Longeren met elastiek, tips en trucs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Longeren met elastiek, tips en trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:01

Iemand nog tips en trucs voor longeren met elastiek? Ik heb er recent 1 gekocht namelijk.

Ik longeer zelf regelmatig met dubbele longé of een touw tussen de benen maar met beide gaat meneer zijn hoofd zo ver omlaag doen dat hij zichzelf bijna knock uit schopt met zijn voorbenen. Dit doet hij namelijk heel snel zodra hij heel geconcentreerd iets doet. Zoals bij de spaanse pas.

Mijn plan is om eerst los te werken, daarna 10 min met elastiek, 5 min op beide kanten en daarna verder met dubbele longé om. Ik ben wel een fan van lang en laag. Ik zet hem natuurlijk niet te strak.

Meneer staat ook voor de kar en ik doe aan lange teugelen met hem (bitloos).

cent

Re: Longeren met elastiek, tips en trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:11

Geen elastiek, dan gaan ze op de elastiek hangen en dan gaan ze dat met rijden ook doen maar dan op de teugels..en dat is erg zwaar voor jezelf! Ik zou echt iets anders proberen, spreek uit ervaring!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:13

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:16

gewoon een kwestie van proberen, bij mijn pony werkt het heel fijn, die vind het niet prettig als ze voor haar gevoel word opgesloten, zoals bij touwtjes, maar elastiek vind ze dan wel weer fijn.
mijn paard daar in tegen vind het alleen maar leuk om met het elastiek te "spelen" schudden met het hoofd en al dat soort ongein en denkt dan ook dat mijn armen tijdens het rijden van elastiek zijn haha :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:20

Inderdaad, niet gebruiken!
Bij goed longeren (enkele lijn of dubbele lange lijnen), heb je geen hulpmiddelen nodig. Investeren in een aantal goede lessen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:22

Ik ga het sowieso proberen, ik heb heel veel positieve verhalen en deze pony heeft veel baat aan duidelijkheid. Ik longeer ook op veel andere manieren hoor maar ik wil hem gewoon soms ook wat hoger instellen. Niet voor een half uur maar voor max 10 minuutjes. Ik longeer ook niet wekelijks, ik doe zoveel verschillende dingen met ze dat ik veel afwissel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:30

Paarden gaan hangen in het elastiek.
En hoger instellen? Beter is het om je paard sterker te maken op de achterhand, waardoor ze meer gaan/kunnen dragen en daardoor de oprichting verkrijgen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:34

Daar ben ik ook mee bezig, het is alleen wel lastig omdat ik geen kundig menner ben en ik ook niet houdt van dressuur voor de kar. En met lange teugelen zijn we vooral bezig met de basis nog.

Ik zal het van de week wel binnenkrijgen en ik ben benieuwd hoe hij er op reageert, als hij gaat hangen dan zie ik dat binnen 1 minuut. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:36

Als een paard gaat hangen in elastiek doe je zelf iets fout.

Ik gebruik hem ook wel een idd niet te strak en lekker achterhand erbij, veel overgangen doen dan is het een prima hulpmiddel.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:38

Mijn paard hangt ook niet in elastiek. Die kan juist niet tegen stugge touwtjes. De fra longeerhulp werkt ook, zo lang er weinig contact is gaat het dus goed. Ik zie niet in waarom je voor sommige paarden geen elastiek zou kunnen gebruiken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:40

Yvank_ schreef:
Als een paard gaat hangen in elastiek doe je zelf iets fout.

Ik gebruik hem ook wel een idd niet te strak en lekker achterhand erbij, veel overgangen doen dan is het een prima hulpmiddel.

Ik ben van mening dat als je 'm nodig bent er ook iets mis gaat..
Maargoed dat is mijn persoonlijke mening.

Niet kundig zijn kun je wat aan doen. Les nemen en dan samen werken aan een juiste manier van longeren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:44

Dat wil ik best, helaas heb ik geen vervoer en wordt je meestal weinig serieus genomen met een shetlander. Die ook nog niet geënt is waar ik niks aan kan veranderen helaas. We hebben niet allemaal de luxe.

Daarom lees ik me goed in voor ik dingen doe, je moet er toch al doende achter komen.

Bij de andere pony longeer ik met alleen een touwhalster, lang en laag en stelling lukt volledig op lichaamstaal. (van OS)

Maar deze kropt zich letterlijk op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:09

Tsja, ik heb ook geen luxe. Alles behalve..
En een draver die zicht letterlijk opkropt, maar ook dat kun je oplossen. Ik lift dan de voorkant op en op die manier word de hals weer langer en komt het neusje er weer uit.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:32

in deze instelling gebruik ik hem ook idd , en het werk goed hier !
lekker los in de rug en idd niet te diep instellen