Welke lijnen voor lange teugelen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Welke lijnen voor lange teugelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 16:32

Het zal vast wel eerder gevraagd zijn, maar ik kan het zo snel niet vinden. Ik werk met mijn paard graag aan de dubbele longe, maar vind het ook wel prettig om wat dichterbij te staan. Ik sta dan zeg maar achter/naast mijn pony, niet heel dicht er achter. Met een dubbele longe heb ik dan een heel pak longeerlijn in mijn hand, erg onpraktisch. Nou wil ik dus lange lijnen aanschaffen, maar weet dus niet welke. Ik heb gemeten hoe lang de longeerlijnen zijn als ik op de voor mij fijne positie van mijn pony sta, dan kom ik op ongeveer 9 meter totaal uit. Een slof heb ik al geprobeerd, maar is veel te kort, dan sta ik echt pal bij haar kont, vind ik een beetje gevaarlijk bij een jonge pony. Als ik op bv de site van equiplay kijk, dan zou ik een lijn moeten hebben van ong. 6 meter moeten hebben. Maar ik ben dus bang dat dit te kort is, of sta ik nou gewoon veel te ver af ofzo. Wie kan mij op weg helpen?
Oh ja, zou fijn zijn als de lijnen niet te zwaar zijn, ik heb fibromyalgie, en dan is lichtgewicht wel zo fijn.

HippoLogic

Re: Welke lijnen voor lange teugelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 07:10

IK gebruik wel een slofteugel, maar ik loop er ook niet achter. Ik loop naast de heup, de veiligste plek. Om van hand te veranderen heb ik echter genoeg ruimte om van kant te veranderen.

Anders 2 oude longeerlijnen (van die katoenen) op de kop tikken en op maat knippen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 07:53

Een longeerlijn aan de andere kant ook een musketon sluiting laten zetten .
Ideaal !
Overigens heb ik ook een lang uitgevallen slof teugel voor lange teugel werk

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:07

Ze snap het nog niet zo heel goed allemaal, met die slofteugel draaide ze haar kont naar mij toen, dat vond ik juist een beetje link. Vandaar dat ik er liever 1 meter schuin naast/achter sta. Ik heb de teugels dan aan de zijkant van het paard, denk dat ze daarom langer moeten zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:37

Dan sta je precies in de gevaren zone. ;) Waarom niet even een of twee keer wat hulp van een stalgenootje vragen tot je paard weet dat hij de eerste lessen op de hoefslag moet blijven. De hulp laat je bij het hoofd lopen en ingrijpen als het paard om wil draaien. Waarschijnlijk wil hij dat niet als hij iemand bij het hoofd heeft lopen. Hij draait om omdat hij je niet goed ziet.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:42

Ik gebruik teugels van mijn mentuig. Zijn super fijne teugels en m'n handen zitten er niet vol door.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:06

Lederen teugels zijn wel zwaarder dan van stof.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:10

Ik gebruik een lange slofteugel. Ik laatvde teugel over de rug net achter de schoft lopen. Dan dan je er ook netjes schuin achter gaan staan.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:58

Ik doe het met een touwhalster en een longe :') Ik maak een knoop, doe het touw achter het paard zn kont en dan waar naar het touwhalster. Vastclippen en klaar. Werkt prima hoor!

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:08

Ik doe het ook met de leidsels van mijn mentuig, deze zijn lang genoeg en liggen erg fijn in de hand.
Voorheen deed ik het met 2 longeerlijnen.

Soms heb ik de buitenste lijn achter de billen langs, soms over de rug, het is maar net hoe het uitkomt eigenlijk.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:07

Ik gebruik mijn leidsels van het mennen! :)