Is zij dat ook?

Als ze te dicht komt, en met te dicht bedoel ik met haar hoofd voorbij jouw elleboog, dan draai jij je prompt om en ga je de tegenovergestelde richting uit. Hou je touw nooit vlak onder de kin vast en hou het losjes in je hand, maar zorg ervoor dat de lengte niet verandert. Als jij je abrupt omdraait en zij is niet meteen mee, krijgt zij een ruk aan haar halster. Dat is balen voor haar, want ze was niet meteen mee. Geloof me, na een paar keer dit te doen zal ze doorhebben dat ze netjes achter je moet lopen, en niet naast of op jou.

De tweede basisoefening is "disengaging" ofwel haar kont doen verplaatsen met een suggestie. Hou haar iets korter vast en zwaai met je zweep (als je geen leadrope hebt met een leertje aan het eind, gebruik dan een zweep met een touwtje - zij het een longeerzweep of een menzweep) richting haar kont. Beweegt zij niet snel genoeg, dan eindigt dat touwtje van nature op haar kont.

Het longeren heeft echt tijd nodig, moet ik zeggen, en daar ben ik zelf pas na heel wat disengaging en leidoefeningen aan begonnen. Ook die van mij wist niet hoe te longeren, het was haar nooit geleerd in haar jongere jaren. Een fundamenteel begin is dat je wijst in de richting waarin je ze wilt sturen, en daarna met de zweep terug richting haar achterhand komt. Beweegt ze niet, raakt de zweep haar.

Ach, ik was ook erg zachtjes in het begin, maar met dominantere paarden is dat moeilijk. Wat je moet weten is dat er een verschil is tussen een paard mishandelen en simpelweg rechtuit zijn in wat je vraagt. Als je gericht op haar afstapt en je verkoopt haar een mep/slaagt met de zweep ook al is ze opzij gegaan, dan is dat mishandeling. Als je haar raakt omdat zij niet snel genoeg beweegt, dan weet zij maar al te goed dat dat was vanwege haar vertraagde reactie. Geloof me, door even streng te zijn en op je strepen te staan kom je ver! :D

Amai, wat een epistel heb ik hier geschreven, zeg. :')

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:19

Heel erg bedankt Skyefate ik denk dat ik hier zeker iets aan heb.
Ze is wel niet echt trekkerig of duwerig.
Ik wou zeker niks fout doen deze keer en heb dus ook geen zweepje genomen of zo want ik wist niet goed hoe ze daarop zou reageren.Maar hoe bedoel je met je obrupt omdraaien en ze dan een ruk aan het touw krijgt, dat snap ik niet helemaal?
Heel erg bedankt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:42

Dit soort type paarden vind longeren meestal het saaiste wat ooit verzonnen is. Beetje een cirkel lopen, weer op hetzelfde punt uitkomen, wat is het nut ervan, hoe word ik hier beter van? Zo'n soort gedachtegang.

Denk dat je haar beter op een rechte lijn kan zetten als je haar wil laten draven. Lekker tijdens het wandelen buiten, op de wei, in een grote bak(evt naast de fiets als dat veilig kan). Ergens waar wat meer ruimte is. Als je daar begint met het draven, het goed beloont e.d. kan je het op commando zetten en ook wel weer gaan longeren, maar je doet het paard een plezier door niet te vaak te longeren, of het longeren interessanter te maken(hindernisje, of pionnen om omheen te lopen, of als je de kennis ervoor bezit meer te gaan werken aan lichaamshouding e.d., meer nadenk dingen erbij ipv dom een rondje lopen).

Zou wel een zweepje of een grondwerkstok meenemen, dit soort paarden houdt er erg van als je zo licht mogelijk bent, maar als je je belofte niet waar kan maken zullen ze daar zeker misbruik van maken. Bedenk je vooral dat het niet over hard zijn gaat, maar over slim zijn. Je hoeft niet hard te meppen, het moet effectief zijn, een reactie veroorzaken.
Neem bv op de cirkel, als het paard niet in draf gaat kan je hem een tikje op zijn kont geven. Dit type paard doet dan misschien 2 stappen wat harder, maar meer ga je niet krijgen en voor je het weet ben je de hele tijd aan het tikken. Ze zijn niet zo onder de indruk van die tikjes die een vriendelijk mens ze kan geven.
Maar richt je op de plek waar het paard was op het moment dat je draf vroeg ipv op het paard zelf dan krijg je ineens een andere reactie, krijg je veel meer. Of als je zegt, wil je niet in draf, goed dan draaien we nu vlotjes om en tik ik de plek van omdraaien, maak dus maar snel dat je weg bent!
Als je dan ook nog een opbouw in je manier van vragen hebt hebben ze het erg snel door. Suggest, ask, tell, promise.

Het zijn maar 2 snel uit mijn mouw geschudde voorbeelden, maar je moet creatief zijn in je denken en vooral er een spelletje van maken.
Ook nadenken over hoe je iets kan opzetten zodat de kans op succes groot is(bv door op een wandeling draf te vragen als het paard lekker wakker is, of naar de voerbak toe een drafje te vragen) is handig en maak gebruik van het feit dat dit type paard graag niets doet, dat is een mooie beloning voor ze, gewoon even niets. Veel gebruik maken van short and sweet, krijg je een hoop voor terug.

Dit type paard is een meester in jou als mens harder te laten werken dan hun, ze beheersen het wie beweegt wie erg goed.
Om hiermee om te gaan moet je uitermate licht in je hulpen kunnen zijn, daarmee beginnen, maar ook bereid zijn om te zeggen ik sta er nu op dat dit gebeurd.
Doe je dat niet dan kom je er na een tijdje achter dat je continu aan het prutsen bent, het zweet op je voorhoofd staat en de frustratie kriebelt, dat terwijl het paard fluitend naar de vogeltjes aan het kijken is ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:03

Da's graag gedaan :)
Hier is een voorbeeld - http://youtu.be/f1kl2iIpWqg Warwick Schiller is ook erg goed om te onthouden als je wat verder wilt in grondwerk, moet ik zeggen. Ik dacht al dat ik het niet al te denderend had uitgelegd, het is ook moeilijk om grondwerk uit te leggen in tekst :')

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 17:39

Dus als ik het goed begrijp zou ik eerst met haar aan de hand moeten wandelen en alsze niet volgt een tikje van de zweep of direct andere richting uit gaan en haar goed bezig houden met balkjes?
Die Warwick Schiller is wel heel goed :D :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:56

Inderdaad! Van de balkjes is een beetje persoonlijke voorkeur, maar het is altijd leuk om eens te wisselen met wat je doet :D

En da's zeker, ik heb zo veel geleerd van hem, en er is ook een clinic in mei waar ik heen ga als ruiter samen met mijn zorghaf. Vooral hoe duidelijk hij het uitlegt is fantastisch, vindt ik. :D

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 20:05

oké heel erg bedankt :D
Hebben andere mensen nog andere tips?

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:56

klaas30 schreef:
Dus als ik het goed begrijp zou ik eerst met haar aan de hand moeten wandelen en alsze niet volgt een tikje van de zweep of direct andere richting uit gaan en haar goed bezig houden met balkjes?
Die Warwick Schiller is wel heel goed :D :D

Klaas, weet je dat Warwick 7 en 8 mei een clinic in Tremelo Belgie komt geven? en 29 en 30 in Nederland?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:48

Ik heb net gekeken maar hij is jammer genoeg volzet |(