Fietstraining... bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Fietstraining... bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:02

Na een lange periode van lichamelijke klachten (recidiverende kolieken) gaat het steeds beter met mijn merrie.
Door de buikpijn drukte wel vrijwel altijd haar rug weg en/of stond ze met een naar voren gekanteld bekken.
Waar je zelf ook toe genoegd bent wanneer je buikpijn hebt uiteraard.

Ik wil haar nu een langere periode onbelast opbouwen: ik werk al aan de hand, doe longeerwerk, doe wat behendigheidsdingetjes en fiets.
Ze is uitermate braaf naast de fiets, en het is natuurlijk wat leuker om te doen voor haar.

Nu wil ik graag dat ze naast de fiets actief stapt, voorwaarts/ neerwaarts. Zodat het fietsen ook onderdeel van de training is.
Ik zit te kijken of ik niet toch een vorm van bijzet zou moeten gebruiken. Ik werk over het algemeen met een kaptoom, dus daar zou ik deze bijzet dan aan moeten bevestigen.

(in de bak/ longe werken we zonder bijzet en begrijpt ze het principe uitstekend, op de fiets heb ik mijn handen vol en heb ik dus wat 'hulp' nodig om de neerwaartse tendens ietwat te stimuleren).

Tips? Nog meer mensen die op deze manier hebben opgebouwd?

heidibeauty

Re: Fietstraining... bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:36

Elastiekje? Lijkt me dan nog het veiligst..

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:55

Longeerhulp eraan. Gaan ze lekker over de rug van lopen. Touwtjes kun je gewoon vastmaken aan de ring van het halster. Hoeft niet per se aan het bit. Zo fiets ik elke week een rondje van 7 km met mijn paard. geeft ook genoeg controle, succes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:29

Longeerhulp ken ik, en gebruik ik ook naar tevredenheid.
Had er nog niet aan gedacht deze te gebruiken voor het fietsen, maar zou inderdaad moeten werken.
Feitelijk wel het meest eenvoudig en geeft voldoende vrijheid.

Elastiek heb ik ook overwogen.... maar daar lees je altijd zoveel tegenstrijdige berichten over, dat het gebruik daarvan 'hangen' in de hand werkt.... :-(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:31

Qua hulpteugel zou ik eerder denken aan een longeerhulp, maar met een paard fietsen dat 'vast' gezet is vind ik levensgevaarlijk. Bij paniek moet het dus wel los kunnen schieten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:35

Het is geen paniek-type.... gelukkig.
Fietsen kent ze ook tot in den treure. Bijzet wordt dan bevestigd aan neusriem, niet aan een bit.

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor... met mijn ruin zou ik zoiets niet doen. Die is ook in staat om met longeerhulp en al de longeerkraal uit te springen en als een dolle rond te hossen... Aan de fiets loopt hij dan ook zonder tierlantijnen...

pauline1833

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:23

Ik zal elastieken gebruiken. Ik vind het helemaal niet tegenstrijdig, je kan ze altijd korter of langer maken.